Gå til innhold

Umoden person som blander seg i oppdragelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et kranglete familiemedlem som roper og skriker i respons til at barnet mitt roper og skriker. Ild på ild liksom. Dette familiemedlemmet ser ikke seg selv utenifra og oppfører seg på samme måte som en unge. Diskuterer med små barn og oppfører seg umodent. Personen kritiserer meg for å ikke straffe barnet, for å ikke være streng nok, for å ikke "gjøre noe" med at barnet mitt oppfører seg som et barn. Personen kan null om psykologi eller barneoppdragelse, men har veldig sterke meninger om det. Når jeg prøver å forklare hvordan vi gjør det, og hva forskning sier om barn, blir det avvist med "jeg trenger kun bruke sunn logikk, ikke lese det der". Jeg synes på min side at ikke alt som kommer fra personen er sunn logikk. 

Barnet mitt oppfører seg mer umodent enn andre på sin alder og er under utredning. Jeg har fått masse skryt av bup, ppt og barnehage for måten jeg møter barnet på. Personen her mener at problemene til barnet skyldes at jeg er for "slapp", noe jeg vet ikke er tilfellet. Jeg vet det virkelig, og jeg kjenner barnet mitt. Personen ser ikke hva som foregår av rettledning i kulissene fordi jeg ikke velger å gjøre det foran andre, men tar det privat i enerom i stedet. Det synes jeg er mest respektfullt ovenfor barnet. Personen blir ikke fornøyd før han/hun ser at barnet blir straffet og "får en konsekvens som fortjent". Jeg begynner ikke straffe barnet mitt bare fordi noen har lyst til det. 

Nå skal dette familiemedlemmet få barn selv, og vi er mildt sagt ikke på samme side ang barneoppdragelse. 

Jeg er så lei den høye stemmen, kritikken og dramaet. Personen er sikkert også lei. Vi omgås i familiesettinger og av og til ellers også. Hvordan få fred? Vil ikke slutte å omgås, men vil bare få oppdra mitt barn uten at alt skal kommenteres, diskuteres og at det skal bli slitsomt. Det er rett og slett en ukoselig stemning nesten hver gang vi sees, og dette familiemedlemmet gir seg aldri. 

Jeg er med på at ting har to sider, ikke bare min side. Men jeg bare orker ikke mere styr. 

Anonymkode: 5174e...a79

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et kranglete familiemedlem som roper og skriker i respons til at barnet mitt roper og skriker. Ild på ild liksom. Dette familiemedlemmet ser ikke seg selv utenifra og oppfører seg på samme måte som en unge. Diskuterer med små barn og oppfører seg umodent. Personen kritiserer meg for å ikke straffe barnet, for å ikke være streng nok, for å ikke "gjøre noe" med at barnet mitt oppfører seg som et barn. Personen kan null om psykologi eller barneoppdragelse, men har veldig sterke meninger om det. Når jeg prøver å forklare hvordan vi gjør det, og hva forskning sier om barn, blir det avvist med "jeg

...

Jeg er så lei den høye stemmen, kritikken og dramaet. Personen er sikkert også lei. Vi omgås i familiesettinger og av og til ellers også. Hvordan få fred? Vil ikke slutte å omgås, men vil bare få oppdra mitt barn uten at alt skal kommenteres, diskuteres og at det skal bli slitsomt. Det er rett og slett en ukoselig stemning nesten hver gang vi sees, og dette familiemedlemmet gir seg aldri. 

Jeg er med på at ting har to sider, ikke bare min side. Men jeg bare orker ikke mere styr. 

Hvordan du får fred? Det første du gjør er å slutte å prøve å forklare noe som helst for personen. Personen er ikke interessert i å forstå og det er ingen grunn til at du skal oppføre deg som at du søker personens godkjenning.

Neste gang h*n setter i gang med råd du ikke har bedt om sier du bare "Jeg er sikker på at du mener det. Er det noe mer du vil dele?" Og så snakker du om noe annet. Hvis personen hyler og skriker hadde i hvert fall jeg tatt veska mi og gått.

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, NymeriaRhoynar said:

Hvordan du får fred? Det første du gjør er å slutte å prøve å forklare noe som helst for personen. Personen er ikke interessert i å forstå og det er ingen grunn til at du skal oppføre deg som at du søker personens godkjenning.

Neste gang h*n setter i gang med råd du ikke har bedt om sier du bare "Jeg er sikker på at du mener det. Er det noe mer du vil dele?" Og så snakker du om noe annet. Hvis personen hyler og skriker hadde i hvert fall jeg tatt veska mi og gått.

Ikke alltid det går an å dra, siden vi noen ganger møtes plasser vi må være begge to på én gang. 

Men er med på at å forklare ikke nytter... 

Skrevet

Kanskje spør de som utreder barnet ditt om det er greit om dette familiemedlemmet blir med på en veiledning, og forklar de hvordan dette mennesket er med barnet ditt. Slik at de forstår hvorfor familiemedlemmet trenger veiledning. Dersom dette er en oppdragelsesmetode som kommer til å føres videre til barnet som er på vei, gjør du både deg, ditt barn og personens kommende barn en stor tjeneste ved å gjennomføre veiledning.

Anonymkode: a4271...f6b

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kanskje spør de som utreder barnet ditt om det er greit om dette familiemedlemmet blir med på en veiledning, og forklar de hvordan dette mennesket er med barnet ditt. Slik at de forstår hvorfor familiemedlemmet trenger veiledning. Dersom dette er en oppdragelsesmetode som kommer til å føres videre til barnet som er på vei, gjør du både deg, ditt barn og personens kommende barn en stor tjeneste ved å gjennomføre veiledning.

Anonymkode: a4271...f6b

Veldig god idé! Takk! 

Gjest Warrior
Skrevet

Så lenge barn aldri får straff så blir de vanskelig og bortskjemt. Lykke til med det. Tror familiemedlemmet har rett jeg.

Skrevet
Just now, Warrior said:

Så lenge barn aldri får straff så blir de vanskelig og bortskjemt. Lykke til med det. Tror familiemedlemmet har rett jeg.

Tro kan du jo heller gjøre i kirka. Dette kan du nok ikke så mye om.

Anonymkode: eefae...0e8

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, Warrior said:

Forskning er ikke enig med deg. 

• Liker 13
Skrevet

Kutt ut familiemedlemmet. 

Anonymkode: 40eba...29d

Gjest Warrior
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro kan du jo heller gjøre i kirka. Dette kan du nok ikke så mye om.

Anonymkode: eefae...0e8

Jasså? Da kan jeg ikke tro på noe som blir skrevet her inne heller da hvis det bare er i kirka folk skal tro🤣🤣Dummeste jeg har lest.

Gjest Warrior
Skrevet

For min del kan folk slite med vanskelige og bortskjemte barn så mye de orker. Blir foreldrenes problem.

Skrevet
11 minutter siden, Warrior skrev:

Flere av oss har barn som ikke har fått nevneverdig straff, når det gjelder mine er de faktisk særdeles harmoniske mennesker som er greie å omgås.

• Liker 2
Skrevet

Flere tips? Ts

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor du omgår dette familiemedlemmet så ofte?

Jeg har flotte forhold til alle mine familiemedlemmer, men det går ofte en til to måneder mellom hver gang jeg ser noen av dem. Nærmeste bor 8 min gange unna.

Anonymkode: 9d35a...924

Skrevet

Skal ikke si at d nødvendigvis er det som blir diagnosen,men kan være barnet har autisme,med tanke på at h*n er umoden for alderen.

Har selv ett barn på snart 4 som er autist,og er umoden for alderen. Har meget god hjelp av barnehage,bup og ppt. Og viser store fremskritt. Men kan for utenforstående virke som ett vanskelig barn og folk tror vi ikke oppdrar barnet godt nok. Det gjør vi,men det er mye vanskeligere å oppdra ett barn med autisme enn ett barn uten diagnose. I tillegg så kan ikke snakke ennå,som gjør det mye vanskeligere med å forstå hverandre og forklare han hva han skal og skal ikke gjøre.

Så det at folk som ikke har peiling på den type diagnose vil aldri forstå utfordringene og hvordan det er best for dere å oppdra barnet. Har selv det problemet her med familien til barnets mor. De klarer ikke forstå,uansett hvor mange ganger vi forklarer det for de, at det ikke bare er å irettesette barnet og bare å si til barnet at sånn oppfører du deg ikke. Det er mye arbeid som inngår i å barn mec autisme til å lære forskjellige ting.

Forstår godt at du synes at en bedreviter som ikke ser d fra dere og barnets side er vanskelig å takle. Får håpe den personen tar til vet og forstår deres situasjon

Skrevet

Jeg hadde lignende problem. Løste det slik at vi møttes sjeldnere og at jeg gjør meg selv busy den tiden vi møttes. Stortsett passer jeg på barna, leker med dem, om vi er på middag, hjelper med å dekke bordet. Om vi sitter sammen, ignorerer personen og snakker om andre ting. Om personen er så direkte som han var forrige gang vi møttes, får han direkte svar på idiotiske påstander. Jeg prøver ikke å overbevise ham med noen ting. Jeg bare sier at slik er det hos meg og slik skal det gjøres med mine barn. Når barna mine og hans blir voksne, kan vi sjekke hvem hadde mer rett og hva som var mer riktig. 

Anonymkode: b8a1c...4a4

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet
3 timer siden, NymeriaRhoynar skrev:

Flere av oss har barn som ikke har fått nevneverdig straff, når det gjelder mine er de faktisk særdeles harmoniske mennesker som er greie å omgås.

Joda, men det finnes barn som aldri lærer uten straff. Og det finnes mødre som gjør egne barn bortskjemt. Kan så vidt være borti barnet som om de er av glass! Å kjefte litt på de? Er du gal!

Skrevet
31 minutter siden, Warrior said:

Joda, men det finnes barn som aldri lærer uten straff. Og det finnes mødre som gjør egne barn bortskjemt. Kan så vidt være borti barnet som om de er av glass! Å kjefte litt på de? Er du gal!

Foreslår at du finner deg en annen tråd. Eller et annet tiår...

Anonymkode: eeb4d...743

• Liker 4
Skrevet

Tenker at denne personen får seg en liten wake up call når hen blir forelder selv. Det er så lett å mene noe om andres oppdragelse før en står i det selv. Så får ts håpe hen ikke får et enkelt barn🤪 Neida. Joda.

Anonymkode: accc0...540

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Warrior skrev:

Skjønner ikke folk som ikke har barn selv, har så bastante meninger om noe de har ingen forutsetning for å forstå. Du aner jo ikke hva du snakker om Warrior. Blir som om jeg skulle være lidenskapelig engasjert i en diskusjon om rakettvitenskap. Jeg har ingen erfaring og kan ingenting om rakettvitenskap. Men  det er vel den berømte Dunning Kruger effekten. De som kan minst er mest bastant. 

Ts. Mitt tips til deg er å blåse i hva denne personen mener og ikke mener. Ikke gå inn i en diskusjon. Bare si "javel, vi får være enig og å være uenig" så trekker man seg bare vekk. Begynner personen å rope til barnet ditt eller oppføre seg på en måte du ikke liker, sier du feks " og sånn oppfører vi oss ikke" og igjen trekk dere bort. Så forklarer du barnet (gjerne menst personen hører på, at ikke alle voksne oppfører seg bra" eller noe lignende. 

Anonymkode: bdeea...215

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...