Gå til innhold

Trives i jobben, men har en elendig leder... !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat begynt i ny jobb og jeg trives. Kollegaene er trivelige, oppgavene givende og bedriften anerkjent. Men min teamleder er den store bremsen på det hele.

Han snakker til teamet ink. meg med en veldig nedverdigende måte. Det er liksom ikke kommunikasjon, men mere ordre. Snakker med en slik tone at du føler deg dum og virkelig underlagt. 

Når vi har 1:1 samtaler, så er det kun han som snakker. Jeg får bare sagt "ja" "nei" og "skjønner". Bedriften som vi jobber i legger egentlig stor vekt på ansattes utvikling og vekst. Men med denne lederen, vil jeg aldri kunne våkse.

Siden jeg er ny, ønsker jeg ikke å lage noe bråk. Jeg vil heller ikke bytte jobb. Men hvordan skal man takle en dårlig skjef.

Noen som har erfaringer? Tips? Dette er i utlandet, så vi har ikke noe som heter fagforeninger her. 

Anonymkode: e5b5f...3c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat begynt i ny jobb og jeg trives. Kollegaene er trivelige, oppgavene givende og bedriften anerkjent. Men min teamleder er den store bremsen på det hele.

Han snakker til teamet ink. meg med en veldig nedverdigende måte. Det er liksom ikke kommunikasjon, men mere ordre. Snakker med en slik tone at du føler deg dum og virkelig underlagt. 

Når vi har 1:1 samtaler, så er det kun han som snakker. Jeg får bare sagt "ja" "nei" og "skjønner". Bedriften som vi jobber i legger egentlig stor vekt på ansattes utvikling og vekst. Men med denne lederen, vil jeg aldri kunne våkse.

Siden jeg er ny, ønsker jeg ikke å lage noe bråk. Jeg vil heller ikke bytte jobb. Men hvordan skal man takle en dårlig skjef.

Noen som har erfaringer? Tips? Dette er i utlandet, så vi har ikke noe som heter fagforeninger her. 

Snakk med samme tone tilbake, det er jo ingen som kan hindre deg i det.

Hadde en sånn leder selv, bare der var det mer at han snakket "baby"-språk nesten og jeg som ikke visste bedre trodde jo han var litt dum(skjønte ikke at han prøvde å være belærende) så snakket på samme vis til han...Da stoppet det fort.

Anonymkode: ca0be...fbb

• Liker 2
Skrevet

Arbeidslivet i utlandet er annerledes enn i Norge. De er mer vant med autoritære ledere og at avgjørelser tas på toppen. I Norge er vi mer vant med at alle skal få si sitt og at mange skal være med å ta avgjørelser. Jeg har tyske venner som ikke forstår hvorfor alt skal ta så lang tid og at så lite skjer her i Norge. Bare se hvor lenge møter varer og hvor lite man får igjen for dem.

Jeg tenker du bør ligge lavt en stund, til sjefen din vet hvor han har deg. Vær hyggelig og utfør arbeidsoppgavene dine. Ikke lag bråk. Samtidig kan du legge ut følere blant kollegene dine om hvordan de bedømmer sjefen. 

Anonymkode: 46df6...3e0

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidslivet i utlandet er annerledes enn i Norge. De er mer vant med autoritære ledere og at avgjørelser tas på toppen. I Norge er vi mer vant med at alle skal få si sitt og at mange skal være med å ta avgjørelser. Jeg har tyske venner som ikke forstår hvorfor alt skal ta så lang tid og at så lite skjer her i Norge. Bare se hvor lenge møter varer og hvor lite man får igjen for dem.

Jeg tenker du bør ligge lavt en stund, til sjefen din vet hvor han har deg. Vær hyggelig og utfør arbeidsoppgavene dine. Ikke lag bråk. Samtidig kan du legge ut følere blant kollegene dine om hvordan de bedømmer sjefen. 

Nåja, det er nok ikke så svart/hvitt. Finnes mange autoritære ledere i Norge også. Det er kanskje mer kultur for at man skal kunne si sin mening mange steder, men til syvende og sist så er det leder som beslutter også i Norge. 

At man ikke kommer til orde er en uting uansett om man jobber i Norge eller ikke,  eller hva man jobber med. TS bør bytte jobb. 

Anonymkode: ed7d6...e1e

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for tilbakemelding. Skal ha de tipsene med meg videre 🙂

Har jobbet i andre bedrifter her jeg bor og leder der var bare noe av det beste. Neste leder som tok over var ei av mine beste kollegaer. Vi hadde det så hyggelig. Fikk helt annet syn på "leder". 

Men vedkommende er jo bare en "teamleder". Jeg tenker å holde orden på det som forventes av meg også overse han. Jeg mener, hva får han gjort? Dessuten trenger de norsk tallende folk der, jeg er jo norsk og sjelden 😊 Hvis han skulle klage til HR tror jeg at han vil møte liten forståelse.

Så kan jeg evt søke om overflytting siden.

Skrevet

Dårlig ledelse er dessverre veldig vanlig.

I norge mikser man også ledelse og ansatte, noe som ikke er heldig. Man blir "kompis" med sjefen som gir deg fordeler.

Derfor bør man ha grenser mellom ledelse og ansatte, ikke omgås hverandre.

Anonymkode: e4300...68d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...