Gjest Turi Skrevet 10. juni 2005 #5 Skrevet 10. juni 2005 Feriepengene er 10,2 prosent for de som har 21 dagers ferie. For de som har mer er den som regel noe høyere, men da blir man også trukket mer av lønnen.
Gjest Alette i.i. Skrevet 10. juni 2005 #6 Skrevet 10. juni 2005 Feriepengene er 10,2 % for de som har 4 ferieuker. For de som har tariffestet en 5. ferieuke er det 12 %. Arbeidstakere over 60 år har rett til en ekstra ferieuke og får et feriepengetillegg på 2,3 % for den ekstra uka.
Arwen Skrevet 10. juni 2005 #7 Skrevet 10. juni 2005 Jeg trodde den 5 ferieuka var lovfestet fra 2005 jeg. Merkelig, lurer på hvor jeg har hørt det. :klø:
Gjest Fruktfat Skrevet 12. juni 2005 #8 Skrevet 12. juni 2005 Jeg trodde den 5 ferieuka var lovfestet fra 2005 jeg. Merkelig' date=' lurer på hvor jeg har hørt det. :klø:[/quote'] for de som er organisert eller jobber i en bedrift som følger tariffavtale er den det.
Arwen Skrevet 12. juni 2005 #9 Skrevet 12. juni 2005 Ja, vet at det var sånn før, men trodde absolutt ale (de som ikke er organisert også) fikk den 5. uka fra i år. Tok tydeligvis feil jeg da Vi er heldige og får den uansett vi.
Gjest milo, ikke innlogget Skrevet 13. juni 2005 #10 Skrevet 13. juni 2005 Nåvel jeg har 5 ferieuker, og det blir meg fortalt at det er 12% av feriepengegrunnlaget vi får utbetalt. Men..så skjer det noe irriterende! Den femte ferieuken blir trukket fra, og således, etter mitt skjønn, får jeg ikke 12% av grunnlaget.....med mindre noen er i stand til å fortelle meg hvor i helvete det blir av den 5te uken, pengemessig???
Gjest Turi Skrevet 13. juni 2005 #11 Skrevet 13. juni 2005 Du får ikke betalt for ferien Milo, derfor trekkes det. Tidligere - da vi hadde 21 dager, gikk det omtrent opp i opp med feriepengene. Dvs. at du ikke fikk lønn i juni = ble trukket for 21 dager. Så fikk du feriepengene du hadde spart opp i fjor i stedet, 10,3% av lønnen din (eks.feriepenger) Nå får du 12% av lønnen din (eks. feriepenger, dvs. for en uke mindre enn før) som du sparte opp i fjor. Deretter blir du trukket for de 25 dagene du ikke jobber, dvs. litt mer enn arbeidsdaggene i juni måned. For å ikke trekke de resterende dagene av lønnen din i juli, trekker arbeidsgiver de 3-4 dagene i juni, av feriepengene. Så du får 12%, men av et mindre grunnlag, og du blir trukket for den ferien du faktisk har :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå