Gå til innhold

Vaksinering i voksen alder, hva bør man ta?

Anbefalte innlegg

Hvilke vaksiner bør man egentlig ta som godt voksen? Bør man friske opp alt? Stivkrampe har jeg ikke tatt siden jeg var barn, og nå er jeg passert 50.

Den eneste vaksinen jeg har tatt som voksen, er MMR (meslinger, kusma, røde hunder såvidt jeg husker). Den tok jeg i fjor.

Jeg har ikke hatt meslinger eller røde hunder som barn, og ble aldri vaksinert mot meslinger heller. Men røde hunder vaksine fikk vi alle jentene som 12 åringer, for å unngå faren ved å bli smittet senere under en graviditet (som er svært farlig for fosteret).

Hvilke andre vaksiner enn stivkrampe bør jeg egentlig ta nå? Er det noen? Jeg har ingen reiseplaner. 

Endret av Million

Fortsetter under...

2 minutter siden, Ripshagen skrev:

Ring legekontoret?

Ja, det var det da.... jeg prøvde det i fjor da jeg skulle ta MMR vaksinen, og ble bare avvist hos fastlegen.

Jeg ble henvist til helsestasjonen. Så da ringte jeg dit. De ble smått sjokkerte og måtte konferere med kolleger da de hørte at en voksen ville ta MMR vaksinen. Så endte det med at ikke de heller kunne hjelpe, de vaksinerte kun babyer. Så da ble jeg henvist videre igjen, til en annen, større helsestasjon i Oslo, som lå et stykke unna. Der skulle de visstnok ha praksis med å vaksinere voksne.

Så da fikk jeg omsider time og vaksinerte meg der. Kanskje jeg bare skulle ringe dem og høre.

Endret av Million

Boostrix Polio dekker fire ulike sykdommer, inkludert stivkrampe. Den skal friskes opp hvert tiende år. Om man pleier å være ute på reise er det anbefalt å ta hepatitt-vaksine. Man finner oversikt over anbefalte vaksiner på fhi.no. 

Anonymkode: 1a221...dc5

• Liker 2
2 minutter siden, Million skrev:

Ja, det var det da.... jeg prøvde det i fjor da jeg skulle ta MMR vaksinen, og ble bare avvist hos fastlegen.

Jeg ble henvist til helsestasjonen. Så da ringte jeg dit. De ble smått sjokkerte og måtte konferere med kolleger da de hørte at en voksen ville ta MMR vaksinen. Så endte det med at ikke de heller kunne hjelpe, de vaksinerte kun babyer. Så da ble jeg henvist videre igjen, til en annen, større helsestasjon i Oslo, som lå et stykke unna. Der skulle de visstnok ha praksis med å vaksinere voksne.

Så da fikk jeg omsider time og vaksinerte meg der. 

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon-i-ulike-livsfaser/vaksinasjon-av-tidligere-uvaksinerte-voksne/

• Liker 1

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boostrix Polio dekker fire ulike sykdommer, inkludert stivkrampe. Den skal friskes opp hvert tiende år. Om man pleier å være ute på reise er det anbefalt å ta hepatitt-vaksine. Man finner oversikt over anbefalte vaksiner på fhi.no. 

2 minutter siden, Thyra skrev:

Boostrix polio (polio, difteri, stivkrampe og kikhoste) er lurt å ta, ikke bare stivkrampe. 

Dere har rett, begge to.

Jeg ringte akkurat nå til helsestasjonen jeg var på i fjor, og de anbefalte nettopp den vaksinen dere nevner. Jeg har jo hund i tillegg, så stivkrampe er jo lurt å ta da (kanskje man blir bitt eller må avbryte en slåsskamp og blir bitt en gang) uansett.

Så nå har jeg fått time og skal ta Boostrix Polio vaksinen om noen uker. 

• Liker 2
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som stusser ved at vaksinene har blitt dårligere opp gjennom årene? Hørte aldri om revaksinering før.

Anonymkode: 7911f...685

Det var mye man ikke hørte om før. Men virkningen av alle vaksiner varte ikke evig før heller. 

• Liker 4
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som stusser ved at vaksinene har blitt dårligere opp gjennom årene? Hørte aldri om revaksinering før.

Der kom konspirasjonsteoretikeren! Les deg opp på vaksiner før du uttaler deg. 

• Liker 5
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Revaksinering og booster vaksiner har vært vanlig i mange år. Sikkert fordi man erfarte at virkningen av gamle vaksiner ble svakere etter et visst antall år. Det har ikke noe med at vaksinene er blitt dårligere. 

Jeg har f.eks. ikke tatt stivkrampevaksine på sikkert 35 år. Det anbefales vel å friske dem opp hvert tiende år....

Endret av Million

Det er ikke noen konspirasjonsteori at revaksinering og boostere er noe nytt som har kommet. Jeg er født på 70-tallet og da ble du vaksinert èn gang og det var for hele livet. Dette er ikke oppspinn. Er det ulovlig å spørre hva som er grunnen til at det er endret?

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født på 70-tallet og da ble du vaksinert èn gang og det var for hele livet.

Hele barndommen.. I voksen alder trenger man booster på en del vaksiner. Det har vært slik helt siden vaksiner ble vanlig.

Anonymkode: b8d98...78a

• Liker 3
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen konspirasjonsteori at revaksinering og boostere er noe nytt som har kommet. Jeg er født på 70-tallet og da ble du vaksinert èn gang og det var for hele livet. Dette er ikke oppspinn. Er det ulovlig å spørre hva som er grunnen til at det er endret?

Det er ikke endret, det er bare tiden som er gått. Ikke alle trenger man oppfriskning på. 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg ble vaksinert på 70- og 80-tallet og det var èn vaksine pr sykdom, ingen boostere, og jeg skal ikke huske det?

Hva er det du ikke "skal" huske?

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg ble vaksinert på 70- og 80-tallet og det var èn vaksine pr sykdom, ingen boostere, og jeg skal ikke huske det?

Det var ikke én vaksine per sykdom på 70 tallet. De brukte kombinasjonsvaksiner da også.

På 90-tallet begynte de å offentlig anbefale at folk ble vaksinert hvert tiende år. 

Anonymkode: 27ac7...3c6

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På 90-tallet begynte de å offentlig anbefale at folk ble vaksinert hvert tiende år. 

Jeg er ikke gammel nok til å huske dette, men vet med sikkerhet at faren min måtte ta booster på stivkrampe tidlig på 80 tallet pga jobb, og at dette var helt vanlig.

Anonymkode: b8d98...78a

Gjest Mocchhaa
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kan det være de fant ut at vaksinen ikke varte hele livet, da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...