Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobben min har lært meg mye mer enn bare fag! Hva har dere lært av jobben deres, som dere kanskje ikke forventet på forhånd?

Dere må gjerne gjette hva jeg jobber som, og på andre som svarer i tråden, det blir morsomt ☺️.

Jeg kan starte med meg selv, jobben jeg gjør har lært meg: 

-Å se mitt eget liv i perspektiv og være mer takknemlig

-Å bli mer distansert/upåvirket av andre mennesker (På godt og vondt)

-At det faktisk finnes arbeidsmiljø som virkelig er gode

-At leder kan være udugelig på mange ting men veie opp for det i kraft av å lage godt miljø og ha stor integritet 

-Har lært meg at det å vise hva jeg kan gir flere arbeidsoppgaver og mer ansvar for samme lønn, men at det (kanskje) veier opp med økt sosial posisjon på jobb.

-At jeg ikke ønsker en lederjobb likevel fordi den økte lønna ikke veier opp for den sinnssyke økningen i belastning/krevende situasjoner/vanskelige avveininger/stress/ansvar osv.

-At jeg må regne overtidsarbeid som minus tid med barna mine og mannen min, ikke kun som pluss på konto 

-At det å jobbe for å gjøre det bra på jobb, er et mål i seg selv. Nå som jeg er rutinert har jeg mer stress, men kjeder meg mye lettere enn før

Herregud, merker jeg kunne fortsatt en evighet.

Andres tur!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At jeg skulle valgt utdanning med hjertet fra første stund.

Det eneste jeg virkelig har lært etter jeg begynte i arbeidslivet, er hva jeg virkelig vil bli her i livet. Visste egentlig intuitivt hva jeg ville siden jeg var liten, men arbeidslivet var den avgjørende faktoren som gjorde det 100% klinkende klart. 

Så nå blir det å slutte, og starte på ny utdanning. Lånekassen kan ikke dekke hele utdanningen (har allerede mastergrad), så må finne en kreativ vei til Rom.

Anonymkode: d77f2...914

• Liker 1
Skrevet

At jeg er så heldig som kan ta meg en dusj når det passer meg uten assistanse, at jeg har ben jeg kan gå med og øyne jeg kan se med. Rett og slett at kroppen min fungerer! Jeg har blitt så takknemlig for hver dag jeg får.

Alle burde hatt deltidsjobb på sykehjem en gang gjennom livet. Som en deppa ungdom som synes det var synd på meg selv når jeg ikke hadde toppkarakter i alle fag eller "perfekt" kropp fikk jeg virkelig åpnet øynene. For et nytt perspektiv man får på livet!!

Anonymkode: d9c6b...dc3

• Liker 1
Skrevet

Tålmodighet. Enkelte kan være idioter, og det er så lett å fyre avgårde en mail i sinne. Jeg har lært at jeg aldri svarer på mail eller henvendelser før jeg er helt rolig, og har tenkt gjennom svaret mitt. 

Struktur og systemer. Det er hundrevis av mail, telefoner, oppgaver, krav, medarbeidere... Så en oppdatert kalender, huskelister, at prioriterte oppgaver gjøres først, er avgjørende. Jeg starter hver dag med å sette opp prioriteringslista for dagen, og hver uke med å lage en grov plan for uka. 

Å overse forstyrrelser. Lyd på telefon og pushvarsel på mail er en uting. Skal jeg skrive en rapport gjør jeg det gjerne på hjemmekontor, og legger telefonen i et annet rom. Mail er noe jeg tar en runde på 5-6 ganger om dagen, i stedet for å bli forstyrret hver gang det dukker opp noe nytt. 

At alle kan gjøre feil. Og at kjeft og anklager ikke fører med seg noe godt. Gjør en medarbeider en tabbe tar vi heller en god prat om det. 

At alle har sine styrker og svakheter. Og at man i et godt arbeidsmiljø kan klare å spille på det. Du har de som er gode på fag, de som liker salg, de som er flink med mennesker. Så selv om vi i utgangspunktet har lik stilling kan vi fordele oppgaver basert på styrker og svakheter. 

Viktigheten av å ha en jobb man liker, som også er en hobby. Der man trives. I det hele tatt en jobb som er en del av livet, og noe du liker å ha i livet ditt. 

Anonymkode: 2d0d7...a0c

• Liker 1
Skrevet

At jeg skulle valgt utdanning med hjerne fra første stund, samt ikke bli syk. Håpløst å klare å lande noe man trives med når utdanningen både er snever og generell, og har store hull i CVen. Blir vel lavlønnet og ikke-relevant livet ut, antar jeg.

Anonymkode: 0a4d9...13f

Skrevet
På 24.2.2020 den 2.12, Ambador skrev:

Jobben min har lært meg mye mer enn bare fag! Hva har dere lært av jobben deres, som dere kanskje ikke forventet på forhånd?

Dere må gjerne gjette hva jeg jobber som, og på andre som svarer i tråden, det blir morsomt ☺️.

Jeg kan starte med meg selv, jobben jeg gjør har lært meg: 

-Å se mitt eget liv i perspektiv og være mer takknemlig

-Å bli mer distansert/upåvirket av andre mennesker (På godt og vondt)

-At det faktisk finnes arbeidsmiljø som virkelig er gode

-At leder kan være udugelig på mange ting men veie opp for det i kraft av å lage godt miljø og ha stor integritet 

-Har lært meg at det å vise hva jeg kan gir flere arbeidsoppgaver og mer ansvar for samme lønn, men at det (kanskje) veier opp med økt sosial posisjon på jobb.

-At jeg ikke ønsker en lederjobb likevel fordi den økte lønna ikke veier opp for den sinnssyke økningen i belastning/krevende situasjoner/vanskelige avveininger/stress/ansvar osv.

-At jeg må regne overtidsarbeid som minus tid med barna mine og mannen min, ikke kun som pluss på konto 

-At det å jobbe for å gjøre det bra på jobb, er et mål i seg selv. Nå som jeg er rutinert har jeg mer stress, men kjeder meg mye lettere enn før

Herregud, merker jeg kunne fortsatt en evighet.

Andres tur!

Du jobber på gamlehjem 

Anonymkode: b23b2...bd1

• Liker 1
Skrevet

Glemte en ting; 

aldri skrive noe i mail som ikke kan leses av nærmest hvem som helst. Ta en telefon hver gang det er et sensitivt tema som skal dekkes. 

Dette bruker jeg også i det private. Tåler det ikke "forsiden av VG" får du det ikke skriftlig fra meg. 

Anonymkode: 2d0d7...a0c

• Liker 1
Skrevet

At gode sjefer og gode arbeidsbetingelser betyr veldig mye. At det fins en jobb jeg fint kan gjøre frem til pensjonsalder uten at jeg blir deprimert av å jobbe.

Anonymkode: c9e11...fcc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...