Gå til innhold

Hjelp - hvordan pusse opp badet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt til å gjøre en rask og billig oppussing av badet, siden vi kun skal få det til å se litt finere ut før vi selger.. akkurat nå er det vinyl på gulv og tapet på veggene. Vi har tenkt å legge panel på veggene og ny vinyl eller fliser på gulvet. 

Kan panel legges på tapeten eller må tapeten fjernes først?

vi skal også ordne ny baderomsinredning, erfaring med hvor man kan kjøpe med god kvalitet? Og er det bare å rive ned den gamle innredningen og sette opp den nye? Kan man montere vask og dusj selv eller trenger man rørlegger? 

Har ikke prøvd å sette meg så mye inn i det selv, tenkte det kanskje va enklere å spørre noen som visste. Noe annet viktig vi må huske på?

Nå tror sikkert en del av dere at jeg er helt idiot som skal gjøre dette selv, men et sted må man jo begynne.

Anonymkode: 3a243...f34

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tenkt til å gjøre en rask og billig oppussing av badet, siden vi kun skal få det til å se litt finere ut før vi selger.. akkurat nå er det vinyl på gulv og tapet på veggene. Vi har tenkt å legge panel på veggene og ny vinyl eller fliser på gulvet. 

vi skal også ordne ny baderomsinredning, erfaring med hvor man kan kjøpe med god kvalitet? Og er det bare å rive ned den gamle innredningen og sette opp den nye? Kan man montere vask og dusj selv eller trenger man rørlegger? 

Har ikke prøvd å sette meg så mye inn i det selv, tenkte det kanskje va enklere å spørre noen som visste. Noe annet viktig vi må huske på?

Nå tror sikkert en del av dere at jeg er helt idiot som skal gjøre dette selv, men et sted må man jo begynne.

Helt meningsløst med overflateoppussing av bad før salg. Det er stor sjanse for at det første de som kjøper gjør er å pusse opp badet. Overflatroppussing vil heller ikke gi høyere takst.

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Brunello skrev:

Helt meningsløst med overflateoppussing av bad før salg. Det er stor sjanse for at det første de som kjøper gjør er å pusse opp badet. Overflatroppussing vil heller ikke gi høyere takst.

Badet er faktisk helt grusomt akkurat nå, og lysene osv i baderomsinnredningen har sluttet å virke. Alt er litt på halv åtte, så tror det kan hjelpe på. Ikke alle som vil gå rett på oppussing når de kjøper??

Skrevet
1 minutt siden, Brunello said:

Helt enig, det vil bare koste dere penger og arbeid, uten at dere får noe igjen for det.

Anonymkode: a1529...104

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, Ts, man må jo det.

Men hva i alle dager får deg til å tro at et bad som helt tydelig kommer til å visuelt fremstå som oppusset av deg, og som du i prospektet må oppgi er pusset opp av deg, vil øke og ikke senke verdien av boligen din? :klo: 

Vask badet. Sett frem en plante. Kjøp nytt dosete eller dusjforheng og mal over taket om det er synlig flekket eller avflasset (for Guds skyld, ikke forsøk å skjule fuktskader eller mugg med maling, bare..) Legg frem pene håndduker og gjem dobørsten. Og selg sånn det er.

Anonymkode: e3df2...263

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Badet er faktisk helt grusomt akkurat nå, og lysene osv i baderomsinnredningen har sluttet å virke. Alt er litt på halv åtte, så tror det kan hjelpe på. Ikke alle som vil gå rett på oppussing når de kjøper??

Nei der ikke alle som gjør, men vil ikke ha noe å si for verdien på taksten når det bare er overflate behandlet.

Anonymkode: a1529...104

Skrevet

Raskt og billig blir det neppe. Holder på selv nå, panel koster fra 300 kr m3 og hos meg må jeg ha 9 pakker. Det er ca 3 kvadrat i en pakke med to, men hos meg går det vekk noen kvm i kapp da jeg ikke har nok takhøyde. Kjøpte fliser, langt fra de dyreste, 799 pr kvadrat. Megaflis har pene og billige innredninger, fra rundt 5000 og oppover. Det var 20.000 totalt for de tre tingene. Så må man ha profiler og tetningsmasse til platene, det var 1500 til, og alt som må til for at flisene skal komme på plass. Blandebatterier, nytt toalett, dusjgarnityr...Jeg bruker de gamle dusjdørene igjen. 
Jeg måtte fjerne fliser og belegg på gulvet, det var en helvetes jobb. Legge gips nederst som membran skal opp etter. Så må veggene lektes ut før panelet kan settes opp. Jeg er glad jeg ikke har flyttet inn, for å si det sånn :) På kun materialer havner jeg på over 30.000 antar jeg. Nye ventiler, lister, slukrist, avløpsrørtilkoblinger, kontakter, belysning...

Han jeg kjøpte av fikk nå solgt med en skakk og skjev baderomsinnredning fra 90-tallet og fukt både her og der, men han har ikke tjent en halv mill på fem år da. 

Anonymkode: 20ca4...b94

Skrevet

Dere risikerer mer med å pusse opp før salg, om det ikke er gjort etter våtromsnormen så har kjøper krav på erstatning om de kommer med krav i ettertid,og da må dere betale flere hudre tusen for total rehabilitering. Bedre å selge huset med det badet som er der,for da har ikke dere pusset det opp selv,og alder på badet er utenfor klagefristen.

Anonymkode: b6350...8f9

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke er veldig handy og har gjort dette før, HI, så gjør bare småfiks og styling. F. eks male tak og lister, ny lampe i taket, nytt speil (?), pene håndduker og såpe, en grønn plante eller orkide. 

Hvis der er eldgammelt/shabby toalett og/eller dusjkabinett, så er dette ganske rimelig og enkelt å bytte selv. Men å begynne på gulv og vegger tror jeg ikke vil lønne seg. Lykke til! 

Anonymkode: 7024e...478

Skrevet

Jeg ville heller ikke begynt på det prosjektet du beskriver, bare for salg. Mye jobb og penger for veldig liten gevinst, og mer rivejobb for de som kjøper etterpå. Som flere har påpekt, mal taket og listene, hvis dere virkelig går inn for det kan dere male tapeten. Rydd, vask grundig, ferdig. Rive ned og sette opp ny innredning kan fort skape større problemer enn dere tror, hva hvis deler av tapeten ryker, eller innredningen dere setter opp ikke dekker defektene etterpå?

Eventuelt kan du legge inn noen bilder her, så kan folk komme med råd?

Anonymkode: 6cb4c...9d7

Skrevet

Hva med å bare male tapeten med våtromsmaling, og legge vinyl på gulvet? 

Anonymkode: 639f7...ad7

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere risikerer mer med å pusse opp før salg, om det ikke er gjort etter våtromsnormen så har kjøper krav på erstatning om de kommer med krav i ettertid,og da må dere betale flere hudre tusen for total rehabilitering. Bedre å selge huset med det badet som er der,for da har ikke dere pusset det opp selv,og alder på badet er utenfor klagefristen.

Anonymkode: b6350...8f9

Dette mener jeg ikke er korrekt:

1) man er ikke erstatningsansvarlig om man opplyser om arbeidet i egenerklæringen/prospektet. 
2) våtromsnormen er en frivillig anbefaling man ikke er pålagt å følge. At våtromsnormen ikke er fulgt medfører ikke erstatningsansvar, ref pkt 1

Skrevet

Bortkasta tid og penger! 

Anonymkode: 99dd2...d1b

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

lysene osv i baderomsinnredningen har sluttet å virke.

Hvis dere absolutt syns dere må gjøre noe før salg, ville jeg prioritert slike ting som jeg siterte her, i stedet for vegger og gulv. Som kjøper ville jeg heller tatt "grusomme" vegger og fungerende belysning, enn motsatt.

Anonymkode: 4899c...775

Skrevet

Vinyl må sveises, fliser tar lang tid vis det skal gjøres riktig, begge deler krever fagfolk med våtrom sertifikat vis dere vil ha det formelle i orden. Fingeren i været pris er femti til hundre tusen for en lett oppgradering av badet. Kanskje overlate til ny eier?

Skrevet

Kjøpere setter oftere pris på at rom som er et klart oppussingprosjekt, enn noe som er greit nok eller billig utført. 

Det er også ganske tydelig i dokumentene hva som er oppussingsåret, er det missmtach mellom dette og hvordan badet ser ut ville jeg blitt veldig mistenksom. 

Eneste oppgraderingen jeg kan se at lønner seg er å erstatte ting som er direkte ødelagt eller ekle (dusjkabinett som såvidt henger sammen) i et rom som er ok, da slikt vitner om dårlig, løpende vedlikehold. 

Anonymkode: 16404...336

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kjøpt nytt fresht og billig dusjkabinett, nye servanter og underskap (som ikke koster så mye), og mal veggene. Kan også male taket. 

3000 for dusjkabinett, 3000 for baderomsmøbel, 1500 for speil med lys, og en liten tusenlapp for malingen. Gjør det enkelt, gjør det billig. Ikke prøv å sminke en død ku altfor mye, som uansett bør totalrehabiliteres om få år. Overlat slikt til ny eier. 

Endret av newman01
Skrevet

Vi har vært på boligjakt lenge, og noe av det første vi ser etter i prospektet, er takstmannens beskrivelse av våtrom. Og uansett hvor fint badet ser ut, er det ikke dokumentasjon på faglig utførelse, oppnås stort sett TG2. Nå har vi endelig kjøpt, og leilighetens bad er ikke lekkert. Men vi tok høyde for det i budene vi la inn, og selger måtte godta noe mindre enn de hadde håpet på. Et bad er dyrt, og om dere utfører aldri så mye overflatepynting uten faglig bistand, så vil dette anses som en potensiell utgift for kjøper og det vil kjøper ta høyde for.

Så la badet være som det er, men vask og pynt med planter og håndklær, og godta at prisen kan bli noe lavere enn det dere kanskje hadde håpet på. Dere sparer dere for utgiftene med å freshe det opp, og gir også potensielle interessenter mulighet til å se hva som faktisk må gjøres. Husk at en overflatebehandling i verste fall kan skjule feil og mangler, og det kan slå tilbake når kjøper begynner på en reell rehabilitering.

Anonymkode: 4d4d1...4c7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...