Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det rent tilfeldig? 

Anonymkode: 913cb...d1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strengt tatt er ingenting tilfeldig siden det nødvendigvis er resultatet av noe som har skjedd før.

Hvorvidt det er en slags overordnet mening bak alt som skjer... det er vanskelig å se for seg meningen med holocaust eller for den saks skyld, at potteplanten min har flest blader på høyre side. Hvem skulle det evt. gitt mening for? Gud?

Anonymkode: 8c61c...9c9

• Liker 1
Skrevet

NEI

• Liker 1
Skrevet

Alt har en mening? Nei, absolutt ikke. Ettersom mennesker styres av ens egen frie vilje, sammen med alle andre mennesker. Da får man ikke en mening av det. Men at det er lov å tro at på enkelte områder så finnes det en slags skjebne, som trekker menneskenes frie vilje mot hverandre, kan være mulig å tro på. Det er fryktelig mange eksempler på tilfeldigheter som kan brukes som eksempel for akkurat det. Både gode og vonde. Noen kaller det også flaks eller uflaks. Men man kan også se på det som om at det var en slags "mening" med det. 

Anonymkode: a421e...899

Skrevet

Nei. Det er en provokasjon å høre for folk som har vært igjennom store prøvelser. Noen klarer å gi det de har vært igjennom en form for mening, eller i det minste å leve med det, mens andre blir et offer for omstendighetene sine livet ut. Verden er rå og brutalt tilfeldig, likevel hoper det seg opp med prøvelser hos enkelte mens andre seiler gjennom livet. Det er ingen mening med det. 

Anonymkode: e856a...352

• Liker 1
Skrevet

Det hele er for tilfeldighet til å være tilfeldig. Livet er ikke ment til å være en dans på roser, ei heller vakuum. Ingen dag uten natt. Tror det er mange veier som fører til «Rom», men man skal til Rom.. Erfaringer skaper deg på godt og vondt. 

Anonymkode: 9fc22...b75

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg klarer ikke så se at alt har en mening. Man ser barn dø, de vokser opp i krig, de sulter, utsettes for overgrep, og all annen elendighet man kan se i nyhetene hver dag - kom ikke her å fortell meg at det er en mening med alt dette. 

• Liker 1
Skrevet

Ikkje alt, men noke.

Anonymkode: 7ba48...d78

Skrevet

Jeg tror ikke op tilfeldigheter. Men, jeg tror også at enkelte ting km forandres på undervegs.

Anonymkode: 6ee5e...58c

Skrevet

Ja, eller til en viss grad.

Noen ganger kan vel noen være på feil spor som følge traumer de har fra barndommen eller et tidligere liv som gjør at de kommer på feil spor og  gjør kanskje noe da som ikke er helt dem. Det er traumet de ikke har fått bearbeidet fordi fra det ytre samfunnet har alle ytre verdiene som å gjøre det bra på skolen, få en jobb, kjøpe bolig, få seg ektefelle, få barn, få hund er det det som er verdsatt.

Anonymkode: ce81a...fe4

Gjest Familytree
Skrevet

Nei nei nei nei nei nei nei NEI

"Not everything is a lesson, Ryan!

Sometimes you just fail"

Skrevet

Alt er tilfeldig, men jeg tror det gagner inidividet å tro det motsatte.

Skrevet

Ja, jeg tror alt har en mening.

Anonymkode: 58a59...cb9

Skrevet

Jeg tror alt har en form for mening. Men om det gir mening for individet er en annen sak. Hadde det ikke vært for alle dem som led under holocaust - hadde vi da hatt noe å se tilbake på, lære av våre feil, vokse som samfunn? 

Nihilisme er skummelt. Dersom ingenting har en mening, hvorfor gjøre noe som helst? 

Vi er ikke bare en gjeng med individer med et alderspenn på 0 - 120 år per person. Vi er også ėn enhet; vi er alle en del av hverandre, våre forfedre og våre fremtidige generasjoner - og hele vår planet. Vi er bare ikke så gode på å se det store bildet. Jeg personlig tror at meningen med livet er å lære. Vi lærer av hverandre og vi lærer av våre feil. Det som virker meningsløst for deg kan gi mye mening for meg.

Er det tilfeldig derimot? Ja, det er kanskje det. I hvertfall på et lite nivå. I en større sammenheng er det kanskje ikke så tilfeldig? Man kan jo spørre seg hvorfor historie har en tendens til å repetere seg, hver fjerde generasjon ofte har de samme psykologiske og sosiologiske verdiene og at verden ser ut til å gå i sykluser- akkurat som dag, natt, årstider og månefaser. 

• Liker 1
Skrevet

Før trodde jeg at alt som skjer er ment å skje, . Men jeg tror ikke det nå lenger.

Det er bare tilfeldig.

Skrevet

Da lure jeg på meningen med alt drite jeg har fått servert de siste årene. 
Nei, tror bare det er jævlig uflaks uten mening

Anonymkode: 41f8f...9fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...