Gå til innhold

Kan kjøper klage på spikerhull og malingsflekker ved overtakelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp solgt leiligheten min og etter kontraktmøte med kjøper så har jeg en skikkelig dårlig følelse. Kjøperen var en godt voksen mann som virkelig ikke var redd for å si ifra. Hadde jeg møtt kjøperen før budet ble godtatt så hadde jeg heller godtatt et lavere bud for å slippe å selge til han. Han ble feks ble illsint under kontraktmøte da jeg sa at elbil laderen ikke medfølger (dette stod også i prospektet) 

Det jeg lurer på er hva kjøperen kan og ikke kan klage på ved overtakelsen? Typ spikerhull i veggene, ikke perfekt maling, riper i gulvet? 

Ja, jeg er ung og en smule usikker, samt dette er første gangen jeg selger bolig. 

Jeg bare ser for meg at dette er typen som kommer til å klage på alt mulig og samtidig prøve å klage på ting som ikke er noe å klage på ved kjøp av en brukt leilighet. Jeg har vært helt ærlig og oppgitt alt jeg vet om leiligheten, så fra min side så skjuler jeg ingenting. 

Anonymkode: 06005...fcd

Skrevet

Så lenge det ikke dukker opp noe nytt før overtagelsen, enn det som var av slitasje på visning, så skal dette gå bra. Det er ikke en ny bolig han har kjøpt, og da er det naturlig med slitasje. 

Dersom du er usikker på overtagelsen, og evt hva som kan bli tatt opp til diskusjon der, så ville jeg hatt med megler. Ikke la deg presse til å signere på overtagelsesdokumentene dersom du er uenig. Da ber du om time-out og konferer med megler eller andre. Husk at det er lov å være uenig og ingen skal presse deg til å signere på noe du er uenig om. 

• Liker 6
Skrevet

Om jeg var deg så ville jeg sørget for at megler var med på overtagelsen. De seriøse meglerne er med på overtagelsen.

Og ta opp med megleren din at du nå er veldig usikker nå siden kjøper hisset seg sånn opp over elbil-laderen som jo er spesifisert i prospektet, og du ønsker at megler er med.

Anonymkode: 5967a...307

• Liker 17
Skrevet

Ha med megler. 

Jeg solgte nylig og da tok megler hele overtagelsen, jeg var ikke med. Dette var fordi jeg hadde flyttet langt unna, men det går kanskje an å høre om det er mulig i ditt tilfelle også? (si du skal reise vekk eller noe). 

Hos meg var det masse spikerhull og hakk i gulvet ++, men det hadde vært synlig på visning. Jeg var allikevel litt nervøs for å høre noe i etterkant, men så langt ingenting. Jeg hadde nok en veldig grei kjøper også kanskje. 

• Liker 3
Skrevet

Han kan selvfølgelig klage. Men han kommer ingen vei med det så lenge du står imot. Han har kjøpet en eiendom "som den er" og for at det skal bli et problem for deg må det være snakk om en vesentlig mangel som han ikke kunne avdekket med egne undersøkelser. Hakk i gulv og spikerhull er ikke mangler og ikke vesentlig. 

Vesentlige mangler er det (som et utgangspunkt) først hvis det er snakk om mangler som innebærer krav på >5% av kjøpesummen. 

Ta med megler, og ikke la deg herse med av en kranglete kjøper til akseptere ting du ikke er enig i.

• Liker 3
Skrevet

Ts her

Tusen takk for svar. 

Jeg gav beskjed på møtet at det var en sjans for at jeg ikke hadde mulighet til å møte den dagen han ønsket overtakelse (han spurte på møtet om tidligere overtakelse) og da sa megleren at jeg selv måtte finne noen som kunne stille som feks faren min, fikk ikke inntrykk av at megleren ønsket å være med på overtakelsen. 

Hva er egentlig normalt å klage på og hva er ting som folk kan finne på å klage på bare for å klage?

Huff.. beklager om jeg fremstiller megselv veldig dum og usikker, jeg bare ønsker å bli ferdig med hele denne salgsprosessen. 

Skrevet (endret)

En par lenker om temaet her:

https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/tips-til-kjopere/boligkjop-hva-skal-sjekkes-pa-overtakelsen

https://www.dinside.no/bolig/slik-unngar-du-konflikt-etter-overtakelse-av-ny-bolig/70959812

Phil fra Huseiernes landsforbund sier det jeg har limt inn nedenfor. Og det som er viktig at det er megler som har ansvaret for salget helt til skjøtet er tinglyst og selger har fått pengene på konto.

Dersom din megler er motvillig til å være med under overtagelsen, så må du kontakte megler senest samme dag som overtagelsen for å sjekke at megler har fått pengene fra kjøper inn på sin konto. Der står pengene inntil megler har fått overtagelsesprotokollen.

Dersom megler ikke skal være med på overtagelsen er det du som selger som må levere overtagelsesprotokollen til megler. Før du gjør det så få du ikke pengene dine, men har levert alle nøklene til kjøper. En svært ugrei situasjon.

Kan du prøve å sette litt hardt mot hardt med megler her? Minne megler om at megler ikke er ferdig med det salget du har betalt ham/henne for før overtagelse, tinglysing og overføring av kjøpesum til selger (tinglysing gjelder ikke for borettslagsleiligheter).

Du som selger har kjøpt en tjeneste av megler, og det er du som bestemmer om selger skal være med på overtagelsen. Om du sier at du vil ha megler der, så er det du som er oppdragsgiver (selv om megler forsøker å 'sno seg unna¨og bruke den tiden på et annet salg. Du har betalt for meglers tid og arbeid helt til hele salgsprosessen er sluttført.

- Eiendomsmegleren har ansvar for salget helt til det er over, og det er ikke over før overtakelsen har funnet sted, skjøtet har vært på tinglysning og pengene er på konto hos selgeren, sier Pihl.

Selgere og kjøpere er amatører i boligsalg, mens eiendomsmegleren er den profesjonelle, og slik kan de få mye god hjelp av megleren, mener Pihl.

Endret av Lille-pus
presisert litt
  • Liker 5
Skrevet

Nei. Han kan klage på utvask. Spikerne og malingsflekkene var der på visningen. 

Anonymkode: ff403...a3c

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke ha med deg en godt voksen mann som du kjenner? Far, onkel, eldre bror... Så har du en du kan støtte deg til om kjøperen skulle bli vanskelig. 

Da vi solgte, så var megler med på overtagelsen. Trodde det var vanlig, men kanskje det har endret seg på 10 år. 

Anonymkode: 2b623...f54

• Liker 6
Skrevet

Si til megler at han får avtale overtagelse med kjøper en dag det passer. Bare anta at megler skal gjøre det, og det ikke passet på ønsket dato.

Mye formelt som skal gjøres riktig..

Og nei, kjøper kan ikke klage på spikerhull og malingsflekker. Han har kjøpt brukt bolig, ikke ny.

Anonymkode: 20ecb...fb4

• Liker 6
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg var deg så ville jeg sørget for at megler var med på overtagelsen. De seriøse meglerne er med på overtagelsen.

Dette!

Jeg har opplevd to hele ganger at kjøpere klager på leiligheten etter å ha solgt. Alt var slik før, jeg var ærlig om leiligheten og skal selges som det er, men neida, kjøpere gjør tydeligvis alt for å få leiligheten enda billigere. Begge gangene var det uten megler, så jeg nekter å gå med på flere overtakelser uten en megler tilstede.

Anonymkode: 15d45...2a3

• Liker 1
Skrevet

Alt folk kan finne på å klage på.. kjøper må jo forvente at det er noe spikerhull og diverse i vegger, hvordan ellers skal man få hengt opp bilder og diverse? :klo:

håper det løser seg for deg, ts. Gratulerer med salg! 

Anonymkode: 7414a...fc7

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke ha med deg en godt voksen mann som du kjenner? Far, onkel, eldre bror... Så har du en du kan støtte deg til om kjøperen skulle bli vanskelig. 

Da vi solgte, så var megler med på overtagelsen. Trodde det var vanlig, men kanskje det har endret seg på 10 år. 

Anonymkode: 2b623...f54

Nå er det snart 5 år siden jeg solgte og kjøpte sist, men da var megler med på begge overtagelsene. Både for mitt salg av gammelt bosted og for kjøp av nytt bosted.

- det var de selv om jeg ikke hadde en vanskelig kjøper til det jeg solgte, eller en vanskelig selger til det jeg kjøpte.

Strøm, eventuelt vannmåler og fordeling av kommunale avgifter som enten allerede er betalt for den perioden overtagelsen finner sted. Du har ikke lyst til å akkurat ha betalt kommunale avgifter på noen tusen knyttet til den boligen du selger og som kjøper overtar. Det er greit å vite at de kommunale avgiftene følger boligen, ikke den som har betalt dem. Du kan altså ende opp med å betale kommunale avgifter for 2 boliger (gammel og ny) hvis dere ikke fordeler de utgiftene dere imellom.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har dessverre erfaring. 

Har du boligselgerforsikring? For oss var det gull verdt. Hver gang det kom sure oppgulp - de kom jevnlig gjennom 5 år - viste vi bare til forsikringsselskapet, og der møtte de en vegg. 

Etter 5 år viste vi bare til foreldelsesfristen. 

Før overtagelse viste vi bare til megler. 

Overtagelsen var grei nok. Mye sutring og krav. De ville ta forbehold om alt i dokumentene, da viste jeg til at det var uaktuelt for meg å signere med forbehold, så da fikk vi heller utsette overtagelsen. Kjørte bare strategien at jeg trakk på skuldrene, og svarte med enstavelsesord. Ikke gå i forsvar, eller prat mer enn absolutt nødvendig. Endte jo selvfølgelig med at de signerte der og da, da de stod klar med flyttebil og all logistikk samme uka. 

Anonymkode: 00072...ace

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Jeg har opplevd to hele ganger at kjøpere klager på leiligheten etter å ha solgt. Alt var slik før, jeg var ærlig om leiligheten og skal selges som det er, men neida, kjøpere gjør tydeligvis alt for å få leiligheten enda billigere. Begge gangene var det uten megler, så jeg nekter å gå med på flere overtakelser uten en megler tilstede.

Anonymkode: 15d45...2a3

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre erfaring. 

Har du boligselgerforsikring? For oss var det gull verdt. Hver gang det kom sure oppgulp - de kom jevnlig gjennom 5 år - viste vi bare til forsikringsselskapet, og der møtte de en vegg. 

Etter 5 år viste vi bare til foreldelsesfristen. 

Før overtagelse viste vi bare til megler. 

Overtagelsen var grei nok. Mye sutring og krav. De ville ta forbehold om alt i dokumentene, da viste jeg til at det var uaktuelt for meg å signere med forbehold, så da fikk vi heller utsette overtagelsen. Kjørte bare strategien at jeg trakk på skuldrene, og svarte med enstavelsesord. Ikke gå i forsvar, eller prat mer enn absolutt nødvendig. Endte jo selvfølgelig med at de signerte der og da, da de stod klar med flyttebil og all logistikk samme uka. 

Ts her

Kan dere komme med noen eksempler på hva kjøper prøvde å klage på? 

Ja, jeg har boligselgerforsikring

Dette virker som typen som kommer til å gjøre alt han kan for å spare noen få tusenlapper. Hadde tenkt å ta utvasken selv, men nå planlegger jeg å leie inn et vaskefirma som tar seg av utvasken, bare fordi det er en ting han sikkert kommer til å klage på.

Setter pris på alle tips og råd dere har, så skal jeg få prøvd å ordne slik at faren min eller noen andre blir med på overtakelsen

• Liker 2
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, han kan ikke klage på malingsflekker og spikerhull, fordi de var der på visning, og det er hans plikt å se etter slikt på visning. Han kan ikke komme og klage på noe han burde eller skulle sett på visning, ting som ligger ute i det åpne. Men har du f.eks. en stor vannskade eller lakkskade på parketten som du har skjult med et gulvteppe på visning, så kan det klages på den skaden når teppet er borte ved overtagelse og skaden blir synlig. Da har man skjult den med hensikt, og det kan klages på, hvis man da ikke har nevnt det ettertrykkelig i prospektet.

Jeg betalte et vaskefirma for flyttevask da jeg flyttet i 2016, og betalte 3500 kr for helvask av en 86 kvm leilighet.

Endret av Million
Skrevet

Hvis megler ikke kan stille på overtagelsen, må du be om at en annen representant for meglerfirmaet stiller i hans sted. Si at kunden har vært litt vanskelig og kan hisse seg opp, og du trenger at en fagperson er med. De fleste autoritære folk blir spakere når en fagperson er i nærheten.

La et firma ta sluttvasken, helt klart vel investerte penger. Denne fyren er sikkert en som har opplevd at det lønner seg å klage på alt til alle tider, så tjener han noen småslanter på det i ny og ne. Men hvis han kommer med grums i ettertid, kan du bare henvise ham til vaskefirmaet, eller eierskifteforsikring/boligselgerforsikringsselskapet.

Anonymkode: 66dc6...9e4

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig normalt å klage på og hva er ting som folk kan finne på å klage på bare for å klag

Du må skille på hva man kan klage på (egentlig alt mulig) og hva han evt kan få medhold i etter en klage. 
Her må du bare overse alt som ikke vedr saken! ;) 

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Kan dere komme med noen eksempler på hva kjøper prøvde å klage på? 

Ja, jeg har boligselgerforsikring

Dette virker som typen som kommer til å gjøre alt han kan for å spare noen få tusenlapper. Hadde tenkt å ta utvasken selv, men nå planlegger jeg å leie inn et vaskefirma som tar seg av utvasken, bare fordi det er en ting han sikkert kommer til å klage på.

Setter pris på alle tips og råd dere har, så skal jeg få prøvd å ordne slik at faren min eller noen andre blir med på overtakelsen

Ikke la deg presse til å bruke penger på nedvask. Min erfaring er at man gjør en vel så god jobb selv. Og at slike kranglefanter er mer opptatt av spikerhull (...) enn støv på listverk. Er de ikke fornøyd gir det ingen økonomisk konsekvens, du må bare inn og vaske det de klager på. Så spar de tusenlappene. 

Eksempler kunne jeg skrevet en stil om..... Misfarginger parkett, punktert vindu, flekker i kjøkkenskap, slitasje stekeovn, innsekter i leilighet, manglende tapet bak skap på soverom, treg terrassedør, sprekk i en flis, skjevhet i tak, råte i terrassebord, stikkontakt som ikke virket, vannlås vaskerom, tregt sluk, naboer som hadde fått lov å bruke parkeringen...... De kom ikke gjennom med noe, forsikringsselskapet vårt slo ned på alt med en gang. 

Slapp av. Ikke la dette stresse deg. Det er han som er idioten, og du har ditt på det rene. 

Skrevet

Kjenner til typen, hadde en nabo som var sånn. Vær glad du flytter derfra! Pust rolig og la alt han klager på prelle av. Boligen selges som den er, og det er kjøpers ansvar å sjekke hva han kjøper. Hvis  spikerhull er et så stort problem for han burde han ikke kjøpt i utgangspunktet. Ta gjerne med deg faren din eller noen andre med litt pondus, som ikke er redd for å svare tilbake. Og henvis til forsikringsselskapet. 

Anonymkode: d53f4...0fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...