Gå til innhold

Lillesøster skal alltid overgå meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er eldst, lillesøster er snaut tre år yngre. Helt fra vi var små har hun "overgått" meg og mine prestasjoner. Hver gang jeg har fått til noe har hun gjort det, bare bedre. Ting som har vært mine drømmer har hun "tatt" og oppfylt. Det er frustrerende, har ført til at selvtillitten min er på bunn og at forholdet mellom oss er dårlig. Noen eksempler:

• Jeg slet med matte på barneskolen. Særlig var gangetabellen var vanskelig. Mamma og pappa øvde med meg, men ting skar seg gang på gang når søstera mi svarte omtrent før jeg rakk å starte å tenke ut svaret.
  • Jeg drømte om utveklsing og å studere i utlandet. Kom inn på et drømmestudie i England, men mamma og pappa syntes det var dyrt og unødvendig med utenlandsstudier og forlangte at jeg søkte meg til Oslo. Da søsteren min skulle søke seg inn på høyere utdanning fikk hun mamma og pappas velsignelse til å søke seg til høyere utdanning ga mamma og pappa tommel opp til at hun studerte i England og ga henne økonomisk støtte i tre år.
  • Jeg drømte om å bo i København. Fikk tilbud om jobb der, men trang et lån til å dekke kostnader ved flytting. Pappa sa nei. To år senere betalte han for at søsteren min skulle flytte dit for å ta videreutdanning. Hun har blitt boende der i over 10 år og lever livet jeg drømte om.
  • Jeg har lært meg å strikke i voksen alder og la ut bilde av en påbegynt genser jeg er stolt av å fikse å strikke på Facebook. En time senere la søsteren min inn en kommentar med bilde under min genser: "Søstrene strikker! Se den fiiine (super-duper-kompliserte) genseren jeg strikker. Alle kommenterte den flotte, kompliserte genseren hennes og min nybegynnergenser ble ingnorert. Sikkert barnslig å reagere, men det sårer med tanke på alt som ligger bak.

Jeg føler meg bare liten, mindreverdig og i skyggen av min flinke lillesøster som får til og for støtte til ting jeg har ønsket og drømt om, men ikke har fått til pga manglende støtte oppgjennom. Det er så frustrerende.

Anonymkode: 38bee...0f3

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så dårlig gjort av foreldrene dine 😔 Jeg kunne aldri forskjellsbehandlet mine barn slik. Men hvis hun var langt på vei med genseren er det jo ikke noe hun startet med fordi du gjorde det? Og kanskje hun ser opp til deg og derfor tar dine drømmer som sine? 

• Liker 16
Skrevet

Dette, Ts, handler jo ikke om søsteren din. Det handler om deg. Og i noen av tilfellene om at du enten har mindre backing fra foreldrene dine, eller at du rett og slett gir deg mye lettere enn lillesøsteren din.

Ok, hun er god i matte og du er det ikke. Det er helt ok. Hun skal ikke behøve skjule at hun er god fordi du er dårlig. Du er helt sikkert god på noe hun er dårlig på. Kom over at hun er god til ting.

Ok, hun pushet på og krevde plass mens du tok et nei for et nei, gadd ikke tenke alternative løsninger og kastet inn håndkleet. Det er ikke lillesøster sitt ansvar. 

Du kunne ha flyttet til København, Ts. Du valgte bare å la være fordi pappa ikke ville betale for en voksen dame (heller enn å velge den logiske utveien og ta opp et lån eller be om et forskudd) Hvordan er det din pappa eller din søster sitt ansvar? :klo: 

Anonymkode: 6a39e...b86

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette, Ts, handler jo ikke om søsteren din. Det handler om deg. Og i noen av tilfellene om at du enten har mindre backing fra foreldrene dine, eller at du rett og slett gir deg mye lettere enn lillesøsteren din.

Ok, hun er god i matte og du er det ikke. Det er helt ok. Hun skal ikke behøve skjule at hun er god fordi du er dårlig. Du er helt sikkert god på noe hun er dårlig på. Kom over at hun er god til ting.

Ok, hun pushet på og krevde plass mens du tok et nei for et nei, gadd ikke tenke alternative løsninger og kastet inn håndkleet. Det er ikke lillesøster sitt ansvar. 

Du kunne ha flyttet til København, Ts. Du valgte bare å la være fordi pappa ikke ville betale for en voksen dame (heller enn å velge den logiske utveien og ta opp et lån eller be om et forskudd) Hvordan er det din pappa eller din søster sitt ansvar? :klo: 

Hva vet du om hvor hardt jeg kjempet? At jeg bare tok et nei for et nei og satte meg på ræva? 

Og hva gjør det rettferdig at pappa ikke ville låne meg penger til å gjennomføre flytting, men betalte for at søsteren min flyttet dit to år senere? Var videreutdanning en mer "verdig" grunn til flytting enn jobb? Jeg prøvde faktisk å få lån i banken til det, men det anså det som for usikkert siden jeg ikke skulle jobbe i Norge og jeg fikk avslag. 

ts

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om hvor hardt jeg kjempet? At jeg bare tok et nei for et nei og satte meg på ræva? 

Og hva gjør det rettferdig at pappa ikke ville låne meg penger til å gjennomføre flytting, men betalte for at søsteren min flyttet dit to år senere? Var videreutdanning en mer "verdig" grunn til flytting enn jobb? Jeg prøvde faktisk å få lån i banken til det, men det anså det som for usikkert siden jeg ikke skulle jobbe i Norge og jeg fikk avslag. 

ts

Hvorfor trengte du så mye penger for å flytte? Flyttet selv til Sverige som 21 åring. Pakket sekken, bodde faktisk i telt hele sommeren til jeg hadde spart opp til å leie leilighet. Om du allerede leide i Norge, så var du jo allerede på god vei mtp utbetaling av dipositumet når du flyttet ut. 

Du prøver klar og finne noen å skylde på. 

Anonymkode: 560ec...7ad

• Liker 3
Skrevet

Men det beste er å komme over det som har skjedd og se fremover. Finn deg nye drømmer og mål. Ikke del de med lillesøster hvis du opplever at hun «ødelegger». 

• Liker 1
Skrevet

Kjøp stylter

Anonymkode: bb54a...ac5

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du får spørre han, da? Kanskje han har noen opplysende tanker om tema.

• Liker 4
Skrevet

Ta en DNA test, han høres ut som hennes far og ikke din.....

Anonymkode: 35d5f...f75

• Liker 6
Skrevet

Du er ikke alene, hadde det sånn jeg også -min søster fikk oppleve mye jeg aldri fikk, men jeg synes ikke de ga henne sjansen til å blomstre heller. Min mor snakket meg ut av alt jeg kunne tenke meg å utdanne meg til fordi hun syntes det var bortkastet, men så når noen andres barn gjorde det samme så var det plutselig "ååh, det er jo så bra at hun gjorde akkurat det og det da, kjempefin utdannelse det ja" For meg hadde hun bestemt noe annet, noe jeg ikke ville, men som hun mente var best for meg. Fordi det er et yrke innen omsorg så var det visst noe galt med meg som ikke ville bli det. Jeg klarte aldri å få noe til, alt jeg ville var jo galt/ikke godtatt, og fordi jeg alltid ble snakket rundt og ikke kommandert med rene ordre, så var det jammen meg vanskelig å se det større perspektivet. Det tok meg lang tid, og de sviktet meg kraftig, før jeg forstod at foreldrene mine ikke ønsket meg alt godt.

Anonymkode: b78b4...d42

• Liker 5
Skrevet

Forstår veldig godt at dette føles urettferdig og vondt.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det handler selvsagt både om trådstarter og søsteren. I tillegg handler det om trådstarters foreldre. 

Det misser jo hele poenget når du kun ser på de ulike historiene til trådstarter isolert og ikke ser dem  i sammenheng. Hadde lillesøsteren til trådstarter vist frem hvor mye flinkere hun var i matte enn trådstarter og det var den eneste historien så hadde selvsagt ikke trådstarter skrevet i voksen alder at lillesøsteren alltid skal overgå henne. Poenget med mattehistorien er jo å vise at dette startet i tidlig alder og det har fortsatt i voksen alder, derfor eksempelet med strikking. 

De fleste foreldre vil også si at det er viktig å ikke favorisere noen av barna. Foreldrene til trådstarter hjalp lillesøsteren med to utenlandsopphold og trådstarter ingen. At lillesøsteren kanskje var flinkere til å pushe til seg ting endrer jo ikke det. Selvsagt kunne trådstarter ha finansiert både utenlandsstudiene sine selv og jobbingen i utlandet. Men det samme kunne jo lillesøsteren. 

Anonymkode: 19ae0...e4c

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke søsteren din som prøver å overgå deg. Det er foreldrene deres som forskjellsbehandler. Lær deg å se forskjellen. 

Anonymkode: 06336...e93

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville kuttet kontakt med din søster. Da vinner du og hun taper.Hilsen likesinnet.

Anonymkode: c14e7...f45

• Liker 5
Skrevet

Har du noensinne spurt foreldrene dine hvorfor din søster fikk ja når du fikk nei? 

Anonymkode: f63b7...394

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kuttet kontakt med din søster. Da vinner du og hun taper.Hilsen likesinnet.

Den eneste taperen her vil da være TS. Det er tøft å se på at et søsken blir favorisert, men man kommer bedre ut av det ved å ivareta denne relasjonen. Det er sannsynligvis de som vil ha den lengste relasjonen, og søsteren har jo ikke gjort noe galt her. 

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste taperen her vil da være TS. Det er tøft å se på at et søsken blir favorisert, men man kommer bedre ut av det ved å ivareta denne relasjonen. Det er sannsynligvis de som vil ha den lengste relasjonen, og søsteren har jo ikke gjort noe galt her. 

Feil. Er hun som min søster psykopatisk anlagt og snor foreldrene rundt iillefingeren - er hva jeg leser mellom linjene i Ts innlegg har jeg kun et råd , Røm! Bare å snakke med min søster føles som å være med i en evig konkurranse. Hun blir stadig frekkere og Ts må ta avstand slik at hun kan bygge seg opp 

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Er hun som min søster psykopatisk anlagt og snor foreldrene rundt iillefingeren - er hva jeg leser mellom linjene i Ts innlegg har jeg kun et råd , Røm! Bare å snakke med min søster føles som å være med i en evig konkurranse. Hun blir stadig frekkere og Ts må ta avstand slik at hun kan bygge seg opp 

Hun er jo ikke din lillesøster. Snakk om projisering. 

Skrevet

Kjære vene, ett par bitre sjeler her inne ja. Kutte kontakten?! Det var vel litt voldsomt... 

Anonymkode: 6db72...4be

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er eldst, lillesøster er snaut tre år yngre. Helt fra vi var små har hun "overgått" meg og mine prestasjoner. Hver gang jeg har fått til noe har hun gjort det, bare bedre. Ting som har vært mine drømmer har hun "tatt" og oppfylt. Det er frustrerende, har ført til at selvtillitten min er på bunn og at forholdet mellom oss er dårlig. Noen eksempler:

• Jeg slet med matte på barneskolen. Særlig var gangetabellen var vanskelig. Mamma og pappa øvde med meg, men ting skar seg gang på gang når søstera mi svarte omtrent før jeg rakk å starte å tenke ut svaret.
  • Jeg drømte om utveklsing og å studere i utlandet. Kom inn på et drømmestudie i England, men mamma og pappa syntes det var dyrt og unødvendig med utenlandsstudier og forlangte at jeg søkte meg til Oslo. Da søsteren min skulle søke seg inn på høyere utdanning fikk hun mamma og pappas velsignelse til å søke seg til høyere utdanning ga mamma og pappa tommel opp til at hun studerte i England og ga henne økonomisk støtte i tre år.
  • Jeg drømte om å bo i København. Fikk tilbud om jobb der, men trang et lån til å dekke kostnader ved flytting. Pappa sa nei. To år senere betalte han for at søsteren min skulle flytte dit for å ta videreutdanning. Hun har blitt boende der i over 10 år og lever livet jeg drømte om.
  • Jeg har lært meg å strikke i voksen alder og la ut bilde av en påbegynt genser jeg er stolt av å fikse å strikke på Facebook. En time senere la søsteren min inn en kommentar med bilde under min genser: "Søstrene strikker! Se den fiiine (super-duper-kompliserte) genseren jeg strikker. Alle kommenterte den flotte, kompliserte genseren hennes og min nybegynnergenser ble ingnorert. Sikkert barnslig å reagere, men det sårer med tanke på alt som ligger bak.

Jeg føler meg bare liten, mindreverdig og i skyggen av min flinke lillesøster som får til og for støtte til ting jeg har ønsket og drømt om, men ikke har fått til pga manglende støtte oppgjennom. Det er så frustrerende.

Din søster trykker deg ned fordi hun kan, fordi foreldrene dine er med på det. Sånn har jeg hatt det hele livet også, men hos oss har ikke lillesøster klart seg. Hun fikk alt servert hele veien, men klarte likevel ikke livet. Mens jeg måtte jobbe for alt og har virkelig alt, så annet utfall akkurat her. Pappa har tatt seg i nakkeskinnet og sett forskjellsbehandlingen først da jeg ble 25. Han endret seg og gir mer for meg og barna mine, men igjen så gir vi veldig mye av oss til han og. 

I svigerfamilien er det noe konkurranse mellom eldre og yngre brødre der også. Min samboer er attpåklatt og skjønner ikke all denne konkurransen. Men de eldre brødrene er sure for alt han får til. De ser at de kan stå å streve med noe i mange timer, så kommer han bort og får det til på første forsøk. De ringer han når det er noe de lurer på og selv i sine yrker opplever de at han kan mye uten opplæring. Jeg tror de taklet det så lenge han var singel og bodde hjemme i voksen alder. Nå har han fått eget hjem, egen familie og en bedre betalt jobb enn de. Så nå virker konkurransen hardere og vi mister kontakt med de fordi de er sure på han. 

Anonymkode: 2eb77...44c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...