Gå til innhold

Psykisk nedbrutt av livsvarig kjønnssykdom

Anbefalte innlegg

Jeg er i starten av 20-årene og har fått beskjed om at jeg har fått herpes type 1 (HSV-1) i underlivet, noe som har vært en påkjenning. Jeg har ikke hatt sex på 12 måneder, men den siste måneden har jeg hatt sex med to stykker. Jeg har stolt på disse to når de har sagt at de ikke har noen kjønnssykdom, og at det er trygt å ha sex uten kondom. Selv har jeg alltid vært flink til å teste meg. Den andre personen jeg hadde sex med var bare et resultat av en kveld på byen hvor jeg var alt for full, og jeg vet at dette ikke er en unnskyldning - men det er fort gjort å ta dårlige valg i fylla. Selv om jeg var full så spurte jeg om vedkommende hadde sjekket seg nylig, og han svarte at alt var i orden - for dette er en fyr jeg kjenner litt fra før og som derfor gjorde at jeg hadde tillit til det svaret. 

Det hele har endt opp med at jeg sitter her nå og ikke aner hvem av de to som har smittet meg, og om jeg eventuelt har smittet en av dem. Jeg har aldri før følt meg så jævlig - og jeg kjenner virkelig på en enorm skyldfølelse. Det gjør ordentlig vondt inni meg og jeg blir nesten dårlig av å tenke på det. Det siste jeg vil er å smitte noen. Jeg merket ikke at noe var galt før jeg hadde hatt sex med begge, og derfor er det ekstra vanskelig å vite hvordan dette har skjedd. Jeg vet at mange tenker at dette er selvforskyldt og at jeg bare kan takke meg selv, og det er jo forsåvidt sant. Jeg har psyket meg selv ned og følt meg jævlig og er klar over at situasjonen er helt forferdelig. 

Det jeg trenger hjelp med å finne ut av er hvordan i alle dager jeg skal gå frem nå. Det er ikke aktuelt for meg å ikke si det, men spørsmålet er hvordan jeg skal gjøre det. Han ene fyren er i byen og jeg tenkte derfor å sende han en melding og foreslå å møtes fordi jeg må snakke med han om noe, fordi jeg tenker at det er en god måte å gjøre det på. Han andre er bortreist for øyeblikket, og dette er ikke en beskjed jeg bare vil gi på melding - men jeg sa fra til han før han dro at jeg skulle til gynekologen fordi jeg mest sannsynlig hadde fått noe som jeg ikke visste helt selv hva var, og at han burde sjekke seg selv også, så han er jo advart. Jeg har bare ikke oppdatert han om resultatet. Føler det er bedre at jeg møter han og forteller det når han er tilbake - for han vet jo at sannsynligheten for at han har noe er stor, og at han derfor må få sjekket seg før han har sex med andre. Spørsmålet er om det er innafor å vente med å si fra til han som er bortreist? Han er i utlandet akkurat nå og besøker familie, og det passer seg derfor vanvittig dårlig å komme med en slik beskjed.. 

Anonymkode: db8d9...aca

Fortsetter under...

Tror du burde snakke med helsepersonell som kan berolige deg. Du kan kanskje ha blitt smitta for over ett år siden? Du er ikke pliktig å fortelle tidligere partnere om det. Men om du kun har hatt sex med 2 stk er det jo ikke et problem å si ifra. 

Anonymkode: 42e5a...9dc

• Liker 8

Når dere drar til legen for å teste for kjønnssykdommer, testes det vanligvis ikke for herpes. Dette testes vanligvis bare om det er utbrudd. Uten utbrudd kan det kun testes ved blodprøve, og dette er ikke en test leger pleier å anbefale deg å ta. 

Om en av de to siste partnerne har smittet deg, er det stor sannsynlighet for at vedkommnde var uvitende om smitten. De fleste får aldri utbrudd. Du kan også ha fått smitten for lenge siden, og den kan ha ligget latent i kroppen din, så det er ikke sikkert du har fått det fra en av dem. 

HSV-1 er opptil 80 %av befolkningen smittet av. De fleste vet de ikke selv. De fleste av dem har det i munnen, du kan ha fått det av oralsex. 

Anonymkode: d1322...cf2

• Liker 18

Jeg tror ikke dette er så krise som det kanskje føles som når du nettopp har fått beskjeden. Jeg ville bare sendt en melding til han som er bortreist, og tatt en prat med han som er i samme by. Det er mange mange flere enn det man tror som har HSV-1, mange er symptomfrie om vet det ikke selv en gang. Så ikke en massiv deal :)

Jeg har HSV-1 selv, bare å sende en melding om det er noe du vil prate om. 

• Liker 6

Du kan ha fått utbrudd nå, men hatt HSV-1 i underlivet lenge. Mange har denne herpestypen uten å vite det, og det første utbruddet kan være så mildt at man ikke merker noe til det. 20-30% av den voksne befolkningen har genitial herpes i Norge og 50-80% får HSV-1 som barn(dog de fleste får det rundt munnen selv om det kan smitte til underlivet via håndduk osv)

Anonymkode: cf68d...5cf

• Liker 7

Annonse

Dette går bra. :) bare pass på å si ifra at du har smitten når du er gravid slik så du kan begynne på forebyggende medisiner før termin. 
Jeg fikk herpes av mannen min via oralsex. Skikkelig dritt, men jeg er heldig og har ikke utbrudd så ofte.

Anonymkode: 22e32...0a4

• Liker 6

Les gjerne hva underlivet.blogg.no skriver om herpes. Det beroliget meg veldig da jeg fikk påvist HSV-1! 

https://underlivet.blogg.no/1425408517_herpes__verdens_under.html

Anonymkode: 46481...68c

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke har utbrudd så smitter du ikke noen.

Anonymkode: 17e4c...e6b

Dette er en myte. Man er faktisk være smitteførende utenom utbrudd selv om smitterisikoen er lav. 

• Liker 4
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er en myte. Man er faktisk være smitteførende utenom utbrudd selv om smitterisikoen er lav. 

Eller utbruddet er så mildt eller atypisk at man ikke merker det... 

• Liker 3
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Dette er feil info. Man smitter ikke om man ikke har blemmer. Man smitter kun ved utbrudd å mange vet ikke om man har utbrudd derfor smitte

Anonymkode: 17e4c...e6b

• Liker 3

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha fått utbrudd nå, men hatt HSV-1 i underlivet lenge. Mange har denne herpestypen uten å vite det, og det første utbruddet kan være så mildt at man ikke merker noe til det. 20-30% av den voksne befolkningen har genitial herpes i Norge og 50-80% får HSV-1 som barn(dog de fleste får det rundt munnen selv om det kan smitte til underlivet via håndduk osv)

Dette! Jeg var ikke seksuelt aktiv men plutselig fikk jeg herpes i underlivet. 

Anonymkode: 254d6...ec9

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i starten av 20-årene og har fått beskjed om at jeg har fått herpes type 1 (HSV-1) i underlivet, noe som har vært en påkjenning. Jeg har ikke hatt sex på 12 måneder, men den siste måneden har jeg hatt sex med to stykker. Jeg har stolt på disse to når de har sagt at de ikke har noen kjønnssykdom, og at det er trygt å ha sex uten kondom. Selv har jeg alltid vært flink til å teste meg. Den andre personen jeg hadde sex med var bare et resultat av en kveld på byen hvor jeg var alt for full, og jeg vet at dette ikke er en unnskyldning - men det er fort gjort å ta dårlige valg i fylla. Selv om jeg var full så spurte jeg om vedkommende hadde sjekket seg nylig, og han svarte at alt var i orden - for dette er en fyr jeg kjenner litt fra før og som derfor gjorde at jeg hadde tillit til det svaret. 

Det hele har endt opp med at jeg sitter her nå og ikke aner hvem av de to som har smittet meg, og om jeg eventuelt har smittet en av dem. Jeg har aldri før følt meg så jævlig - og jeg kjenner virkelig på en enorm skyldfølelse. Det gjør ordentlig vondt inni meg og jeg blir nesten dårlig av å tenke på det. Det siste jeg vil er å smitte noen. Jeg merket ikke at noe var galt før jeg hadde hatt sex med begge, og derfor er det ekstra vanskelig å vite hvordan dette har skjedd. Jeg vet at mange tenker at dette er selvforskyldt og at jeg bare kan takke meg selv, og det er jo forsåvidt sant. Jeg har psyket meg selv ned og følt meg jævlig og er klar over at situasjonen er helt forferdelig. 

Det jeg trenger hjelp med å finne ut av er hvordan i alle dager jeg skal gå frem nå. Det er ikke aktuelt for meg å ikke si det, men spørsmålet er hvordan jeg skal gjøre det. Han ene fyren er i byen og jeg tenkte derfor å sende han en melding og foreslå å møtes fordi jeg må snakke med han om noe, fordi jeg tenker at det er en god måte å gjøre det på. Han andre er bortreist for øyeblikket, og dette er ikke en beskjed jeg bare vil gi på melding - men jeg sa fra til han før han dro at jeg skulle til gynekologen fordi jeg mest sannsynlig hadde fått noe som jeg ikke visste helt selv hva var, og at han burde sjekke seg selv også, så han er jo advart. Jeg har bare ikke oppdatert han om resultatet. Føler det er bedre at jeg møter han og forteller det når han er tilbake - for han vet jo at sannsynligheten for at han har noe er stor, og at han derfor må få sjekket seg før han har sex med andre. Spørsmålet er om det er innafor å vente med å si fra til han som er bortreist? Han er i utlandet akkurat nå og besøker familie, og det passer seg derfor vanvittig dårlig å komme med en slik beskjed.. 

Anonymkode: db8d9...aca

Kan du oppgi hvor mange dager det gikk fra den ene til den andre, også hvor mange dager til du oppdaget symptomer?

Anonymkode: 46fa7...c0a

• Liker 1

Legg noen kondomer i veska til neste gang du skal ut. Da er sjansen større for at de blir benyttet. Aldri stol på noen kun ved ord at de har sjekket seg. Prinsipp om kondom herfra og ut er nok lurt å vurdere ❤️ Bedre dèt enn å ta sjanser når man først skal kose seg... Klem ❤️ :) 

Anonymkode: 5360c...150

• Liker 11
Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du oppgi hvor mange dager det gikk fra den ene til den andre, også hvor mange dager til du oppdaget symptomer?

Dette er ikke noe fasitsvar. Det kan gå årevis før du får første (merkbare) utbrudd. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde du hadde skrevet du hadde hiv jeg, det er alvorlig og farlig. Herpes er ikke farlig og så og si alle har enten hvs1 eller 2.

Ja, de fleste har en form for herpes. Men de fkeste vet ikke. Og veldig mange ser på andre med herpes som noe de skal holde seg unna for å ikke bli smittet, og så er de allerede smittet.... 

• Liker 2
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg noen kondomer i veska til neste gang du skal ut. Da er sjansen større for at de blir benyttet. Aldri stol på noen kun ved ord at de har sjekket seg. Prinsipp om kondom herfra og ut er nok lurt å vurdere ❤️ Bedre dèt enn å ta sjanser når man først skal kose seg... Klem ❤️ :) 

Anonymkode: 5360c...150

Det kan godt hende de har sjekket seg. Leger sjekker vanlugvis ikke for herpes når folk kommer og ber om å få sjekket seg for kjønnssykdommer. 

• Liker 4
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe fasitsvar. Det kan gå årevis før du får første (merkbare) utbrudd. 

Ja, men noe er langt mer typisk enn annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...