Ingvilddd Skrevet 29. februar 2020 #41 Del Skrevet 29. februar 2020 Mulig jeg er inkompetent, men hvorfor i alle dager hamstrer folk butikker og nettbutikker for mat og vann....? Er de redde for å bli satt i karantene hjemme, og ende opp uten næring i denne perioden? Skjønner liksom ikke helt greia. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LoveTrain Skrevet 29. februar 2020 #42 Del Skrevet 29. februar 2020 2 timer siden, Ingvilddd skrev: Mulig jeg er inkompetent, men hvorfor i alle dager hamstrer folk butikker og nettbutikker for mat og vann....? Er de redde for å bli satt i karantene hjemme, og ende opp uten næring i denne perioden? Skjønner liksom ikke helt greia. De fleste er nok redde for karantene. Mens de mest ekstreme kanskje gjør det for å unngå folkemengder i en potensiell epidemiperiode? 🤷🏻♀️ Vi har også kjøpt inn litt, mest fordi mannen insisterer. Men vi har snakket lenge om at vi burde ha et lager slik dsb anbefaler, og dette var vel bare en liten dytt for å få ut fingeren og gjøre noe med det. Jeg jobber på legevakt, og det er vel ikke helt usannsynlig at jeg kan bli eksponert for smitte på jobb hvis det utvikler seg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 29. februar 2020 #43 Del Skrevet 29. februar 2020 Jeg nekter å hamstre. Skal handle på samme måte som før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvilddd Skrevet 29. februar 2020 #44 Del Skrevet 29. februar 2020 2 minutter siden, LoveTrain skrev: De fleste er nok redde for karantene. Mens de mest ekstreme kanskje gjør det for å unngå folkemengder i en potensiell epidemiperiode? 🤷🏻♀️ Vi har også kjøpt inn litt, mest fordi mannen insisterer. Men vi har snakket lenge om at vi burde ha et lager slik dsb anbefaler, og dette var vel bare en liten dytt for å få ut fingeren og gjøre noe med det. Jeg jobber på legevakt, og det er vel ikke helt usannsynlig at jeg kan bli eksponert for smitte på jobb hvis det utvikler seg. Men det vil vel være nærmest umulig å ikke utsette seg for andre mennesker? Hvis man skal på jobb, skole og lignende. Man kan jo ikke bare logge av livet helt. Eller er det sjanser for at alt offentlig blir stengt? Offentlig transport, butikker, hoteller, institusjoner, treningssentre osv.? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 29. februar 2020 #45 Del Skrevet 29. februar 2020 Personlig kjøper jeg inn litt ekstra fordi infrastrukturen i Norge kommer til å slite big time hvis 50 prosent eller mer av befolkningen bllir syke og/eller satt i karantene omtrent samtidig. Hvem skal drifte strømnettet vårt da? Levere varer til butikkene? Fikse eventuelle problemer med vannforsyninga? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 29. februar 2020 #46 Del Skrevet 29. februar 2020 (endret) 2 timer siden, Ingvilddd skrev: Mulig jeg er inkompetent, men hvorfor i alle dager hamstrer folk butikker og nettbutikker for mat og vann....? Er de redde for å bli satt i karantene hjemme, og ende opp uten næring i denne perioden? Skjønner liksom ikke helt greia. Hvis du blir satt i karantene er det greit å ha litt mat hjemme. Karantene er i 2 uker hvis jeg ikke tar feil. Det er selvsagt mulig å få hjelp av venner og familie til å få fraktet mat, men plutselig er de også syke, og ikke alle har nære de kanskje ønsker å spørre. Hvis mange blir syke kan butikkene bli stengt. Butikkene er avhengig av personale som kan drive det. Samme med de som sender ut mat til butikkene: blir de syke kommer ikke maten frem. Det kan selvsagt virke litt voldsomt, men generelt sett er det greit å følge beredskapslista til DSB. https://www.dsb.no/reportasjearkiv/egenberedskap/ Her er lista over hva du bør ha hjemme: https://www.sikkerhverdag.no/globalassets/din-beredskap/dsb_beredskap_brosjyre_originalutvikling_utenlogo_digital_nbb.pdf Endret 29. februar 2020 av pop up bruker 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutex Skrevet 1. mars 2020 #47 Del Skrevet 1. mars 2020 15 hours ago, Marihønepøne said: Personlig kjøper jeg inn litt ekstra fordi infrastrukturen i Norge kommer til å slite big time hvis 50 prosent eller mer av befolkningen bllir syke og/eller satt i karantene omtrent samtidig. Hvem skal drifte strømnettet vårt da? Levere varer til butikkene? Fikse eventuelle problemer med vannforsyninga? Strøm og vann kommer nok til å fungere. Det skal veldig mye til for at det svikter. Større problem vil det kunne bli med utkjøring av varer og butikkpersonale hvis det blir omfattende og langvarig. Sykt og overarbeidet helsepersonell vil fort kunne bli et problem og mange må være hjemme i karantene med sykdom uten tilsyn og oppfølging. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutex Skrevet 1. mars 2020 #48 Del Skrevet 1. mars 2020 18 hours ago, Ingvilddd said: Mulig jeg er inkompetent, men hvorfor i alle dager hamstrer folk butikker og nettbutikker for mat og vann....? Er de redde for å bli satt i karantene hjemme, og ende opp uten næring i denne perioden? Skjønner liksom ikke helt greia. Flere grunner: - a) Redd for at det blir for lite mat - b) Redd for å bevege seg ute og bli smittet - c) Redd for å være syke med feber og måtte gå ut for skaffe seg mat a) er nok minst realistisk. Hjelp til å få mat (c) vil man nok kunne få inntil det er ganske ille. b) er nok mest aktuelt i første omgang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 1. mars 2020 #49 Del Skrevet 1. mars 2020 20 timer siden, Ingvilddd skrev: Mulig jeg er inkompetent, men hvorfor i alle dager hamstrer folk butikker og nettbutikker for mat og vann....? Er de redde for å bli satt i karantene hjemme, og ende opp uten næring i denne perioden? Skjønner liksom ikke helt greia. Jeg har endret innkjøpsrutinene mine fra månedshandling til ukehandling slik at jeg har et litt større lager enn jeg vanligvis har. Årsaken er tredelt. 1. Jeg har erfart hva panikkhandling i butikkene kan føre til, og jeg liker det ikke. 2. To av husstandens fire medlemmer er smitteutsatte, og det er sannsynlig at vi på ett eller annet tidspunkt vil havne i karantene. Da er det greit å ha mat og drikke lett tilgjengelig. 3. Hvis covid-19 sprer seg vidt kan det bli problemer med etterfylling av varer i butikkene. Når vi er avhengige av "spesialmat" for ikke å bli syke (cøliaki) er det greit å være forberedt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flovef Skrevet 1. mars 2020 #50 Del Skrevet 1. mars 2020 Har ikke tenkt at det er nødvendig å hamstre. Men når jeg skulle handle hermetikkleverpostei til smårollingen i går og så alle kassene var tømt for dette, inklu annen mat jeg bruker å handle forstod jeg at jeg burde kanskje gjort det likevel 😅 blir litt påvirket, når alle andre panisk hamstrer blir jeg bekymret for om jeg burde gjort det samme?! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C8H10N4O2 Skrevet 1. mars 2020 #51 Del Skrevet 1. mars 2020 (endret) 12 timer siden, Brutex skrev: Strøm og vann kommer nok til å fungere. Det skal veldig mye til for at det svikter. Større problem vil det kunne bli med utkjøring av varer og butikkpersonale hvis det blir omfattende og langvarig. Sykt og overarbeidet helsepersonell vil fort kunne bli et problem og mange må være hjemme i karantene med sykdom uten tilsyn og oppfølging. Det er ikke dumt å være forberedt på at man plutselig kan stå uten strøm og vann. Nå tenker ikke jeg på korona, men naturen kan hende, og sette både det ene og det andre ut av spill. Under uværet Dagmar i romjula 2011 satt vi strømløs i tre døgn, og i praksis isolert fordi ferga vi var avhengig av og var satt ut av spill. Akkurat da var det faktisk helt tilfeldig at vi hadde mulighet for vedfyring og at vi hadde litt batterier og stearinlys til å klare oss sånn passe. Det er unødvendig å være hysterisk redd, men det er faktisk ikke dumt å være litt forberedt heller. Endret 1. mars 2020 av C8H10N4O2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 1. mars 2020 #52 Del Skrevet 1. mars 2020 Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 1. mars 2020 #53 Del Skrevet 1. mars 2020 Jeg håper det ikke blir nødvendig å hamstre. Kommer til å handle i morgen, det vanlige som jeg pleier å kjøpe. Strømmen kan jo bli borte, men tror ikke det blir over tid. Og vann? Sjelden vannet svikter, er det ikke? Det eneste jeg kommer til å gjøre når det gjelder denne smitten, er å holde meg mest mulig unna store forsamlinger av folk og ikke ta fly. Har alltid litt tørrvarer hjemme, og makrell i tomat 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutex Skrevet 1. mars 2020 #54 Del Skrevet 1. mars 2020 (endret) 5 hours ago, C8H10N4O2 said: Det er ikke dumt å være forberedt på at man plutselig kan stå uten strøm og vann. Nå tenker ikke jeg på korona, men naturen kan hende, og sette både det ene og det andre ut av spill. Under uværet Dagmar i romjula 2011 satt vi strømløs i tre døgn, og i praksis isolert fordi ferga vi var avhengig av og var satt ut av spill. Akkurat da var det faktisk helt tilfeldig at vi hadde mulighet for vedfyring og at vi hadde litt batterier og stearinlys til å klare oss sånn passe. Det er unødvendig å være hysterisk redd, men det er faktisk ikke dumt å være litt forberedt heller. Nå snakker du om noe helt annet. Saken vi snakker om her er i forhold til dette viruset. Ja, det er lurt generelt å kunne klare seg noen dager uten vann og strøm. Det er også lurt å ha noen jodtablettere liggende. Men det er for andre situasjoner og dette virusutbruddet vil ikke påvirke vann og strøm eller medføre behov for jod. Endret 1. mars 2020 av Brutex 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hentacruel Skrevet 3. mars 2020 #55 Del Skrevet 3. mars 2020 Har hamstret ferdig og anbefaler ingen å gjøre sånn som meg : ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 4. mars 2020 #56 Del Skrevet 4. mars 2020 På 29.2.2020 den 14.23, Ingvilddd skrev: Men det vil vel være nærmest umulig å ikke utsette seg for andre mennesker? Hvis man skal på jobb, skole og lignende. Man kan jo ikke bare logge av livet helt. Eller er det sjanser for at alt offentlig blir stengt? Offentlig transport, butikker, hoteller, institusjoner, treningssentre osv.? ... sykehus, brannstasjon, politi, rørleggere, elektrikere, vedlikeholdere av strøm, vann, telefon, internett, vann og avløp, veier eller andre fremkomstmidler (akkurat dette er kanskje ikke nødvendig om alt er stengt)... Nei, jeg tror målet er at spredningen skal være så langsom som mulig slik at ikke så mange er syke samtidig og at det er lettere for dem som må å unngå smitte, for selv om det hadde vært mulig å hermetisk lukke Norge, er det utrolig krevende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SansaS Skrevet 4. mars 2020 #57 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg kjøpte inn et lager for 3 uker av babymat. Ellers kjøpte jeg litt ekstra av ting som ville vært kleint å be andre om å handle for oss hvis vi ble i karantene (altså snop, ferdigpizza og slikt) 😅 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 4. mars 2020 #58 Del Skrevet 4. mars 2020 Vil ikke si at jeg har hamstret, men jeg har kjøpt inn litt ekstra med tanke på at vi kanskje blir syke, og jeg ikke får handlet. Har ingen som kan handle for oss. Passet også på å kjøpe paracet og hundemat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 4. mars 2020 #59 Del Skrevet 4. mars 2020 Her i kommuna er det satt ned folk som skal handle til folk, komme med medisiner og slik hvis de blir isolert eller i karantene. Så JEG skal ikke hamstre. Man ødelegger for andre ved å tømme butikken for mat, det er veldig ego. Drit i de andre bare DU får mat, lissm? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frankenstein1 Skrevet 4. mars 2020 #60 Del Skrevet 4. mars 2020 Var i butikken for å kjøpe et par epler i dag. Gikk av nysgjerrighet litt rundt for å se om det var noe tegn til hamstring der, og jeg må si det var ganske tynt i hyllene med tørrvarer, boksemat og toalettpapir.. Vanligvis er det fullt i disse hyllene, men nå var det lite igjen og helt tomt for blant annet lapskaus, spagetti a la capri og hermetiske tomater. Selv har jeg hamstret hyllebærjuice og sjokolade. Takker aldri nei til en anledning til å kjøpe ekstra sjokolade. 😈 Vurderer også å ta helt av og kjøpe en ekstra pakke med toalettpapir og håndsåpe neste gang jeg får penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg