Gå til innhold

Dame med skjegg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei dame i 40-årene som får gradvis kraftigere hårvekst på overleppe/hake/kinn. De fleste håra er lyse, men en del er også mørke og dette vises godt. Dette plager meg en hel del, og jeg har prøvd napping, voksing og threading - men hårene kommer selvfølgelig alt for raskt tilbake. 

Kanskje noen har tips til hva jeg kan gjøre? Har noen prøvd f.eks elektrolyse eller laser, hva kostet det og hvilken effekt hadde det? 

Anonymkode: 3cdc2...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke uvanlig. Det finnes kvinner som har mørk og kraftig hårvekst på brystet også. 

Eneste jeg vet om laser er at det er veldig dyrt, og at det nødvendigvis ikke gir den ønskede effekten. Hva med en epilator? Eller bare nappe med pinsett?

Anonymkode: c8a06...f4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårfjerningskrem fungerer godt. Første gang lar du den være på bare et par min. Så kan du evt ta en ny omgang. Bruk en våt klut til å skrubbe av hårene. Gjør det på kvelden, smør deg med olje eller krem uten parfyme etterpå.

Fungerer ihvertfall veldig fint for meg. 

Anonymkode: c8c31...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan barbere. Husk det er ikke uvanlig. Jeg jobber med eldre og har gjort det i mange år, og alle eldre kvinner har skjegg/hår i ansiktet. 

Anonymkode: 60c1b...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan barbere. Husk det er ikke uvanlig. Jeg jobber med eldre og har gjort det i mange år, og alle eldre kvinner har skjegg/hår i ansiktet. 

For et idiotisk svar. At man kan barbere vekk uønsket hårvekst visste sikkert ts fra før. Og at gamle damer har skjegg hjelper vel ikke på selvfølelsen for ts som er i 40årene? 

Anonymkode: f76cb...ebd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barbering vil bare provosere frem mer hårvekst og dunhår vil bli til skjegg så det gjør man ikke. Orker ikke å gå inn på detaljer og vekstfaser osv nå, da jeg skal sove, men man barberer ikke kvinner. Herregud, stakkars kvinnene du jobber med...

- hudterapeut. 

Anonymkode: 7c78b...33e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barbering vil bare provosere frem mer hårvekst og dunhår vil bli til skjegg så det gjør man ikke. Orker ikke å gå inn på detaljer og vekstfaser osv nå, da jeg skal sove, men man barberer ikke kvinner. Herregud, stakkars kvinnene du jobber med...

- hudterapeut. 

Er du virkelig hudterapaut? 

For det er jeg også. Og dette stemmer ikke 🙄... Hvordan kan barbering trigge frem mer hårvekst? 

Anonymkode: 5696a...104

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- hudterapeut. 

Av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan barbering kan fremprovosere mer hårvekst når veksten skjer under hunden? Altså at man får MER hårvekst av å barbere? Da kan man jo lure på hvordan det blir på legger og under armer.

Anonymkode: b8d83...abd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du virkelig hudterapaut? 

For det er jeg også. Og dette stemmer ikke 🙄... Hvordan kan barbering trigge frem mer hårvekst? 

Anonymkode: 5696a...104

Vi postet visst akkurat samtidig. Jeg er langt fra hudterapeut, men synes dette hørtes veldig merkelig ut og har vel lest flere ganger at det er en myte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laser er det eneste som fungerer. Dra til hudklinikk og få behandling med en skikkelig laser.

Anonymkode: b32fd...87d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Laser er det eneste som fungerer. Dra til hudklinikk og få behandling med en skikkelig laser.

Laser fungerer dessverre for langt fra alle. Kommer an på hudtype/farge og hvor mørke hårene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Laser fungerer dessverre for langt fra alle. Kommer an på hudtype/farge og hvor mørke hårene er.

Hun har en del mørke hår. På de lyse vil kanskje elektrolyse hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig at damer i din alder og oppover opplever at dette skjer.

Laser kan fungere på lyse hår, men det kommer ann på hva du mener med lyst hår.

Laser hair removal will work on light hairs that contain dark pigment, laser has no effect on light hairs that are blonde, red, grey or white in colour as they don't contain enough pigment for the laser to absorb into.”

Dette ble jeg fortalt da jeg var og fikk en konsultasjon hos en hudpleieklinikk. Anbefaler deg å ta turen dit, konsultasjonen jeg var på var kostnadsfri. 

Selv napper jeg hår med pinsett fordi det varer lengst og jeg kan ta hår som er mindre enn hva voksstriper ville tatt. Men det er en tidkrevende prosess og som kommer med nye problemer som betente hårsekker/kviser. 

Anonymkode: 0c053...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du bare må lære deg og leve med det som jeg må. Har alltid hatt veldig mørk bart over leppa. Har prøvd elektrolyse uten hell, hadde 7-8 laserbehandling ingen effekt kun tom lommebok. Prøvde voksing og fikk megastort utslett. Nå bruker jeg hårfjerningskrem. Må brukes hver 14 dag. i mellomtiden klipper jeg hårene ned så langt det lar seg gjøre. Bruker ikke kremen for ofte siden den er sterk. Har mye lange svarte hår på haken også. Sjelden jeg napper, får nupper av det. 

Har du lyse hår så tar ikke laseren dette. 

Anonymkode: f59b6...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei dame i 40-årene som får gradvis kraftigere hårvekst på overleppe/hake/kinn. De fleste håra er lyse, men en del er også mørke og dette vises godt. Dette plager meg en hel del, og jeg har prøvd napping, voksing og threading - men hårene kommer selvfølgelig alt for raskt tilbake. 

Kanskje noen har tips til hva jeg kan gjøre? Har noen prøvd f.eks elektrolyse eller laser, hva kostet det og hvilken effekt hadde det? 

Anonymkode: 3cdc2...e24

Elektrolyse er løsningen! Jeg har tatt elektrolyse i ansiktet i mange år og det er det mest effektive, for da kan man fjerne både mørke og lyse hår i forhold til laser som ikke fjerner lyse hår. Elektrolyse ødelegger hårsekken slik at det ikke vokser nye hår ut av akkurat den hårsekken, men man må gjøre det regelmessig og til slutt forsvinner hårene. Jeg var til hudlege og fikk diagnose hisutisme, og da fikk jeg dekket litt av behandlingen hos Helfo. Men det er ganske vanlig med både mørke og lyse hår i ansiktet spesielt når man begynner å bli godt voksen, uten at det trenger å være hormonforstyrrelse. Det koster cirka 400 kroner for 15 til 20 minutters behandling med elektrolyse og da får man fjernet en del hår. Lykke til 🙂

Anonymkode: 95172...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper rett og slett barten min med neglesaks/fin saks. Har gjort det i over tjue år, og er nå 40. Håret er fortsatt mykt når det vokser ut igjen. 

Anonymkode: 74e55...cfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elektrolyse er løsningen! Jeg har tatt elektrolyse i ansiktet i mange år og det er det mest effektive, for da kan man fjerne både mørke og lyse hår i forhold til laser som ikke fjerner lyse hår. Elektrolyse ødelegger hårsekken slik at det ikke vokser nye hår ut av akkurat den hårsekken, men man må gjøre det regelmessig og til slutt forsvinner hårene. Jeg var til hudlege og fikk diagnose hisutisme, og da fikk jeg dekket litt av behandlingen hos Helfo. Men det er ganske vanlig med både mørke og lyse hår i ansiktet spesielt når man begynner å bli godt voksen, uten at det trenger å være hormonforstyrrelse. Det koster cirka 400 kroner for 15 til 20 minutters behandling med elektrolyse og da får man fjernet en del hår. Lykke til 🙂

Hvordan gikk du frem for å få hudlegetime, diagnose og dekket behandling? Jeg er ganske sikker på at jeg kan få hirsutisme-diagnose og ønsker gjerne å få dekket behandlig.

Anonymkode: 854b0...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
På 24.2.2020 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk du frem for å få hudlegetime, diagnose og dekket behandling? Jeg er ganske sikker på at jeg kan få hirsutisme-diagnose og ønsker gjerne å få dekket behandlig.

Anonymkode: 854b0...3e4

Med meg så startet det med pcos i slutten av 20-årene. Jeg fikk økt behåring over hele kroppen og mørke hår i ansiktet samt kviser.

Var hos gynekolog som tok ultralyd av eggstokkene og  fant flere cyster + tok blodprøve. Jeg fikk beskjed om å gå på Diane p-piller.  Fikk legeerklæring på diagnosen,tok kontakt med Helfo og fikk vite hvor mye jeg kunne få dekt av elektrolysebehandling.

Flere år senere da Helfo trengte ny dokumentasjon, fikk jeg henvisning til hudlege som tok en rask kikk på meg, sa at jeg hadde hirsutisme og skrev en erklæring på at jeg trengte elektrolysebehandling. Da hadde jeg ikke mørke hår i ansiktet pga mye elektrolyse over mange år, men er ganske hårete på kroppen så det kvalifiserte til hirsutisme. Det står vel sikkert regler angående elektrolysebehandling inne på Helfo sin hjemmeside også, men det er jo alltid greit å ringe å snakke med de. 

Lykke til🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...