Gå til innhold

Koke kikerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg med noen tips til å koke kikerter selv? Jeg kjøpte nettopp en stor pakke med tørre kikerter og har bløtlagt og kokt som jeg pleier, men de blir aldri skikkelig. Og jeg har fått noe voldsomt med lurt i magen som ikke kjennes bra ut😞 hva gjør jeg feil? Jeg har pleid å koke kikerter i ca 1t 25 min, men nå har jeg måttet koke mye lengre og likevel blir jeg dårlig i magen.. Det står stort sett 1-1,5 time rundt om på nettet? 

Anonymkode: 3b2c3...749

Skrevet

Tja, vet ikke hva som er skjedd med kikertene dine. Jeg pleier å legge de i vann noen timer eller over natta (går helt fint med et døgn) og bytter ut vannet flere ganger. Har på friskt vann og koker opp. Og lar koke til de er spisemyke (umulig å angi tid, det varierer, men tror jeg lot de koke 45 min etter et døgns bløtlegging). Prøv å fjerne skallet. Skulle fungere godt med denne metoden. 

Anonymkode: ab29f...122

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, vet ikke hva som er skjedd med kikertene dine. Jeg pleier å legge de i vann noen timer eller over natta (går helt fint med et døgn) og bytter ut vannet flere ganger. Har på friskt vann og koker opp. Og lar koke til de er spisemyke (umulig å angi tid, det varierer, men tror jeg lot de koke 45 min etter et døgns bløtlegging). Prøv å fjerne skallet. Skulle fungere godt med denne metoden. 

Aner heller ikke hvorfor de blir sånn😣 prøvde å koke nye lengre, men ble dårlig i magen likevel😣 forferdelig irriterende, kjøpte en stor pakke som jeg bare får kaste, og nå vet jeg ikke hva jeg kan våge å kjøpe igjen.. Det skulle være et bra merke..

Skrevet

Prøv å koke på nytt. Start med å bløtlegge til i morgen. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøv å koke på nytt. Start med å bløtlegge til i morgen. 

Jeg har kokt nye og jeg har alltid bløtlagt😞

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være jeg ikke har sterk nok varme på?🤔 jeg småkoker det alltid og det skulle jo være mer enn godt nok. Det har aldri vært et problem før. Jeg opplever også at bønnene koker ulikt, noen er harde mens andre er mykere. Jeg gjør som sagt ingenting annerledes og det har ikke vært et problem før..

AnonymBruker
Skrevet

Kikerter og andre belgfrukter gir resultater i magen dersom du ikke jevnlig spiser det. Det er sånn det er og det betyr ikke at det er noe feil med kikertene.

Både erter og bønner kan koke litt ulikt. Det er ikke sånn at alle kikertene i en pose er høstet på nøyaktig samme dag og fra nøyaktig samme åker. Det samme gjelder bønner. 

Her har du en oppskrift på hvordan koke kikerter: https://www.etkjokken.com/2015/11/hvordan-koke-kikerter/

Anonymkode: 24538...b45

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kikerter og andre belgfrukter gir resultater i magen dersom du ikke jevnlig spiser det. Det er sånn det er og det betyr ikke at det er noe feil med kikertene.

Både erter og bønner kan koke litt ulikt. Det er ikke sånn at alle kikertene i en pose er høstet på nøyaktig samme dag og fra nøyaktig samme åker. Det samme gjelder bønner. 

Her har du en oppskrift på hvordan koke kikerter: https://www.etkjokken.com/2015/11/hvordan-koke-kikerter/

Det er akkurat sånn jeg gjør, men selv om jeg koker mye lenger så blir de ikke ferdige.. Jeg aner virkelig ikke hva som er galt. Jeg pleide å kjøpe dem på nett og hadde aldri problemer med dem, men etter de nye tollreglene kom har jeg måttet gå på de asiatiske butikkene og kjøpe . Men veldig rart at ingen andre opplever det samme.. Jeg gjør jo akkurat det samme 

Skrevet

Jeg bløtlegger kikertene minst 8 timer og skifter vann mange ganger mens de bløtlegges. Så gir jeg de et oppkok og fjerner skummet før jeg skyller kikertene og kjelen. Har så i nytt vann i kjelen og koker de langt under en time. Da er mine alltid passe kokt.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Belima skrev:

Jeg bløtlegger kikertene minst 8 timer og skifter vann mange ganger mens de bløtlegges. Så gir jeg de et oppkok og fjerner skummet før jeg skyller kikertene og kjelen. Har så i nytt vann i kjelen og koker de langt under en time. Da er mine alltid passe kokt.

Er så rart, jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet. Jeg bløtlegger og koker akkurat som før, men de blir bare ikke ferdige. Har aldri opplevd det før og er så rart at ingen andre opplever det samme med samme merket

AnonymBruker
Skrevet

Min opplevelse er også at det tar mye lengre enn angitt tid for at bønner (inkludert kikerter) blir ferdige. Tar gjerne 2-3 timer før de virker sånn nogenlunde ferdig. Jeg synes ikke det jeg hjelper så veldig å bløtlegge dem heller. Har lest at det kan hjelpe å tilsette 1 spiseskje natron per 2,5 dl tørre kikkerter (inkluder natron i vannet når du bløtlegger dem). Jeg har også lest at det er best å ikke ha salt i vannet i begynnelsen når man koker dem (eller det gjaldt bønner generelt, men antar det inkluderer kikkerter også). Jeg husker ikke helt begrunnelsen, men jeg tror det var anbefalt å la de koke i 10-20 minutter før man tilsetter salt. Ellers hjelper det veldig med trykkoker. Bønnene blir da kjempemyke på type 40 minutter, uten bløtlegging. 

Anonymkode: 6805b...904

AnonymBruker
Skrevet
På 2.3.2020 den 14.13, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat sånn jeg gjør, men selv om jeg koker mye lenger så blir de ikke ferdige.. Jeg aner virkelig ikke hva som er galt. Jeg pleide å kjøpe dem på nett og hadde aldri problemer med dem, men etter de nye tollreglene kom har jeg måttet gå på de asiatiske butikkene og kjøpe . Men veldig rart at ingen andre opplever det samme.. Jeg gjør jo akkurat det samme 

Har du prøvd å la dem koke helt til de har den konsistensen du liker? Det er jo ikke verre enn det, du kan ikke si at de skal være helt perfekte etter din smak når de har kokt nøyaktig 1 time og 25 minutter.

Hvis du mener de aldri (uansett hvor lenge du koker dem) blir ferdige så er det nok ikke kikertene det er noe rart med.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å la dem koke helt til de har den konsistensen du liker? Det er jo ikke verre enn det, du kan ikke si at de skal være helt perfekte etter din smak når de har kokt nøyaktig 1 time og 25 minutter.

Hvis du mener de aldri (uansett hvor lenge du koker dem) blir ferdige så er det nok ikke kikertene det er noe rart med.

Det skal jo ikke være sånn at man må koke dem så lenge, da er de sannsynligvis gamle og dårlig kvalitet 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være den typen jeg kjøpte tidligere bare er veldig myk og at jeg er så vant til det?🤔 jeg har prøvd et par andre merker nå og de er på samme måte, så kanskje det er de jeg sammenlikner med som er myke? Jeg hadde likevel forventet at de skulle være mykere etter 1,5-2 timer, for de er fortsatt crunchy å tygge og jeg kan ikke mose de lett med en gaffel. Hvordan er deres i konsistensen etter så lang koketid? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg koker alltid kikerter i trykkoker, så vanskelig å svare konkret på koketid. Men jeg foretrekker dem faste og med litt tyggemotstand, om de er så myke at de kan lett moses syns jeg de er overkokt. Så ja, kan være en smakssak. 

Anonymkode: 4d4c3...266

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg koker alltid kikerter i trykkoker, så vanskelig å svare konkret på koketid. Men jeg foretrekker dem faste og med litt tyggemotstand, om de er så myke at de kan lett moses syns jeg de er overkokt. Så ja, kan være en smakssak. 

Trykkoker har jeg aldri prøvd. Jeg er bare redd for at det ikke skal være trygt å spise eller bli dårlig😁 belgvekster skal man jo koke skikkelig 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Trykkoker har jeg aldri prøvd. Jeg er bare redd for at det ikke skal være trygt å spise eller bli dårlig😁 belgvekster skal man jo koke skikkelig 

Skjønner! Tror kidneybønner er verstingen i forhold til å bli kokt skikkelig. Så lenge kikertene dine ikke smaker rått vil jeg tro de er trygge, uavhengig av om de er faste eller myke. 

Om du koker mye tørre belgvekster er trykkoker utrolig tidsbesparende, forresten. Kokte en hel pakke kikerter nå nettopp, det tok ca 10-15 min å komme opp i trykk med min komfyr + 4 minutters koketid. Da var de egentlig litt myke etter min smak. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan avkjøler dere kikertene etter de er kokt? Jeg pleier å ha dem i en bolle uten noe over, men kanskje de blir hardere igjen da?

AnonymBruker
Skrevet

Kikerter er spesielt harde for magen.

Jeg tåler dem ikke. Jeg har også brukt alle triks jeg har kommet over, med runde på runde med bløtlegging og skylling og langkoking og trykkoking og bytte kokevann, osv. Men jeg får likevel så mye lift i magen at jeg måtte gi opp - da etter to år hvor jeg prøvde spise mer vegetarmoddager og hadde kikerter i salaten på jobb hver dag.

Noen tåler det bare ikke, selv om de er laget som de skal og man spiser det ofte.

Anonymkode: fe806...695

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kikerter er spesielt harde for magen.

Jeg tåler dem ikke. Jeg har også brukt alle triks jeg har kommet over, med runde på runde med bløtlegging og skylling og langkoking og trykkoking og bytte kokevann, osv. Men jeg får likevel så mye lift i magen at jeg måtte gi opp - da etter to år hvor jeg prøvde spise mer vegetarmoddager og hadde kikerter i salaten på jobb hver dag.

Noen tåler det bare ikke, selv om de er laget som de skal og man spiser det ofte.

Anonymkode: fe806...695

Ja det er kanskje sant.. Men det har stort sett gått greit tidligere med mindre jeg har spist veldig mye av det, men dette med at de aldri blir kokt har jeg ikke opplevd før. Jeg koker i to timer og de er fortsatt ikke myke.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...