Gå til innhold

Spørsmål om influensasmitte og barnehage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yngste barnet har hatt influensa, bekreftet av lege, er nå på sin andre feberfri dag. 
Søsken er blitt smittet, så jeg lurer på om det friske barnet kan dra med seg smitte i barnehagen når andre i huset er syke? 
Vil det være lurt at vi alle holder oss hjemme til alle er friske igjen? 

Det har vært/er rimelig heftig, med høy feber og mye vondt, så dette ønsker vi ikke å smitte noen med. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Det ser ut som om man er smittefarlig i 3-5 dager, så lenge man har feber. Man kan ogås være smittefarlig før man selv merker at man er syk. 

Står ingenting om at man tar med seg viruset fra andre syke. Men god håndhygiene og å vaske hender når man ankommer barnehagen for å være helt sikker er nok lurt. 

Anonymkode: da57a...9d9

Skrevet

Samme her. VI hat ro stk i barnehagen og både do og oss foreldre har fått influensa. Når det er sagt, så er 70-80% smittet i barnehagen... Vi har vært hjemme nå i 10 dager. Det merkelige med denne influensaen er at den kommer i bølger. Feber og hoste i 2-3 dager, så en pause på en dag der man tror man er frisk. Så er feberen tilbake for to nye dager, så en pause igjen.. så nye 2 dager med feber. NÅ tror jeg vi er friske, ungene er i barnehagen selv om de har litt hoste.

Så lenge de har vrt feberfri i 48 timer, så kan du sende dem i barnehagen. Litt hoste er helt ok...

Anonymkode: 791e6...4dc

Skrevet

Jeg ringte legen og spurte for sikkerhetsskyld, fikk beskjed om at det friske barnet kunne gå i barnehagen selv om søsken var syke. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. VI hat ro stk i barnehagen og både do og oss foreldre har fått influensa. Når det er sagt, så er 70-80% smittet i barnehagen... Vi har vært hjemme nå i 10 dager. Det merkelige med denne influensaen er at den kommer i bølger. Feber og hoste i 2-3 dager, så en pause på en dag der man tror man er frisk. Så er feberen tilbake for to nye dager, så en pause igjen.. så nye 2 dager med feber. NÅ tror jeg vi er friske, ungene er i barnehagen selv om de har litt hoste.

Så lenge de har vrt feberfri i 48 timer, så kan du sende dem i barnehagen. Litt hoste er helt ok...

Ja, sånn har det vært her også. Feberfri litt og så feber igjen. Så holder barnet hjemme i dag for sikkerhetsskyld! Greit med en hviledag også etter så mange dager med feber. 

Skrevet
2 minutter siden, Chroma skrev:

Ja, sånn har det vært her også. Feberfri litt og så feber igjen. Så holder barnet hjemme i dag for sikkerhetsskyld! Greit med en hviledag også etter så mange dager med feber. 

Vil bare opplyse at vår "hviledag" nr 10 var igår.. Jeg føler at denne hosten eller følelsen av å være sklapp kommer til å vedvare lenge selv om vi er friske.. Vi har aldri hatt så kraftig influensa før...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare opplyse at vår "hviledag" nr 10 var igår.. Jeg føler at denne hosten eller følelsen av å være sklapp kommer til å vedvare lenge selv om vi er friske.. Vi har aldri hatt så kraftig influensa før...

Huff. Ja, den er kraftig. Aldri opplevd så høy feber før, vår hadde over 42 og måtte på legevakten og få en real dose febernedsettende. 
Jeg har foreløpig sluppet unna, bank i bordet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...