AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #1 Skrevet 24. februar 2020 Sent på 90 tallet gikk VG1 og VG2, men i mangel på lærlingplass begynte jeg med noe selvstudie og jobb. Jobbet, barna kom, barn med utfordringer.. og tiden gikk. Fortsatt ikke fagbrevet i hånda, hadde jeg fått lærlingplass den gang, hadde denne vært i boks, bittert å tenke på. Utdanning er som oftest enklere da man er ung, motivert og er i "gamet". Fikk liten støtte og veiledning den gang, mener jeg å erindre. Mulig jeg har glemt, men kan ikke huske at elevene den gang søkte om lærlingplasser selv, var det ikke lærerne som ordnet dette den gang? Lærer unnskyldte med at det ikke var lærlingplass. Flere i samme båt? Vurderer lærling som voksen, mangler ståkarakter i to fag, ev ta dette opp igjen som privatist. Flere som har vært lærling som voksen 35+? Anonymkode: e6a6d...e83
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #2 Skrevet 24. februar 2020 Ikke helt samme situasjon med antallet år. Fikk søkt og fikk læreplass 10 år senere enn jeg skulle hatt. Søkte i kommunen på lik linje med andre som var rett ut av skolen. De hadde tatt inn færre lærlinger det året så da var det plass til meg. Anonymkode: 891fc...b22
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #3 Skrevet 24. februar 2020 Selvfølgelig skal du søke lærling! Du kan gjøre dette via vigo.no. Om du stiller først i køen vet jeg ikke, men man kan jo prøve. Lykke til! Anonymkode: 11dd9...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 Elever søker selv, det er ikke lærers ansvar. Hvilket fag vil du søke deg i? Du skal søke direkte til bedrifter, men kan få veiledning av fagopplæringen i din kommune. Har du jobbet mer enn 5+ år i det faget du vil være lærling i kan du ta teorieksamen og gå direkte opp til en fagprøve etter dette. Da trenger du ikke være lærling først. Anonymkode: 7983c...76f
solmåneogstjerner Skrevet 24. februar 2020 #5 Skrevet 24. februar 2020 Har du jobbet innenfor det du studerte? Isåfall kan det være at du allerede har oppfylt kravet. Om du har fem års erfaring så kan du ta fagprøven. Men innenfor noen fag så kreves det at man har en viss erfaring innen forskjellige deler. F eks: helsefagarbeider må kanskje ha jobbet litt med eldre, litt på sykehus (vet ikke helt hvordan reglene er nå, men det var ihvertfall slik før). Sjekk det 😊 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #6 Skrevet 24. februar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Sent på 90 tallet gikk VG1 og VG2, men i mangel på lærlingplass begynte jeg med noe selvstudie og jobb. Jobbet, barna kom, barn med utfordringer.. og tiden gikk. Fortsatt ikke fagbrevet i hånda, hadde jeg fått lærlingplass den gang, hadde denne vært i boks, bittert å tenke på. Utdanning er som oftest enklere da man er ung, motivert og er i "gamet". Fikk liten støtte og veiledning den gang, mener jeg å erindre. Mulig jeg har glemt, men kan ikke huske at elevene den gang søkte om lærlingplasser selv, var det ikke lærerne som ordnet dette den gang? Lærer unnskyldte med at det ikke var lærlingplass. Flere i samme båt? Vurderer lærling som voksen, mangler ståkarakter i to fag, ev ta dette opp igjen som privatist. Flere som har vært lærling som voksen 35+? Anonymkode: e6a6d...e83 Tenker at du må slutte å skylde på andre og ta ansvar selv. Jeg tok også vgs på slutten av 90-tallet - riktignok ikke yrkesfag - men da, som nå, måtte man selv søke på lærlingplass. Det var ikke noe «læreren ordnet». Du strøk i tillegg i to fag. Anonymkode: 65532...1ff
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #7 Skrevet 25. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker at du må slutte å skylde på andre og ta ansvar selv. Jeg tok også vgs på slutten av 90-tallet - riktignok ikke yrkesfag - men da, som nå, måtte man selv søke på lærlingplass. Det var ikke noe «læreren ordnet». Du strøk i tillegg i to fag. Anonymkode: 65532...1ff herregud for et svar! Eier du ikke folkeskikk?! Anonymkode: 30e3e...bc5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå