AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 Heisann! Min sønn ble født i slutten av november 2019, og vi har da krav på plass i bhg fra han fyller ett år (november 2020). Jeg skal må sende søknad om bhg-plass, og tenker det er naturlig å søke fra 1.desember. Men bør jeg søke fra august for å være sikker på å få plass? Og heller betale de ekstra månedene, ikke aktuelt å begynne i august akkurat. Noen erfaringer? Vi bor i Drammen kommune. Anonymkode: 0bb5d...293
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #2 Skrevet 23. februar 2020 Du kan søke fra august, barnet vil uansett ikke få plass før i november måned så tviler sterkt på at du skal måtte betale for tidligere måneder Slik har det ihvertfall ikke vært tidligere. Anonymkode: 6144d...b1d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #3 Skrevet 24. februar 2020 Vi bor også i Drammen kommune og min venninne fikk anbefalt fra daglig leder om å søke fra august. Velger de å ikke ta i bruk plassen, må de betale frem til de skal bruke den. Barnet født samme som ditt Anonymkode: 1a80f...098
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 Vil sjekke din kommunes reglement, men vi søkte fra november for å være sikret plass Anonymkode: 4ae2c...679
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #5 Skrevet 24. februar 2020 Vi søkte plass fra januar 2020 til vår 2018-novemberbaby. Ble tilbudt plass fra 15. Desember. Var en tullete dato (tilvenning rett før juleferie liksom), så vi kontaktet barnehagen og fikk i grunn velge oppstartadato fritt 😅 Valgte å starte i november i stedet da. Aner ikke ståa med barnehageplasser her da, men fikk ikke inntrykket av at det var lite plasser. Det spiller nok litt inn. Anonymkode: c9802...565
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #6 Skrevet 24. februar 2020 Nei, du trenger ikke søke fra august for å være sikret plass. Barn født i NOV er sikret plass innen utgangen av november Vårt novemberbarn begynte i januar, da måtte vi betale fra desember (som ab over skriver). Anonymkode: f44e8...69d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #7 Skrevet 24. februar 2020 Jeg har barn som er født samtidig, men bor i Oslo. Har inntrykk av at de aller fleste plasser fylles opp i august, og at dersom er født utover høsten får de som er igjen. Man er da ikke garantert plass i egen bydel eller noe som helst. Ville søkt fra 1.8 og heller betalt for plassen de månedene frem til dere tar den i bruk. Anonymkode: 276a0...467
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #8 Skrevet 24. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har barn som er født samtidig, men bor i Oslo. Har inntrykk av at de aller fleste plasser fylles opp i august, og at dersom er født utover høsten får de som er igjen. Man er da ikke garantert plass i egen bydel eller noe som helst. Ville søkt fra 1.8 og heller betalt for plassen de månedene frem til dere tar den i bruk. Anonymkode: 276a0...467 Mange barnehager krever at man tar plassen i bruk innen 3 uker. I Oslo gjelder det alle kommunale barnehager og de fleste private. Anonymkode: 3f740...349 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #9 Skrevet 24. februar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi søkte plass fra januar 2020 til vår 2018-novemberbaby. Ble tilbudt plass fra 15. Desember. Var en tullete dato (tilvenning rett før juleferie liksom), så vi kontaktet barnehagen og fikk i grunn velge oppstartadato fritt 😅 Valgte å starte i november i stedet da. Aner ikke ståa med barnehageplasser her da, men fikk ikke inntrykket av at det var lite plasser. Det spiller nok litt inn. Anonymkode: c9802...565 Det har med tilskudd å gjøre. Barnehagen får tilskudd for antall barn, og det er rapportering av antall i desember. Anonymkode: 0eded...28f 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #10 Skrevet 24. februar 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har barn som er født samtidig, men bor i Oslo. Har inntrykk av at de aller fleste plasser fylles opp i august, og at dersom er født utover høsten får de som er igjen. Man er da ikke garantert plass i egen bydel eller noe som helst. Ville søkt fra 1.8 og heller betalt for plassen de månedene frem til dere tar den i bruk. Anonymkode: 276a0...467 I Oslo får du ikke plass i hovedopptaket om du ikke har krav. Da får du evt de plassene som er igjen etter de andre og da kan man like gjerne vente til man har krav på plass. I vår bydel fikk all oktober/novemberbarn avslag i hovedopptaket og måtte vente til annet opptaket. Anonymkode: 4ae2c...679 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #11 Skrevet 24. februar 2020 Jeg søkte i hovedopptaket før 1. Mars 2019 for sønnen min født i desember 2018. Ønsket oppstart i desember 2019, og fikk plass😊. Men fikk beskjed om at søknaden ville ligge på vent til etter at plassene var ferdig fordelt på de barna som hadde rett på plass fra august. Fikk tilbudet om plassen i midten av september. Vet om flere andre desemberbarn som også fikk bhg plass selv om de ikke hadde lovfestet rett før august 2020. Anonymkode: 5c01c...9d5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #12 Skrevet 24. februar 2020 Du må snakke med kommunen din. Slikt varierer fra kommune til kommune. Og skal du bruke privat barnehage har de også eget reglement å forholde seg til. Så send en mail til kommunen din, og evt i tillegg til barnehagen om den er privat Anonymkode: bec3a...588
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte i hovedopptaket før 1. Mars 2019 for sønnen min født i desember 2018. Ønsket oppstart i desember 2019, og fikk plass😊. Men fikk beskjed om at søknaden ville ligge på vent til etter at plassene var ferdig fordelt på de barna som hadde rett på plass fra august. Fikk tilbudet om plassen i midten av september. Vet om flere andre desemberbarn som også fikk bhg plass selv om de ikke hadde lovfestet rett før august 2020. Anonymkode: 5c01c...9d5 Glemte å si at dette gjelder sagene bydel i Oslo Anonymkode: 5c01c...9d5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #14 Skrevet 26. februar 2020 På 24.2.2020 den 12.20, AnonymBruker skrev: Mange barnehager krever at man tar plassen i bruk innen 3 uker. I Oslo gjelder det alle kommunale barnehager og de fleste private. Anonymkode: 3f740...349 Vel. Mange tar plassen i (veldig lite) bruk fra august/september. Da er man der en time om dagen og får en tilvenning som varer i månedsvis. Gjelder private barnehager og studentbarnehager vi har hatt barna våre i. Da har vi betalt for plassen fra august og brukt den bare litt frem til ordentlig barnehagestart rundt 11-12 mnd. Anonymkode: 276a0...467
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå