Gå til innhold

Koronavirus og hamstring av varer?

Fremhevede innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hamstrer du mat før hver eneste influensa-sesong, også?

Anonymkode: 25159...95a

Kanskje skulle flere gjort det?  Ha nok mat i skap og fryser, slik at de slipper å dra på butikken for å handle når de er influensasyke. Både for egen del, og for å ikke spre smitten over alt hvor de går. 

Selv månedshandler jeg.  Det passer livsstilen og økonomien til familien best.  Når lageret er velfylt varer det i 4-5 uker, og så etterfylle det hver måned.  Da er det alltid noen dagers «reserve» igjen, både av tørrvarer, frysevarer, hermetikk, poteter, egg, hygieneprodukter og rengjøringsmidler.  Det er beredskapslageret mitt. Hvis månedshandlingen da må utsettes på grunn av sykdom, eller andre uforutsette ting, er det helt greit. 

Når store ting er på trappene, som for eksempel mulighet for storstreik, dårlig vær, eller virus, etterfyller jeg litt oftere slik beredskapslageret varer noen ekstra dager. 

Jeg har opplevd situasjoner der sivilforsvaret (og ved ett tilfelle beltevogner fra militæret) måtte kjøre rundt med mat og medisiner til trengende.  Jeg har også opplevd tomme butikker på grunn av panikk når det har vært streik i transportnæringen. Derfor liker jeg å være forberedt. 

Endret av Sprettballen
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig på hva dere har på 'lager' i huset deres? Er det ekstra pålegg, kjeks , havregrøt etc?

Makrell i toomat?

Anonymkode: 2f116...7a3

Har det meste av det myndighetene anbefaler at man har i hus i tilfelle krise.

https://www.sikkerhverdag.no/egenberedskap

Anonymkode: c580e...443

• Liker 2
Skrevet

Hysteri.

Finnes det i det hele tatt en ikke-kineser som er død? 

Et lite lager har jeg imidlertid alltid hjemme. Mest fordi det er praktisk å ha basisvarer lett tilgjengelig, og vi sparer mye penger på å kjøpe opp kjøtt på tilbud. 

Anonymkode: 54f7e...20c

• Liker 3
Skrevet
På ‎24‎.‎02‎.‎2020 den 5.36, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig på hva dere har på 'lager' i huset deres? Er det ekstra pålegg, kjeks , havregrøt etc?

Makrell i toomat?

Anonymkode: 2f116...7a3

I byer med utbrudd i Italia har matbutikkene blitt stengt i løpet av få dager, så hvis/når viruset kommer hit kan det nok være lurt å kjøpe inn litt ekstra av det meste man trenger. Tørrvarer, hermetikk, ting som kan fryses, toalettpapir, osv.

Det spørs om ikke en del av de som nå kommer hjem fra Gran Canaria kan ha med seg viruset siden sykdommen er på øya. 

Skrevet

Kjøpte en boks med leverpostei 

Anonymkode: 66181...b22

• Liker 3
Skrevet

Hva tror dere skjer med Norge om vi sperrer grensene fullstendig? 

Greit nok at man mulig hindrer viruset. Men hva tror dere betydningen blir for import av varer, og landets økonomi? Hva skulle vi spist? 

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere skjer med Norge om vi sperrer grensene fullstendig? 

Greit nok at man mulig hindrer viruset. Men hva tror dere betydningen blir for import av varer, og landets økonomi? Hva skulle vi spist? 

Det finnes en mellomting...

Anonymkode: da319...5e7

• Liker 2
Skrevet

Så lenge dette ikke ser ut til å være en verre sykdom enn influensa, så ser jeg ikke helt grunnen til å gjøre noe ekstra ut av det. 

Anonymkode: cbeb9...a1d

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 24.2.2020 den 11.29, Sprettballen skrev:

Kanskje skulle flere gjort det?  Ha nok mat i skap og fryser, slik at de slipper å dra på butikken for å handle når de er influensasyke. Både for egen del, og for å ikke spre smitten over alt hvor de går. 

Selv månedshandler jeg.  Det passer livsstilen og økonomien til familien best.  Når lageret er velfylt varer det i 4-5 uker, og så etterfylle det hver måned.  Da er det alltid noen dagers «reserve» igjen, både av tørrvarer, frysevarer, hermetikk, poteter, egg, hygieneprodukter og rengjøringsmidler.  Det er beredskapslageret mitt. Hvis månedshandlingen da må utsettes på grunn av sykdom, eller andre uforutsette ting, er det helt greit. 

Når store ting er på trappene, som for eksempel mulighet for storstreik, dårlig vær, eller virus, etterfyller jeg litt oftere slik beredskapslageret varer noen ekstra dager. 

Jeg har opplevd situasjoner der sivilforsvaret (og ved ett tilfelle beltevogner fra militæret) måtte kjøre rundt med mat og medisiner til trengende.  Jeg har også opplevd tomme butikker på grunn av panikk når det har vært streik i transportnæringen. Derfor liker jeg å være forberedt. 

Dette høres jo flott og fint ut, men du får ikke noen bunter asparges for eksempel til å holde seg fine og ferske i en måned i kjøleskapet. Spiser du KUN frosne grønnsaker da?

Melk går ut på dato, ting har begrenset holdbarhet, som en rekke ting som ferskt kjøttpålegg osv. Du handler ingenting av dette da eller er du småturer i butikken og etterfyller, men nevner det ikke her?

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Million skrev:

Dette høres jo flott og fint ut, men du får ikke noen bunter asparges for eksempel til å holde seg fine og ferske i en måned i kjøleskapet. Spiser du KUN frosne grønnsaker da?

Melk går ut på dato, ting har begrenset holdbarhet, som en rekke ting som ferskt kjøttpålegg osv. Du handler ingenting av dette da eller er du småturer i butikken og etterfyller, men nevner det ikke her?

Skal klare meg en stund uten ferske grønnsaker og melk om det blir nødvendig. Det er jo det som skjer i Italia nå uansett. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal klare meg en stund uten ferske grønnsaker og melk om det blir nødvendig. Det er jo det som skjer i Italia nå uansett. 

Selv om mediene har trykket bilder av 1-2 tomme grønnsakshyller kan jeg love deg at det er mer enn nok mat å få tak i i Milano :) Det er også veldig misvisende å vise til Italia - mesteparten av landet er helt uberørt. 

Du må huske at mediene er ute etter hysteri, å tjene penger på gode oppslag. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg tenker på det du skrev om dine faste handlerutiner, at du kun månedshandler, altså en gang i måneden skriver du. Da lurte jeg på hva du gjør med varer som har kort holdbarhet og er ferske, som nettopp melk og en del grønnsaker og frukt....? Bananer holder seg i hvert fall ikke i en måned hjemme hos meg.... :) 

Skrevet

Sesongen 2017-2018 var det faktisk rundt 1400 influensa relaterte dødsfall i Norge.

Anonymkode: b55eb...579

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg tenker på det du skrev om dine faste handlerutiner, at du kun månedshandler, altså en gang i måneden skriver du. Da lurte jeg på hva du gjør med varer som har kort holdbarhet og er ferske, som nettopp melk og en del grønnsaker og frukt....? Bananer holder seg i hvert fall ikke i en måned hjemme hos meg.... :) 

Ikke jeg som månedshandler, men jeg som skal klare meg uten ferske grønnsaker og melk en stund. Men jeg har også bodd en plass jeg månedshandlet. Og vi klarte oss utmerket. Man spiser det med kortest holdbarhet først, og langtidsholdbart sist. (Varer som var til siste uke var da uht melk og frossen frukt/grønnsaker og epler mm). 

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
25 minutter siden, Million skrev:

Jo da, jeg handler ferskvarer ukentlig jeg, men om jeg ikke får gjort det på noen uker er det ikke noe problem. 

Den laktosefri melken jeg har i kjøleskapet er holdbar til mai. Osten, salamien, og syltetøyet har også lang holdbarhet, og jeg klarer meg uten ferske grønnsaker (ut over poteter) og bær noen uker også hvis jeg må. 

Ps: jeg skrev ikke at jeg kun månedshandler.  Jeg skrev at jeg månedshandler tørrvarer,  frysevarer, hermetikk, poteter, egg, rengjørings- og hygieneprodukter.  Beklager om det ikke kom godt nok frem. 

Endret av Sprettballen
Skrevet
9 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jo da, jeg handler ferskvarer ukentlig jeg, men om jeg ikke får gjort det på noen uker er det ikke noe problem. 

Den laktosefri melken jeg har i kjøleskapet er holdbar til mai. Osten, salamien, og syltetøyet har også lang holdbarhet, og jeg klarer meg uten ferske grønnsaker (ut over poteter) og bær noen uker også hvis jeg må. 

Ps: jeg skrev ikke at jeg kun månedshandler.  Jeg skrev at jeg månedshandler tørrvarer,  frysevarer, hermetikk, poteter, egg, rengjørings- og hygieneprodukter.  Beklager om det ikke kom godt nok frem. 

Ja, ok, det oppklarer litt. Men melk for en måned hadde jeg aldri hatt plass til i mitt kjøleskap 😛 selv om den har lang holdbarhet, hadde det ikke hjulpet når man ikke har plass til den. Jeg hadde ikke hatt plass til kjølevarer for en måned heller, har bare et vanlig kombiskap. Halvparten kjøleskap, halvparten fryser. Man får nok plass til mer om man har et helt 185 cm kjøleskap f.eks.

Jeg ukeshandler, og da er kjøleskapet stappet i alle hyller og skuffer.

Men takk for svar.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og samtlige svar til dette.

Kragebein, adm

Skrevet

Vi bør i Norge. Hvis det skulle bli et så stort problem så tror jeg at myndighetene ville lagt en plan for hvordan rammede skal få det de trenger av mat og andre nødvendigheter. 

Ville nok ikke hamstret selv, men det kan jo være helt å vite at man har et par middager i frysen, havregryn, knekkebrød og feks pålegg som holder lenge (leverpostei på boks feks). Eneste er at jeg vil nok hente nødvendige medisiner på apoteket hvis viruset nærmer seg mitt område. Også vil jeg sørge for å ha ekstra mat til hunden min. 

Anonymkode: 50bee...0f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to store kjøleskap og et stort fryseskap som til enhver tid er fulle

Jeg bor alene

Anonymkode: eabd8...f20

• Liker 1
  • Opprett ny...