Gå til innhold

Hypersensitiv mot støv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren min reagerer på støv. Hvis vi må gjøre noe som innebærer at masse støv blir virvlet opp i luften eller hvis jeg f eks har ryddet og styrt på, så kan han reagere. 

Jeg ryddet soverommet vårt i går og det var en del støv bak kartonger og sånt, som jeg skulle flytte ut av rommet. 

Etter bare et par timer, så begynner plagene hans. I dag har han vært litt tungpustet og hoster. I morgen blir han mest sannsynlig hjemme fra jobb pga dette.

Han har vært hos legen, flere ganger, og tatt blodprøver og allergitester. Han reagerer ikke på noe. Legen har sagt at han er hypersensitiv. Han bruker allergipiller og han har fått en astma medisin. Dette hjelper litt, men han sliter med å få sove om natten når han er plaget.

Er det noen her inne som sliter med noe av det samme og som kan gi oss noen gode råd? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En luftrenser kan være til hjelp, eller prøves.

For allergikere, astmatikere.

den er godkjent av det svenske astma forbundet.

Og gir et bedre inneklima, det kan bli lettere og puste.

Med mindre lukter, støv og pollen i omgivelsene, en del samles opp da vifter suger det til seg.

Anbefaler denne, har denne selv og hat denne i 4år.

det første jeg merke var at, luften opplevdes lettere og puste inn.

Man skifter filter, de svarte filtrene hver 3måned ca, eller når det lyser rødt.

Og et Hepa filter som er hvit ca hvert år.

Man ser når den jobber, og er det veldig dårlig luft så står den på orangs rødt.

til vanelig går den pån hvit.

Den kan stilles på auto funksjon, slik at den justerer seg selv og hvor mye den må jobbe ut ifra luften.

Og et Hepa filter ca hvert år.

Den holder til 70 kvadratmeter.

jeg har tro på denne kan være til hjelp, ut ifra egne erfaringer.

Etter et par dager med denne hus, bør det bli betydelig lettere og bedre luft.

image.thumb.png.5bdcd286d36ed802fff5d6b5c48d225d.png

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/luftrenser/EAP300/electrolux-oxygen-luftrenser-eap300

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Skrevet

Dytter opp i håp om flere svar

Skrevet

Jeg har støvmiddallergi. Med relativt alvorlige reaksjoner. (Støvallergi finnes ikke, men forveksles ofte med støvmiddallergi)

Støv bak esker og møbler, og gammelt støv, plager meg ikke i det hele tatt. Det jeg reagerer på er støvmidd, og etterlatenskaper av midd. Det verste jeg kan gjøre er å rydde et jakkeskap i gangen, sove i en seng som ikke er vasket jevnlig og grundig (inkludert vask av dyner, puter og overmadrasstrekk), eller ta på meg en genser som har vært brukt, og så blitt liggende noen dager/uker. 

Jeg reagerer ganske raskt, og ekstremt. Tette bihuler, rennende øyne, nysing, hodepine.... Tar jeg antihistaminer gir det seg med en gang. Får jeg 30 minutters pause, helst frisk luft, er symptomene helt borte. 

Det er ganske typisk for allergi. Symtpomene kommer umiddelbart, og forsvinner igjen når det du reagerte på er fjernet. 

Kan dessverre ikke være til hjelp, utover at jeg er temmelig sikker på at det ikke er snakk om allergi. 

Anonymkode: 0473b...938

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har støvmiddallergi. Med relativt alvorlige reaksjoner. (Støvallergi finnes ikke, men forveksles ofte med støvmiddallergi)

Støv bak esker og møbler, og gammelt støv, plager meg ikke i det hele tatt. Det jeg reagerer på er støvmidd, og etterlatenskaper av midd. Det verste jeg kan gjøre er å rydde et jakkeskap i gangen, sove i en seng som ikke er vasket jevnlig og grundig (inkludert vask av dyner, puter og overmadrasstrekk), eller ta på meg en genser som har vært brukt, og så blitt liggende noen dager/uker. 

Jeg reagerer ganske raskt, og ekstremt. Tette bihuler, rennende øyne, nysing, hodepine.... Tar jeg antihistaminer gir det seg med en gang. Får jeg 30 minutters pause, helst frisk luft, er symptomene helt borte. 

Det er ganske typisk for allergi. Symtpomene kommer umiddelbart, og forsvinner igjen når det du reagerte på er fjernet. 

Kan dessverre ikke være til hjelp, utover at jeg er temmelig sikker på at det ikke er snakk om allergi. 

Husstøvallergi er faktisk en greie. Jeg har den diagnosen selv i tillegg til middallergi. Den slår ut på blodprøven, men hva det er man reagerer på eksakt vites ikke. 

Anonymkode: 6d38a...57a

Skrevet
19 timer siden, Kittykat skrev:

Samboeren min reagerer på støv. Hvis vi må gjøre noe som innebærer at masse støv blir virvlet opp i luften eller hvis jeg f eks har ryddet og styrt på, så kan han reagere. 

Jeg ryddet soverommet vårt i går og det var en del støv bak kartonger og sånt, som jeg skulle flytte ut av rommet. 

Etter bare et par timer, så begynner plagene hans. I dag har han vært litt tungpustet og hoster. I morgen blir han mest sannsynlig hjemme fra jobb pga dette.

Han har vært hos legen, flere ganger, og tatt blodprøver og allergitester. Han reagerer ikke på noe. Legen har sagt at han er hypersensitiv. Han bruker allergipiller og han har fått en astma medisin. Dette hjelper litt, men han sliter med å få sove om natten når han er plaget.

Er det noen her inne som sliter med noe av det samme og som kan gi oss noen gode råd? 

1. Rydd unna kilder til støv. Er normalen at noe utover klesskap, seng og to nattbord uten noe oppå eller under befinner seg på soverommet: få det ut. Ditto med andre rom. Har dere «ting» stående på gulvet: fjern det. Dere kan ikke ha kasser og kartonger stående rundt forbi når han plages av det. Helse er viktigere enn ting - rydd unna og sats på minimalisme. Innfør regler som at ting på gulvet blir kastet etter 24 timer om dere ikke klarer holde kustus.

2. bytt ut møbler som må flyttes for å støvsuge gulvet. Spesielt tepper må ut. Gulvene deres skal være rene flater uten annet enn høyst nødvendige møbler. Har dere gamle bøker, endeløst med puter, spill, tull, interiør, pledd og nips: samle det i en eske og kjør det til bruktbutikken.

3. skaff dere en robotstøvsuger og sett den på hver ettermiddag mens dere er på jobb. Eventuelt må samboer støvsuge daglig. 

4. lag en rotasjon på støvfjerning på lister, oppå skap, bak sofaen, under dusjkabinetter, oppå speil og under kjøleskap etc som er hyppig nok til at støv ikke får lagt seg. 

5. Hold vedlike støvfritt hjem de neste 80 år. 

Anonymkode: 3d764...47e

Gjest commeilfaut
Skrevet
19 timer siden, Kittykat skrev:

Få vekk tepper på gulv, ikke lagre ting rett i nærheten av oppholdsrom, vær nøye ved valg av møbler og sørg for rene overflater i rommene du bruker mest.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husstøvallergi er faktisk en greie. Jeg har den diagnosen selv i tillegg til middallergi. Den slår ut på blodprøven, men hva det er man reagerer på eksakt vites ikke. 

Det er ikke allergener i "rent" støv.

Da ville du også reagert om du satt i en vanlig sofa. La deg i nyvasket sengetøy. Eller tok på deg rene klær. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke allergener i "rent" støv.

Da ville du også reagert om du satt i en vanlig sofa. La deg i nyvasket sengetøy. Eller tok på deg rene klær. 

Det er like fullt en blodprøve som heter det :) Jeg reagerer forøvrig hele tiden, og bruker allergimedisin daglig. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er riktig. Samboeren min har ikke allerg, det er ingen utslag på allergitester. Men han fikk "diagnosen" hypersensitiv mot støv. Som han sier: hvis han får en sky med støv blåst i ansiktet sitt, så kommer plagene.

Der er jo litt frustrerende for oss da, for han fikk ikke noe særlig informasjon om dette. Han fikk ikke vite hva han kunne gjøre for å unngå dette, som f eks ikke tepper, støvsuge og tørke støv hver dag osv. Det går greit daglig, bortsett fra når vi skal rydde og kaste ting enten oppe i leiligheten eller kjeller, da må han ha på seg støvmaske pga støv som har samlet seg eller blir virvlet opp i luften. Eller hvis jeg har ryddet og vasket i leiligheten mens han er hjemme, så kan han bli plaget pga støvet.

Endret av Kittykat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...