AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 Håper noen med VO kan hjelpe meg litt rundt spørsmål her. Er 25 år, og fullførte aldri videregående, gikk tre år på musikklinjen, fullførte ikke siste året da jeg pådro meg skikkelig sosial angst etter en litt vanskelig fortid. Jeg har jobbet mye og trives godt i arbeidslivet, og har forsåvidt en fin lederstilling tross null utdanning, men ønsker nå å utdanne meg. Jeg har lyst til å bli helsefagarbeider og tenker da å bruke voksenopplærings rett til å begynne på videregående igjen. Men, lurer på flere ting; - når har man rett til voksenopplæring? Har jo selvsagt lest om dette, men har jeg uansett rett når jeg "droppet ut" av vgs for 6 år siden og jeg er 25 år? - lånekassen: jeg er veldig avhengig av å fortsette å jobbe. Det står at man kan tjene max 182 000,- i året, kan jeg da jobbe med en utbetalt lønn på 10 000,- og fremdeles få fullt stipend/ lån utbetalt? Og hvis; gjelder da regelen om 40% omgjort til stipend ved fullført utdannelse dersom jeg jobber ved siden av studiene? - den linjen jeg ønsker å gå har kun voksenopplæring vg1 her jeg bor, de har vg2 også men da på "vanlig videregående" for de med vanlig ungdomsrett. Har jeg muligheten til å søke inn på vg2 etter vg1 voksenopplæring? Hvis jeg feks må vente et år, må jeg da begynne å betale tilbake på lånet frem til jeg eventuelt kommer inn igjen på vg2? Har møte med rådgiver, men ønsker gjerne om noen her har erfaringer kan dele litt, gjerne mer og hvordan det var for deg å gå på videregående med voksenrett 😊 Anonymkode: bd465...331
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #2 Skrevet 23. februar 2020 Liten digresjon, men kan du evt få deg en deltidsstilling, og ta det som vopa? Altså voksenopplæring på jobb? Verd å sjekke ut 😊 Anonymkode: 1b350...1bb
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #3 Skrevet 23. februar 2020 - Du har rett til voksenopplæring så lenge du ikke har studiekompetanse. Dvs at selv om man har fagbrev fra før så har man voksenrett. Så ja, du har voksenrett. - Du får fullt lån og stipend fra lånekassen uansett når du er under utdannelse. Hvorvidt du tjener over eller under grensen avgjør bare hvor mye som blir omgjort til stipend, dette avregnes i etterkant. Tjener du over 182K før skatt så blir alt lån. Så det er ikke sånn at du ikke kan tjene over grensen, men da blir bare stipendet omgjort til lån. Anonymkode: 1a52b...65d 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 Takk for svar 😊 Anonymkode: bd465...331
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå