Gå til innhold

Hvilke spiselige vekster kan jeg plante i drivhus og pallekarmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å plante noe som kan spises. Har ikke så god råd, så vil gjerne gjøre det billigst mulig. Har sett på minidrivhus (f.eks Jula eller Biltema). Hvilke spiselige vekster kan man plante i slike? Ønsker også tips til billigere alternativ til pallekarmer. Hvor store/høye må disse være? Ønsker å plante noe som er lett å dyrke frem siden jeg ikke har så gode kunnskaper / bor på vestlandet med til tider mye vær og vind. 

Hva ville dere plantet? Ønsker at alt skal kunne spises. Og er det noe jeg kan plante allerede i Mars?

Anonymkode: 093ec...18b

• Liker 2
Skrevet

Oregano, timian og basilikum er favorittene, siden det kan brukes i mye mat. Ellers er tomater veldig enkelt. Bare husk å knipe av skudd så den ikke blir for stor.

Chiliplante er kjekt å ha, så slipper man å kjøpe en pakke med 4 stk når man kun trenger én til suppa...

Kan fint starte å så nå, men da bør spirene holdes innendørs frem til det er garantert frostfritt på natta. 

Skrevet

Salat i ulike former er kjempeenkelt!

Anonymkode: 0f403...8d8

• Liker 2
Skrevet

Ville droppet slike minidrivhus. De ser fine ut, men de krever en del arbeid både med vanning og med åpning-lukking. Heller gå for ting som kan dyrkes i krukker, eller bygg deg et drivhus selv i et hjørne (kan godt være plastvegger, så lenge hjørnet er lunt).

Det finnes masse gode blogger, bare google litt :) Feks Det grønne skafferi. Jeg synes tomater er vanskelig å få til, men jeg bor litt lenger nord og har ikke sååå gode solforhold her på tomta...

Ville foreslått sukkererter, jordbær (gjerne månedsjordbær/slike som kommer igjen), gulrøtter, urter, kanariblomkarse, ringblomst i første omgang :) Går du for pallekarmer er det som blir dyrt gjerne jorda, så det ville jeg ventet med til neste år og heller startet med kompost/løvsamling slik at den er klar til neste år. Eventuelt se om det er noen som selger jord i større kvanta lokalt. Ikke fyll dem opp med jord fra hagesenter, den er ofte dårlig.

Du kan jo prøve deg med tomater i vinduskarmen, går det så kan du plante dem ut senere på sommeren. Hvis du skal drive dem fram inne trenger som som regel et vekstlys. 

Skrevet

Minidrivhus: Tomater. Du kan dyrke dem frem selv eller kjøpe planter. Velg cherrytomater da det er lettest å få avling på dem. Det går 4 cherrytomat-planter i et slikt minidrivhus for pallekarm. Liker mye sol.

Pallekarm: Alle slags urter; f.ex. sitronmelisse er så enkelt at du kan kjøpe plantene på dagligvare og sette rett ut når det er varmt nok.
Salat, sås tidlig på året da den spirer dårlig når det er varmt. Plukk de ytterste bladene istedenfor å ta hele planten, så kommer det mer og mer og mer utover i sesongen, noen slike planter kan vare lenge før de går i stokk. Kan godt stå i litt skygge.
Også sukkererter selvsagt, det er superenkelt å dyrke.

Noe kanskje ikke så mange tenker på å dyrke er squash. Så dem inne ca 1 mnd før du skal plante dem ut, eller så dem direkte på vokseplass, det er nok det enkleste. De vil ha mye sol og vann.

Følg blogger og youtube-kanaler, f.ex. MI-gardener, Sara Bäckmo, tomatprat, Det Grønne Skafferi osv.

Anonymkode: 3527b...104

Skrevet

Jeg har drivhus (ikke mini, men et fra Plantasjen på noen kvadratmeter) og der pleier jeg å ha tomater, litt forskjellig chili, agurk og krydderurter. 

I pallekarm har jeg salat og jordbær. Jeg har også laget en dyp (4 karmer opp hverandre) hvor jeg har rabarbra og en bærbusk.

I tillegg har jeg alltid ei potte med sukkererter, det er jo så utrolig godt å småspise av.

Jeg har prøvd med neper, men de ble spist opp av et eller annet, så det ble med en gang. Poteter i bøtte har jeg litt lyst til å prøve.

Jeg er alene, så det er begrenset hvor mye jeg trenger av slike ting, og jeg burde sikkert hatt litt mer grønnsaker, men det gidder jeg ikke. Jeg sår bare det jeg syns er gøy i haven og tomatplanter lager jeg av tomater fra butikken. Jeg legger en tomatskive på jord i ei potte, og planter om når småplantene blir store nok. :)

Skrevet

Jeg starta med minidrivhus for mange år siden. Nå har jeg ett stort drivhus. Men i minidrivhus kan du ha busktomater, forskjellige urter, chilli o.l.

I pallekragene kan du ha salat, sukkererter ( de må bindes opp, så da må du ha pinner f.eks), gulrot, rødbeter, pastinakk, hvitløk. Du får kjøpt topp til pallekragene også, så de blir som drivhus. Det er fint tidlig i sesongen, bare å stenge på natta, sette de på gløtt på dagen. 

Anonymkode: 830b6...217

Skrevet

Hvis du vil gjøre det billigst mulig ville jeg droppet drivhus. Tomater og agurker kan dyrkes en lun plass inntil en vegg, busktomater blir ikke så høye og gir mindre jobb. Les på bloggen til tomatprat og meld deg inn i gruppa «tomatdyrkere på Facebook».

Pallekarmer kan du snekre selv, byggevarehus har billige planker. Dekk med byggplast på innsiden (sånn med knotter). Men du må jo ikke ha pallekarmer heller, les på bloggen Det grønne skafferi om hvordan du kan lage bed. Husk at jord kan være dyrt, sjekk om du har en gjenvinningsstasjon i nærheten som selger rimelig kompostjord. Ikke bruk billig torvjord, den er næringsfattig og ikke minst dårlig for miljøet.

Og så må du tenke på hva du faktisk liker å spise. Det er ikke vits i å kjøpe masse frø og så liker du ikke sluttresultatet. Kanskje du kjenner noen som allerede dyrker og som du kan få noen frø fra for å prøve nye ting? Kan du spleise på frø med noen? Som oftest ender man jo med alt for mye frø, jeg sår ikke 200 gulrøtter liksom 😅 Begynn med noen få sorter, og kjøp frø på salg til høsten. 

Du kan plante noe i mars (f.eks tomat) men da må du ha plantelys. Mine er kjøpt på Clas Ohlson, men det koster jo litt det også. Mye kan sås i april, da kan du klare deg uten ekstra lys. 

Anonymkode: 5d6a8...0bb

Skrevet

Er mye som er enkelt å dyrke, og billig. 
Sukkererter er en bra start. Agurk (liten, rask type) og squash er nokså greit. Hvis fu vurderer tomater så gå for typer som er laget for kalde strøk. 

Jeg hadde også droppet minidrivhuset. 

En annen FB gruppe du kan vurdere er Grønnsaksdyrking i Norge. Der er det mye hjelp å få, både med jord og vekster.

Skrevet

Vindruer.

Anonymkode: b75a8...4c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...