Gå til innhold

Er søstra mi psykopat eller selvopptatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en storesøster som har vært ganske dominerende hele livet, og tar mye plass og oppmerksomhet. Nå har vi begge to fått helseplager; jeg er utenfor arbeidslivet og fungerer også dårlig sosialt, men hun klarer å jobbe til tross for smertefull rygg og lever ellers et normalt liv. Etter at hun fikk ryggplager har forholdet vårt nådd et bunnivå og hun er ofte sint på meg og bagatelliserer mine plager som er usynlige. Hun sier hun ikke forstår hva som feiler meg og at hun tror at jeg går rundt og faker siden jeg ikke har sterke smerter sånn som henne. Ingen behandling her i Norge hjelper meg til å bli bedre, så nå har jeg solgt leiligheten min og bruker 800 000 på dyr og kontroversiell behandling i utlandet. Det er ingen garanti for at det vil hjelpe meg, men har ikke noe alternativ. Det står mellom liv og død for meg. Da jeg fortalte dette svarte hun bare ok og fortsatte å snakke om ryggen sin... Dette er ingen konkurranse som handler om å ha det verst men når jeg har en lidelse som kan gjøre meg lam fra livet og ned, og i verste fall føre til døden, så kan ikke hun som jobber  og fungerer sitte og klage til meg over ryggen? Jeg har aldri gjort narr av hennes helseplager og forstår godt at det hemmer henne,  og skulle ønske at hun ikke hadde noen ryggplager. 

Anonymkode: 10aba...1a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres ikke akkurat ut som et godt menneske, og egoistisk er hun uten tvil. Vanskelig å si om det ligger noe annet bak ut ifra det du beskriver. 

Anonymkode: 1b759...77c

• Liker 2
Skrevet

Selvopptatt er hun garantert. Psykopat derimot kan jeg ikke helt se basert på dette innlegget. 

Anonymkode: 0dddb...694

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Selvopptatt og egoistisk er hun. 

Skrevet

Skal nok mye mer til for å være en psykopat. Men at hun mangler empati eller ikke har så mye er sikkert. Man kan mangle empati uten å være en psykopat. 

Overse henne. Prøv å hold deg unna. Alle mennesker, inklusiv familie som ikke vil deg vel burde du kutte kontakten med. 

Ønsker deg god bedring og håper behandlingen din virker❤️

Anonymkode: 01f49...cfd

• Liker 2
Skrevet

Utfra hva jeg har lært i livet mitt, har folk forskjellige måter å reagere kroniske smerter på. Men mange av dem (som jeg kjenner) reagerer dessverre med å være en "bitch". Jeg kutter ut kontakt om jeg ikke ser bedringsvei hos dem. Jeg ønsker ikke å være deres hakkekylling.

Anonymkode: 8cb50...910

• Liker 1
Skrevet

Virker som rivallisering mellom søstre. Du forventer sympati fra henne, og hun venter det samme fra deg. Du vil være den som har det værst, hun vil det samme. Dere er begge opptatt av deres egen sykdom og helse, og det må være lov.

Hvis dere ikke har snakket om det, så kan det hende at hun oppfatter deg som like selvopptatt som du opplever henne. Psykopat kortet burde du spart deg for. 

Anonymkode: 2fa34...e5a

• Liker 4
Skrevet

Veldig veldig selvopptatt og egosentrert. 
Har en veninne som dette, bare at det føles ut som en konkurranse i stedet.

Jeg har 2 mentale diagnoser, en personlighetsforstyrrelse og depresjon/angst. Veninna mi gjør alt hu kan for å utredes for å få mest mulig diagnoser. Nå har hu depresjon, angst, bipolar og autisme. Hu blir også utredet for å være "litt mentalt tilbakestående". Å ikke nok med det, hu har også mange fysiske diagnoser også! Flere enn meg selvfølgelig! 

Å det værste med det hele, er at hu trur folk liker hu bedre av alle diagnosene hu har, jeg skulle gjerne vært kvitt de! 

Anonymkode: 50e0f...8a9

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Virker som rivallisering mellom søstre. Du forventer sympati fra henne, og hun venter det samme fra deg. Du vil være den som har det værst, hun vil det samme. Dere er begge opptatt av deres egen sykdom og helse, og det må være lov.

Hvis dere ikke har snakket om det, så kan det hende at hun oppfatter deg som like selvopptatt som du opplever henne. Psykopat kortet burde du spart deg for. 

Ja det har blitt en rivalisering, men sånn har det vært hele livet og eskalert fra hennes side etter at hun fikk dårlig rygg.  Jeg spør om hennes rygg og kommer med forslag til behandling og smertelindring, så jeg er fullt oppdatert på hva hun plages med, men hun har aldri spurt om hva jeg sliter med. I går ble hun plutselig forbannet på meg og sa at sånne som meg, altså uføre, tapper trygdekassen for penger og at hun godt kunne vært ufør men hun må jobbe for hun har regningen som må betales. 

Ts. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig veldig selvopptatt og egosentrert. 
Har en veninne som dette, bare at det føles ut som en konkurranse i stedet.

Jeg har 2 mentale diagnoser, en personlighetsforstyrrelse og depresjon/angst. Veninna mi gjør alt hu kan for å utredes for å få mest mulig diagnoser. Nå har hu depresjon, angst, bipolar og autisme. Hu blir også utredet for å være "litt mentalt tilbakestående". Å ikke nok med det, hu har også mange fysiske diagnoser også! Flere enn meg selvfølgelig! 

Å det værste med det hele, er at hu trur folk liker hu bedre av alle diagnosene hu har, jeg skulle gjerne vært kvitt de! 

Jøss, det var da merkelige uttalelser og komme med. Du beskylder venninden din for å være selvopptatt, men her virker det som at det er du som er selvopptatt og har lite empati. Jeg får inntrykk av at du mener at du har det værre enn henne, men hva vet du egentlig om det? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, det var da merkelige uttalelser og komme med. Du beskylder venninden din for å være selvopptatt, men her virker det som at det er du som er selvopptatt og har lite empati. Jeg får inntrykk av at du mener at du har det værre enn henne, men hva vet du egentlig om det? 

Jeg har kjent denne veninnen siden vi gikk på barneskolen. Hu er en lystløgner og elsker å være "syk", ihvertfall å fremstille seg syk. 
Hu kom på skolen med brekt bein en dag, krykker og alt, seinere på dagen så jeg hu i nabogata hvor hu hoppa tau med noen andre veninner fra en annen skole. Virka ikke som beinet var helt knekt alikevel :P

Å det er ikke merkelige uttalelser, det er ting hu sier til meg selv, og ting hu mener hu har. I mange tilfeller har hu ikke en gang vært å blitt utreda for disse tingene. Den dagen jeg fortalte hu at hu er en lystløgner så så hu på meg med opplyste øyne, også sa hu: Jaja, da har jeg enda en diagnose da, blir ufør snart jeg da, hehe

Å jeg er ikke selvopptatt, og ei heller lite empati til vanlig. Men med denne jenta har jeg ikke stort empati for. Å nei, jeg har det ikke værre enn hu, jeg er ikke hypokonder, å jeg lever livet mitt til det fulle :P 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det har blitt en rivalisering, men sånn har det vært hele livet og eskalert fra hennes side etter at hun fikk dårlig rygg.  Jeg spør om hennes rygg og kommer med forslag til behandling og smertelindring, så jeg er fullt oppdatert på hva hun plages med, men hun har aldri spurt om hva jeg sliter med. I går ble hun plutselig forbannet på meg og sa at sånne som meg, altså uføre, tapper trygdekassen for penger og at hun godt kunne vært ufør men hun må jobbe for hun har regningen som må betales. 

Ts. 

Slik jeg leser det og ut i fra den andre tråden så ønsker du at hun også ser deg. Og at du kan få fortelle og hun trøste. Men det virker ikke som at hun har energi, empati, ork til dette. 

Så da ville jeg bare droppet all sykdomssnakk mellom dere to. Hvis hun begynner så enten si at du gjerne vil høre om henne men om du da kan få lufte dine ting etterpå. Fordi du savner litt søsterlig kjærlighet. Og så se hvordan det går.

Eller, bare si at ja vi har begge plager. Kan vi ikke heller snakke om alle andre ting enn helsa vår når vi møtes. Hadde vært koselig med stilltiende sympati men med fokus på andre samtale emner. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...