Gå til innhold

Hvordan forklare venninnen at forbruket hennes er urealistisk høyt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som er alene med to barn. Hun og eksen har ingen kontakt, siden han bor i utlandet betaler han heller ikke bidrag. Venninna sliter litt med å få endene til å møtes, da hun er helt alene og barna har dyre fritidsaktiviter, barna er 8 og 12 år. 

Vi møttes i helgen og hun beklaget seg igjen over dårlig råd og stresset over hvor de skulle dra i sommerferien. De hadde nettopp kommet tilbake etter noen dager på høyfjellshotell, siden barna har vinterferie nå. Og hun sa også at kontoen er nesten tom og det er 20 dager til hun får lønn igjen. 

Jeg foreslo at hun kunne melde seg på Røde kors sine ferier, de arrangerer fine turer, men det var helt uaktuelt da hun mente det var stigmatiserende for barna hennes. Jeg foreslå også Norges ferie, låne hytta til et familiemedlem og være der i noen dager. Men det var helst til utlandet og til sydlige strøk hun ville. 

Jeg blir litt oppgitt over henne, hun er utrolig snill og hyggelig. Men hun har et veldig merkelig syn på virkeligheten. Hun og jeg tjener det samme, jeg har i tillegg en mann som tjener Ok. Likevel kan jeg aldri forestille meg å forbruke så mye som hun gjør, vi var hjemme i vinterferien, jeg underholdt min 7 åring med en tur til besteforeldre (de bor 20 min unna) og én tur på lekeland. I sommerferien skal være 10 dager i Spania, og resten av ferien tilbringes hjemme i Norge. Turen til Spania har vi råd til fordi vi var hjemme både vinterferie og høstferie. 

Venninnen min har i tillegg matkasser, og bestiller dagligvarer fra nettsider, hun handler ikke på tilbud slik jeg gjør. Ser også at barna hennes i tillegg til å ha dyre fritidsaktiviteter ofte får penger til lekeland, kino og de kjøper også ofte mat i kiosken. Venninna vil leve som «alle andre» og anser disse tingene som en menneskerett. Det er ikke rart hun har konstant dårlig råd, inntekten er bare 30 000 i måneden. De fleste tjener det dobbelte som par/ familie, og da har man også råd til mere. 

Hvordan skal jeg få venninna mi til å innse dette? Synes den konstante masingen hennes om dårlig råd begynner å bli slitsom...

Anonymkode: 5483a...c75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke det. Punktum. Det å bli fortalt at man gjør ukloke valg virker helt mot sin hensikt. 

Du kan fint si til henne at dersom hun ikke skal gjøre noe med forbruket sitt, vil du ikke høre klaging på dårlig råd. 

Men du kan ikke få henne til å forstå noe hun ikke ser selv, det må hun nok mest sannsynlig, og dessverre, oppdage ved å gå på en smell. 

Ingen av oss vil jo det for folk vi er glade i, men erfaring tilsier at man ikke kan overtale noen til å forandre et liv man er komfortabel med, det være seg forbruk, dårlig kjæreste, og andre  usunne valg.

• Liker 4
Skrevet

Du kan ikke få din venninne til å innse noe som helst. 

Men du trenger selvsagt heler ikke behandle henne som et barn og finne deg i at hun syter og klager over fiktive problemer. Det er overhodet ingen grunn til å ikke svare «ja, sånn som du brenner penger så er jo ikke det rart» og le hver gang hun forsøker på sympati. 

Og sånn ellers så bare holder du på med ditt nivå av forbruk og lar henne holde på med sitt.

Anonymkode: 8aca9...519

• Liker 7
Skrevet

Hvordan har hun konstant dårlig råd?? Hun bruker jo masse penger, og overlever det fint tydeligvis.

Syns det er rart hun klarer alt dette med 30 000 i måneden. Ville heller vært redd hun sitter med en enorm gjeld hun ikke får betalt. Litt sånn luksusfelle-tilfelle.

Gjør hun IKKE det, så ingen grunn til bekymring. Alle kan klage litt på dårlig råd, men her syns jeg hun får ekstremt mye ut av pengene. 

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvordan har hun konstant dårlig råd?? Hun bruker jo masse penger, og overlever det fint tydeligvis.

Syns det er rart hun klarer alt dette med 30 000 i måneden. Ville heller vært redd hun sitter med en enorm gjeld hun ikke får betalt. Litt sånn luksusfelle-tilfelle.

Gjør hun IKKE det, så ingen grunn til bekymring. Alle kan klage litt på dårlig råd, men her syns jeg hun får ekstremt mye ut av pengene. 

En del av forbruket finansieres med kredittkort og annen forbruksgjeld, dessverre. Hun skylder også familie og venner en del penger...

• Liker 3
Skrevet

Det vil stoppe opp etter en stund. Ferier og fancy klær er ikke en menneskerett. Hun må tæ næring etter tæring. Inkassokravene vil ha sine penger uansett. Leve på kreditt er aldri smart. Hun er bare dum som tror hun må kjøpe alt til ungene. 

Anonymkode: 3c36c...f9c

Skrevet

Jeg misunner dere som kan reise i hytt og pine hit og dit og spise hva som helst ute. Det skjer ikke i mitt voksne liv med mindre jeg blir spandert.

Beklager bare min frustrasjon. Det er mange konserter jeg skulle likt å se. Med folk som er av en utdøende  generasjon.

Anonymkode: dd434...cbd

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del av forbruket finansieres med kredittkort og annen forbruksgjeld, dessverre. Hun skylder også familie og venner en del penger...

Ok. Da blir det verre ja. Skjønte liksom ikke helt hvordan hun hadde råd til alt. Vet ikke om du får gjort noe. Men du kan si at du er lei av å høre om dårlig økonomi når hun ikke vil ta i mot råd. Blir jo bare slitsomt. Jeg har en venninne som var svært overvektig, og nå misjonerer hun kosthold hele tiden til alle. Jeg sa at jeg ikke ville høre mer om det. Noen ganger må en bare si fra. 

• Liker 1
Skrevet

Det er to ting du kan gjøre.

1. Aldri aldri låne penger til henne 

2. Ikke være åpen for å høre om klaging 

Anonymkode: 66701...88c

• Liker 11
Skrevet

Du får gi henne kontaktinformasjon til luksusfellen?

Ellers får du bare si rett ut at hun bruker jo alt for mye penger og at selv dere med to inntekter ikke kan sløse sånn for å ha en ok hverdag. Det er rett og slett ikke bærekraftig å låne og bruke penger slik. 

Anonymkode: 6a78f...95c

• Liker 2
Skrevet

Med mindre hun spør deg, synes jeg ikke du skal si noe som helst. 

Du skal absolutt ikke låne penger til henne. Hvis hun spør om å låne penger kan du benytte sjansen til å si noe om prioriteringer.

Du kan også informere om at det finnes gjeldsrådgiver i kommunen.

• Liker 3
Gjest Vinglepetra
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misunner dere som kan reise i hytt og pine hit og dit og spise hva som helst ute. Det skjer ikke i mitt voksne liv med mindre jeg blir spandert.

Beklager bare min frustrasjon. Det er mange konserter jeg skulle likt å se. Med folk som er av en utdøende  generasjon.

Anonymkode: dd434...cbd

De færreste i min omgangskrets kan reise i hytt og pine, samt spise ute daglig. Dette er noe man unner seg en gang i blant. Det kan virke som «alle» gjør det ofte pga sosiale medier og andre offentlige arenaer. Sjeldent man poster på insta at man spiser fiskepinner alene hjemme liksom... Mer stas å poste bilder av fin middag ute på restaurant. Men det betyr ikke at det er hverdagen liksom...

Skrevet

Dette er ikke ditt ansvar. Jeg forstår at det er lett å bli bekymret og irritert på din venninne, men du kan ikke styre hvor mye hun forbruker. Alle voksne mennesker forstår at man ikke kan bruke mer enn det som kommer inn. Når de likevel velger å gi blanke i det, så er det ikke lett å få dem til å endre vanene sine. 

Føler med deg dog. Har selv et familiemedlem med enorm forbruksgjeld - og vedkommende greier ikke (vil ikke?) skru ned forbruket. Det går jo ut over barna. I tillegg er det jo en belastning for alle rundt, fordi det hele tiden er spørsmål om å låne penger - samt en konstant bekymring for nettopp barna. Så strekker man seg jo mye lenger enn man ellers ville ha gjort da. 

Anonymkode: 9b9b2...d60

Skrevet

hun trenger bare en mann som har kapasitet å finansiere lyxlivet! 

problemet at hun er ikke lenger så ung, med barna 8 og 12 år...det kan være vanskelig å finne en mann som betaler forbruket hennes....

hun elsker å leve som en prinsesse, men da trenger hun en prins....

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg få venninna mi til å innse dette? Synes den konstante masingen hennes om dårlig råd begynner å bli slitsom...

Si det til henne, at så lenge hun har det forbruket hun har, så gidder du ikke å høre på maset hennes om hvor dårlig råd hun har. Bare kutt henne tvert av hver gang hun syter, si du har kommet med gode tips, og nå er det nok! 

Skrevet

Få henne til å følge "Fremtiden i våre hender" på Instagram. Det er hipt med shopestop feks. :)

Anonymkode: 79f43...35e

• Liker 2
Skrevet

Si at hun som ansvarlig voksen med ansvar for to barn, rett og slett må lære seg å sette tæring etter næring som alle andre. Og at du synes det er påfallende at hun med én inntekt, er mer sløsete enn de fleste du kjenner med to inntekter. At du ikke er enig i hva hun mener er "normalen" og at hun må styre pengene sine mer fornuftig. Og du kan godt være diskusjonspartner på det, men å bare blindt kaste ut penger, for så å klage, det vil du ikke være mottaker for. Vi kan snakkes om dette når du er klar for endring.

Anonymkode: 7f3bc...6bb

Skrevet

Neste gang hun klager, så kan du si: Du, jeg forstår godt at du sliter med dårlig råd. Jeg tjener det samme som deg, og har i tillegg en mann som drar hjem en OK lønn. Jeg har ikke råd til halvparten av det du bruker penger på! Jeg må prioritere, mine unger får ikke flere dyre ferier i året. De får ikke dyre klær og dyre fritidsaktiviteter. Det er faktisk viktig å lære de hvor pengene kommer fra, og å ikke leve over evne. Hvis du er villig til å ta i mot hjelp, så kan jeg hjelpe deg. Men da må du på et budsjett, du må prioritere pengene dine, du må betale gjelden din, og du må begynne å bruke hodet. Hvis du ikke ønsker dette, så ber jeg deg om å skåne deg for dine klager over dårlig råd. Du har ikke dårlig råd, du har dårlig økonomistyring! 

Mulig hun blir potte sur, men det løser også problemet. Vil hun faktisk høre etter, så be henne begynne å høre på podcastene til Dave Ramsey. 

Hun har laget seg et fantasibilde av hva som er "normalt" basert på skrytebilder i sosial media. Hun må faktisk stille inn parameterne sine på nytt!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...