Gjest G.J.E.S.T. Skrevet 9. juni 2005 #1 Skrevet 9. juni 2005 Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å oppklare et par ting: Hvis en av foreldrene skriver under på at de sier fra seg foreldreretten, hva innebærer dette i praksis? Har de fortsatt rett til samvær? Og hva skjer hvis den andre foreldren faller fra? Får da den som har skrevet fra seg foreldreretten ansvaret hvis h*n ønsker det?
Gjest G.J.E.S.T. Skrevet 9. juni 2005 #2 Skrevet 9. juni 2005 Lurer også på hvilke innsynsrett foreldre som har sagt fra seg foreldrerett har? I forhold til skoleting, helsestasjon og lignende?
Lisemor Skrevet 10. juni 2005 #3 Skrevet 10. juni 2005 Hvis en fraskriver seg foreldreretten fraskriver en seg alt trodde jeg. Da har han/hun ingen rettigheter til innsyn i noen papirer. Stakkers barn.
Gjest Anonymous Skrevet 10. juni 2005 #4 Skrevet 10. juni 2005 Dersom du skriver fra deg foreldreretten har du fortsatt rett til samvær. Men den som har foreldreretten kan ta med barnet å flytte ut av landet uten at du kan nekte f. eks.
Gjest Madam Felle Skrevet 10. juni 2005 #5 Skrevet 10. juni 2005 Er det snakk om si fra seg hele foreldreretten, eller la den ene få omsorgen alene? Tviler på at et vanlig papir er gyldig nok til å nekte samvær ol, for da bør en nok gå rettens vei. Så jeg tror det er snakk om å gi fra seg den daglige omsorgen, men en beholder de fleste rettigheter, som samvær ol. Alle foreldre har rett på innsyn i barnas papirer, men det blir opp til den som har omsorgen alene å formidle tingene videre. Tror jeg da
Gjest gjest672 Skrevet 10. juni 2005 #6 Skrevet 10. juni 2005 Hvis en fraskriver seg foreldreretten fraskriver en seg alt trodde jeg. Da har han/hun ingen rettigheter til innsyn i noen papirer. Stakkers barn. Nei, det er ikke sant. Om du ikke er sikker, bør du kanskje ikke si noe i sånne saker. Den korrekte betegnelsen på det du beskriver er foreldreansvaret, G.J.E.S.T. Det betyr at den som har foreldreansvaret alene kan endre barnets etternavn, flytte til utlandet etc uten å hente inn samtykke fra den andre forelderen. Barnet har fortsatt rett til samvær med begge sine foreldre. Du kan lese mer i barnelovens kapittel 5: http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html Husk at det å si ifra seg daglig omsorg ikke er det samme som å skrive fra seg foreldreansvaret!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå