AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #1 Skrevet 24. februar 2020 Jeg spør heldigvis aldri om hjelp fra noen, eller om å låne ting.. Men en eller annen sjelden gang hender det. I helgen traff jeg på en mann som ærlig talt burde tildeles prisen for Norges mes egoistiske person. På lørdag var det isfiskedag på ett vann, og det var arrangert konkuranse både for barn og voksne. VI var to familier med barn i barnehagealder som var med på dette. Det eneste vi ikke hadde var en isbor. Arrangørene sa at de hadde par isbor til utlån, så dette skulle gå bra. Herlig.. VI tok med ungene, fant oss en plass, gjorde oss klar og trengte da altså bare å bore 3-4 hull i isen slik at barna kunne fiske. De to isborene som var til utlån var allerede i bruk fra noen andre, så vi måtte vente til at dem var ledig. Heldigvis har de fleste andre med seg egen isbor, så jeg tenkte vi kunne spørre om å få låne den. Jeg går bort til mannen og spør om vi kunne låne hans isbor i 3-4 minutt til å borre ut 3-4 hull. For de som ikke har vært på isfiske før, så er det slik at det tar baren noen sekunder å borre ut ett hull i isen. Så det var snakk om 3-4 min maks. "Jeg låner ikke ut min isbor" svarte mannen.... Jeg tenkte bare eeeh okeeeeej? Altså for all del, han har all rett til det. Men ærlig talt: Han kunne ikke låne oss en ISBOR i 2-3 min? Hva mener dere? er det jeg som er helt på bærtur nå eller? Hadde jeg hatt isbor, så kunne alle 100 som var med på konkuransen gjerne brukt den... Det er ikke selve isboren som er poenget her, men hvor egoistisk folk kan være? Jeg tenker at en sånn person kunne jeg ALDRI vært venn med.. og at han muligens har større problemer med seg selv, evt mangelen på sosiale antenner ovenfor andre folk... Forøvrig gikk jeg bort til en annen mann som var der, og han lånte oss sin mer en gjerne... Anonymkode: 47b60...a67
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #2 Skrevet 24. februar 2020 Det er helt greit å ikke ville låne ut utstyr til vilt fremmede folk. Hva om du hadde ødelagt borret? Du er nok av typen som hadde sagt "oops sorry ass den måtte være noe galt med før jeg tok i den" og nektet å erstatte noe. Du har ikke rett på å låne noe som helst, noe andre ville låne dere en bor, problem løst. Syns det er mer sært å skrive et helt innlegg om det her. Anonymkode: bd4a5...87d 45
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #3 Skrevet 24. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er helt greit å ikke ville låne ut utstyr til vilt fremmede folk. Hva om du hadde ødelagt borret? Du er nok av typen som hadde sagt "oops sorry ass den måtte være noe galt med før jeg tok i den" og nektet å erstatte noe. Du har ikke rett på å låne noe som helst, noe andre ville låne dere en bor, problem løst. Syns det er mer sært å skrive et helt innlegg om det her. Anonymkode: bd4a5...87d Eh nei.. for det første, så hadde jeg erstattet den om den blir ødelagt. Det er ett ansvar jeg føler. Så den kan du bare trekke tilbake... Du er nok en av dem som hadde passet bra sammen med denne karen her.. Anonymkode: 47b60...a67 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 Han har garantert møtt på noen som er super-egoister selv. Har ødelagt isboret, mistet det, eller bare tatt det med seg hjem. Og tatt lærdom av det. Helt greit å ikke ville låne ut egne ting. Anonymkode: 2d231...82d 42
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #5 Skrevet 24. februar 2020 Han sa nei, kanskje borret var dyrt, kanskje hans egne barn skulle bruke det. Ja, kanskje han var litt ego, men fullt lovlig å si nei! Du må rett å slett let it go! Kan ikke la denne fillesaken plage deg så mye. Anonymkode: f7cca...21a 19
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #6 Skrevet 24. februar 2020 Kaller ikke dette å være egoistisk.. Selv om du mener selv at du ville erstattet borret dersom du hadde ødelagt det er det absolutt ikke alle som tenker slik. Har erfart selv at noen låner tingene mine, ødelegger det og ikke engang sier ifra, så sitter jeg der igjen med ekstra utgifter. Kan like godt si at du er egoistisk som forventer å låne av alle andre enn å ta med noe selv eller vente på din tur! Anonymkode: f7efb...e62 22
kaleidoskop Skrevet 24. februar 2020 #7 Skrevet 24. februar 2020 Dette var da ikke værste tilfelle av egoisme jeg har hørt. Kjipt ja, men noen vil ikke låne bort ting til fremmede. 4
Isild Skrevet 24. februar 2020 #8 Skrevet 24. februar 2020 Ikke superegoistisk spør man meg. Helt naturlig at man ikke låner bort tingene sine til folk man ikke kjenner. Det han derimot kunne og burde gjort, var å tilby seg å bore de hullene dere trengte bor til å lage. 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #9 Skrevet 24. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kaller ikke dette å være egoistisk.. Selv om du mener selv at du ville erstattet borret dersom du hadde ødelagt det er det absolutt ikke alle som tenker slik. Har erfart selv at noen låner tingene mine, ødelegger det og ikke engang sier ifra, så sitter jeg der igjen med ekstra utgifter. Kan like godt si at du er egoistisk som forventer å låne av alle andre enn å ta med noe selv eller vente på din tur! Anonymkode: f7efb...e62 Herregud jeg kunne da kjøpt en selv. det er ikke en Tesla til 1 mill heller.. Men fiskeforeningen hadde par stk til utlån, så vi tenkte å bruke dem. Les første inlegget du... Ja daaa... jeg har skjønt det folkens. Det er HANS isbor.. Han har kjøpt og betalt for den.. han trenger da ikke å låne ut. Men det er ikke poenget her. Poenget er at man må neste tenke seg godt om før man i det hele tatt skal vurdere å spørre noen o hjelp eller å låne en ting. Så langt er jo dette bekreftet her på KG også. Anonymkode: 47b60...a67 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #10 Skrevet 24. februar 2020 Jeg forstår godt at han ikke vil låne bort. Jeg nekter å låne bort knivene mine. Jeg var hyggelig å lånte de bort før, men enten så fikk jeg de ikke tilbake, fant de kastet i vasken eller i søppla(!?), eller at folk ikke behandlet de pent, som å prøve å opne en hermetikk boks med en kokke kniv til 1000 kr! Så ikke søren om jeg låner de ut igjen, da vil jeg heller bli kalt egoist. Kan være du er snill og ville gitt boren tilbake i perfekt stand, men det kan da ikke han vite! Kanskje han han har møtt noen idioter før. Anonymkode: cb1c8...690 11
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #11 Skrevet 24. februar 2020 1 minutt siden, Isild skrev: Ikke superegoistisk spør man meg. Helt naturlig at man ikke låner bort tingene sine til folk man ikke kjenner. Det han derimot kunne og burde gjort, var å tilby seg å bore de hullene dere trengte bor til å lage. For all del.. dette var bare ett eksempel, og selve isboren er ikke poenget. Men det sier hvor lite som skal til for at man blir avvist når du spør noen om hjelp eller å låne en ting... Anonymkode: 47b60...a67 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #12 Skrevet 24. februar 2020 Jeg hadde enkelt og greit boret hull for deg. Så lang tid tar det ikke å lage 3-4 hull.. Kalles å være medmenneske. Dessverre blir det mindre og mindre av det i Norge. Synd, for det er "dugnadsånden" og villigheten til å hjelpe hverandre som har kjennetegnet oss. Anonymkode: a9787...6a2 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde enkelt og greit boret hull for deg. Så lang tid tar det ikke å lage 3-4 hull.. Kalles å være medmenneske. Dessverre blir det mindre og mindre av det i Norge. Synd, for det er "dugnadsånden" og villigheten til å hjelpe hverandre som har kjennetegnet oss. Anonymkode: a9787...6a2 Nemlig! Det er det jeg snakker om... Medmenneske var det rette ordet. Og dæven kor vi har gått oss vill.... Anonymkode: 47b60...a67 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #14 Skrevet 24. februar 2020 Herregud. Kjøp ditt eget bor din gjerrig-knark. Snylter er du!!!!!! Anonymkode: 51153...0f0 11
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 24. februar 2020 #15 Skrevet 24. februar 2020 Veldig sært å ikke låne deg det boret.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #16 Skrevet 24. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud. Kjøp ditt eget bor din gjerrig-knark. Snylter er du!!!!!! Anonymkode: 51153...0f0 Hehe..jesus christ.... Anonymkode: 47b60...a67 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #17 Skrevet 24. februar 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud jeg kunne da kjøpt en selv. det er ikke en Tesla til 1 mill heller.. Men fiskeforeningen hadde par stk til utlån, så vi tenkte å bruke dem. Les første inlegget du... Ja daaa... jeg har skjønt det folkens. Det er HANS isbor.. Han har kjøpt og betalt for den.. han trenger da ikke å låne ut. Men det er ikke poenget her. Poenget er at man må neste tenke seg godt om før man i det hele tatt skal vurdere å spørre noen o hjelp eller å låne en ting. Så langt er jo dette bekreftet her på KG også. Anonymkode: 47b60...a67 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe..jesus christ.... Anonymkode: 47b60...a67 Hvis du viste det minste snev av denne holdningen og nedlatenheten, og manglende evne til å se ulike sider av saken, er det ikke rart du fikk et klart "Nei". Anonymkode: 2d231...82d 16
SoWhat? Skrevet 24. februar 2020 #18 Skrevet 24. februar 2020 Du kan ikke la dette plage deg så mye. Syns det blir litt surrealistisk. Ja, han kunne boret hull for dere. Men du fikk nei, og det ville jeg glemt etter fem minutter. Du skriver at du "aldri" ber om hjelp osv. Er det fordi du aldri fikk det de gangene du spurte som yngre? Da kan du jo krisemaksimere dette. Bare en tanke jeg fikk, for dette blir for...rart om det kun handler om et isbor.... 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #19 Skrevet 24. februar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Poenget er at man må neste tenke seg godt om før man i det hele tatt skal vurdere å spørre noen o hjelp eller å låne en ting. Så langt er jo dette bekreftet her på KG også. Anonymkode: 47b60...a67 Men i alle dager, du fikk bare et nei, dette er ikke en så stor greie som du prøver å gjøre det til. Hvis du ikke tåler å få et nei så er jeg for så vidt enig, du burde bare slutte å spørre om hjelp. Dette er ikke et kroneksempel på egoisme, det er bare en fyr som ikke er interessert i å låne ut utstyret sitt. Anonymkode: 7cbbe...2d5 14
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #20 Skrevet 24. februar 2020 Jeg synes faktisk det var du som var litt frekk. Jeg kunne aldri ha gått bort til en som hadde med seg eget bor og spurt om å få låne det. Spesielt i en situasjon der det var isbor til utlån. Jeg er ikke spesielt glad i å låne bort ting selv, nettopp fordi veldig mange ikke er forsiktig med tingene, ikke vet hvordan de skal brukes osv. En som ikke har brukt et slikt bor før. kan lett miste det gjennom hullet i isen. Det kan være det han var redd for. Hvis du går bort til et vilt fremmed menneske og ber om en tjeneste, og vedkommende da altså ikke ønsker å låne bort tingen sin, så er det en klein situasjon både for ham om deg. Neste gang tar du med deg eget, eller du venter til de på utlån er ledig. Anonymkode: 2c063...efa 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå