AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 I Tyskland kan man betale en religionskatt hvis man er medlem av en religion. Hvor mye kommer an på hvor man bor, men det kan være rundt 8-9% skatt som kommer på toppen av inntektskatt. Hvis man ikke er religiøs så betaler man ikke religionskatt, men man mister retten til å ha konfirmasjon, dåp, jobbe innen den institusjonen, og sende barna på deres skoler og barnehager. Hvis vi innførte dette i Norge, så kunne trosamfunn få penger fra medlemmene selv og ikke av staten. Det vil si at pengene ikke kommer fra ateistiske skattebetalere som meg, samtidig som at jeg som ikke-medlem ikke ville hatt tilgang til noe av det institusjonen tilbyr. Per i dag får trosamfunn statsstøtte for antall medlemmer uten at det koster medlemmene noe. Det betyr at pengene kommer fra oss alle sammen. Anonymkode: d5222...a2c 4
CAPS LOCK Skrevet 25. februar 2020 #2 Skrevet 25. februar 2020 (endret) På 23.2.2020 den 14.46, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke er religiøs så betaler man ikke religionskatt Anonymkode: d5222...a2c Ingen bør betale religionsskatt, for religion burde være en privatsak. Hvis en religiøs organisasjon ikke klarer å finansiere virksomheten sin selv, så bør den legge ned. Det bør være en intern sak for medlemmene av et livssynssamfunn hvordan de finansierer virksomheten sin. Medlemsavgift til livssynssamfunn ("religionsskatt") bør ikke innkreves av staten. Endret 25. februar 2020 av CAPS LOCK 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #3 Skrevet 25. februar 2020 Norske myndigheter burde kutte ut all statsstøtte til trossamfunn, vedlikehold av verneverdige kirker kan fremdeles være innenfor ansvarsområdet til myndighetene. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal være med å finansiere moskeer der det forkynnes forakt og hat mot den norske kulturen og menneskerettighetene. Er heller ikke interessert i å betale for kirker jeg ikke bruker eller sponse andre religiøse grupper. Trossamfunnene burde betale for seg selv og staten må ha streng kontroll på hvor pengene kommer fra. Anonymkode: 7dc29...d69 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #4 Skrevet 25. februar 2020 Mye enig med begge svarene her. Anonymkode: cb48c...3de
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #5 Skrevet 25. februar 2020 Du må nok bli kristen da. Anonymkode: 87545...e29 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Norske myndigheter burde kutte ut all statsstøtte til trossamfunn, vedlikehold av verneverdige kirker kan fremdeles være innenfor ansvarsområdet til myndighetene. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal være med å finansiere moskeer der det forkynnes forakt og hat mot den norske kulturen og menneskerettighetene. Er heller ikke interessert i å betale for kirker jeg ikke bruker eller sponse andre religiøse grupper. Trossamfunnene burde betale for seg selv og staten må ha streng kontroll på hvor pengene kommer fra. Anonymkode: 7dc29...d69 Jeg er enig at vi har en kulturarv i våre eldre kirkebygg, og deg er naturlig at staten skal ta vare på slike bygg. Jeg er ikke kristen, men jeg hadde jo selvfølgelig støttet at bygg som Nidarosdomen skulle blitt tatt vare på. Anonymkode: d5222...a2c 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 Nei. Kirkebygg brukes jo å til begravelse, skal det bli enda dyrere å dø enn det allerede er? Det er ytrings- og relgionsfrihet i landet. Vi har nok av skatter og avgifter. La nå folk få tro på det de vil! Anonymkode: 56a86...26e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #8 Skrevet 26. februar 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Kirkebygg brukes jo å til begravelse, skal det bli enda dyrere å dø enn det allerede er? Det er ytrings- og relgionsfrihet i landet. Vi har nok av skatter og avgifter. La nå folk få tro på det de vil! Anonymkode: 56a86...26e Men hvorfor skal skattepenger fra ikke-troende brukes på religioner? Anonymkode: d5222...a2c 5
GaiusMarius Skrevet 26. februar 2020 #9 Skrevet 26. februar 2020 (endret) På 23.2.2020 den 14.46, AnonymBruker skrev: I Tyskland kan man betale en religionskatt hvis man er medlem av en religion. Hvor mye kommer an på hvor man bor, men det kan være rundt 8-9% skatt som kommer på toppen av inntektskatt. Hvis man ikke er religiøs så betaler man ikke religionskatt, men man mister retten til å ha konfirmasjon, dåp, jobbe innen den institusjonen, og sende barna på deres skoler og barnehager. Hvis vi innførte dette i Norge, så kunne trosamfunn få penger fra medlemmene selv og ikke av staten. Det vil si at pengene ikke kommer fra ateistiske skattebetalere som meg, samtidig som at jeg som ikke-medlem ikke ville hatt tilgang til noe av det institusjonen tilbyr. Per i dag får trosamfunn statsstøtte for antall medlemmer uten at det koster medlemmene noe. Det betyr at pengene kommer fra oss alle sammen. Anonymkode: d5222...a2c Synes dette er en like dårlig ide som direkte trosstøtte slik vi har idag. Som andre har sagt tidligere i tråden bør tro og livssynssamfunn finansiere seg selv uten statlig innvolvering. Skal staten ta inn religionsskatten må alle betale kostandene med å administrere dette, den kostnaden bør heller medlemmene ta. Nå har det også kommet forslag fra enkelte stortingspartier om om å innføre en rekke nye krav for å motta trosstøtten, basert på det politikerne mener er riktig. En slik forskjellsbehandling og krenkelse av trosfriheten taler for å at trosstøtten bør avvikles, for å beskytte trossamfunnene fra politikerne. Endret 26. februar 2020 av GaiusMarius 2
solmåneogstjerner Skrevet 26. februar 2020 #10 Skrevet 26. februar 2020 (endret) Skulle ikke vært religionsskatt, men hver enkelt trossamfunn skulle finansiert seg selv. Om de gjør det med medlemsavgift, frivillig kollekt eller næringsvirksomhet er det samme. Det eneste staten skulle stått for var ikke-religiøs begravelse for alle som ønsker det. Og vern av våre kulturbygg. Endret 26. februar 2020 av solmåneogstjerner 1
sofie777 Skrevet 26. februar 2020 #11 Skrevet 26. februar 2020 Haha, da er jeg glad jeg ikke er religiøs. Jeg er kristen og medlem av en menighet og denne menigheten får penger for meg (som for alle andre som er medlem av et kirke- eller trossamfunn i Norge.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #12 Skrevet 26. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skal skattepenger fra ikke-troende brukes på religioner? Anonymkode: d5222...a2c Er forsåvidt enig. Men hvor hadde du tenkt til å gravlegges? Ab har rett i at begravelser allerede koster en formue. Jeg begriper faktisk ikke hvordan begravelsesbyråene kan ta så mye betalt. Anonymkode: eb347...2c7
solmåneogstjerner Skrevet 26. februar 2020 #13 Skrevet 26. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er forsåvidt enig. Men hvor hadde du tenkt til å gravlegges? Ab har rett i at begravelser allerede koster en formue. Jeg begriper faktisk ikke hvordan begravelsesbyråene kan ta så mye betalt. Anonymkode: eb347...2c7 Det kunne fint vært løst med statlige 'kirkegårder', og at staten betalte for en nøktern begravelse for alle som ikke ønsker å begraves innen en religion. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #14 Skrevet 26. februar 2020 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det kunne fint vært løst med statlige 'kirkegårder', og at staten betalte for en nøktern begravelse for alle som ikke ønsker å begraves innen en religion. Bra ide. Anonymkode: eb347...2c7 1
Morten1 Skrevet 26. februar 2020 #15 Skrevet 26. februar 2020 4 minutter siden, solmåneogstjerner said: Det kunne fint vært løst med statlige 'kirkegårder', og at staten betalte for en nøktern begravelse for alle som ikke ønsker å begraves innen en religion. Kunne også hatt private krematorier, da kan de gjenværende velg å ha urnen hjemme, spre asken i sjøen eller i blomsterbeddet sitt om de ønsker. 1
CAPS LOCK Skrevet 26. februar 2020 #16 Skrevet 26. februar 2020 49 minutter siden, sofie777 skrev: denne menigheten får penger for meg (som for alle andre som er medlem av et kirke- eller trossamfunn i Norge. Bør menigheter o.l. få økonomisk støtte av det offentlige? 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #17 Skrevet 26. februar 2020 48 minutter siden, sofie777 skrev: Haha, da er jeg glad jeg ikke er religiøs. Jeg er kristen og medlem av en menighet og denne menigheten får penger for meg (som for alle andre som er medlem av et kirke- eller trossamfunn i Norge. Hvis du er kristen så er vel det godt innenfor det som defineres som religiøs. Anonymkode: 7dc29...d69 4
sofie777 Skrevet 26. februar 2020 #18 Skrevet 26. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er kristen så er vel det godt innenfor det som defineres som religiøs. Anonymkode: 7dc29...d69 Nope, når man er religiøs, strever man for å komme til Gud. Når man er kristen vet man at Gud kom ned til oss og ble som oss.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #19 Skrevet 26. februar 2020 Mange ensomme som finner glede i kirka. Anonymkode: 56a86...26e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #20 Skrevet 26. februar 2020 1 time siden, sofie777 skrev: Nope, når man er religiøs, strever man for å komme til Gud. Når man er kristen vet man at Gud kom ned til oss og ble som oss. Sitat religiøs religiøs a1 1 som har med religion å gjøre 2 from, troende (II,1) være dypt religiøs https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+religiøs&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Sitat religiøs adjektiv (....) 2 troende https://www.naob.no/ordbok/religiøs Å være troende er å være religiøs. Om du har bestemt deg for en annen definisjon får nå bare være. Anonymkode: d5222...a2c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå