AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 Hallo damer! Nå er dette første gang jeg og samboer skal selge mens vi allerede eier, og er det sånn at man må selge før man kan kjøpe? 😅 eller setter man liksom "huset i pant". Vi regner med å få ca 2,5mil for huset og skal kjøpe til 1,5-2mil så vi har ikke tenkt å ta opp mer lån Har ikke snakket med megler eller noe sånn, vi er kunn i planleggingsfasen:) hjelp? Anonymkode: 47a88...25f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #2 Skrevet 23. februar 2020 Begge deler går, litt avhengig av marked osv. Vi kjøpte før vi solgte, med mellomfinansiering avdragsfritt i 6 mnd. Solgte ikke lenge etterpå. Det beste er vel å prate med banken og ta det derifra Anonymkode: 569d3...308 2
enkefru Skrevet 23. februar 2020 #3 Skrevet 23. februar 2020 Som den over skrev, det kommer helt an på markedet du opererer i. Noen steder går det både greit og kjapt, andre steder tar det tid...
newman01 Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 Dersom dere bor i Agder ville jeg vurdert å selge først, siden boligsalg fort kan ta 6mnd++. Hvordan står det til med økonomien? Hvis dere har kapital nok til å betale rentekostnader for begge lånene i en liten evighet er det mindre risiko enn om økonomiske forhold er mer presset.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #5 Skrevet 24. februar 2020 2 minutter siden, newman01 skrev: Dersom dere bor i Agder ville jeg vurdert å selge først, siden boligsalg fort kan ta 6mnd++. Hvordan står det til med økonomien? Hvis dere har kapital nok til å betale rentekostnader for begge lånene i en liten evighet er det mindre risiko enn om økonomiske forhold er mer presset. Bor i Nordland, fint nabolag. Men nei har ikke så god økonomi at vi kan holde to lån. Lånet på huset er riktignok kun på 800k, men fellesutgifter er noen høyere Anonymkode: 47a88...25f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #6 Skrevet 24. februar 2020 Vi kjøpte før vi solgte, noe vi angret på underveis. Vi la ut for salg noen få dager for sent under den store oppturen i det lokale boligmarkedet i fjor sommer/høst. Boliger gikk langt over prisantydning før første visning fra slutten av fellesferien til litt utpå høsten, og megleren vår var kjempepositiv til at vi skulle rekke det før det roet seg. Vi rakk det akkurat ikke, og det så veldig mørkt ut en stund. Markedet døde helt ut uten forvarsel omtrent over natta. Vi var heldige og solgte en leilighet som i utgangspunktet var lettsolgt, men de eldre leilighetene (med dårligere standard) i det samme området som ble lagt ut for salg samtidig er enda ikke solgt. Vi ble forespeilet at det ville ta maksimalt 3-4 uker med et normalt marked og rundt 1 uke sånn markedet var rett før annonsen var ute, men det tok flere måneder på grunn av den plutselige knekken. Jeg tør ikke å kjøpe før jeg har solgt igjen, for det var ekstremt stressende enda vi kjøpte oss god tid med sen overtagelse. Anonymkode: 96e25...051
Prelunia Skrevet 24. februar 2020 #7 Skrevet 24. februar 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte før vi solgte, noe vi angret på underveis. Vi la ut for salg noen få dager for sent under den store oppturen i det lokale boligmarkedet i fjor sommer/høst. Boliger gikk langt over prisantydning før første visning fra slutten av fellesferien til litt utpå høsten, og megleren vår var kjempepositiv til at vi skulle rekke det før det roet seg. Vi rakk det akkurat ikke, og det så veldig mørkt ut en stund. Markedet døde helt ut uten forvarsel omtrent over natta. Vi var heldige og solgte en leilighet som i utgangspunktet var lettsolgt, men de eldre leilighetene (med dårligere standard) i det samme området som ble lagt ut for salg samtidig er enda ikke solgt. Vi ble forespeilet at det ville ta maksimalt 3-4 uker med et normalt marked og rundt 1 uke sånn markedet var rett før annonsen var ute, men det tok flere måneder på grunn av den plutselige knekken. Jeg tør ikke å kjøpe før jeg har solgt igjen, for det var ekstremt stressende enda vi kjøpte oss god tid med sen overtagelse. Anonymkode: 96e25...051 Akkurat det samme her... La ut leiligheten, som i utgangspunktet ble regnet som lettsolgt og bare et par år gammel , akkurat for sent.. Markedet døde fullstendig nærmest over natta. Veldig stressende , og man føler man må leve i sparemodus HELE tiden, siden man ikke vet hvor lenge man må betjene to lån. Og til slutt slutter man å håpe på et overskudd med salg , man vil bare gå i null.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #8 Skrevet 24. februar 2020 Vi kjøpte før vi solgte og var fornøyd med det. Gjør det nok igjen. Kan ikke risikere å ikke ha en plass å bo da vi har små barn. Anonymkode: 814e2...e8b 2
Million Skrevet 24. februar 2020 #9 Skrevet 24. februar 2020 (endret) Om du skal kjøpe først og selge etterpå eller omvendt, kommer helt an på markedet du skal selge og kjøpe i. Noen steder er svært populære og ting selger etter første visning. Andre steder ligger boliger ute til salgs i månedsvis før man klarer å få solgt. Dette bør du undersøke grundig med meglere før du bestemmer deg for hvilken rekkefølge du/dere bør ta tingene i. Selv kjøpte jeg først, og solgte så etterpå. Men jeg visste at leiligheten jeg solgte med eksen ville gå på første visning, for den lå i et svært populært område og var av en størrelse som var/er svært etterspurt. Den ble solgt før første visning, da det kom 4-5 stk på privat forhåndsvisning og begynte å by over hverandre der og da. Så jeg visste hvor mye jeg hadde i egenkapital da jeg skulle ut og kjøpe meg ny egen bolig etter skilsmissen. Det er en fordel dersom man må ta lån til den neste boligen man skal ha. Endret 24. februar 2020 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #10 Skrevet 24. februar 2020 Vi kjøpte først, men det var ikke risikofritt. Naboen hadde prøvd å selge i fire måneder, men vi fant drømmehuset og hadde liten baby, så vi tok sjansen. Fikk solgt fort, men under prisantydning. Tror ikke vi tjente på det huset i det hele tatt, og det var kjipt. For vi følte vi måtte selge til lav pris. Anonymkode: 1f5db...67a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #11 Skrevet 24. februar 2020 Man kan ja ganske mye klart før man kjøper. Vi hadde megler klar, lagt plan for styling, foto etc, så dagen etter vi kjøpte ringte vi megler som satte i gang planene vi hadde lagt 3 mnd tidligere. Under to uker senere lå leiligheten ute for salg. Hadde selvfølgelig da ryddet unna og ordnet litt samtidig som vi så etter hus. Innboforsikringen vår dekket kostnader knyttet til usolgt bolig etter 6 mnd. Var ikke nødvendig, men trygt å vite. Anonymkode: 93376...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #12 Skrevet 24. februar 2020 Om dere selger først, må dere ha en plan for hvor dere skal bo i en mellomperiode hvis budet på boligen dere selger, betinger rask overtakelse. Jeg har kjøpt og deretter solgt flere ganger. Det går stort sett greit, men neste gang, tror jeg at jeg kommer til å legge ut for salg, og kikke etter noe nytt samtidig. Om jeg får solgt og overtakelse er før jeg har funnet noe nytt, kommer jeg til å leie. Vil kunne finne neste bolig i ro og mak, og samtidig unngå usikkerheten omkring salg av det jeg har. Anonymkode: 7f780...706
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 Neste gang skal jeg selge før jeg kjøper, enkelt og greit! Nå var jeg kjempe heldig som fikk solgt kjapt, hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg slitt mer enn jeg så for meg. Anonymkode: 37f78...97e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #14 Skrevet 2. mars 2020 På 24.2.2020 den 16.32, AnonymBruker skrev: Man kan ja ganske mye klart før man kjøper. Vi hadde megler klar, lagt plan for styling, foto etc, så dagen etter vi kjøpte ringte vi megler som satte i gang planene vi hadde lagt 3 mnd tidligere. Under to uker senere lå leiligheten ute for salg. Hadde selvfølgelig da ryddet unna og ordnet litt samtidig som vi så etter hus. Innboforsikringen vår dekket kostnader knyttet til usolgt bolig etter 6 mnd. Var ikke nødvendig, men trygt å vite. Anonymkode: 93376...7e7 Hvor finner man den innboforsikringen? Er i samme situasjon som flere skriver om, har kjøpt, men får ikke solgt. Gjort alt av råd for at den skal selge inkl styling. Og beliggenhet er fin og leiligheten blir sett på som type lettsolgt. Har gjort meg noen erfaringer mtp neste salg og kjøp. Anonymkode: 608a0...30a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #15 Skrevet 2. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner man den innboforsikringen? Er i samme situasjon som flere skriver om, har kjøpt, men får ikke solgt. Gjort alt av råd for at den skal selge inkl styling. Og beliggenhet er fin og leiligheten blir sett på som type lettsolgt. Har gjort meg noen erfaringer mtp neste salg og kjøp. Anonymkode: 608a0...30a Jeg har DNB som har dette. Dog etter 3 måneder, ikke 6. Dekker rentekostnader. Avdrag må selvsagt betales, men det er jo direkte nedbetaling. https://m.dnb.no/privat/forsikring/innboforsikring.html Anonymkode: 93376...7e7
Prelunia Skrevet 3. mars 2020 #16 Skrevet 3. mars 2020 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har DNB som har dette. Dog etter 3 måneder, ikke 6. Dekker rentekostnader. Avdrag må selvsagt betales, men det er jo direkte nedbetaling. https://m.dnb.no/privat/forsikring/innboforsikring.html Anonymkode: 93376...7e7 Jeg har denne innboforsikringen på det nye huset, men ikke det "gamle" , vet du om jeg kan få dekket rentekostnadene likevel? Endret 3. mars 2020 av Prelunia
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. mars 2020 #17 Skrevet 3. mars 2020 Hvis man skal selge først, må man jo ha et annet sted å bo i mellomtida. Man kan jo ikke bare kjøpe det første og beste etter at man har solgt...
Prelunia Skrevet 3. mars 2020 #18 Skrevet 3. mars 2020 5 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Hvis man skal selge først, må man jo ha et annet sted å bo i mellomtida. Man kan jo ikke bare kjøpe det første og beste etter at man har solgt... Ja.. Derfor vi valgte å kjøpe først , er ikke så lett "å finne et" mellomsted med to barn..
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #19 Skrevet 3. mars 2020 På 24.2.2020 den 14.51, Prelunia skrev: Akkurat det samme her... La ut leiligheten, som i utgangspunktet ble regnet som lettsolgt og bare et par år gammel , akkurat for sent.. Markedet døde fullstendig nærmest over natta. Veldig stressende , og man føler man må leve i sparemodus HELE tiden, siden man ikke vet hvor lenge man må betjene to lån. Og til slutt slutter man å håpe på et overskudd med salg , man vil bare gå i null. Jeg endte med å godta det eneste budet som kom med en eneste gang, vi måtte bare bli kvitt leiligheten. Gikk for 120 tusen under prisantydning, og jeg gikk da 20 tusen i minus. Verken megler eller jeg torde å legge inn motbud kun for å gå i null, enda det bare var snakk om 20 lapper. Risikoen for at neste sjanse var tidligst i mars (dette var i november) var alt, alt, alt for stor. Anonymkode: 96e25...051
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #20 Skrevet 3. mars 2020 Se an markedet og ikke håp på budkrig. Jeg kjenner til flere som sliter med å få solgt, i en av de største byene i landet. Noen godtok 200K under prisantydning fordi de ble desperate etter å selge. Det er kjøpers marked nå, så ha det i mente. (Men dere kjøper jo i samme markedet, så vær heller litt frekk i egen budgivning på det huset dere har lyst på.) Anonymkode: 6bd5f...37f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå