Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til å spise sunnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal inn på en klinikk for overvektige til konsultasjon om en måned. Jeg kunne tenkt meg hjelp allerede nå til å begynne min livsstilsendring. 

Jeg spiser (dessverre) for lite grønnsaker. Jeg prøver å tvinge meg til å spise noe grønnsaker ved å raspe gulrot i pasta- eller pizzasaus, men jeg får meg ikke til å like for eksempel gulrot hverken rå eller kokt. Jeg vet jeg må fortsette å prøve, og det er derfor jeg vil søke hjelp her allerede før jeg skal på klinikken. Jeg er motivert som aldri før til å gå ned i vekt på riktig måte, da jeg tidligere har endt med å spise knappe 500 kalorier per dag fordi jeg blir så besatt av vektnedgang at jeg unngår å spise fram til kroppen kollapser. 

Jeg har nylig begynt å like stekt løk, stekt paprika og stekt sjampinjong, men det er ikke akkurat så sunt å steke det? Jeg er også veldig glad i lapskaus, men bruker da lammekjøtt blandet i. Salat kan jeg spise sammen med taco, hamburger, lasagne eller lignende. 

Forøvrig er jeg overhodet ikke glad i rød fisk, de eneste fisketypene jeg liker er sei og torsk. 

Det jeg søker her er gode oppskrifter som gir mye og god smak, som er sunne og som gjør at grønnsakene ikke smaker så veldig mye grønnsaker, om dere skjønner 😅 har dere gode tips/oppskrifter til meg som er vanvittig kresen? 

Jeg har heller ikke veldig god råd, jeg har ca 2000 kr jeg kan bruke på mat i måneden. 

Anonymkode: d1d4d...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stek grønnsaker i rapsolje, krydre godt. 

Har du råd, kjøp deg en air fryer, der kan du lage all mat, fullstendig uten olje. 

Anonymkode: 1b0a1...c64

• Liker 1
Skrevet

Trikset til å like grønnsaker er å behandle dem som mat. Tankegangen er enkel: Ville du ha tatt et stykke svinekjøtt, proppet det i usaltet vann og kokt det? Nei. Da gjør du ikke det med grønnsaker. Ville du ha marinert grisekjøttet og stekt det på panna? Ja. Da gjør du det med grønnsaker. 

Du trenger ikke egne oppskrifter - det er bare å følge oppskriftene på fisk/kjøtt, men erstatte alt eller noe kjøtt med noe godt grønt. At stekt mat eller mat med saus og fett ikke er «sunn mat» blir bare tull - dersom alternativet er grønnsaker stekt i baconfett eller bacon stekt i baconfett er grønnsakene alltid sunnere. Og der ligger ambisjonsnivået for et sunt kosthold. Husk at du skal spise sånn de neste 80 årene av ditt liv (dersom dette skal funke).

Det er også helt ok å hate gulrøtter i enhver form. Nesten ingen mennesker elsker all mat, og det er ikke er poeng i seg selv å spise alle grønnsaker. Liker du ikke gulrøtter? Spis spinat, brokkoli, erter, edamame, squash, søtpotet.. 

Anonymkode: ad64b...2e9

• Liker 3
Skrevet

Liker du grønnsaker stekt i ovnen? Der kan du steke med lite fett. Ha på litt krydder du liker, til og med pommes frites krydder funker. 

Anonymkode: c505b...117

• Liker 1
Skrevet

Dunnevner hamburger, lasagne, pizza og pasta blant annet. Hva med å starte med å kutte ut disse matrettene? Det nytter ikke å ha litt salat ved siden når selve middagsrettene er fulle av karbs. 

Anonymkode: 71156...980

Skrevet

Man må prøve en matvare minst 15 ganger for å like den. Spis en halv rå gulrot hver dag i 15 dager og se hva som skjer for eksempel. 

Anonymkode: 73976...b67

Skrevet

Grønnsaksmos, feks blomkål, brokkoli, kålrabimos med litt krydder oppi. Eller bland litt poteter med grønnsaker og lag en mos av dem.

Anonymkode: c22da...bf1

Skrevet

Takk for tips alle sammen! Jeg har airfryer, faktisk, så skal prøve å krydre det godt og gratinere i ovnen eller prøve det i airfryeren

Jeg nevner pizza, taco og lasagne for å gi eksempler på hva jeg liker - altså mat med mye smak. Jeg vet for eksempel at lasagne kan lages med for eksempel squash eller lignende i stedet for pastaplater. Jeg vet at jeg nok må ofre maten jeg liker veldig godt, men hvis det er måter å gjøre maten sunnere, så vil jeg gjerne gjøre det. 

Jeg kan også nevne at jeg svært sjeldent drikker brus (maks ett glass en dag i uken, men det er sjeldnere enn det). Spiser nesten ikke godteri eller snacks heller. Sant skal sies at jeg er inaktiv, men dette skal jeg forsøke å gjøre noe med også. Har ikke råd til treningssenter, men jeg tenker å gå turer, og når våren kommer ønsker jeg å gå på lette fjellturer (må nok begynne i det små). 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dunnevner hamburger, lasagne, pizza og pasta blant annet. Hva med å starte med å kutte ut disse matrettene? Det nytter ikke å ha litt salat ved siden når selve middagsrettene er fulle av karbs. 

Anonymkode: 71156...980

Det går an å lage sunne burgere, sunn pizza og sunn pasta. Finnes masse gode retter, er bare å søke på nettet :) 

Anonymkode: 1b0a1...c64

• Liker 3
Skrevet

Man venner seg gradvis av smaken etter pizza og lasagne dersom man spiser sunnere over tid. Det er den gode nyheten. Den dårlige er at det kan ta et par uker før smaksløkene tilpasser seg, og du kan da føle at maten du spiser ikke er god nok. 

Men med tid vil du begynne å smake grønnsaker og annen mat på en helt ny måte, der det smaker godt og du merker at det føles bra for kroppen å spise det. 

Ville vært forsiktig med bruk av airfryer. Selv om det er lite olje, så er det fortsatt en stekt olje som er dårlig for kroppen. Olje til steking har mye kalorier, og noen brenner seg ved at de bruker for mye smør, olje og annen kaloririk fett man egentlig ikke trenger. En spiseskje matolje er ca 120 kalorier. Til sammenligning kan du spise 400g brokkoli til ca 130 kcal.

Det viktigste er å lære seg å bruke krydder, eddikk, sitronsaft osv som setter smak på maten. Det kan ta litt tid, men er verdt det på sikt. 

Anonymkode: 18920...acc

Skrevet

Man trenger ikke å like alt man spiser. Jeg er ikke spesielt glad i å spise masse grønnsaker, men jeg gjør det jo for det om. På ukedagene så spiser jeg sunt og går i meg masse av det jeg skal ha. Er ikke spesielt begeistra for råkost og potet, men så trenger jeg ikke å spise noe jeg syns er himmelsk hver dag heller. I helga si spiser jeg nøyaktig det jeg vil ha til middag uansett innhold. Så har jeg noe å glede meg til.

Anonymkode: ec27a...9dc

Skrevet

Og buljong! Buljong er en veldig enkel ingridiens som setter mye smak. Prøv deg frem med ulike typer, de kan smake veldig forskjellig. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og buljong! Buljong er en veldig enkel ingridiens som setter mye smak. Prøv deg frem med ulike typer, de kan smake veldig forskjellig. 

Buljong er jo bare salt. Det er slett ikke sunt å bruke så mye salt i maten, at man bør begynne å bruke det daglig i matlagingen er ikke noe godt råd. Saltinntaket bør begrenses, ikke økes. Det binder også væske i kroppen, så man lures til å tro at man har gått opp i vekt (man tror da fett) når det egentlig bare er vann i kroppen.

Begrens salt inntaket, begrens karbohydratene. Det vil si mindre pasta og mindre sukker og brød, og ris. Dette vil minske kalorimengden hver dag og gir resultater.

Og TS, er det virkelig ingen grønnsaker du liker ordentlig? Noe som helst? Asparges? Brokkoli? Spinat? Rødbeter?

Anonymkode: 2775e...d7d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Buljong er jo bare salt. Det er slett ikke sunt å bruke så mye salt i maten, at man bør begynne å bruke det daglig i matlagingen er ikke noe godt råd. Saltinntaket bør begrenses, ikke økes. Det binder også væske i kroppen, så man lures til å tro at man har gått opp i vekt (man tror da fett) når det egentlig bare er vann i kroppen.

Begrens salt inntaket, begrens karbohydratene. Det vil si mindre pasta og mindre sukker og brød, og ris. Dette vil minske kalorimengden hver dag og gir resultater.

Og TS, er det virkelig ingen grønnsaker du liker ordentlig? Noe som helst? Asparges? Brokkoli? Spinat? Rødbeter?

Hvorfor antar du at Ts vil ha for mye salt i kostholdet? Å bruke en buljong i middagen hver dag er absolutt ikke å få i seg for mye salt. Kjære vene. 

Det er også forskjell på å begrense dårlige karbohydrater som sukker, hvit hvetemel, pasta, mot å begrense karbohydrater generelt. Man kan spise mye karbohydrater så lenge de er av den sunne varianten. 

Skrevet

Når jeg bruker airfryer, bruker jeg nesten ikke olje, det er ikke en teskje engang. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre. Potet er vel det nærmeste jeg er glad i. I alle varianter. Jeg er også glad i kålrotstappe med gulrot, men er jo ikke akkurat sunt siden jeg har smør og fløte i... 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg bruker airfryer, bruker jeg nesten ikke olje, det er ikke en teskje engang. 

Nei, dessverre. Potet er vel det nærmeste jeg er glad i. I alle varianter. Jeg er også glad i kålrotstappe med gulrot, men er jo ikke akkurat sunt siden jeg har smør og fløte i... 

Hva med blomkål? Du kan spise den rå, lage mos, steke i ovn, lage blomkålris - veldig godt!

Blomkål virker på en merkelig måte sterk når den er rå, men blir mildere tilberedt. Den forandrer smak etter hvordan den tilberedes.

Blomkål-pizzabunn har jeg lenge hatt lyst til å prøve! 😊

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo et utgangspunkt. Bytt ut fløte med lettmelk og bruk mindre mengde smør (om det må til). Bruk heller mer krydder. Prøv å lag mos av andre grønnsaker enn du er vant til, jeg er glad i blomkål pure (minner om potetmos men bedre). Det er mange oppskrifter på det. Også kan du jo prøve gresskar, søtpotet og squash (siden du liker kålrot er det likt).

Du spiser salat når det er på burger, hva med å lage tilsvarende salat og ha hjemmelaget karbonade til og kutt ut brødet? 

Sei og annen hvit fisk liker du og det er jo fabelaktig. Jeg er glad i å ovnsbake med pesto på.

Også må man tenke på mengde selvsagt.

Hvordan liker du supper?

Skrevet
38 minutter siden, RoNo skrev:

Det er jo et utgangspunkt. Bytt ut fløte med lettmelk og bruk mindre mengde smør (om det må til). Bruk heller mer krydder. Prøv å lag mos av andre grønnsaker enn du er vant til, jeg er glad i blomkål pure (minner om potetmos men bedre). Det er mange oppskrifter på det. Også kan du jo prøve gresskar, søtpotet og squash (siden du liker kålrot er det likt).

Du spiser salat når det er på burger, hva med å lage tilsvarende salat og ha hjemmelaget karbonade til og kutt ut brødet? 

Sei og annen hvit fisk liker du og det er jo fabelaktig. Jeg er glad i å ovnsbake med pesto på.

Også må man tenke på mengde selvsagt.

Hvordan liker du supper?

Takk for alle tipsene! Skal teste ut en del av disse neste gang jeg har mulighet! Mengebegrensning må jeg bli flinkere på. Jeg er dårlig på å spise frokost og mellommåltid, spiser kun middag i løpet av en dag. Kan spise en hel Big One eller Grandiosa (spiser ikke det ofte, men bare for å vise mengden). 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle tipsene! Skal teste ut en del av disse neste gang jeg har mulighet! Mengebegrensning må jeg bli flinkere på. Jeg er dårlig på å spise frokost og mellommåltid, spiser kun middag i løpet av en dag. Kan spise en hel Big One eller Grandiosa (spiser ikke det ofte, men bare for å vise mengden). 

Det var en som sa at man bør begynne målet med grønnsaker og spise de til man blir skikkelig mett. Så spise det andre til man er ferdig. Og så kanskje ta en smakebit med dessert ( fruktsalat etc). Også spis sakte mens du konsentrerer deg om det... Altså av med tv, bort med mobilen, aviser, blad etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...