Gå til innhold

Noen som har opplevd at svigermor overkjører dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blander seg, nekter dere å gjøre som du vil i ditt eget hjem, tar over barna, sier at hvis dere ikke gjør som hun mener er riktig så får det konsekvenser, tar seg til rette osv?...

Anonymkode: 6c2de...20a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! Det hadde jeg aldri gått med på. Du kan da si Takk for besøket, nå er det på tide at du går.

Du/dere må vise hvor skapet skal stå i eget hjem. Noen kan man prate med, andre må settes på plass.

Anonymkode: 2eae0...707

• Liker 10
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blander seg, nekter dere å gjøre som du vil i ditt eget hjem, tar over barna, sier at hvis dere ikke gjør som hun mener er riktig så får det konsekvenser, tar seg til rette osv?...

Anonymkode: 6c2de...20a

Ja, ved to forhold har jeg opplevd dette, ene forholdet var uten barn. Der godtok jeg mye og fikk en del råd som jeg tok til meg, men jeg ble aldri som hun ønsket at jeg skulle være. Da det ble brudd ble jeg glad for å slippe å forholde meg mer til henne. 

Forhold to så startet jeg med et fint vennskap til svigermor som brått endret seg da første barnebarn kom. Da var jeg luft for henne, selv om jeg fødte barnet så var hun og hennes sønn viktigst her. Det bare fortsatte å komme uanmeldt på besøk hele tiden fordi "Hun bare måtte." Og ta seg plass, gjøre ting på sin måte selv om barnet ikke likte det, dytte meg mer og mer vekk. Helt til jeg fikk nok, men jeg var sammen med en dott som latet som om han var på min side. Egentlig var han på hennes side, oppdaget jo det rimelig fort. Orket ikke bli tråkket på av samboer og svigermor så det ble brudd innen barnet var 10 mnd, heldigvis. 

Anonymkode: 0bde5...a2f

• Liker 1
Skrevet

Lar meg ikke overkjøre.

Anonymkode: b5dc7...539

• Liker 5
Skrevet

"Bare bli en dag til". Da tar mannen grep, og viser til hva som er avtalt, og at vi også har andre forpliktelser.  Hun blir jo sur, men han fikser det alltid. 

Jeg har i det hele tatt ikke trengt å bli irritert, da mannen sier tydelig i fra med en gang. 

Anonymkode: a85b2...317

• Liker 5
Skrevet

Bestemoren til eldstebarnet mitt. Er i utgangspunktet tynn, men da graviditeten var et faktum la jeg mye på meg. Pluss masse annet rart/irriterende/skummelt som skjer med kvinnekroppen under graviditet.

I begynnelsen var det egentlig fint, svigermor dro meg med ut på tur og jeg var enig i at kroppen hadde godt av trim. Men etterhvert som magen vokste og jeg ble mer og mer sliten var jeg i følge henne lat. Små ertende stikk rundt vektoppgangen hver gang de var på besøk, etterfulgt av svigerfars latter. 

Verste var likevel etter fødselen. Svigermor som selv var tynn gjennom alle graviditetene sine kunne ikke skjønne hvordan jeg fremdeles kunne være like stor. Angrer på at jeg aldri satte henne på plass, koste meg ikke i det hele tatt hverken under graviditet eller babyperioden pga maset hennes, jeg fikk dårlig samvittighet bare jeg tok meg en twist. 

Svigermoren jeg har nå er en engel i forhold til hun første ❤️

Anonymkode: 8cf01...67e

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bestemoren til eldstebarnet mitt. Er i utgangspunktet tynn, men da graviditeten var et faktum la jeg mye på meg. Pluss masse annet rart/irriterende/skummelt som skjer med kvinnekroppen under graviditet.

I begynnelsen var det egentlig fint, svigermor dro meg med ut på tur og jeg var enig i at kroppen hadde godt av trim. Men etterhvert som magen vokste og jeg ble mer og mer sliten var jeg i følge henne lat. Små ertende stikk rundt vektoppgangen hver gang de var på besøk, etterfulgt av svigerfars latter. 

Verste var likevel etter fødselen. Svigermor som selv var tynn gjennom alle graviditetene sine kunne ikke skjønne hvordan jeg fremdeles kunne være like stor. Angrer på at jeg aldri satte henne på plass, koste meg ikke i det hele tatt hverken under graviditet eller babyperioden pga maset hennes, jeg fikk dårlig samvittighet bare jeg tok meg en twist. 

Svigermoren jeg har nå er en engel i forhold til hun første ❤️

Anonymkode: 8cf01...67e

Men hvor var mannen din?

Min hadde filleristet enhver som fikk meg til å føle meg dårlig i en slik situasjon. Så dette sier like mye om mannen som om svigermor. Men forstår det er en eks - så mulig du fant ut av det. 

Anonymkode: a85b2...317

• Liker 7
Skrevet

Nå har jeg en eks-svigermor da, men nei, det har hun faktisk aldri gjort. Overkjørt oss.

Faktisk, i alle de årene jeg har kjent henne (23 år) har jeg aldri sett henne irritert en gang. Hun blir aldri sint, aldri irritert, er alltid rolig, vennlig og blid. Hisser seg ikke opp over noe. Gir kun sin mening om vi spør etter den i noe som har med oss å gjøre eller barneoppdragelsen til barnebarnet hennes.

Hun har aldri prøvd å menge seg med "gode råd" eller lignende i oppdragelsen av barnet vårt, og det er jeg glad for. Hun er alltid vært en jeg kan prate med, og jeg kommer bedre overens med henne enn med min egen mor. Rett og slett fordi (eks) svigermor er en real og grei kvinne.

• Liker 6
Skrevet (endret)

For et «idiotisk» spørsmål å komme med på kvinneguiden. Les i to minutter, så ser du at dette er hovedproblemet til store deler av de som er her inne.

Det korrekte svaret er antakelig at det er noen. Omtrent like mange som blir overkjørt av egen mor eller har en mor som overkjører sin svigersønn/svigerdatter.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet

Jepp, exsvigermoren min overkjørte oss og lot oss ikke starte vår nye familie. Ex-kona stoppet meg når jeg konfronterte svigermor. Ødela ekteskapet. Deilig med ny svigermor som det går an å snakke med og ikke invaderer: en ressurs.

Anonymkode: 13098...33e

• Liker 2
Skrevet

Jeg lar ingen kjøre over meg. Så nei. 

Anonymkode: 20eed...147

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lar ingen kjøre over meg. Så nei. 

Anonymkode: 20eed...147

Haha!

Anonymkode: 13098...33e

• Liker 1
Skrevet

Nei, min ex-svigermor var fantastisk.  Min egen mor er et levende mareritt for sin svigerdatter. 

Anonymkode: b68ae...d26

• Liker 1
Skrevet

Hun prøvde litt fordi hun mente vi var for unge. Det gikk seg til når hun så at det gikk bra og at hun skjønte og så at barnet ble godt ivaretatt og elsket.
Så passet jeg på å innimellom spørre henne om råd, spurte om hun ville se etter den lille hvis jeg dro en tur ut for å shoppe og ellers prøvde å inkludere henne så godt jeg kunne.

Jeg trengte ikke spørre henne om råd, ungen kunne jeg fint ta med meg på shopping og jeg hadde ikke trengt å inkludere da jeg fikser alt selv uten noe problem. Hun vet det, og er takknemlig. Vi har alltid mødt hverandre på halvveien, er vi ikke enige har vi funnet en løsning begge kan leve med.

Anonymkode: 8aef1...117

Skrevet

Min svigermor er ok. Min svigerfar er litt verre. Det hjelper mye at jeg holder ham på avstand. 
Det hjelper virkelig å holde folk på avstand.

Anonymkode: 86a2d...263

• Liker 1
Skrevet

Min svigermor prøvde stadig å overkjøre oss som foreldre da barna var små. Hun visste alltid best, og blåste i hva vi sa. Når vi sa noe til barna kunne hun si rett ut til barna at de ikke skulle bry seg om hva vi sa. Hun va rett og slett utrolig respektløs. Heldigvis satte mannen min henne på plass! Hun var sur og fornærmet en stund, og så gikk det seg til etterhvert. 

Anonymkode: f0a61...204

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en del ganger i forbindelse med barnet vårt. Hver gang de to er i nærheten av hverandre, ser svigermor ut til å overta hele oppdragerrollen, uansett hvor vi befinner oss. (Når jeg nå tenker over det, skjer dette faktisk ikke så ofte lenger når mannen min/sønnen hennes ser det.) Svigerinnen min/hennes datter har også lagt merke til hvordan svigermor "hakker" på meg(hennes ord), så da er det ikke bare noe jeg innbiller meg. Nevnte svigerinne føler seg akkurat like overkjørt av sin mor, og sønnene hennes(min mann og hans bror) veksler mellom å "la henne få dulle, vi kommer til å savne det den dagen hun ikke er her lenger" og "hun kan passe sine egne saker", alt etter hvor tålmodige de er i øyeblikket. 

Jeg syns det er litt vanskelig å "kreve min plass" som mor og voksent menneske! samtidig som at hun skal få være bestemor. Sier jeg noe om hvordan vi tenker om oppdragelse, kan hun fnyse av "sånt pedagogisk dill". Sine egne meninger begrunner hun med årelang jobberfaring i barnehage, og denne erfaringen fremstilles av og til som noe jeg som skarve førstegangsmor bør benytte meg av. 

Anonymkode: 6b586...3f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...