Gå til innhold

Kan man sykemelde seg mot overtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter forferdelig med psyken og har følt jeg er nær med å få et skikkelig sammenbrudd i de siste 2 årene. Jeg piner meg gjennom jobb, men nå blir jeg tvunget til overtid. Ca 40 timer i mnd, og det er helt tortur. Alt føles så vanskelig. Alt er vondt. Hvis jeg sykemelder meg er jeg redd jeg mister jobben, de hater sykemeldinger. Men jeg makter snart ikke mer. Går det an å sykemelde seg sånn at man ikke jobber mer enn 100%?

Anonymkode: 9c7df...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mye overtid er ulovlig,

Hvor mye overtid kan arbeidsgiver pålegge?

Dersom det er et særlig og tidsavgrenset behov, kan arbeidsgiver pålegge overtidsarbeid i inntil:

• 10 timer i løpet av 7 dager.
  • 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker.
  • 200 timer i løpet av 52 uker.

Anonymkode: b3a86...e55

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så mye overtid er ulovlig,

Hvor mye overtid kan arbeidsgiver pålegge?

Dersom det er et særlig og tidsavgrenset behov, kan arbeidsgiver pålegge overtidsarbeid i inntil:

• 10 timer i løpet av 7 dager.
  • 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker.
  • 200 timer i løpet av 52 uker.

Anonymkode: b3a86...e55

Ja, men de har kommet med en ny avtale og har søkt om utvidet overtid til 400 timer i året. Vil ikke skrive under, men føler ikke jeg har noe valg.. 

• Liker 1
Skrevet

Hva jobber du med? Arbeidstilsynet har strenge regler ift overtid men er dessverre ikke mange arbeidsplasser som tar hensyn til dette eller er klare over dem. 

Har du snakket med sjefen din? Hvis du har en god dialog med han/henne kanskje du kunne vært åpen og forklart litt om situasjonen du er i og de kan tilrettelegge?  Bedre det enn å «sykemelde» seg. 

Jeg har vært i nogenlunde samme situasjon og endte opp sykemeldt i 3mnd. Det skal sies at min gamle sjef var helt jævlig og tok dette ganske ille og hadde null forståelse for at han pushet sine ansatte for langt. Det var ett skyhøyt sykefravær i den bedriften. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Anonymkode: efcfe...e78

Skrevet

Du kan nekte overtid utover det som er tillatt i AML. Er du organisert tar du kontakt med fagforeningen og ber om hjelp, ellers bør du kontakte arbeidstilsynet. 

Anonymkode: 33048...800

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg sykemelder meg er jeg redd jeg mister jobben, de hater sykemeldinger.

Håper du er organisert, hvis ikke bør du organisere deg snarest mulig. 

Regner med at du er fast ansatt, dvs at du ikke har en tidsbegrenset kontrakt. 

Oppsigelsesvernet i Norge er sterkt. En hver oppsigelse skal være skriftlig og den skal være saklig begrunnet. Sykefravær er ikke en saklig grunn til oppsigelse. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter forferdelig med psyken og har følt jeg er nær med å få et skikkelig sammenbrudd i de siste 2 årene. Jeg piner meg gjennom jobb, men nå blir jeg tvunget til overtid. Ca 40 timer i mnd, og det er helt tortur. Alt føles så vanskelig. Alt er vondt. Hvis jeg sykemelder meg er jeg redd jeg mister jobben, de hater sykemeldinger. Men jeg makter snart ikke mer. Går det an å sykemelde seg sånn at man ikke jobber mer enn 100%?

Har du barn eller kroniske sykdommer kan du til enhver tid si nei til overtid, uten mulighet for beordring. Dessuten skal ikke overtid føre til at du ufrivillig må takke nei til sosiale arrangementer. Hva dette sosiale er, er udefinert. Dette er regulert gjennom AML. 

Dessuten er det maks 25 timer overtid i måneden, 200 i året, og alt utenfor dette er brudd på AML. 

All overtid skal skje pga et særlig og tidsavgrenset behov. Hvis det skjer på regulært basis, er det et behov for mer arbeidskraft. Dette er også brudd på AML. 

Du burde vurdere å tipse Arbeidstilsynet, selv om dem er komplett ubrukelig uansett. Men det å få Arbeidstilsynet på besøk kan gjøre at arbeidsgiver strammer inn rutiner for overtid. 

Anonymkode: 80dc5...7cc

Skrevet
5 minutter siden, petterm skrev:

Oppsigelsesvernet i Norge er sterkt. En hver oppsigelse skal være skriftlig og den skal være saklig begrunnet. Sykefravær er ikke en saklig grunn til oppsigelse. 

Dette! 👍 

Men man kan ikke "gå å sykemelde seg". Det avgjør legen, hvis behovet er der. Du nevner jo at du fint kan jobbe innenfor normal arbeidstid, ergo du har ingen grunn til å sykemelde deg. Men slutt å ta på deg overtid! Akkurat dét bestemmer du selv. Arbeidsgiver har mange regler å forholde seg til angående beordring. Og du har fortsatt mulighet til å si nei, med tanke på det jeg skrev ovenfor. At du sier nei til overtid pga helsa er heller ikke noe oppsigelsesgrunn, og vil aldri bli det. 

Skrevet

Hva med å forsøke å få 20% sykemelding. Da kan du heller ikke jobbe mer enn de 80 resterende prosentene.

Tjue prosent sykemelding hjalp meg gjennom et grusomt år, hadde bukket under uten.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette! 👍 

Men man kan ikke "gå å sykemelde seg". Det avgjør legen, hvis behovet er der. Du nevner jo at du fint kan jobbe innenfor normal arbeidstid, ergo du har ingen grunn til å sykemelde deg. Men slutt å ta på deg overtid! Akkurat dét bestemmer du selv. Arbeidsgiver har mange regler å forholde seg til angående beordring. Og du har fortsatt mulighet til å si nei, med tanke på det jeg skrev ovenfor. At du sier nei til overtid pga helsa er heller ikke noe oppsigelsesgrunn, og vil aldri bli det. 

Jeg oppfatter at TS ønsker en sykemelding som sier ay hun ikke kan jobbe ut over normal arbeidsuke? Mulig jeg misforstår. Jeg har ingen kunnskap om i hvilken grad man kan nekte overtid, på min arbeidsplass er overtid i utgangspunktet frivillig. 

Skrevet
18 minutter siden, petterm skrev:

Jeg oppfatter at TS ønsker en sykemelding som sier ay hun ikke kan jobbe ut over normal arbeidsuke? Mulig jeg misforstår. Jeg har ingen kunnskap om i hvilken grad man kan nekte overtid, på min arbeidsplass er overtid i utgangspunktet frivillig. 

Det går jo ikke an å sykemelde seg for det man jobber over 100% stilling. Det er jo ikke en del av stillingen egentlig. Men man kan si NEI, noe som er hjemlet i AML. Overtid er og skal alltid være i utgangspunktet frivillig, så din arbeidsplass praktiserer overtid riktig.

Jeg vil anbefale TS å se seg om etter en annen jobb, før TS blir utbrent! Noe sier meg at det psykososiale miljøet ikke er helt på topp, ettersom overtid ikke er frivillig og arbeidsgiver hater sykemelding.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...