Gå til innhold

Har jeg reklamasjonsrett??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Samsung 55" tv. Garantien gikk ut i høst. September tror jeg. Jeg KLIKKER snart på tvn. Jeg ga rundt 6-7 000 for den og er en fattig student. 

Probleme er at den fryser seg, vi må dra ut stikk kontakten for å få den på igjen. Sykt irriterende. Den henger seg opp noen ganger for så å komme tilbake, men mest fryser seg å bare står sånn i en evighet. Noen ganger tidligere var det noe med lyden men nå husker jeg ikke helt for det gikk over. Trådløse nettet kobler seg ut og inn hele tiden, så vi får brukt smartfunksjonen lite. Noen som vet om det her går på reklamasjonsrett 5 år?? Har ikke råd til å betale reparasjon nå

Anonymkode: 267c9...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare ringe produsenten. Si at du regner med det er en reklamasjon. Såfremt problemet ikke skyldes noe du har gjort med tv’n, høres det ut som reklamasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er da rett over to år? Den forventes å holde lengre. Sjekk om det er noe softwareoppdatering du kan gjøre selv. 

Anonymkode: 31ab6...3d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Brunello skrev:

Kan du ikke bare ringe produsenten. Si at du regner med det er en reklamasjon. Såfremt problemet ikke skyldes noe du har gjort med tv’n, høres det ut som reklamasjon.

Produsenten har ingenting med reklamasjon å gjøre. Det er de som kan stille med garantien. Reklamasjonsrett er noe som butikker tilbyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien er ment for å gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, deedee_ skrev:

Produsenten har ingenting med reklamasjon å gjøre. Det er de som kan stille med garantien. Reklamasjonsrett er noe som butikker tilbyr. 

Nei, nei, nei! Reklamasjonsretten er lovbestemt. Du tenker sikkert på ordninger som 30 dagers returrett/åpent kjøp o.l., som er noe helt annet enn reklamasjonsrett. Det er viktig å holde de forskjellige begrepene fra hverandre. 

@Dævendøtte har skjønt det: 

3 timer siden, Dævendøtte skrev:

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien er ment for å gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen.

Anonymkode: bb50a...0a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti har ingenting med reklamasjonsrett å gjøre.

Reklamasjon er en lovfestet rett man har på å klage på produktet som ikke svarer til forventningene. På TV-er er reklamasjonsretten 5 år. Så ja, er TV-en under 5 år gammel kan du kreve at de retter opp i problemet 2 ganger, om det ikke funker en siste gang, kan du kreve nytt produkt eller pengene tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en JBL lydplanke som har vært på reparasjon to ganger etter toårsgarantien gikk ut. Det har ikke kostet meg noe annet enn å måtte bringe og hente den i butikken. 

Anonymkode: 31ab6...3d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...