Gå til innhold

Regler når den ene skriver fra seg foreldreretten

Anbefalte innlegg

Gjest G.J.E.S.T.
Skrevet

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å oppklare et par ting:

Hvis en av foreldrene skriver under på at de sier fra seg foreldreretten, hva innebærer dette i praksis? Har de fortsatt rett til samvær? Og hva skjer hvis den andre foreldren faller fra? Får da den som har skrevet fra seg foreldreretten ansvaret hvis h*n ønsker det?

Videoannonse
Annonse
Gjest G.J.E.S.T.
Skrevet

Lurer også på hvilke innsynsrett foreldre som har sagt fra seg foreldrerett har? I forhold til skoleting, helsestasjon og lignende?

Skrevet

Hvis en fraskriver seg foreldreretten fraskriver en seg alt trodde jeg. Da har han/hun ingen rettigheter til innsyn i noen papirer.

Stakkers barn. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom du skriver fra deg foreldreretten har du fortsatt rett til samvær. Men den som har foreldreretten kan ta med barnet å flytte ut av landet uten at du kan nekte f. eks.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Er det snakk om si fra seg hele foreldreretten, eller la den ene få omsorgen alene?

Tviler på at et vanlig papir er gyldig nok til å nekte samvær ol, for da bør en nok gå rettens vei. Så jeg tror det er snakk om å gi fra seg den daglige omsorgen, men en beholder de fleste rettigheter, som samvær ol.

Alle foreldre har rett på innsyn i barnas papirer, men det blir opp til den som har omsorgen alene å formidle tingene videre. Tror jeg da

Gjest gjest672
Skrevet
Hvis en fraskriver seg foreldreretten fraskriver en seg alt trodde jeg. Da har han/hun ingen rettigheter til innsyn i noen papirer.

Stakkers barn. :roll:

Nei, det er ikke sant. Om du ikke er sikker, bør du kanskje ikke si noe i sånne saker.

Den korrekte betegnelsen på det du beskriver er foreldreansvaret, G.J.E.S.T. Det betyr at den som har foreldreansvaret alene kan endre barnets etternavn, flytte til utlandet etc uten å hente inn samtykke fra den andre forelderen. Barnet har fortsatt rett til samvær med begge sine foreldre.

Du kan lese mer i barnelovens kapittel 5: http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html

Husk at det å si ifra seg daglig omsorg ikke er det samme som å skrive fra seg foreldreansvaret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...