Gå til innhold

Sjekker Lånekassen om jeg fortsatt er student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søkte om lån og stippend til utdanning i utlandet. Jeg fikk innvilget lån og stippend, så jeg flyttet. 

Men så fikk jeg ett godt tilbud om jobb her i istedenfor og har valgt å vente med studiene. Meste av støtten fra Lånekassen ble utbetalt i januar, men siste 10 000 vil bli betalt ut i slutten av semesteret i juni. 

Vil Lånekassen kontakte universitetet her og evt ikke utbetale siste del, når jeg ikke er student?

Anonymkode: d3b21...ad9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil oppdage dette da du ikke får de studiepoengene du skal når skolen sender rapport. Da vil du få en smell og må betale tilbake alt + renter. Vil anbefale deg å betale tilbake og melde fra du ikke er student

Anonymkode: 7c1d3...745

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har jobb nå har du også inntekt. Da bør du tilbakebetale og si ifra at du ikke er student. Husk at det påløper renter.

Anonymkode: 465cb...022

Skrevet

De vil kunne finne ut at inntekten din overskrider grensa for hvor mye inntekt du kan ha før stipendet blir avkortet.  Videre er lett for dem å finne ut at du får lønn fra norsk arbeidsgiver mens du «er i utlandet». 

Anonymkode: ee068...825

Skrevet

Det blir enda verre hvis du har fått utbetalt lån/stipend til å betale skolepenger, men du ikke har betalt skolepenger til lærestedet fordi du har sluttet. 

Anonymkode: ee068...825

Skrevet (endret)

Hvis du ikke er ærlig og rapporterer om endringer i studieløpet ditt kan du bli politianmeldt. Hvis du får penger uten å studere må du gi pengene tilbake. Når jeg droppet ut sv et studie i England, måtte jeg betale Lånekassen 112.000 kroner på en gang. 
Det var kjipt, og jeg måtte låne 10.000, men jeg hadde ikke rett til å beholde pengene, og de ville ha funnet det ut. 

Endret av Chiyo
Skrevet

Det skjer ingenting om du ikke gir beskjed. Lånekassen bryr seg mest om du hvorvidt du starter på utdanningen. Du vil få utbetalingene resten av det gjeldende semesteret, og du vil få vanlig nedbetaling selv om du slutter midt i semesteret. Tro meg, jeg har startet og droppet ut av mange utdannelsesløp, det eneste som skjer er at stipend-delen av støtten blir gjort til lån. Tror det er mange som hadde slitt hvis de måtte tilbake hele lånet på en gang bare fordi de droppet ut av studiet. 

Man mister heller ikke støtten fordi man tjener «for mye», som noen er inne på over her. Jeg er fulltidsstudent med full støtte fra lånekassen, men jeg tjener også 400.000 brutto ved siden av. Det betyr bare at jeg ikke får omgjort noe til stipend. 

Anonymkode: b899c...b96

Skrevet

Jeg trodde eneste konsekvensen var at du ikke får noe omgjort til stipend, og dermed må betale tilbake alt som lån. Jeg avbrøt et utenlandsstudie halvveis i løpet, det skjedde ikke noe annet enn at stipendet dermed forsvant. 

Anonymkode: ed5c3...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...