Gå til innhold

Tips for å heve kokkekunskapen til hvermansen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om matlagingstabber ønsker jeg å vite hva som er dine beste tips for å heve kvaliteten på matlagingen.

Både tips for nybegynnere og mer viderekomne er kjærkomment.

Mitt beste tips for å gå fra en kjip middag til noe litt bedre er å ikke overkoke grønnsaker og pasta. Mange grønnsaker trenger bare et kjapt oppkok, og pasta blir vassent om det kokes for lenge.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mitt tips er å ta seg god tid på kjøkkenet. Bruk gjerne oppskrifter til du blir komfortabel med mengder og metoder.

Endret av Brunhilde
  • Liker 3
Skrevet

Ikke stress, bruk god tid. Jeg liker ikke grønnsaker som er "harde" om de ikke er rå, så her koker de til de er ganske myke. Smak og behag det da. Ikke bruk for mye salt!! Helt tabu.

Bruk god tid på sauser. Bruk ordentlig kraft av kjøtt og fisk, det er lett å fryse ned. Jeg fatter ikke at folk kan like Toro brun saus. Jeg har smakt den hvite også, og den går an. Har iblant kjøpt sjysaus for å ha i hjemmelaget brun saus. Men kok sausen ordentlig, og ikke la den bli tynn. Det er nedtur.

Ved gjærbakst, så la deigen være "litt løs" før første heving. La den heve en time, minst. Bruk heller mer mel før du hever på nytt og så baker ut.

Og friske tomater er godt. Men de er enda bedre stekt eller ovnsbakt( ihvertfall til fisk). 

• Liker 3
Skrevet

Les hele oppskriften først, ta deg god tid, hakk gjerne ferdig grønnsaker og slikt først så du ikke blir stressa underveis når oppskriften ber om at du tilsetter poteter i terninger eller hva det måtte være. 

Lære seg noen grunnteknikker, som å lage hvit/brun saus, enkel gjærbakst, salatdressing, osv. 

Øve på å smake til med både salt, syre og sødme. 

Anonymkode: 8fe9d...4d5

• Liker 3
Skrevet

Alltid bevege seg sakte utenfor komfortsonen. Alle har noe de klarer å lage, noe de føler de mestrer. Finn retter som ligner på dette, med tilsvarende råvarer. 

Mange som plutselig bestemmer seg på at de skal bli bedre på å lage mat hopper rett inn i retter de ikke har noe forhold til. Bakst, curry fra grunnen, fiskesupper med x antall ingredienser. 

Alt trenger ikke være perfekt med en gang. En enkel Boeuf Bourguignon, eller chili con carne, er enkleste i verden. For alt handler om å la det koke lenge nok. Men du må ikke brune kjøttet, eller koke kraften selv, eller inkludere ethvert eksotisk krydder som angis. Du kan til og med droppe rødvin. Gjør det enkelt, så kan perfeksjonen komme etterhvert. 

Anonymkode: e508b...0fe

• Liker 3
Skrevet

Se matlagningsprogrammer og les oppskrifter! Tørr og prøve nye smaker og sammen setninger  av urter. :) og øv! Øv øv øv!! 

• Liker 1
Skrevet

Finn din styrke, jobb med personligheten din og ikke mot den. Ingen trenger å være god i alt innenfor matuniverset, for de fleste holder det å ha et visst repertoar. Selv har jeg innsett at jeg trives mest med å lage rustikke retter, det passer overens med temperamentet mitt. At fokuset er på gode råvarer og at retten tåler å improviseres litt. Derfor går det mye i middelhavsmat, eller gryter fra ulike kulturer hvor det ikke er viktig med nøyaktige mål. Gjærbakst synes jeg er dødskjedelig, så det dropper jeg - det får samboeren min ta seg av. Og skal vi spise en sufflé eller en perfekt fransk saus så går vi på restaurant.

Tror også det er viktig å gjøre selve matlagingen til en positiv opplevelse, med minst mulig stress. Jeg drikker et glass vin, tar på noe god musikk, velger retter som lukter himmelsk og gir den god-følelsen mens man holder på. Det merkes på resultatet når man har lagt ned kjærlighet og glede i maten. Kutter som regel det meste av grønnsaker på forhånd. 

Anonymkode: 10d7c...398

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, SoWhat? skrev:

Ved gjærbakst, så la deigen være "litt løs" før første heving. La den heve en time, minst. Bruk heller mer mel før du hever på nytt og så baker ut.

Dette er et veldig godt tips!  Jeg har ikke kjøkkenmaskin, og gidder aldri å elte deigen så lenge som man egentlig skal. Så lenge jeg passer på at deigen er løs nok når jeg setter den til heving så går det helt fint, og baksten blir lett og luftig :) 

Anonymkode: 577fd...dbb

• Liker 4
Skrevet

Matlaging baserer seg mye på interesse så det er "første bud".

Ellers er det nok det å bruke tid på det. Etter hvert lærer man seg triksene og da går det mye fortere. Ikke ha for høy varme bare for at det skal gå fort. Når man steker kjøtt kan det være fint å ha høy varme for å få en fin skorpe, men ikke hele steketiden.

Jeg synes det er fint å bruke oppskrift når jeg skal lære meg nye ting og når jeg etter hvert kan det så kan jeg gjøre endringer og leke meg med retten. Men når jeg baker eller lager kaker for eksempel så bruker jeg alltid oppskrift siden det skal være eksakte mål der.

Så jeg vil si at det er viktig å ha et godt grunnlag først. Hvis man skal bake så er det viktig å bruke tid på deigen og hevingen, og deigen blir ikke bedre med masse gjær :)

• Liker 2
Skrevet

Mitt enkle triks er at "litt ekstra smør eller fløte har aldri skadet" 😂😇

• Liker 5
Skrevet

Den største aha opplevelsen jeg har hatt er at det er sjelden noe grunn til å steke noe på full måkkings med mindre du liker brent mat. 

Anonymkode: 518e3...171

Skrevet
På ‎24‎.‎02‎.‎2020 den 19.02, AnonymBruker skrev:

Dette er et veldig godt tips!  Jeg har ikke kjøkkenmaskin, og gidder aldri å elte deigen så lenge som man egentlig skal. Så lenge jeg passer på at deigen er løs nok når jeg setter den til heving så går det helt fint, og baksten blir lett og luftig :) 

Anonymkode: 577fd...dbb

Litt løs, - vil det si at man sparer litt på melet sånn at deigen ikke er for kompakt?  Litt "våtere" liksom??..

Jeg spør fordi jeg er en katastrofe med gjærbakst. 

Skrevet

Mye av smaken er i fettet, så å surre urtekrydder og hvitløk forsiktig i smør gir ekstra mye smak.

Skrevet
4 minutter siden, Zienna said:

Litt løs, - vil det si at man sparer litt på melet sånn at deigen ikke er for kompakt?  Litt "våtere" liksom??..

Jeg spør fordi jeg er en katastrofe med gjærbakst. 

Her mener jeg faktisk helt motsatt, nemlig aldri tilsett mer mel, men heller hold igjen på væske og tilsett mer etterhvert. Dette rett og slett fordi melet bearbeides gjennom elting og heving og om du tilsetter mer mel underveis, så får man fort en ujevn deig. 

Men jeg er enig i at deigen bør være mykere og løsere enn det folk flest lager altså. Mel suger opp mye væske under heving (og jo grovere deig, desto mer væske suges opp), så her kan deigen godt være litt klissete, men også eltet nok. Jeg bruker å drysse litt mel på toppen og om deigen da lar seg løse fra bollen og virker myk og godt, så er den ferdig til å heve. Gjærdeig er en treningssak, man må rett og slett lære seg å kjenne igjen en perfekt deig. ;)

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, onyx skrev:

Her mener jeg faktisk helt motsatt, nemlig aldri tilsett mer mel, men heller hold igjen på væske og tilsett mer etterhvert. Dette rett og slett fordi melet bearbeides gjennom elting og heving og om du tilsetter mer mel underveis, så får man fort en ujevn deig. 

Men jeg er enig i at deigen bør være mykere og løsere enn det folk flest lager altså. Mel suger opp mye væske under heving (og jo grovere deig, desto mer væske suges opp), så her kan deigen godt være litt klissete, men også eltet nok. Jeg bruker å drysse litt mel på toppen og om deigen da lar seg løse fra bollen og virker myk og godt, så er den ferdig til å heve. Gjærdeig er en treningssak, man må rett og slett lære seg å kjenne igjen en perfekt deig. ;)

Det var det jeg visste, at gjærbakst ikke er enkelt :grine:  

Skrevet
5 minutter siden, Zienna said:

Det var det jeg visste, at gjærbakst ikke er enkelt :grine:  

Det er jo det. Du har jo ganske stort slingringsmonn før alt blir helt feil også. 

Sånn liten pekepinn. Når deigen kjennes ut som en medium-rare biff som du kan strekke litt i uten at den ryker/er litt seig, så der den ganske ok. 😂

Skrevet

Et praktisk tips som delvis går på matlaging:
Ha en egen beholder til avfall stående på benken. Vi bruker ofte emballasjen til f.eks. gulrøttene eller kjøttdeigen, og hiver avfall som hoper seg opp underveis (f.eks. gulrotskrell) oppi der i stedet for å 1) la det flyte, eller 2) styre inn i søppelskapet hele tiden. Skål, tallerken, boks og salatbolle kan også brukes. Det blir lettere å holde benken ryddig underveis, og mindre styr når alt skal ryddes vekk og vaskes opp igjen senere.

Anonymkode: b6659...647

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, onyx skrev:

Det er jo det. Du har jo ganske stort slingringsmonn før alt blir helt feil også. 

Sånn liten pekepinn. Når deigen kjennes ut som en medium-rare biff som du kan strekke litt i uten at den ryker/er litt seig, så der den ganske ok. 😂

Den om biffen forsto jeg.  Skal forsøke.  Takk for gode råd!

Skrevet
2 minutter siden, Zienna said:

Den om biffen forsto jeg.  Skal forsøke.  Takk for gode råd!

Takk. Det var den beste beskrivelsen jeg kunne komme på. Det er jo ikke helt lett å beskrive hvordan deigen skal kjennes ut heller. Advarsel dog, om deigen kjennes ut som en overstekt biff eller som en stram leggmuskel, da trenger den mer væske! 😅

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, onyx skrev:

Takk. Det var den beste beskrivelsen jeg kunne komme på. Det er jo ikke helt lett å beskrive hvordan deigen skal kjennes ut heller. Advarsel dog, om deigen kjennes ut som en overstekt biff eller som en stram leggmuskel, da trenger den mer væske! 😅

Det er notert! :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...