AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #1 Skrevet 24. februar 2020 Jeg har noen bekjente (naboer) spm mener at de ikke behøver internettabbonement eller datamaskin/laptop, fordi de har alt de trenger på mobilen. Ok, hvis det hadde fungert slik hadde det vært greit, men det gjør det altså ikke. Stadig vekk får jeg spørsmål om de kan koble seg opp mot mitt nett fordi de ikke har råd til å kjøpe ekstra datapakke på mobilen, og spørsmål om de kan låne dataen min fordi det er lettere å gjøre ting med den, eller med mobil. Jeg har ikke lyst til å gi bort koden til vårt nett, og låner ikke bort dataen min til andre hvis jeg ikke er tilstede selv. Jeg mener at når de til stadighet må låne av andre, har de egentlig bruk for det selv. Er jeg veldig sær? Anonymkode: 69c8e...a96 3
Sunset90 Skrevet 24. februar 2020 #3 Skrevet 24. februar 2020 (endret) Her er det noen meninger som ikke fungerer i praksis. internett er noe de fleste av oss har idag For en par 100lapper imåneden uavhengig god råd eller ikke!! hørres tullete ut spør du meg. Hadde man hat det, kunne man spart mobildata. internett og data er sensitiv informasjon. Endret 24. februar 2020 av Sunset90 1
Gullik Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jeg veldig sær? Ikke i det hele tatt. Det er naboen din som er sær. Si nei med god samvittighet. 24
Gjest Lily_88 Skrevet 24. februar 2020 #5 Skrevet 24. februar 2020 Det er jo ikke uten risiko, hvis de logger seg på ditt nett og gjør noe ulovlig, hva skjer med deg da? Nei, de får kjøpe sin egen datapakke. Gjerne skift ut passordet ditt en gang i måneden på ruteren din.
Leo Skrevet 24. februar 2020 #6 Skrevet 24. februar 2020 Jeg kan selvfølgelig låne bort både nett og PC hvis det er snakk om at naboen for eksempel er midlertidig uten begge deler på grunn av et lynnedslag eller lignende, men ikke på regelmessig og/eller fast basis. 11
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #7 Skrevet 24. februar 2020 Du får anbefale dem å dra på biblioteket. Der er det både trådløst nett og gratis PC. Anonymkode: eba7c...e86 25
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #8 Skrevet 24. februar 2020 Nei, det hadde jeg aldri gjort. Som sagt, gjør naboen noe alvorlig når han er koblet på nettet ditt, så er det deg de kommer etter. Anonymkode: 2dbfa...fcb 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. februar 2020 #9 Skrevet 24. februar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stadig vekk får jeg spørsmål om de kan koble seg opp mot mitt nett fordi de ikke har råd til å kjøpe ekstra datapakke på mobilen, og spørsmål om de kan låne dataen min fordi det er lettere å gjøre ting med den, eller med mobil. Jeg har ikke lyst til å gi bort koden til vårt nett, og låner ikke bort dataen min til andre hvis jeg ikke er tilstede selv. Hadde aldri lånt bort pc`en min til noen andre, den saken er klar. I så fall er det jeg som skal bruke den hvis de ønsker å printe eller gjøre noe spesielt. Min pc er fullstendig privat! Kun mannen min i så fall, knapt nok han. Nettet låner jeg bort, men ikke til folk som snylter. Såfremt de ikke har dårlig råd da, og sparer så godt de kan på alle måter. Da kan de få koble seg på av og til, etter de har spurt, vel og merke.
Million Skrevet 24. februar 2020 #10 Skrevet 24. februar 2020 (endret) Nei, jeg hadde aldri overlevert passord og tilgang til mitt internett til noen nabo, nei! For en utrolig sleip forespørsel fra dem? Gniene og gjerrige. De får kjøpe sitt eget internett! Si at du ikke vil dele passord med noen, ferdig snakka. Jeg har aldri fått forespørsel fra noen om å låne min pc, men jeg ville helst ikke lånt den bort, i alle fall ikke uten mitt tilsyn (så de kan sitte og snoke i historikken osv). Endret 24. februar 2020 av Million 5
C8H10N4O2 Skrevet 24. februar 2020 #11 Skrevet 24. februar 2020 Nå har ikke jeg så nærme naboer at de kan koble seg på vårt nett hjemmefra uansett 😁 Men om folk som kommer på besøk vil koble egen enhet på nettet vårt er ikke det noe problem. Pc'n min er veldig privat. Aldri i livet om jeg hadde latt en nabo låne den uten at jeg satt ved siden av og så hva hen holdt på med 🙈 3
Viktualia Skrevet 24. februar 2020 #12 Skrevet 24. februar 2020 Jeg gir wifi-passord til gjester som er inne i mitt hus og f.eks. sitter i stua og surfer på mobilen. Tilgang til pc får overnattingsgjester o.l. ved behov, men da har de tilgang på en egen bruker som jeg oppretter til dem. At naboene skulle fått tilgang til vårt nett måtte ha vært i unntakstilfeller (lynnedslag o.l som nevnes over), og da hadde jeg definitivt bytta passord etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 Det er godt å se at det ikke er jeg som er sær. Jeg har ikke oversikt over økonomien deres, men de har snakket om at det de sparer å ikke ha eget internettabonnement legger de inn i andre ting som er viktigere for dem. De prioriterer å ikke ha eget nett. Jeg vet de har spurt andre naboer også. Venner og familie som er på besøk får så klart koble seg til nettet vårt. Og da en nyinnflyttet nabo, som ikke hadde fått tilgang til eget nett ennå, spurte om å låne nettet en time for å bruke nettbank sa jeg så klart ja til det. Anonymkode: 69c8e...a96 2
LeneXCII Skrevet 24. februar 2020 #14 Skrevet 24. februar 2020 Synes det høres ut som veldig spesielle folk, ikke normalt å spørre om å få bruke andres uten å betale for det, med mindre det evt er en engangshendelse. Nei, du er ikke sær!
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #15 Skrevet 24. februar 2020 Hadde naboer som spurte om de kunne bruke vårt nett fast for å spare penger.... syntes det var greit som faen. Anonymkode: 11171...bf5 1
Gullik Skrevet 24. februar 2020 #16 Skrevet 24. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er godt å se at det ikke er jeg som er sær. Jeg har ikke oversikt over økonomien deres, men de har snakket om at det de sparer å ikke ha eget internettabonnement legger de inn i andre ting som er viktigere for dem. De prioriterer å ikke ha eget nett. Du får si til dem at du har solgt bilen, da du prioriterer å bruke pengene på andre ting som er viktige for deg. Derfor må du låne deres bil tre ganger i uka. Regner med pipa får en annen lyd da 😀 6
Gjest Saph Skrevet 24. februar 2020 #17 Skrevet 24. februar 2020 Låner bort internettet til naboen fordi han er en skikkelig god nabo. Men bare derfor. Ville ikke gjort det om han bare var en standard nabo.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #18 Skrevet 24. februar 2020 Har en wifi ruter med gjestenett uten passord. Den kan alle som kommer på besøk låne. Det private nettet lånes ikke ut, av sikkerhetsgrunner. (gir du de adgang til det private nettet, åpner du også muligheten for alle dingser som er koblet opp til det nettet, PCen, mediaserver, mm) Låner aldri bort PCen, det er et arbeidsverktøy med masse programmer som jeg bruker daglig. I tillegg er det mye sensitiv informasjon på PCen som jeg ikke ønsker å gi adgang til. Skal de låne printer så må de sende meg fila i pdf så skriver jeg den ut, siden printeren er koblet til det private nettet og ikke gjestenettet. Anonymkode: 4cc35...603 3
Lutetium 71 Skrevet 24. februar 2020 #19 Skrevet 24. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er godt å se at det ikke er jeg som er sær. Jeg har ikke oversikt over økonomien deres, men de har snakket om at det de sparer å ikke ha eget internettabonnement legger de inn i andre ting som er viktigere for dem. De prioriterer å ikke ha eget nett. Jeg vet de har spurt andre naboer også. Venner og familie som er på besøk får så klart koble seg til nettet vårt. Og da en nyinnflyttet nabo, som ikke hadde fått tilgang til eget nett ennå, spurte om å låne nettet en time for å bruke nettbank sa jeg så klart ja til det. Anonymkode: 69c8e...a96 Det der handler ikke så mye om økonomien deres som i at de mer en gjerne vil snylte på andre. Når de til stadighet overskrider datakvoten sin, mistenker jeg at det også er dårlig økonomistyring. Fast bredbånd, selv om det aldri så tregt, er som regel alltid billigere en mobilt bredbånd, og spesielt om du brenner av den ene dyre datapakken etter den andre, og det fortsatt ikke er nok! Hadde sjekket opp mitt eget bredbånd og sørget for at jeg hadde god sikkerhet på det (minimum WPA2), og gjerne puttet inn et sterkere passord om det trengs (dvs ikke toyota, 123456, fødselsdag osv). De naboene der hadde jeg ikke stolt på et minutt. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #20 Skrevet 24. februar 2020 Jeg synes ikke du er sær nei. Vi har lånt internett av naboene én gang i noen dager da vi flyttet inn, frem til vi fikk selv. Men hadde aldri spurt om det, det var de som tilbød. Jeg vet ikke om de endret passord etter det, da vi selvsagt ikke har prøvd å koble oss på igjen. Selv hadde jeg uten problemer latt de samme naboene låne både nett og pc, men vi kjenner dem ganske godt nå, og de er greie folk. Hadde nok sittet lenger inne å låne bort til fremmede, slik som de gjorde. Det er snilt å låne bort, men det er hverken sært eller slemt å ikke gjøre det. Anonymkode: 2cfe6...1c2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå