Gå til innhold

50/50 "problem" stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 13 år gamle datter bor 50/50 hos meg og far. Over tid har hun spart opp bursdagspenger ol. på begge steder, og har nå lysst til å bruke dem. Jeg lurer på hva dere mener om, eller hva som er vanlig, når barnet ønsker å bruke alle sparepengene fra begge steder på å kjøpe en tv som bare skal være hos den ene parten..? Jeg synes det er litt urettferdig at hun skal bruke sparepenger fra "min" side (partene er ikke på talefot, men det er en annen historie), på noe som skal bare være hos far... Her har jeg kjøpt og betalt for tv som hun har på rommet sitt her, og jeg føler at dersom det skal kjøpes tilsvarende der, kan sparepengene hun har der brukes, og at far i tillegg evt spytter i resten. Samtidig, det er jo hennes penger... 

Som sagt, jeg er uerfaren, og jeg har ikke peiling på hva som er vanlig i slike situasjoner så jeg ønsker råd, tanker og erfaringer før jeg gjør meg opp en sterk mening. 

Anonymkode: b8d7d...86e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hennes penger og hun må få lov til å bruke dem på det hun vil.

Anonymkode: f7a9f...f6e

• Liker 19
Skrevet

Selvfølgelig bestemmer hun selv. 

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke hennes penger? :klo: 

Far MÅ da ikke kjøpe TV til rommet til barnet, det er helt innafor å ikke ønske å bidra til økt TV-titting/spilling.

Anonymkode: a97a7...2bd

• Liker 7
Skrevet

Så lenge det ikke ble gitt beskjed da hun fikk dem om at de skal gå til noe spesielt, så må hun selv få bestemme hvordan hun bruker pengene. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at dette er ikke noe å lage problemer av. Det er vanskelig nok å være skilsmisseunge om ikke man skal måtte tenke på hvilke penger man bruker hvor. Og dersom du uansett ikke snakker med far, må du jo i såfall ta dette opp med barnet, noe som er helt upassende! 

Anonymkode: 1a097...dfe

• Liker 10
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

partene er ikke på talefot, men det er en annen historie

Etter å ha lest innlegget ditt kommer ikke det som en overraskelse, du virker ikke akkurat som en enkel person å ha med å gjøre

Anonymkode: 11a4f...1cc

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest innlegget ditt kommer ikke det som en overraskelse, du virker ikke akkurat som en enkel person å ha med å gjøre

Anonymkode: 11a4f...1cc

Vel, det kan vel ha sine grunner. Husk, du vet ikke alt, så hvem er du til å dømme? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min 13 år gamle datter bor 50/50 hos meg og far. Over tid har hun spart opp bursdagspenger ol. på begge steder, og har nå lysst til å bruke dem. Jeg lurer på hva dere mener om, eller hva som er vanlig, når barnet ønsker å bruke alle sparepengene fra begge steder på å kjøpe en tv som bare skal være hos den ene parten..? Jeg synes det er litt urettferdig at hun skal bruke sparepenger fra "min" side (partene er ikke på talefot, men det er en annen historie), på noe som skal bare være hos far... Her har jeg kjøpt og betalt for tv som hun har på rommet sitt her, og jeg føler at dersom det skal kjøpes tilsvarende der, kan sparepengene hun har der brukes, og at far i tillegg evt spytter i resten. Samtidig, det er jo hennes penger... 

Som sagt, jeg er uerfaren, og jeg har ikke peiling på hva som er vanlig i slike situasjoner så jeg ønsker råd, tanker og erfaringer før jeg gjør meg opp en sterk mening. 

Er enig med deg. Er det noe spesielt hun ønsker seg og trenger hos deg? Hvis hun bruker alle pengene på TV der, og den hos deg ryker, får hun da lov til å bruke sparepenger fra far, til ny TV hos deg? Jeg er også enig med de som sier at det er jo barnet penger, og burde kunne bruke dem til hva hun vil. Tror mitt ankepunkt ville vært, hvis hun ikke kan bruke alle sparepengene, har hun da ikke råd til TV hos far? Eller mangler hun bare litt, som han kan legge til? Ville nok sagt ja til at hun fikk bruke pengene dersom det var avgjørende for om hun fikk råd til TV hos far eller ikke, så sant hun ikke ønsker seg noe dyrt hos deg, og trenger pengene til det. Litt vanskelig situasjon, ser den 

Anonymkode: 94e0e...883

Skrevet

Det er ungens penger og hun bor begge plasser. La henne bruke det som hun vil. Det må være fryktelig vanskelig å forholde seg til to hjem med to sett ting og regler som man ikke kan ta med seg fra ett sted til et annet, om ikke foreldrene skal bestemme over HENNES penger i tillegg 

• Liker 1
Skrevet

Nei, vet du, barna skal ikke lide mer enn nødvendig pga foreldrenes avgjørelse om og flytte fra hverandre! Hun må få bruke sine egne penger på det hun vil, hvor hun vil!

Dette med at barna ikke skal få ta med seg ting det har fått hos en forelder til hjemmet sitt hos en annen forelder er en skikkelig uting, og legger en ekstremt stor og unødvendig burde på barnet!

Barn skal ikke trenge og bekymre seg for at foreldrene blir skuffet og sure for slike bagateller. Barn skal ikke trenge og tenke på hvilke penger de kan bruke hvor, eller hvor de kan ta med hvilke eiendeler!

Her må foreldrene vokse opp, og sette barnets følelser foran sine egne!!

• Liker 7
Skrevet

Vi hadde felles sparekonto til vår sønn . Denne startet min x kone å bruke av da vår sønn ville ha både ps4 og andre ting . Jeg har gitt opp og regner pengene som tapt på tøys. 
Jeg sparer heller på en egen sparekonto slik at han har til bil / moped . 

Siden dette ikke et snakk om så mye penger synest jeg hun bare skal bruke de som hun ønsker . Spar heller på en egen konto til henne som kun du har tilgang til . 

Anonymkode: a6f72...1a1

• Liker 1
Skrevet

La barnet bruke penger som barnet vil selv. En annen gang vil det sikkert være noe dyrt hos deg hvis du ikke selv punger ut.

Her så blir bursdagspenger ofte brukt på klær og skoleutstyr (nerdeunge på 13 år) og noen ganger er det her og andre ganger der, men ungen er lykkelig og da holder jeg kjeft. :)

Anonymkode: 7f260...437

Skrevet

Så du mener egentlig at barnet bare skal bruke penger på noe hun skal ha med seg hver gang hun bytter bosted mellom sine foreldre? En koffert da, eller? Tattovering? 

Skrevet

En slik ting som TV ville jeg ikke tillat å bruke hos far. Pc, PlayStation , sykkel, klær og alt annet som kan ha fast base hos meg, men mulig å ta med til far hadde vært greit. Hilsen en mor med to fornøyde og trygge 50/50 barn og 2 foreldre som forstår sitt ansvar i eget hjem.

Anonymkode: 91768...3e0

Skrevet

Å spare og bruke penger er en del av det å lære bli voksen. Om det viser sega t det var et dårlig valg og dårlig kjøp fordi TV-en kun står hos far, så er det nyttig lærdom å ta med videre i livet

Med andre ord; la henne bruke pengene slik hun vil så lenge hun ikke bruker dem på ekstreme ting, selvsagt

Anonymkode: b51e6...047

• Liker 1
Skrevet

Er hovedproblemet at far godtar TV på rommet? Eller er hovedproblemet at hun bruker sparepengene sine på noe som hun skal ha i sitt andre hjem? 

Anonymkode: 9e020...b98

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med deg. Er det noe spesielt hun ønsker seg og trenger hos deg? Hvis hun bruker alle pengene på TV der, og den hos deg ryker, får hun da lov til å bruke sparepenger fra far, til ny TV hos deg? Jeg er også enig med de som sier at det er jo barnet penger, og burde kunne bruke dem til hva hun vil. Tror mitt ankepunkt ville vært, hvis hun ikke kan bruke alle sparepengene, har hun da ikke råd til TV hos far? Eller mangler hun bare litt, som han kan legge til? Ville nok sagt ja til at hun fikk bruke pengene dersom det var avgjørende for om hun fikk råd til TV hos far eller ikke, så sant hun ikke ønsker seg noe dyrt hos deg, og trenger pengene til det. Litt vanskelig situasjon, ser den 

Anonymkode: 94e0e...883

Det er BARNET sine penger! Ikke mor sine og ikke far sine. Barnet må derfor få velge selv hva hun vil bruke dem på. Og en TV er jo forsåvidt fornuftig. Med det er vel kanskje bedre for sånne foreldre at barna heller bruker penger på godteri og snacks, enn et produkt som barnet faktisk vil få nytte av over tid når produktet er hos den andre forelderen? 

Nå må for pokker foreldre se til å ta seg sammen, og ikke la sine egne følelser ødelegge enda mer for barnet. Dere er tross alt voksne, og må kunne å sette barnets behov først. Ikke alltid bare tenke på sine egne følelse og behov. Barnet har jo ikke bedt om at foreldrene skal bo hver for seg, og til alt overmål ikke en gang er på talefot. Sånt gjør noe med ett barn. Barnet har vel ikke fått penger med forbehold at de brukes når barnet er til mor?! Skal dette også sette barnet i en lojalitetskonflikt? 

Jeg er selv skillsmissebarn, men heldigvis har dette med hvor penger brukes aldri vært et problem for mine foreldre. De skjønte heldigvis at det var mine penger.

Anonymkode: 486db...8c1

• Liker 2
Skrevet

Tidligere her så hadde min sønn spart opp penger som han hadde fått hos oss av å gjøre diverse ting i heimen, han tok de ut og dro til far for å kjøpe seg noe på black friday. I stedet tok far pengene fordi ungen hadde visstnok sagt han skulle spleise med far på en pcn de hadde kjøpt tidligere som står hos far. I starten tenkte vi at det var dumt, men etter å ha tenkt oss om en gang til så fant vi ut at det var bra det fikk konsekvenser når barnet har lovet det, selv om det kom fra vår lommebok. 

Ikke lenge etter ønsket barnet å kjøpe pcn også her, han har derfor spart penger fra både her og der og har nå kjøpt pcn begge plasser (ja han har ekstremt mye penger i omløp, helt galskap). 

Leksen var at jeg er glad i dag for at jeg ikke reagerte med første tanken jeg hadde ang penger her og der for da hadde ikke min sønn hatt pc her, og han er i en alder hvor gaming er livet, jeg kunne derfor risikert at han helst ville vært hos far. Hvis man er litt rund er folk ofte litt runde tilbake, er man lite raus vil folk være lite rause tilbake osv. 

Anonymkode: 6bbe2...8a1

• Liker 2
Skrevet

Penger hun har fått fra begge steder? Hun har bare fått penger hun, hun har ikke delt seg opp i steder - det er det du og far som har gjort. Og det kan ikke være slik at penger fra din familie bare skal brukes til ting du fysisk kan se, eller hva det nå enn er du tenker. 

Du kan heller ikke forvente at far kjøper TV til henne, selv om du har valgt å gjøre det hos deg. Ergo så kan selvfølgelig jenta kjøpe en TV med SINE penger som hun skal ha hos far. 

Makan til merkelig spørsmålsstilling...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...