Gå til innhold

Koronavirus og hamstring av varer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse tallene er selvsagt feil, det er veldig mange flere som er smittet. Dette er kun de som man har klart å fange opp på en temmelig klønete måte.

Anonymkode: 6d827...614

Endelig en som har skjønt det 👍👍 folk er jo helt borte... godt jeg har hamstret 😉😉 mat for 4 mnd her.

Anonymkode: 847c0...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her hvor jeg bur, har det blitt konstantert corona-viruset. Men butikkene er ikke tomme. Og så faktisk noen flasker med antibac. De som er syke er i karantene og holder faktisk der. Så får vi se hvordan det blir fremover. 

Anonymkode: 1b83a...b73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, altså er det enda mindre farlig enn de offisielle tallene tilsier.

Anonymkode: 423da...b4a

Når skal dere som har denne innstillingen egentlig innse at selv om viruset IKKE har 50% dødelighet, så vil det at store deler av befolkningen blir syke samtidig ha store konsekvenser? 

Vil hvermannsen dø? Nei. Er det farlig å bli syk for normalt friske mennesker? Trolig ikke. Vil skole/butikker/samfunnet osv bli påvirket dersom 70% av befolkningen bli syke? JA! Og hvem skal da hjelpe de som faktisk blir så syke at de trenger intensivhjelp?

Italienske leger har sagt at ca 10% av de som blir syke trenger respirasjonshjelp. Det er ganske mange mennesker, om man tar høyde for at minst 50% av hele Norges befolkning blir smittet.

Anonymkode: ec6bb...093

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er på listen over ting man bør ha?

Kommunen her jeg bor gikk forøvrig ut med beredskapslisten fra sikkerhverdag i går kveld. Det sier noe om at det er på tide å ta dette på alvor. Ikke nødvendigvis på grunn av viruset i seg selv, men på grunn av de potensielle samfunnskonsekvensene. Å tro at Norge skal klare å begrense smitten bedre enn f.eks Italia og Frankrike er utopisk.

Selv om vann er på liste over ting man må ha, så betyr det ikke at en trenger å KJØPE vannet i butikker. Men selvfølgelig så må jo folk få bruke pengene sine på det de vil. 

Anonymkode: 33977...86b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk i høyrisikogruppen er f eks folk med høyt blodtrykk. 800 000 nordmenn går på medisin mot høyt blodtrykk, og ikke alle er gamle. Diabetes er også en risikofaktor. Samme med luftveisproblemer som f eks astma. Legger du sammen dette får du en rimelig stor del av befolkningen i høyrisikogrupper. 3-4 % vil dø av koronaviruset selv MED helsehjelp. Når mange blir syke samtidig, har vi ikke nok ressurser i helsevesenet til å hjelpe alle. Det betyr at syke SOM KUNNE VÆRT REDDET, vil dø fordi det ikke er nok respiratorer eller nok oksygenhjelpemidler.

De VET at situasjonen vil oppstå. De vet at de ikke kan stoppe smitten. Det helsemyndighetene nå forsøker å gjøre, er å begrense og forsinke smitten. Jo færre som smittes, jo bedre, selvsagt. Men det er også viktig at ikke alle smittes veldig raskt. Hvis sykdommen strekkes ut over et lengre tidsrom, kan man hjelpe flere

Anonymkode: ba84c...5f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Dette var virkelig tråden for meg, prøvde å skrive litt i en annen Corona-tråd, men det var bortkasta tid gitt. 🤷‍♀️

Med så store smittemørketall som det garantert er så er ikke dette viruset så farlig eller dødelig som media skal ha det til. Man vasker seg oftere og bedre enn før, bruker antibac, prøver å unngå store forsamlinger og nærkontakt med andre og lever ellers livet som før. Det er ikke så mye mer å gjøre enn å ta ulønnet permisjon i ubestemt tid for å sitte hjemme, men foreløpig er det ikke veldig mange som gjør det, heldigvis.

Men jeg har alltid masse mat som jeg kjøper på tilbud, så jeg overlever vel i mange uker. Har (dessverre) en del brus etter en utenlandstur, så hvis vannforsyningen går før jeg får kjøpt vann på dunk eller kjøpt en ny dunk som jeg fyller opp, får jeg vel spise havregryn med lettbrus hvis ting kommer ut av kontroll. Ellers vet jeg om et sted med masse ferskvann i nærmiljøet og får hentet meg noe ferskvann jeg får koke om det virkelig blir krise... noe det sikkert ikke blir.

For å unngå at befolkningen blir som gale aper og vi får dommedagstilstander har staten satset på en mer kuli tilnærming med en kontrollert og kalkulert kræsj for å unngå at alle blir syke samtidig. Hvis ikke de har rett i sin tilnærming så blir det som det blir. Foreløpig er det ingen grunn til voldsom bekymring og man trenger ikke hamstre. Å hamstre vil tømme butikkene fort og mange mennesker kan stå tomhendte, vi må dele på godene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

På min jobb får vi ikke lov å møte med symptomer på luftveisinfeksjon. Spiller ingen rolle hva slags infeksjon, siden vi ikke vet. Hjemmekontor er i så fall tingen. 

Får man påvist korona, kan man ikke gå i butikken....da må man holde seg i karantene, og bør ha mat og nødvendige varer i hus. Det er ikke vill hamstring, men den beredskapen myndighetene vil at vi skal ha.

Anonymkode: ba84c...5f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om vann er på liste over ting man må ha, så betyr det ikke at en trenger å KJØPE vannet i butikker. Men selvfølgelig så må jo folk få bruke pengene sine på det de vil. 

Jeg kjøpte vann fordi vi er 5 mennesker i husholdningen. 9 LITER vann pr. person = 45 liter vann = ca. 30 vanlige halvannenlitersflasker. Som dessuten må desinfiseres osv. før eventuelt lagring av vann.

Da synes jeg det var en god investering å kjøpe dunker på 5L til "hele" 29 kroner på butikken. De er forøvrig holdbare til langt utti 2022. Og får vi ikke bruk for dem? Nei vel. Da får vi drikke vannet før det "går ut" på dato. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte vann fordi vi er 5 mennesker i husholdningen. 9 LITER vann pr. person = 45 liter vann = ca. 30 vanlige halvannenlitersflasker. Som dessuten må desinfiseres osv. før eventuelt lagring av vann.

Da synes jeg det var en god investering å kjøpe dunker på 5L til "hele" 29 kroner på butikken. De er forøvrig holdbare til langt utti 2022. Og får vi ikke bruk for dem? Nei vel. Da får vi drikke vannet før det "går ut" på dato. 

Til informasjon så selges det rimelige kanner på feks biltema som du kan fylle opp og som rommer myyyye mer enn de 5 literene på butikken. Mye billigere blir det nok også. Så økonomisk er det ikke å kjøpe vann i butikken nei. 

Endret av Jolen77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Jolen77 skrev:

Til informasjon så selges det rimelige kanner på feks biltema som du kan fylle opp og som rommer myyyye mer enn de 5 literene på butikken. Mye billigere blir det nok også. Så økonomisk er det ikke å kjøpe vann i butikken nei. 

Til informasjon ville denne familien da spart ti kr, og til gjengjeld fått en haug med ekstra arbeid. Det er ikke gjort på to minutter å sterilisere en 20 liters dunk. Ikke er det enkelt å helle fra den heller, uten å søle ut dyrebart vann. 

Hva er greia med at folk tror det er så mye billigere å kjøpe vannkanner, termoser eller brus (som man kan helle ut) for å skaffe noe å hamstre vann i enn å kjøpe vannflaskene direkte? 😂

Anonymkode: d769e...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bor i Norge. Og dere diskuterer flaskevann.

Jeg bor på vestlandet - så jeg setter bare ut en bøtte om det blir nødvendig. Eventuelt fra nærmeste bekk, ferskvann eller fra sjøen, om formen tillater det. 

Anonymkode: 54f7e...20c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når skal dere som har denne innstillingen egentlig innse at selv om viruset IKKE har 50% dødelighet, så vil det at store deler av befolkningen blir syke samtidig ha store konsekvenser? 

[...]

Hvorfor tror du "alle" blir syke samtidig?

Dette viruset ser vel ut til å smitte på vanlig måte, ikke å ligge latent for så å koordinere et angrep på et spesifikt tidspunkt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på vestlandet - så jeg setter bare ut en bøtte om det blir nødvendig. Eventuelt fra nærmeste bekk, ferskvann eller fra sjøen, om formen tillater det. 

Du kan ikke engang forestille deg at ikke alle bor på et tilsvarende sted som deg? Eller at noen faktisk vil være syke eller i isolasjon i forbindelse med et stort coronautbrudd? Kanskje ikke så effektivt det med isolasjon hvis syke og isolerte skal stå i kø før de stikker vanndunkene, brusflaskene og hendene sine ned i nærmeste bekk etter tur?

Saltvann vil jeg forøvrig ikke anbefale deg å drikke. Les deg opp. 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til informasjon ville denne familien da spart ti kr, og til gjengjeld fått en haug med ekstra arbeid. Det er ikke gjort på to minutter å sterilisere en 20 liters dunk. Ikke er det enkelt å helle fra den heller, uten å søle ut dyrebart vann. 

Hva er greia med at folk tror det er så mye billigere å kjøpe vannkanner, termoser eller brus (som man kan helle ut) for å skaffe noe å hamstre vann i enn å kjøpe vannflaskene direkte? 😂

De ville spart 110 kr ved å kjøpe denne når de skal 45 liter vann til en familie på 5. 
https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/vann-og-avlop/vannkanne-med-kran-2000022025

Denne er jo t.o.m kran på. Men folk må jo få kjøpe det dem vil såklart. 

Endret av Jolen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Jolen77 skrev:

De ville spart 110 kr ved å kjøpe denne når de skal 45 liter vann til en familie på 5. 
https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/vann-og-avlop/vannkanne-med-kran-2000022025

Men folk må jo få kjøpe det dem vil såklart. 

Ja. Lett å helle fra, den der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Lett å helle fra, den der. 

Det er kran på denne jeg linket til. Det finnes jo også flere andre varianter. Og det går faktisk også ann å helle over til andre kanner hjemme. Men noen har liksom bestemt seg for at det ikke finnes andre løsninger enn å kjøpe vann på butikken skjønner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke engang forestille deg at ikke alle bor på et tilsvarende sted som deg? Eller at noen faktisk vil være syke eller i isolasjon i forbindelse med et stort coronautbrudd? Kanskje ikke så effektivt det med isolasjon hvis syke og isolerte skal stå i kø før de stikker vanndunkene, brusflaskene og hendene sine ned i nærmeste bekk etter tur?

Saltvann vil jeg forøvrig ikke anbefale deg å drikke. Les deg opp. 😉

Det er superenkelt å lage ferskvann av saltvann. 

Om man ikke har slike grunnleggende kunnskap ville ikke mangel på flaskevann vært min hovedbekymring om Norge først ble kastet ut i en krise. 😂

Så lenge du ikke setter meg av med 41 i feber midt i Sahara skal jeg love at dehydrering er det siste jeg kommer til å dø av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, applestories skrev:

Hvorfor tror du "alle" blir syke samtidig?

Dette viruset ser vel ut til å smitte på vanlig måte, ikke å ligge latent for så å koordinere et angrep på et spesifikt tidspunkt?

Nei. Jeg tror ikke dette viruset koordinerer "angrep" på noe som helst. Det er tross alt et virus vi snakker om. Men, det viser seg at dette viruset smitter ekstremt lett. Og med en inkubasjonstid på opptil 14 dager, så vil mange være syke (og smittsomme) ute i samfunnet uten å være klar over det. 1 stk person smitter 10, de 10 smitter tilsammen 100, de 100 smitter 1000. Det er jo en grunn til at myndighetene nå ser ut til å skifte ordlyden i media, fra å skulle forhindre utbruddet, til å begrense og trekke det ut i tid. Nettopp for å forhindre at "alle" blir syke samtidig.

13 minutter siden, Jolen77 skrev:

Denne er jo t.o.m kran på. Men folk må jo få kjøpe det dem vil såklart. 

Jeg betaler MED glede 110 kroner for å slippe å gjøre jobben med å desinfisere og fylle selv. Så investerer jeg heller tiden jeg sparte i noe annet hyggelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Bor på Vestlandet jeg og. Vi har egen brønn, så vi vil jo ikke ha mangel på vann. Men har ikke tro på et det vil bli så ille at befolkningen ikke har strøm og vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Bor på Vestlandet jeg og. Vi har egen brønn, så vi vil jo ikke ha mangel på vann. Men har ikke tro på et det vil bli så ille at befolkningen ikke har strøm og vann. 

Jeg er uendelig enig i den. 

Det er bare så gøy å diskutere med disse fanatikerne når man uansett sitter hjemme og kjeder seg en Søndag ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...