Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar ukesvis å få svar fra Lånekassen, så spør på forumet her. 

Jeg er på mitt 2.år i barnehagelærer utdannelsen, men strøk i praksis nå nylig. Jeg må da ta 1 år ekstra på studiet, men har tenkt å bytte studie og lærested fra høsten av. 

Det jeg lurer på da, er om jeg får deler av lånet gjort om til stipend da jeg har kommet halvveis i studiet og bestått noen eksamener? Eller får jeg ingenting omgjort pga av at jeg avbryter studiet for å søke på et annet? Og er det noen ulemper ved å droppe ut og bytte studiet med lånet fra Lånekassen? 

Jeg kan ta eksamen dette semesteret selvom jeg strøk i praksis, men jeg har veldig lite motivasjon og interesse til å gå igjennom både arbeidskrav, undervisning og to eksamener når jeg ikke engang skal fullføre studiet. Tenker jeg heller kan jobbe litt ekstra noen måneder da frem til studie start.

Beklager rotete innlegg, håper noen der ute kan hjelpe meg.

Anonymkode: 323c1...11d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte også å spørre om det er antall fullførte eksamener som er avgjørende for å få lånet omgjort til stipend, eller om man må fullføre hele studiet du har fått lån på for å omgjøre det?

TS

Skrevet

Du kan ringe de. Jeg trengte ikke begynne å betale på mitt lån før nå i januar. Ferdig utdannet i mai 2019. Betaler 1900 i måneden. 

Anonymkode: 2583f...2f6

Skrevet

Et ikke-bestått studie = tilbakebetal hele summen. Alt blir til lån.

Anonymkode: 4d384...1e5

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et ikke-bestått studie = tilbakebetal hele summen. Alt blir til lån.

Anonymkode: 4d384...1e5

Til og med siste året som jeg ikke fullfører blir gjort om til lån? Faens drit..

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ringe de. Jeg trengte ikke begynne å betale på mitt lån før nå i januar. Ferdig utdannet i mai 2019. Betaler 1900 i måneden. 

Anonymkode: 2583f...2f6

Men du fullførte hele studieløpet?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Til og med siste året som jeg ikke fullfører blir gjort om til lån? Faens drit..

Deler av lånet er et gradsstipend, som bare blir omgjort dersom du består graden, men det er også en del som blir gjort om ved bestått studiepoeng. Jeg mangler 15 stp på en bachelor, men har fått omgjort en god del, men det er mindre enn 40%.

Anonymkode: 9a604...885

Skrevet

Du får omgjøring for de studiepoengene du består, uavhengig av fag. Om du har bestemt deg for ikke å ta eksamen må du si ifra med en gang. Da stopper de utbetalingen. Om du ikke sier ifra, og ikke tar eksamen, må du betale tilbake alt (også det som ellers ville blitt omgjort til stipend).

Det tar noen måneder til du må begynne å betale tilbake, og om du skal studere til høsten igjen kan du evt søke betalingsutsettelse for de månedene i mellom.

Jeg er litt usikker på om du kommer til å få forsinkelse i studiene om du sier ifra at du avslutter nå. Du kan iaf være inntil 60stp forsinket og fremdeles få støtte. Går du over dette får du ikke støtte før du har bestått nye studiepoeng. Bare så du er klar over dette om du har planer om å leve på studielån til høsten. 

Anonymkode: 68c86...5dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...