Gå til innhold

Tråden for oss som ikke får til matlaging uansett hvor mye vi prøver

Anbefalte innlegg

Skrevet

HEI. 

Jeg tenkte det kunne være nyttig med en tråd hvor man kan spørre om tips og råd, kjenner det er mye jeg ikke skjønner i de andre mattrådene her inne. Og alle virker så flinke til å lage mat! 😕 

Så er mattråd for dummies hadde vært fint🙂

Min problemstilling: jeg er gravid og hverken jeg eller samboer er flink til å lage mat. Hvis vi prøver å lage noe fra bunnen av så blir det ikke godt uansett hvor slavisk vi følger oppskriften! Har prøvd å "bli kjent" med komfyren min for å finne ut om mat bør stå lengre/kortere enn det som står i oppskrift, men jeg syns det er så vanskelig! 

Så blir jeg så irritert på mamma og andre som sier at "denne retten er superenkel, den lager seg selv", men hvorfor blir resultatet middelmådig hver gang da? 😋Til og med mat som ikke kan gå feil går feil her i huset 😂

Ja, nå venter vi da en liten en og jeg vil bli flinkere til å lage mat. Jeg vil like å lage mat, sånn som ting er nå angrer jeg og begynner å kjede meg med engang jeg setter i gang med noe matlaging. Flere som kjenner seg igjen?? 

Anonymkode: 72c01...062

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje et kjedelig tips, men jeg anbefaler Ingrid Espelid Hovigs Den store rødrutete kokeboken. Den inneholder alle tenkelige oppskrifter, fra det helt grunnleggende og oppover. Har steg-for-steg bilder og enkle og forståelige forklaringer, samt ingredienser man kjenner og finner på Rema. Den har også et kapittel om mat for babyer. 

Matprat har også gode og grunnleggende videoer av typen "Hvordan koke et egg". 

Men det som er vanskelig med matlaging er at man ikke kan følge oppskriften slavisk. Man er nødt til å smake på maten og prøve seg frem med sitron/eddik (syre), sukker/honning (sødme), salt og forsøke å finne riktig balanse. Det er vanskelig.

Er det noe du får til å lage? Jeg vil påsta at det er enklere å få til en god potetstappe enn en god steik. Men en litt tørr steik kan reddes av en god potetstappe eller gulrotpuré. Så mitt tips til deg vil være å aller først lære seg å tilberede grønnsaker, så supper, dernest eggeretter og fisk/kjøtt og til sist sauser. I mellomtiden kan man kjøpe ferdigsauser som er helt kurante. 

Og husk at selvom dere får barn i hus betyr ikke det at dere fra nå av er nødt til å lage all mat fra bunnen av. Mye halvfabrikata er helt OK, og kan gjøres tipptopp med enkle grep. 

Anonymkode: 3a8bc...5f6

• Liker 9
Skrevet

Si hva du lagde sist og hvordan. Hva krydret du med? Hvor lenge ble ting stekt og kokt? 

Anonymkode: 53dac...edf

Skrevet

Jeg tror/har erfart at mye mislykket mat kommer av for lenge koking/steking.

Skrevet

På hvilken måte "blir det ikke godt"? Er det smak, konsistens, begge deler, eller annet? Hva spiser dere til vanlig som dere liker, når dere ikke lager mat selv? Er maten bare ikke god, eller smaker den ikke sånn som halvfabrikata/ferdigmat?

Skrevet

Øv på noen få retter om gangen. Brukte 2019 på å bli god på 2-3 gryteretter fra bunn, 3-4 sideretter og å bli god på brødbaking. Er klar for nye utfordringer i år. You can do it!

Anonymkode: 3c21b...eb9

Skrevet

Det beste tipset jeg har er å tørre og eksperimentere. Finn en oppskrift du liker og følg den, men smak underveis, tilsett krydder som du liker. Jeg synes selv jeg er dårlig til å lage mat, men får likevel mye komplimenter for det jeg lager. 

Hva slags mat liker du? Det gjør det lettere å komme med tips 😄 

Jeg har flere ganger laget halvfabrikata (et konkret eksempel jeg har er Toro sin Tika Masala). Jeg krydrer alltid kyllingen selv om det ikke står i oppskriften. Bruker litt karri, litt tandoori-krydder, malt ingefær og koriander. Bare ved å følge oppskriften på denne synes jeg den bare er helt ok. 

Det kan jo hende dere synes det er middelmådig selv om andre kan synes det er himmelsk. Kan jo rett og slett hende at dere har andre smaksløker og liker andre ting. 

Jeg synes matfrabunnen (nettsiden) har gode oppskrifter og beskrivelser som gjør det lett å følge. 

Skrevet

Ikke følg oppskriften slavisk! Bruk oppskriftene som en "guide". Jeg må alltid krydre mer eller legge til mer sødme, syre, salt osv enn oppskriften tilsier. Finn oppskrifter på matblogger, les gjerne kommentarfeltet først for å se tilbakemeldingene folk kommer med. 

Anonymkode: ebca6...f9e

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

HEI. 

Jeg tenkte det kunne være nyttig med en tråd hvor man kan spørre om tips og råd, kjenner det er mye jeg ikke skjønner i de andre mattrådene her inne. Og alle virker så flinke til å lage mat! 😕 

Så er mattråd for dummies hadde vært fint🙂

Min problemstilling: jeg er gravid og hverken jeg eller samboer er flink til å lage mat. Hvis vi prøver å lage noe fra bunnen av så blir det ikke godt uansett hvor slavisk vi følger oppskriften! Har prøvd å "bli kjent" med komfyren min for å finne ut om mat bør stå lengre/kortere enn det som står i oppskrift, men jeg syns det er så vanskelig! 

Så blir jeg så irritert på mamma og andre som sier at "denne retten er superenkel, den lager seg selv", men hvorfor blir resultatet middelmådig hver gang da? 😋Til og med mat som ikke kan gå feil går feil her i huset 😂

Ja, nå venter vi da en liten en og jeg vil bli flinkere til å lage mat. Jeg vil like å lage mat, sånn som ting er nå angrer jeg og begynner å kjede meg med engang jeg setter i gang med noe matlaging. Flere som kjenner seg igjen?? 

Anonymkode: 72c01...062

La meg gi deg et enkelt tips: ikke fokuser på en hel rett. Fokuser på en ting.

Mål for denne uka: lære hvordan en koker ris sånn at den blir god (det er dere selv som kvantifiserer god). Start med ris, 1.5 ganger så mye vann som ris, en 1/2ts salt og 16 minutt på lav varme. Liker du det? Ok. Da har du oppskriften på ris. Liker du det ikke og den er for myk? Senk varmen og smak på den etter 14 minutt i morgen. Liker du det ikke og den er for hard? Øk varmen og smak etter 16 minutt i morgen. 

Sånn er det man lærer å lage mat. Årevis med nitidig læring som folk som er glad i å lage mat også gjør. De bare synes det er "moro" fordi de liker prosessen.

Mål for neste uke: lære å tilberede gulrøtter. Dag 1: dampede gulrøtter. Vann i panne, gulrøtter med litt salt på i skiver på sil over vannet. Smak etter 5 min. Liker du det? Toppers. Synes du de er for myke? Damp i 3 minutt i morgen. For harde? Damp i 8 minutt i morgen. Dag 2: stekte gulrøtter. Gulrøtter i skiver på stekepanne med litt olje og salt og pepper. Smak etter 4 minutt. Liker du dem? Toppers. For harde (du forstår konseptet). Dag 3: ovnsbakte gulrøtter. Gulrøtter delt i 4 på langs i ovn med olje, salt, pepper og litt honning. 20 minutt i ovn på 200 grader.

Nå har du 3 ulike typer gulrøtter og ris innabords. Uken etter kan du forsøke rødbeter, kål, poteter, kylling etc. Men at en eneste ting per uke. Matlaging er ikke retter. Det er ingredienser satt sammen. Før du mestrer gulrøtter vil alle retter med gulrot i være retter du ikke mestrer.

Anonymkode: 5b339...03b

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg slet veldig med å lage norsk mat. Så fikk jeg masse råd og hjelp her inne. Og noe jeg vil påpeke er at jeg sjelden syns min mat er god, mens andre liker den veldig godt! 

Det jeg har lært er at olivenolje og smør er viktig, samt salt og pepper. I riktige doser. Det utgjør stor forskjell. Begynn med enkle retter uten for mye krydder og dilldall. 

I Italia serverer de fersk spagetti uten noe mer enn kanskje noen tomater til. Det smaker godt, selv om det høres utrolig kjedelig ut. Poenget er å ikke lage masse greier med en gang. Jeg tror jeg ville begynt med div supper. Ha i grønnsaker og kjøttboller/ kjøtt og ha rundstykker eller scones ved siden av. Scones er super lett å lage. Men, bakepulver, smør og raspet ost( og gjerne paprika). Veldig godt. Og melk da! 

Start i det små. Og jeg ville i motsetning til andre her, følge oppskrifter til å begynne med  🙂

lykke til. 

Endret av SoWhat?
Skrevet

Air fryer, kjøp deg en der og bli med i facebookgrupper. 

Anonymkode: df9ff...c5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...