Gå til innhold

Tegn på demens? Og hva skal jeg gjøre som kollega?

Anbefalte innlegg

Gjest Malen71
Skrevet

Jeg jobber ved et kjøkken, og jobber faste dager sammen med ei som nærmer seg pensjonsalder. Det er ei trivelig og snill dame. Men hver gang hun starter ei vakt er det som om hun begynner på nytt, på noen måter. Hun er ganske så glemsk. Og det er stort sett jeg som er oppsatt sammen med henne på jobb. Det er en tålmodsprøve for meg, og jeg føler jeg har ansvar jeg ikke skal ha for et annet menneske (hun vil ikke ta vakter alene, for føler seg utrygg da). 

Alle vet hun er glemsk og husker ikke info hun blir gitt, ei heller innøvde rutiner gjennom mange år, noen av dem. Ikke husker hun fra ene helga til andre heller. Men utfører de praktiske oppgavene godt, og "etter gammel vane". Men jeg kan uansett ikke si noe rent generelt, om å prioritere annerledes f.eks, om jeg er uenig. Samtidig helt avhengig av noen attmed seg på jobb. 

Noen som har lignende erfaringer? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta det opp med lederen din

Anonymkode: 658bb...d8c

• Liker 4
Skrevet

Jeg er i litt samme situasjon. Jobber med en eldre dame som har startet å gjøre mye rart. Kommer ikke tidsnok, hun skjønner ikke hvilken tid hun starter osv. Vi er tre stk som jobber veldig tett, og vi to andre har nå fortalt dette sammen til sjefen.
Jeg syntes du bør ta det opp med lederen din. De får bedre betalt enn oss andre for å takle slike ting. 

Selv tenker jeg på at det finnes medisiner mot Alzheimer, så hadde vært fint for kollegaen min å starte med det. Men hun er enda så frisk, at det vil bli tatt veldig tungt, og er redd for å ødelegge livskvaliteten hennes... 

Anonymkode: 67b63...c52

• Liker 1
Skrevet

.. ved å si det til henne altså 🙈

Gjest Malen71
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

.. ved å si det til henne altså 🙈

Hæ? 

Skrevet

Kanskje hun er psykopat?

Anonymkode: 526fd...48c

Gjest Malen71
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i litt samme situasjon. Jobber med en eldre dame som har startet å gjøre mye rart. Kommer ikke tidsnok, hun skjønner ikke hvilken tid hun starter osv. Vi er tre stk som jobber veldig tett, og vi to andre har nå fortalt dette sammen til sjefen.
Jeg syntes du bør ta det opp med lederen din. De får bedre betalt enn oss andre for å takle slike ting. 

Selv tenker jeg på at det finnes medisiner mot Alzheimer, så hadde vært fint for kollegaen min å starte med det. Men hun er enda så frisk, at det vil bli tatt veldig tungt, og er redd for å ødelegge livskvaliteten hennes... 

Takk for støtte og at du deler din erfaring. Jet føler meg alene. For det er bare jeger som jobber samtidig med henne. Synes det er litt dårlig at jeg skal bære denne byrden, samtidig så vet jeg at daglig leder har jobba såpass tett på henne også, at hun vet det egentlig. Så uansett synes jeg at daglig leder kanskje burde foreslå at hun dama burde bestille legetime. Klager selv på at hun er glemsk også, så det er flere ansledonger til å ymte frampå om det. 

Gjest Malen71
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun er psykopat?

Anonymkode: 526fd...48c

😂

Skrevet

Noen må på et eller annet vis få henne til en legeundersøkelse. Hvis det er et tidlig stadium av demens, så vil nok vedkommende være klar over at noe er galt, selv om hun ikke klarer å sette ord på akkurat hva det er. Men det at andre også observerer at noe er galt, vil kanskje gjøre at hun synes det er greit å komme seg til lege. Jeg vil også anta at hun trenger litt assistanse fra familiemedlem eller god kollega - både for å få henne til legen og kanskje også være med inn og legge fram litt av det som er observert. Ja, det er vanskelig, men helt nødvendig hvis hun ikke kan sette ord på ting selv.   

Anonymkode: 90336...ea4

• Liker 1
Gjest Malen71
Skrevet

Jeg kan ikke si det er veldig utpreget. Og hun setter ord på at hun er glemsk. Ellers helt alminnelig dame. 

Gjest Malen71
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen må på et eller annet vis få henne til en legeundersøkelse. Hvis det er et tidlig stadium av demens, så vil nok vedkommende være klar over at noe er galt, selv om hun ikke klarer å sette ord på akkurat hva det er. Men det at andre også observerer at noe er galt, vil kanskje gjøre at hun synes det er greit å komme seg til lege. Jeg vil også anta at hun trenger litt assistanse fra familiemedlem eller god kollega - både for å få henne til legen og kanskje også være med inn og legge fram litt av det som er observert. Ja, det er vanskelig, men helt nødvendig hvis hun ikke kan sette ord på ting selv.   

Jeg kan ikke si det er veldig utpreget. Og hun setter ord på at hun er glemsk. Ellers helt alminnelig dame.

Skrevet
4 hours ago, Malen71 said:

Kanskje hun er bare dum

Anonymkode: d1527...3c2

Gjest Malen71
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun er bare dum

Anonymkode: d1527...3c2

Dumt for meg iallefall 

Skrevet
14 hours ago, Malen71 said:

Kanskje det er generell glemsomhet pga alder? Kanskje det er noe mer alvorlig som f.eks Alzheimer? Selv Alzheimer begynner pent og forsiktig. Har en far på sykehjem med Alzheimer, og når vi ser tilbake 6-7 år så er det en del rare hendelser som vi der og da ikke skjønte noe av, men som nå kanskje kan forklares med et tidlig stadium av sykdommen. Det var jeg som skrev over at dere må hjelpe denne kollegaen med å komme seg til legen, og det mener jeg fortsatt. Så får legen evt henvise videre til nevrolog. Men det viktigste er nok at hun har noen rundt seg/med seg som kan støtte og bidra med litt informasjon/observasjoner.

Gjest Malen71
Skrevet
På 25.2.2020 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er generell glemsomhet pga alder? Kanskje det er noe mer alvorlig som f.eks Alzheimer? Selv Alzheimer begynner pent og forsiktig. Har en far på sykehjem med Alzheimer, og når vi ser tilbake 6-7 år så er det en del rare hendelser som vi der og da ikke skjønte noe av, men som nå kanskje kan forklares med et tidlig stadium av sykdommen. Det var jeg som skrev over at dere må hjelpe denne kollegaen med å komme seg til legen, og det mener jeg fortsatt. Så får legen evt henvise videre til nevrolog. Men det viktigste er nok at hun har noen rundt seg/med seg som kan støtte og bidra med litt informasjon/observasjoner.

Takk! 

Skrevet

Noen bør følge henne til lege ja, men først må det tas med leder. Når man jobber med mat er det viktig å huske rutiner/opplegg dere har, slurver man så risikerer man smitte dersom maten ikke behandles forsvarlig. Derfor viktig at leder faktisk er informert om situasjonen. 

Anonymkode: 5560e...c45

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...