Gå til innhold

Har solgt, venter på oppgjøret, vil by

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg forelsker meg i en leilighet før jeg har fått oppgjøret for solgt leilighet. Er det mulig å by selv om man venter på oppgjøret? Har ingen lån. Har solgt til 5,6 mill. Skal kjøpe til rundt 3 mill. 

en megler sa det går, men husker ikke hvordan 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du det. Om megler krever finansieringsbevis så får du bare banken til å bekrefte at du har midlene (for det har du jo selv om du ikke har dem i kontanter).

Skrevet (endret)

Men de som kjøpte overfører ikke pengene før overtakelse så jeg har ikke pengene i banken før 17.04.20

Endret av Marye
Skrevet
2 minutter siden, Marye skrev:

Men de som kjøpte overfører ikke pengene før overtakelse så jeg har ikke pengene i banken før 17.02.20

17.02 var jo en uke siden... skjønner det var en skrivefeil. Men altså, du trenger ikke å ha pengene i banken for å by. 'Alle' kjøper jo nytt før de har fått oppgjøret, mange til og med før de har solgt. Det er ikke noe problem. Forresten, du må jo ha et sted å bo? 

Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

17.02 var jo en uke siden... skjønner det var en skrivefeil. Men altså, du trenger ikke å ha pengene i banken for å by. 'Alle' kjøper jo nytt før de har fått oppgjøret, mange til og med før de har solgt. Det er ikke noe problem. Forresten, du må jo ha et sted å bo? 

Jeg har en annen bolig også der jeg bor nå

Skrevet
Akkurat nå, Marye skrev:

Jeg har en annen bolig også der jeg bor nå

Ok. Men det er uansett ikke noe problem å by nå. 

Skrevet
16 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ok. Men det er uansett ikke noe problem å by nå. 

Ok takk

jeg får vel visse til kjøpskontrakten at jeg får inn 5,6 mill iløpet av to mnd

Skrevet
49 minutter siden, Marye skrev:

Ok takk

jeg får vel visse til kjøpskontrakten at jeg får inn 5,6 mill iløpet av to mnd

Nei nei nei! Aldri avslør hvor mye penger du har i en budrunde! OM megler krever finansieringsbevis, så ber du banken bare bekrefte det. Da ringer megler og spør banken om du har fiansiering for f eks tre mill., hvis det er det du byr. Så svarer banken bare ja eller nei. Om du forteller at du har to millioner til så vil de aldri bli fornøyd med budet. Du må late som du strekker deg så langt du kan. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Nei nei nei! Aldri avslør hvor mye penger du har i en budrunde! OM megler krever finansieringsbevis, så ber du banken bare bekrefte det. Da ringer megler og spør banken om du har fiansiering for f eks tre mill., hvis det er det du byr. Så svarer banken bare ja eller nei. Om du forteller at du har to millioner til så vil de aldri bli fornøyd med budet. Du må late som du strekker deg så langt du kan. 

Men banken har jo ikke pengene før om 2 mnd. Det er jo problemet 

Skrevet
2 minutter siden, Marye said:

Snakk med banken din og hør om det er mulig å få finansieringsbevis selv om du ikke har kapitalen på konto ennå.

Anonymkode: 74472...bfe

Skrevet
4 minutter siden, Marye skrev:

Men da viser du bare salgskontrakten til banken, ikke til megler. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Men da viser du bare salgskontrakten til banken, ikke til megler. 

Takk

Skrevet

For snart to år siden kjøpte jeg en leilighet med kun oppsparte midler (pengene var dog på konto), hadde ikke finansieringsbevis. Meglerfirmaet jeg kjøpte gjennom brukte et budskjema hvor du kunne legge inn en liten kommentar i biten med oppgjør (det er litt forskjellige budskjemaer fra meglerfirma til meglerfirma - de vi kjøpte huset gjennom hadde ikke dette kommentarfeltet), der skrev jeg bare "full sum ligger inne på sparekonto hos DNB". Skrev opp DNB og deres sentralbordsnummer under referanse.

Pappa spurte på kontraktsmøtet om megleren ringte banken (han var veldig spent på om jeg trengte finansieringsbevis eller kontaktinfo til en spesifikk person i banken - kontaktpersonen til pappa var på ferie, så hun anbefalte meg å bare prøve), og han fortalte at han ikke hadde ringt dem. 😅

Hvis budskjemaet har et lite kommentarfelt, så hadde jeg skrevet inn at du har solgt en bolig med overtagelse 17.04.20 og venter på oppgjør, og spesifisert at hele budsummen er EK/egne midler.

Anonymkode: 58363...baa

• Liker 1
Skrevet

Dette er da det vanligste? 

Vi hørte med banken, fikk en ramme. Vant en budrunde. Timingen var litt dårlig, så ventet 2 måneder med å legge ut egen leilighet. Og kjøper kunne først ta over 3 måneder etter det igjen. 

Det gikk altså 5 måneder fra vi vant en budrunde, til vi fikk oppgjør fra gammel leilighet. 

Men det må selvfølgelig avtales med banken. Noe som ikke bør være et problem her da mellomfinansiering ikke er aktuelt. 

Anonymkode: f90ea...098

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...