Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bare først si at både jeg og min venninne bor i utlandet, så en del referanser er kanskje ikke aktuelle for Norge.

Jeg føler meg fryktelig frustrert med et vennskap for tiden. For litt over ti år siden ble jeg kjent med ei jente over nett (vi er nå 28 og 29). Hun bodde da i en annen verdensdel, men nå bor hun i Europa og er gift med en europeer. Vi begynte å studere mastergrad samtidig. Jeg fullførte og fikk god jobb, men hun droppet ut to ganger og endte opp med skyhøyt lån, ingen studiestøtte, og viktigst av alt - ingen grad. Hun bestemte seg for å starte eget firma, og det har hun drevet med i to år nå, men hun tjener ikke noe på det (hun går heller i minus). Hun lever på mannens lønn og er ikke interessert i å få seg jobb.

Vi hadde et veldig godt forhold lenge, men omtrent på dagen da jeg fikk jobben min, begynte ting å bli annerledes. Når vi møttes, hintet hun ofte om at hun ikke hadde råd til ting. Hun kunne si at "åå, PC-en min har begynt å bli treg, men jeg har ikke råd til ny" og "det er en konferanse i hjemlandet mitt som hadde vært en gylden mulighet for bedriften min, men det er så dyrt!" Hun har også snakket masse om Crowdfunding for å få råd til ting. De spurte om jeg kunne være kausjonist da de flyttet til landet jeg bor i og trengte leilighet. Jeg sa da at jeg ikke kunne.

I dag spurte hun meg, i en lang melding full av lidenskap og overdrivelser om hvor utrolig mye hun savner familien sin, som hun ikke har sett på et år, og at det er hennes aller største drøm å dra til hjemlandet sitt og ta med seg niesen sin på 18 til Europa på ferie. Hun sa at hun ville ta forbrukslån i banken, men det får de ikke fordi de ikke har bodd her lenge nok. Hun spurte om jeg kunne væææære så snill å bare låne henne 35 000 kroner til denne ferien. Hun lover å betale tilbake 1500 i mnd de neste to årene eller noe sånt.

Jeg sa at jeg trenger alle sparepengene mine til depositum, da jeg og typen skal kjøpe hus i år, og at jeg ikke er så glad i å låne penger til venner da jeg har dårlig erfaring med det. Vi har ikke snakket sammen noe mer, og jeg føler meg ganske... "utnyttet"? Jeg føler også at hun har ganske dårlig økonomisk sans når hun nå skylder så mye i skolepenger, hun og mannen har også lånt svært mye fra hans familie til ulike ferier og lignende. Bare tanken på å skulle ta forbrukslån til ferie, synes jeg er helt hinsides.

Jeg lurer ikke på om jeg skal låne henne penger. Det skjer ikke, men hva gjør jeg? Bør jeg snakke med henne om dette? Jeg føler at det nesten blir nedlatende av meg å skulle gi økonomiske råd, og jeg føler ikke at jeg trenger å unnskylde meg noe mer, men det blir rart å bare ikke skulle snakke om det også. Er ikke dette ganske frekt?

Anonymkode: cce52...a22

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg hadde ikke tatt det opp med henne med mindre hun tar det opp selv.                                      Hun spurte deg, du sa nei. Frekt hadde det blitt om hun hadde pushet mer på deg etter at du har sagt nei.                                                             Hun prøver seg og du er nok langt fra den eneste hun har spurt. Har man dårlig økonomisk styring prøver man det meste av «lettvinte» løsninger for å gjøre det man har lyst til med en gang, uten å måtte spare.                                                   

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, moroklompen said:

Nei jeg hadde ikke tatt det opp med henne med mindre hun tar det opp selv.                                      Hun spurte deg, du sa nei. Frekt hadde det blitt om hun hadde pushet mer på deg etter at du har sagt nei.                                                             Hun prøver seg og du er nok langt fra den eneste hun har spurt. Har man dårlig økonomisk styring prøver man det meste av «lettvinte» løsninger for å gjøre det man har lyst til med en gang, uten å måtte spare.                                                   

Det stemmer nok. Kanskje bare lurt å vente litt, men jeg føler hun hinter til noe nesten hver gang vi snakker sammen nå. Det er bare første gang hun spør om så mye penger direkte.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare først si at både jeg og min venninne bor i utlandet, så en del referanser er kanskje ikke aktuelle for Norge.

Jeg føler meg fryktelig frustrert med et vennskap for tiden. For litt over ti år siden ble jeg kjent med ei jente over nett (vi er nå 28 og 29). Hun bodde da i en annen verdensdel, men nå bor hun i Europa og er gift med en europeer. Vi begynte å studere mastergrad samtidig. Jeg fullførte og fikk god jobb, men hun droppet ut to ganger og endte opp med skyhøyt lån, ingen studiestøtte, og viktigst av alt - ingen grad. Hun bestemte seg for å starte eget firma, og det har hun drevet med i to år nå, men hun tjener ikke noe på det (hun går heller i minus). Hun lever på mannens lønn og er ikke interessert i å få seg jobb.

Vi hadde et veldig godt forhold lenge, men omtrent på dagen da jeg fikk jobben min, begynte ting å bli annerledes. Når vi møttes, hintet hun ofte om at hun ikke hadde råd til ting. Hun kunne si at "åå, PC-en min har begynt å bli treg, men jeg har ikke råd til ny" og "det er en konferanse i hjemlandet mitt som hadde vært en gylden mulighet for bedriften min, men det er så dyrt!" Hun har også snakket masse om Crowdfunding for å få råd til ting. De spurte om jeg kunne være kausjonist da de flyttet til landet jeg bor i og trengte leilighet. Jeg sa da at jeg ikke kunne.

I dag spurte hun meg, i en lang melding full av lidenskap og overdrivelser om hvor utrolig mye hun savner familien sin, som hun ikke har sett på et år, og at det er hennes aller største drøm å dra til hjemlandet sitt og ta med seg niesen sin på 18 til Europa på ferie. Hun sa at hun ville ta forbrukslån i banken, men det får de ikke fordi de ikke har bodd her lenge nok. Hun spurte om jeg kunne væææære så snill å bare låne henne 35 000 kroner til denne ferien. Hun lover å betale tilbake 1500 i mnd de neste to årene eller noe sånt.

Jeg sa at jeg trenger alle sparepengene mine til depositum, da jeg og typen skal kjøpe hus i år, og at jeg ikke er så glad i å låne penger til venner da jeg har dårlig erfaring med det. Vi har ikke snakket sammen noe mer, og jeg føler meg ganske... "utnyttet"? Jeg føler også at hun har ganske dårlig økonomisk sans når hun nå skylder så mye i skolepenger, hun og mannen har også lånt svært mye fra hans familie til ulike ferier og lignende. Bare tanken på å skulle ta forbrukslån til ferie, synes jeg er helt hinsides.

Jeg lurer ikke på om jeg skal låne henne penger. Det skjer ikke, men hva gjør jeg? Bør jeg snakke med henne om dette? Jeg føler at det nesten blir nedlatende av meg å skulle gi økonomiske råd, og jeg føler ikke at jeg trenger å unnskylde meg noe mer, men det blir rart å bare ikke skulle snakke om det også. Er ikke dette ganske frekt?

Du bør ghoste helt. Slett og blokker henne fra alt.

Anonymkode: 2b1f2...c97

• Liker 3
Skrevet

Bare fortsett å si nei hvis hun spør igjen. Evt si at det ikke er vits at hun spør flere ganger da du ikke ønsker å låne vekk penger. 

Skrevet

Si at du vil hun skal slutte å spørre deg om å sponse henne? Du har dine egne utgifter og spareprosjekter. Der er det ikke rom for å kjøpe rådyre ferier for andre. Du synes venner ikke skal låne penger av hverandre fordi det påvirker vennskapet negativt. Du vet for eksempel at hun har mye studielån, og andre utgifter. Vil hun ha råd til å betale deg 1500 i måneden? Vil hun prioritere det? Vil du måtte mase hver måned? Det funker jo ikke. Da er det bedre at hun sparer 1500 i måneden, så vil hun om en stund ha råd til å besøke familien sin. Så får hun spandere tur på niesen når hun har spart om mer på lengre sikt.

Anonymkode: 6f94c...c28

• Liker 11
Skrevet

Jeg mener det er et rødt flagg når en venninne ser på deg som noen man kanskje kan få tynt penger ut av.

Anonymkode: db9e1...733

• Liker 14
Skrevet

Hvis hun ikke har råd til slik luksus som ferie. Bør hun heller ikke dra. 

Hvis hun kan betale 1500 i måneden i 2år. Så bør hun spare de pengene til ferien hun får reist på om 2år.

• Liker 8
Skrevet

Ikke lån henne et rødt øre. Hennes dårlige økonomiske styring skal ikke gå utover deg, uansett hvor mange tårevåte og emosjonelle historier hun serverer deg. Det gjør ofte mer skade enn nytte å låne penger til venner.

• Liker 5
Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt denne tabben her med min egen mor. Ikke lån bort til venner eller familie. Kommer til å ødelegge forholdet mellom dere to for da blir dere ikke venner lengre, men en som krever tilbake penger av en som ikke klarer å betale for seg også blir det et "masing" ifra deg fordi du vil jo gjerne ha tilbake, men hun klarer ikke å betale det tilbake også blir vennskapelige forholdet ødelagt. Har hatt en kompis også som har vært dum-snill å lånt bort penger til noen venner, men de har fluktet ifra ham. Just don't. Trist at enkelte mennesker ikke klarer å betale for seg og ødelegge både vennskap og familieforhold. Èn faretegn her er jo at hun skriver jo selv at det er "bare" 35,000,- noe som egentlig er veldig mye penger og spesielt i ditt tilfelle å låne bort. Åpenbart at hun har utnyttet andre i samme som er go'snill og levd langt over sine egne evner.

Endret av Lasox
Skrevet

Si til henne at du ikke ønsker å låne ut penger da din erfaring er at økonomiske spørsmål fort kan ødelegge gode vennskap og at du ikke ønsker at hun skal ha den belastningen det er å skylde en venn penger. At dette er et standpunkt du har og at det er urokkelig. På den måten vil hun forhåpentligvis slutte å mase på deg uten at du har fornærmet henne og dere vil kanskje kunne fortsette vennskapet om dere fremdeles har glede av hverandre 😊

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Lacy skrev:

Si til henne at du ikke ønsker å låne ut penger da din erfaring er at økonomiske spørsmål fort kan ødelegge gode vennskap og at du ikke ønsker at hun skal ha den belastningen det er å skylde en venn penger. At dette er et standpunkt du har og at det er urokkelig. På den måten vil hun forhåpentligvis slutte å mase på deg uten at du har fornærmet henne og dere vil kanskje kunne fortsette vennskapet om dere fremdeles har glede av hverandre 😊

Det! Forsetter hun derimot å mase så kutter du ut vennskapet før det ender med at hun skylder deg masse penger!

Skrevet

Må ikke finne på å låne så mye til hun. 1000kr? Ja det hadde gått, men 35.000? Det er et såpass stort beløp at selv med kjæresten hadde jeg skrevet kontrakt med vitner. For jeg har ikke råd å tape så mye penger. Dessuten høres hun veldig ustabil ut.

Anonymkode: 75fce...fef

• Liker 1
Skrevet

Har ikke så mye å tilføye annet enn at jeg synes du er klok som ikke låner henne noe. Stå på ditt, uansett! Dessuten synes jeg det er frekt av en såkalt venninne å sette deg i en sånn posisjon - du vil jo føle et ubehag ved å si nei fordi du har empati, men samtidig er det uhørt å låne noen 35.000kr til en ferie. Spesielt om vedkommende ikke viser interesse for å skaffe egne penger. Nei, som sagt, stå på ditt! 

• Liker 4
Skrevet
På 24.2.2020 den 1.15, Chroma skrev:

Bare fortsett å si nei hvis hun spør igjen. Evt si at det ikke er vits at hun spør flere ganger da du ikke ønsker å låne vekk penger. 

Dette 

Anonymkode: 66501...f46

Skrevet (endret)

Leste innlegget ditt igjen, og så til min forskrekkelse at jeg faktisk ikke hadde svart på spørsmålet ditt! Uansett, her er det jeg mener du skal foreta deg: ingen verdens ting. Folk som henne, som ikke har økonomisk styring kommer ikke til å endre atferd selv om de får velmenende råd av venner og familie. Ofte er de ute etter raske løsninger, ikke langsiktige som løser problemet for godt - de vil f.eks heller låne penger av venner og familie for å få det de vil ha med en gang, enn å ta store, ubehagelige men nødvendige grep for å få et økonomisk spillerom over tid. Hennes dårlige økonomiske styring kommer til å innhente henne, og du trenger ikke å ha noe med det å gjøre, hun er tross alt voksen. 

Endret av Krakatoa
  • Liker 3
Skrevet
Sitat

Hun spurte om jeg kunne væææære så snill å bare låne henne 35 000 kroner til denne ferien.

Et sånt beløp hadde jeg aldri spurt en venninne om å låne meg, for å si det sånn ;) 

Ja ,du burde snakke med henne om dette . Synes ikke det gjør noe at du tipser henne litt om økonomi i samme slengen 😆 Du sier hun lever på en annen mann og gidder ikke jobbe selv ? Da er hun sikkert veldig vant med å få det akkurat som hun vil uten å løfte en finger..Bra at du ikke lånte henne de pengene ,forresten .

• Liker 2
Skrevet

Har selv lært at lån av penger og vennskap ikke hører sammen. Dette har nok ødelagt mange vennskap.  Veldig klokt av deg og ikke låne henne noe.

Det å komme med økonomiske råd til henne, tror jeg ikke vil ha noen hensikt. Hun må nok lære på den harde måten før hun eventuelt greier å skjerpe seg økonomisk.  Selv ville jeg ikke snakket om temaet med mindre hun bragte det på banen igjen, men til gjengjeld ville jeg da vært klar og tydelig. 

Skrevet

Du sier nei. Om hun kommer i økonomisk uføre og ikke klarer sine forpliktelser, stiller du sist i køen for å få penger. Bak alle andre kreditorer. 

Det virker å være tydelig at hun ikke kan disponere penger og handle etter evne. 

Kan hun ikke heller spare 1500 i mnd i forkant? Tips henne om det, og IKKE lån henne penger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...