AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 Hva kosttilskudd tar dere veganere? Spiser dere fisk? Hvor for man kjøpt dt? Anonymkode: 3edc4...973 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #2 Skrevet 23. februar 2020 Kanskje lurt å begynne som pescitaner om du vil spise fisk? Eventuelt begynn som vegetarianer så overgangen blir mer gradvis. Da spiser du fortsatt egg og melkeprodukter Veganere spiser ikke kjøtt, fisk, egg eller melkeprodukter Ellers må du ta B12. Lurt å ta D vitamin om vinteren. Vurder å ta jod, med mindre du spiser fisk 3 ganger i uka eller mer. Spis valnøtter, chia, linfrø og hemp for sunt fett. Anonymkode: 5636c...e15 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #3 Skrevet 23. februar 2020 en veganer spiser ingen dyreprodukter. Men du må jo så klart gjøre det som føles riktig for deg. Jeg er veganer, men det var en gradvis prosess som krever en del kunnskap for å gjennomføre med god helse (det er absolutt mulig). Jeg tar jod, D-vitamin og B-12. Er obs på å få i meg omega 3-kilder i hverdagen som linfrø el chiafrø (knuser og har i havregrøt el smoothie, har hele i rundstykker og frokostblanding osv. Man kan også ta vegansk omega 3 i form av et alge-basert tilskudd som fås på apotek. (eneste grunn til at tran har omega 3 er fordi fisken selv spiser alger som inneholder omega 3. Ellers er det så klart viktig å ha et balansert kosthold, og være forberedt på å konsumere noe større volum av mat, og ikke være "redd" for fett (avocado, nøtter..) eller for soyaprodukter (tofu, drikk, edamame osv) Anonymkode: bb3f1...003 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 Jeg tar b12, vit d, jod og bruker algeolje som omega 3 tilskudd. Anonymkode: 16007...2a5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #5 Skrevet 24. februar 2020 Du bør finne en bok og lese litt om vegansk ernæring forøvrig. Anonymkode: 16007...2a5 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #6 Skrevet 24. februar 2020 Hvor får dere kjøpt b12 tilskudd? Trodde man skilles resept på det ts Anonymkode: 3edc4...973
Million Skrevet 24. februar 2020 #7 Skrevet 24. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor får dere kjøpt b12 tilskudd? Trodde man skilles resept på det ts Anonymkode: 3edc4...973 Det er vel bare å kjøpe en boks B12-vitamin reseptfritt på apoteket. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #8 Skrevet 24. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor får dere kjøpt b12 tilskudd? Trodde man skilles resept på det ts Anonymkode: 3edc4...973 Skilles..? Hva mener du? Alt vi har nevnt er reseptfritt. Anonymkode: bb3f1...003 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #9 Skrevet 24. februar 2020 Her er noen gode tips hvis man er så lite glad i sin egen helse, så lite glad i miljøet og så korttenkt at kun store dyr betyr noe (og ikke alle de ørten små man dreper for maten), at man vil bli veganer: https://deniseminger.com/for-vegans/ Du bør minimum ta B12, DHA, K2, vitamin D3, jern, jod. Dette er noen av vitaminene og mineralene som er vanskelige / umulige å få nok av på et vegansk kosthold. Anonymkode: d7628...6bd 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #10 Skrevet 25. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er noen gode tips hvis man er så lite glad i sin egen helse, så lite glad i miljøet og så korttenkt at kun store dyr betyr noe (og ikke alle de ørten små man dreper for maten), at man vil bli veganer: https://deniseminger.com/for-vegans/ Du bør minimum ta B12, DHA, K2, vitamin D3, jern, jod. Dette er noen av vitaminene og mineralene som er vanskelige / umulige å få nok av på et vegansk kosthold. Anonymkode: d7628...6bd Klart man kan være glad i egen helse på et vegansk kosthold - det sier da både Helsedirektoratet og en hel haug med andre ernæringsfysiologer. (Noen av rådene på den siden du lenket til var merkelige, selv om andre ting så klart stemmer (som å få nok beta-karoten mtp på konversjon til retinol). Men - Taurin produserer man helt fint selv, og glutenfritt funker for dem som har glutenintoleranse/cøliaki, og er ikke hensiktsmessig for den øvrige befolkningen. Og- den beste veganske kilden til jod er faktisk tilskudd, ikke sjøgress, da innholdet varierer svært mye. Man kan risikere å enten få for lite eller alt for mye. Så da begynner man automatisk å ta alt der med en klype salt..) Ellers: Det er IKKE anbefalt å ta jerntilskudd om man ikke har tatt blodprøve og får beskjed om dette. Har selv helt fine jernnivåer uten tilskudd. K2 finnes i fermentert mat, inkludert grønnsaker. (Svært mange har lite K2 - ikke bare veganere - da veldig få spiser fermentert mat eller langtidslagra ost, kyllinglever osv..) DHA-forskningen er tvetydig. Det har også vist seg at de som ikke konsumerer DHA direkte har en større turnover rate av ALA til DHA enn andre - sannsynligvis for å "gjøre opp" for at dette ikke finnes i kosten. Kroppen er generelt flink til å tilpasse seg. Dette er det flere studier som indikerer, som denne: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20861171 Turnover-raten selv om inntakene varierte svært mye, var her faktisk størst hos veganere: https://www.nutraingredients-usa.com/Article/2010/11/08/Omega-3-ALA-intakes-enough-for-EPA-DPA-levels-for-non-fish-eaters Med andre ord: B12, D-vitamin og jod. Som de andre her har sagt. For øvrig er dette vitaminer og et mineral som veldig mange nordmenn har for lite av - selv om de ikke er veganere... Anonymkode: bb3f1...003 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #11 Skrevet 25. februar 2020 På 24.2.2020 den 7.29, AnonymBruker skrev: Hvor får dere kjøpt b12 tilskudd? Trodde man skilles resept på det ts Anonymkode: 3edc4...973 Du finner alle kosttilskudd på apoteket 😊 Anonymkode: ae5f4...c90 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #12 Skrevet 25. februar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er noen gode tips hvis man er så lite glad i sin egen helse, så lite glad i miljøet og så korttenkt at kun store dyr betyr noe (og ikke alle de ørten små man dreper for maten), at man vil bli veganer: https://deniseminger.com/for-vegans/ Du bør minimum ta B12, DHA, K2, vitamin D3, jern, jod. Dette er noen av vitaminene og mineralene som er vanskelige / umulige å få nok av på et vegansk kosthold. Anonymkode: d7628...6bd hva mener du forresten her? Anonymkode: bb3f1...003 1
Giin Skrevet 25. februar 2020 #13 Skrevet 25. februar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er noen gode tips hvis man er så lite glad i sin egen helse, så lite glad i miljøet og så korttenkt at kun store dyr betyr noe (og ikke alle de ørten små man dreper for maten), at man vil bli veganer: https://deniseminger.com/for-vegans/ Du bør minimum ta B12, DHA, K2, vitamin D3, jern, jod. Dette er noen av vitaminene og mineralene som er vanskelige / umulige å få nok av på et vegansk kosthold. Anonymkode: d7628...6bd Hvilke tilskudd tar du?
Monstrum Skrevet 29. februar 2020 #14 Skrevet 29. februar 2020 Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og avsporing. Monstrum, mod.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #15 Skrevet 29. februar 2020 Jeg er vegetarianer. Spiser da altså melkeprodukter og egg. Jeg tar MultiVeg-kosttilskudd, som bl.a. inneholder B12 og vegetabilsk D-vitamin. I tillegg tar jeg algebasert omega 3, og folat. Anonymkode: be189...cf5 1
Thepig Skrevet 2. mars 2020 #16 Skrevet 2. mars 2020 På 24.2.2020 den 23.50, AnonymBruker skrev: Her er noen gode tips hvis man er så lite glad i sin egen helse, så lite glad i miljøet og så korttenkt at kun store dyr betyr noe (og ikke alle de ørten små man dreper for maten), at man vil bli veganer: https://deniseminger.com/for-vegans/ Du bør minimum ta B12, DHA, K2, vitamin D3, jern, jod. Dette er noen av vitaminene og mineralene som er vanskelige / umulige å få nok av på et vegansk kosthold. Anonymkode: d7628...6bd Hehe, kanskje du burde vurdere noen bedre kilder? B12 er klokt å ta, d vitamin til en viss grad. Ellers er alt det som blir nevnt her enkelt å få i seg via plantebasert kost så lenge man spiser variert. 6
Sitronterte Skrevet 2. mars 2020 #17 Skrevet 2. mars 2020 Hei. Jeg er vegetarianer. Spiser ikke fisk. Tar B12 tabletter, jern og D vitamin. Men jern trenger man egentlig ikke, bare jeg som slurvet litt.
Sitronterte Skrevet 4. mars 2020 #18 Skrevet 4. mars 2020 På 2.3.2020 den 21.56, Thepig skrev: Hehe, kanskje du burde vurdere noen bedre kilder? B12 er klokt å ta, d vitamin til en viss grad. Ellers er alt det som blir nevnt her enkelt å få i seg via plantebasert kost så lenge man spiser variert. Helt rett
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #19 Skrevet 5. mars 2020 På 24.2.2020 den 0.13, AnonymBruker skrev: Hva kosttilskudd tar dere veganere? Spiser dere fisk? Hvor for man kjøpt dt? Anonymkode: 3edc4...973 Veganere spiser INGENting fra dyr. Jeg har for det meste spist vegansk kost i over 10 år, og tar kun tilskudd av d vitamin (som jeg ville trengt uansett), samt b-12. Spis variert og sunt. Noen tar tilskudd av jod også, men jeg får i meg nok via alger. Anonymkode: 1d671...57d 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #20 Skrevet 5. mars 2020 På 24.2.2020 den 0.13, AnonymBruker skrev: Hva kosttilskudd tar dere veganere? Spiser dere fisk? Hvor for man kjøpt dt? Anonymkode: 3edc4...973 Er fisk en grønnsak? Anonymkode: 84fb3...b81 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå