AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #21 Skrevet 23. februar 2020 Leste ikke alt, men ble smittet med herpes type 2 i underlivet når jeg var 19 år og såvidt hadde hatt sex. Føltes grusomt urettferdig og hadde store utbrudd minst en gang i mnd i starten. Så jeg føler virkelig med deg, men det er virkelig ikke så krise som man tror i starten. Nå er jeg 27 år og har aldri smittet en kjæreste med det, og har heller aldri blitt avvist når jeg har fortalt det til en potensiell kjæreste. Min samboer kan virkelig ikke bry seg mindre om akkurat den bagatellen. Det går helt fint etterhvert, jeg lover! Anonymkode: 2f96c...378 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #22 Skrevet 23. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste ikke alt, men ble smittet med herpes type 2 i underlivet når jeg var 19 år og såvidt hadde hatt sex. Føltes grusomt urettferdig og hadde store utbrudd minst en gang i mnd i starten. Så jeg føler virkelig med deg, men det er virkelig ikke så krise som man tror i starten. Nå er jeg 27 år og har aldri smittet en kjæreste med det, og har heller aldri blitt avvist når jeg har fortalt det til en potensiell kjæreste. Min samboer kan virkelig ikke bry seg mindre om akkurat den bagatellen. Det går helt fint etterhvert, jeg lover! Anonymkode: 2f96c...378 Slike svar som dette gjør at jeg klarer å slappe mer av - utrolig godt å høre! Det har blitt noen søvnløse netter, og jeg tenker på det stort sett hele tiden.. Så det hjelper virkelig å høre sånn fra noen som har vært i samme situasjon! Anonymkode: db8d9...aca 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #23 Skrevet 23. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slike svar som dette gjør at jeg klarer å slappe mer av - utrolig godt å høre! Det har blitt noen søvnløse netter, og jeg tenker på det stort sett hele tiden.. Så det hjelper virkelig å høre sånn fra noen som har vært i samme situasjon! Anonymkode: db8d9...aca Jeg fikk HSV1 i underlivet da jeg var 20... Krisemaksimerte litt, sånn som deg, i starten. Særlig siden første utbruddet var så stort og heftig, hadde ganske vondt. Men senere har jeg kun hatt en og annen blemme opp gjennom årene (er 42 nå), og det har plaget meg minimalt. Har vært sammen med mannen i 18 år og har klart å smitte ham også, men det har altså gått helt fint... SOm det skrives her så har jo storparten av befolkningen herpesvirus, så SÅ forferdelig er det ikke. Men vær ærlig med senere partnere, si at du har vært uheldig og fått herpes av en du var sammen med. og bruk kondom. Anonymkode: 61dce...cee 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #24 Skrevet 23. februar 2020 Hsv1 har opptil 90% av befolkningen, forkjølelsessår /munnsår...ingen av de vil du klare å smitte, de er immune mot yttligere smitte. I den voksne befolkningen har 70-90 prosent antistoffer mot HSV-1, noe som forteller at de fleste av oss har hatt herpesinfeksjon uten å vite om det. https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/forkjolelsessarmunnsar/ Anonymkode: 1cb33...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #25 Skrevet 24. februar 2020 Det nytter ikke å klandre seg selv når skaden alt er skjedd. Men det går an å snu om på livsstilen og slutte med å ha tilfeldig sex og ubeskyttet sex. Ons fører mer til skade enn til gavn. Nei begynn ta ansvar for din egen helse og ha heller sex i trygge rammer i et forhold. Da slipper du å risikere kjønnssykdommer og sår og skuffelser i sjels livet. Anonymkode: 95690...04d 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #26 Skrevet 24. februar 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde du hadde skrevet du hadde hiv jeg, det er alvorlig og farlig. Herpes er ikke farlig og så og si alle har enten hvs1 eller 2. Anonymkode: 46fa7...c0a Hiv er ingen kjønnssykdom. Herpes 1 og 2 er farlig og kan med årene utvikle seg meget negativt. Les deg opp på herpes komplikasjoner og hva det kan utvikle seg til. Ts, du kan jo ikke pule ukjente menn uten kondom fordi du spør de 1 min før sex om de har testet seg. Poenget er at ingen mann i hele verden som faktisk tester seg og vet han er frisk vil pule en fremmed dame på byen uten kondom. Du får være glad du ikke fikk enda verre sykdommer. Anonymkode: f3b3d...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #27 Skrevet 24. februar 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Leste ikke alt, men ble smittet med herpes type 2 i underlivet når jeg var 19 år og såvidt hadde hatt sex. Føltes grusomt urettferdig og hadde store utbrudd minst en gang i mnd i starten. Så jeg føler virkelig med deg, men det er virkelig ikke så krise som man tror i starten. Nå er jeg 27 år og har aldri smittet en kjæreste med det, og har heller aldri blitt avvist når jeg har fortalt det til en potensiell kjæreste. Min samboer kan virkelig ikke bry seg mindre om akkurat den bagatellen. Det går helt fint etterhvert, jeg lover! Anonymkode: 2f96c...378 Hvordan vet du at du ikke har smittet noen når det kan ligge lenge i kroppen før et utbrudd? Anonymkode: 8326b...4b3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #28 Skrevet 24. februar 2020 Som de andre sier, dette er ikke så big deal. Men du kan ikke vente med å si fra, dette tar du på melding, nå. For hver dag du venter kan disse gutta smitte hver sin ekstra dame, helt unødig. Anonymkode: cd7ba...beb
Lacy Skrevet 24. februar 2020 #29 Skrevet 24. februar 2020 Min erfaring er at man merker om det er et utbrudd på trappene og dersom min erfaring er den typiske (merk: dersom) frister det ikke veldig med sex, da det er smertefulle utbrudd. Type 1 er ikke like hissig som type 2 og med årene vil utbruddene bli færre, kanskje helt borte. Selv har jeg ikke hatt utbrudd på 15 år. Har type 1. Dersom du er ansvarlig og oppmerksom vil du klare å unngå å smitte noen med det. Om du merket det etter sex er det langt større sjans for at du ble smittet enten ved penetrering eller oralt, enn at du var smitte ærer i utgangspunktet.. Siden vet jeg av erfaring at det sikkert kommer noen innsigelser på mitt innlegg, presiserer derfor at jeg snakker av egen erfaring.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #30 Skrevet 24. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hiv er ingen kjønnssykdom. Herpes 1 og 2 er farlig og kan med årene utvikle seg meget negativt. Les deg opp på herpes komplikasjoner og hva det kan utvikle seg til. Ts, du kan jo ikke pule ukjente menn uten kondom fordi du spør de 1 min før sex om de har testet seg. Poenget er at ingen mann i hele verden som faktisk tester seg og vet han er frisk vil pule en fremmed dame på byen uten kondom. Du får være glad du ikke fikk enda verre sykdommer. Anonymkode: f3b3d...8e3 Feil herpes viruset avtar med tiden og man får mindre plager selv om man hadde det og man blir mindre smittsom. Og jo hiv smitter sexuelt. Anonymkode: 46fa7...c0a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #31 Skrevet 24. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil herpes viruset avtar med tiden og man får mindre plager selv om man hadde det og man blir mindre smittsom. Og jo hiv smitter sexuelt. Anonymkode: 46fa7...c0a Herregud, hiv er ingen kjønnssykdom, det er en infeksjonssykdom!!! Ja, det smitter ved sex , men du testes ikke for hiv hvis du bare spør om å teste deg for kjønnssykdommer 🤣 Google og lær 👌 Anonymkode: f3b3d...8e3 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #32 Skrevet 24. februar 2020 På 23.2.2020 den 21.35, AnonymBruker skrev: Nei. Dette er feil info. Man smitter ikke om man ikke har blemmer. Man smitter kun ved utbrudd å mange vet ikke om man har utbrudd derfor smitte Anonymkode: 17e4c...e6b 🙄 Sjansen for å bli smittet er størst dersom seksualpartneren din har et utbrudd av herpes (kontaktsmitte). I begynnelsen av et utbrudd er det få symptomer, og mange oppdager derfor ikke at de har ett utbrudd. Smitte kan også forekomme etter oralsex med noen som har, eller tidligere har hatt, et forkjølelsessår. https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/infeksjon/genital-herpes Direkte kontaktsmitte ved slimhinnekontakt og gjennom spytt og ved seksuell kontakt. HSV kan også hos den enkelte smitte fra kjønnsorganer til munn eller anus. Nyfødte kan smittes ved fødselen gjennom slimhinner i fødselskanalen dersom moren har utbrudd ved fødselen. Kvinner med herpes genitalis får oftere utbrudd i graviditeten. Smittefaren er størst under primær genitalinfeksjon. Ved primær genital herpesinfeksjon er man mest smitteførende i inntil 7-12 dager etter utbrudd, ved residiverende utbrudd i inntil 4-7 dager etter utbrudd. Viruset kan også smitte mellom utbrudd, men da er man betydelig mindre smitteførende. Asymptomatisk utskilling av HSV-2 er vanlig, og majoriteten av smitteoverføring skjer trolig fra asymptomatisk seksualpartner. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/herpes-simplexvirus-infeksjoner---v/ Anonymkode: cf68d...5cf 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #33 Skrevet 24. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, hiv er ingen kjønnssykdom, det er en infeksjonssykdom!!! Ja, det smitter ved sex , men du testes ikke for hiv hvis du bare spør om å teste deg for kjønnssykdommer 🤣 Google og lær 👌 Anonymkode: f3b3d...8e3 Du testes heller ikke for herpes om du ber om test av kjønnssykdommer, er ikke det heller en kjønnssykdom da?? Anonymkode: 46fa7...c0a 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #34 Skrevet 24. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, hiv er ingen kjønnssykdom, det er en infeksjonssykdom!!! Ja, det smitter ved sex , men du testes ikke for hiv hvis du bare spør om å teste deg for kjønnssykdommer 🤣 Google og lær 👌 Anonymkode: f3b3d...8e3 Herregud på deg selv! Her har du et av tusen fra Google: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/seksualitet-og-helse/ Anonymkode: 46fa7...c0a 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #35 Skrevet 24. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts, du kan jo ikke pule ukjente menn uten kondom fordi du spør de 1 min før sex om de har testet seg. Poenget er at ingen mann i hele verden som faktisk tester seg og vet han er frisk vil pule en fremmed dame på byen uten kondom. Du får være glad du ikke fikk enda verre sykdommer. Anonymkode: f3b3d...8e3 Viktig det du skriver her, så siterer deg derfor. Anonymkode: e97f2...965
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #36 Skrevet 25. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud på deg selv! Her har du et av tusen fra Google: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/seksualitet-og-helse/ Anonymkode: 46fa7...c0a 🙈🙈 Er du seriøs? Det står her behandles hiv og andre kjønnssykdommer. Det står ikke at hiv er en kjønnssykdom 🙈. Tenk deg om, får du hiv i vagina eller penis ? Sånn som du får klamydia, gonore, kjønnsvorter osv på penis eller vagina? Nei. Det er et lite hint til deg om at hiv ikke er en kjønnssykdom, men en infeksjonssykdom. På samme måte som hepatitt, det er også en infeksjonssykdom. Men ja man kan få de ved sex, men ber du om test for kjønnssykdommer så testes det ikke med blodprøve for infeksjonssykdommer som Hiv. Det er noe alle seksuelt aktive virkelig burde vite. Anonymkode: f3b3d...8e3 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #37 Skrevet 25. februar 2020 Ta det helt med ro. De fleste har herpes allerede, og plages heller ikke med det Anonymkode: c2bb8...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #38 Skrevet 25. februar 2020 På 23.2.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev: Dette er en myte. Man er faktisk være smitteførende utenom utbrudd selv om smitterisikoen er lav. Anonymkode: cf68d...5cf Der tar du feil, det er ikke smittefare når man ikke har utbrudd. Anonymkode: 61c10...8c7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #39 Skrevet 25. februar 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: 🙈🙈 Er du seriøs? Det står her behandles hiv og andre kjønnssykdommer. Det står ikke at hiv er en kjønnssykdom 🙈. Tenk deg om, får du hiv i vagina eller penis ? Sånn som du får klamydia, gonore, kjønnsvorter osv på penis eller vagina? Nei. Det er et lite hint til deg om at hiv ikke er en kjønnssykdom, men en infeksjonssykdom. På samme måte som hepatitt, det er også en infeksjonssykdom. Men ja man kan få de ved sex, men ber du om test for kjønnssykdommer så testes det ikke med blodprøve for infeksjonssykdommer som Hiv. Det er noe alle seksuelt aktive virkelig burde vite. Anonymkode: f3b3d...8e3 Og du burde vite at kjønnsykdommer er ikke bare sykdommer man kan få på kjønnet, det er de sykdommene som smitter oftest via seksuell kontakt. Hiv er å regne som en av kjønnssykdommene, samme er også syfilis, til og med hepatitt! https://sml.snl.no/kjønnssykdommer Anonymkode: 51eaa...e8e 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #40 Skrevet 8. april 2020 På 23.2.2020 den 22.17, AnonymBruker skrev: Leste ikke alt, men ble smittet med herpes type 2 i underlivet når jeg var 19 år og såvidt hadde hatt sex. Føltes grusomt urettferdig og hadde store utbrudd minst en gang i mnd i starten. Så jeg føler virkelig med deg, men det er virkelig ikke så krise som man tror i starten. Nå er jeg 27 år og har aldri smittet en kjæreste med det, og har heller aldri blitt avvist når jeg har fortalt det til en potensiell kjæreste. Min samboer kan virkelig ikke bry seg mindre om akkurat den bagatellen. Det går helt fint etterhvert, jeg lover! Anonymkode: 2f96c...378 jeg lurer på om du fortsatt har noen utbrudd nå? jeg har fått påvist herpes 2 og er livredd for å ha det ofte Anonymkode: 615b6...353
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå