AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, er helt fortvilet... 😥 Vi fikk beskjed fra kommunen at det er en lekkasje i et avløpsrør som tilhører oss på eiendommen vår, og at dette må utbedres. Det må graves og jobben er estimert til rundt 150 000kr... Jeg vet ikke hvordan vi skal kunne klare å skaffe så mye penger.. 😥 Vi er en familie på 4 med småbarn , og huset kan vi ikke ta opp mer lån på. Kommunen krever at vi reparerer lekkasjen, hvis ikke kommer det tvangsbøter i tillegg. Jeg er fullt klar over at det er vårt ansvar og at vi eier private rør til huset vårt, men det er umenneskelig å få en sånn regning.. Forsikringen dekker heller ikke slike skader da det er snakk om gamle rør.. Er det noen her inne som har noen gode råd å komme med? Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: f6ca0...0fa
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #2 Skrevet 23. februar 2020 Hvor gamle rør er det snakk om her? Anonymkode: 999a7...6cc
Amberleaf Skrevet 23. februar 2020 #3 Skrevet 23. februar 2020 150 000 hørtes da fryktelig mye ut!? Nå skriver du jo ingenting om hvor mye som må graves opp og byttes ut, men likevel. Har dere sjekket pris hos flere, evt lagt ut på Mitt anbud? 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #4 Skrevet 23. februar 2020 Huset er fra tidlig 60tall, så det er rør i betong. Vi har hatt et par firmaer på befaring og 150 000kr er det rimeligste.. Vet bare ikke hvor vi skal få pengene ifra.. Anonymkode: f6ca0...0fa
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #6 Skrevet 23. februar 2020 Noe lignende skjedde her i nabolaget og vi var 7 naboer som måtte ut med 120 000,- hver. Ene naboen måtte selge, det kaller jeg å ha dårlig økonomi. Eier man så må man ta med i beregningen at ting kan skje. Så dere får selge og kjøpe dere en billig leilighet. Anonymkode: 3fb3e...d79 10
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #7 Skrevet 23. februar 2020 Dette skjønner jeg at du fortviler over. Du må ta en snakk med kommunen, få tak i de alternativene som finnes. Anonymkode: 0b7e8...e99 5
Gjest Lasox Skrevet 23. februar 2020 #8 Skrevet 23. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe lignende skjedde her i nabolaget og vi var 7 naboer som måtte ut med 120 000,- hver. Ene naboen måtte selge, det kaller jeg å ha dårlig økonomi. Eier man så må man ta med i beregningen at ting kan skje. Så dere får selge og kjøpe dere en billig leilighet. Anonymkode: 3fb3e...d79 Okay mr/miss perfekt. Du vet vel at hvis man er i storfamilie så vil de aller fleste slite med 120,000,- og få en regning på 30,000,-? Smart av vedkommende å selge fremfor å låne som forbrukslån, og ha gjeld oppi ørene. De aller fleste enten storfamilie eller et par vil slite med å få en uforventet regning på "bare" 10,000,-
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 Populært innlegg #9 Skrevet 23. februar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: Noe lignende skjedde her i nabolaget og vi var 7 naboer som måtte ut med 120 000,- hver. Ene naboen måtte selge, det kaller jeg å ha dårlig økonomi. Eier man så må man ta med i beregningen at ting kan skje. Så dere får selge og kjøpe dere en billig leilighet. Anonymkode: 3fb3e...d79 Det er nærmest umulig å "ta med i beregningen" at man må ut med 150 000 på et vilkårlig tidspunkt. Anonymkode: c117e...095 62
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #10 Skrevet 23. februar 2020 13 minutter siden, Lasox skrev: Okay mr/miss perfekt. Du vet vel at hvis man er i storfamilie så vil de aller fleste slite med 120,000,- og få en regning på 30,000,-? Smart av vedkommende å selge fremfor å låne som forbrukslån, og ha gjeld oppi ørene. De aller fleste enten storfamilie eller et par vil slite med å få en uforventet regning på "bare" 10,000,- De aller fleste vil ikke slite med det, nei. Enkelte vil, men de burde gjerne tenkt lenger før de kjøpte dyr bolig og fikk flere barn. Anonymkode: 3fb3e...d79 18
Populært innlegg Heidi40 Skrevet 23. februar 2020 Populært innlegg #11 Skrevet 23. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste vil ikke slite med det, nei. Enkelte vil, men de burde gjerne tenkt lenger før de kjøpte dyr bolig og fikk flere barn. Anonymkode: 3fb3e...d79 For en ufyselig måte å svare på. en slik regning er faktisk veldig vanskelig for mange av oss,spesielt i den størrelsen. 69
Hjerte Skrevet 23. februar 2020 #12 Skrevet 23. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nærmest umulig å "ta med i beregningen" at man må ut med 150 000 på et vilkårlig tidspunkt. Anonymkode: c117e...095 Nei, det er faktisk helt påregnelig når man eier en eldre bolig. Er det ikke avløp, så er det drenering, pipe eller tak. Og et lekk avløpsrør kan ikke bare ligge, selv om det er på eiendommen kan konsekvensene komme langt utenfor. Ikke desto mindre er det ytterst fortvilende når man faktisk ikke har pengene. Snakk med banken, slik at dere sammen kan finne ut om det finnes løsninger. Det kan gå bedre enn du tror. Lykke til. 22
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #13 Skrevet 23. februar 2020 Vi har vært gjennom det samme. Kom oss imidlertid unna med ca 80 000. Ble slaktet i en tråd her for en stund tilbake da jeg påpekte at det er slike ting man må tenke over før man kjøper hus. Da "alle selvfølgelig tar med fagkyndig på visning", og vurderer alt mulig slikt. Og at alt av kostnader kan planlegges. Ikke at det hjelper din situasjon. Men jeg håper noen av de som var så bombastiske den gang leser dette, og innser at man ikke kan makse boliglånet, og man må ha en god buffer, hvis man først velger å kjøpe enebolig. Anonymkode: e700c...f2a 14
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #14 Skrevet 23. februar 2020 6 minutter siden, Heidi40 skrev: For en ufyselig måte å svare på. en slik regning er faktisk veldig vanskelig for mange av oss,spesielt i den størrelsen. Synes du ikke at man burde tenke langsiktig før man tar store valg her i livet? Eier man bolig så burde man virkelig ta med i beregningen at store utgifter kan forekomme. Anonymkode: 3fb3e...d79 7
Hjerte Skrevet 23. februar 2020 #15 Skrevet 23. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes du ikke at man burde tenke langsiktig før man tar store valg her i livet? Eier man bolig så burde man virkelig ta med i beregningen at store utgifter kan forekomme. Anonymkode: 3fb3e...d79 Ufyseligheten ligger vel i at kommentaren hverken var hjelpsom eller oppmuntrende. Du bare slang innom tråden for å strø salt i sårene. 39
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #16 Skrevet 23. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste vil ikke slite med det, nei. Enkelte vil, men de burde gjerne tenkt lenger før de kjøpte dyr bolig og fikk flere barn. Anonymkode: 3fb3e...d79 Utvid horisonten din. Anonymkode: 0b7e8...e99 11
Olaug Olsen Skrevet 23. februar 2020 #17 Skrevet 23. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, er helt fortvilet... 😥 Vi fikk beskjed fra kommunen at det er en lekkasje i et avløpsrør som tilhører oss på eiendommen vår, og at dette må utbedres. Det må graves og jobben er estimert til rundt 150 000kr... Jeg vet ikke hvordan vi skal kunne klare å skaffe så mye penger.. 😥 Vi er en familie på 4 med småbarn , og huset kan vi ikke ta opp mer lån på. Kommunen krever at vi reparerer lekkasjen, hvis ikke kommer det tvangsbøter i tillegg. Jeg er fullt klar over at det er vårt ansvar og at vi eier private rør til huset vårt, men det er umenneskelig å få en sånn regning.. Forsikringen dekker heller ikke slike skader da det er snakk om gamle rør.. Er det noen her inne som har noen gode råd å komme med? Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: f6ca0...0fa Dere burde ikke hatt hus, hvis ikke dere klarer en utgift som dette. 150 000,- er da en helt kurant sum om man eier sitt eget. Banken låner villig ut penger til slike utgifter, siden det å ha rør, ikke regnes som en luksus i vårt samfunn. Dere burde gå i banken og forklare situasjonen, og i tillegg kanskje refinansiere forbrukslånene, så får dere ryddet opp en gang for alle. 13
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #18 Skrevet 23. februar 2020 9 minutter siden, ♥ skrev: Ufyseligheten ligger vel i at kommentaren hverken var hjelpsom eller oppmuntrende. Du bare slang innom tråden for å strø salt i sårene. Sa at de burde gjøre som min nabo, selge. Det er jo hjelpsomt. Anonymkode: 3fb3e...d79 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #19 Skrevet 23. februar 2020 Dere må bare starte sparing straks. Selg ting, si opp abonnementer, avlys ferier, se over forsikringer, kjøp brukt til barna, Smør matpakker, snakk med banken. Hver 10er spart er viktig. Vi fikk ekstra utgifter på 250 000kr i løpet av to mnd, store uforutsette regninger rett etter hverandre. Akkurat fått baby, hadde 80% lønn og kunne se frem mot ubetalt permisjon etter hvert. Hadde heldigvis buffer, pluss oppspart mot permisjon, men ikke så mye. Måtte skru ned forbruket til ett minimum, mannen jobbet den overtiden han kunne, men det tok ganske lang tid før vi var ovenpå økonomisk. Nå har vi større buffer pluss en del penger tilgjengelig i fond osv. Anonymkode: 1e8b7...011 8
Hjerte Skrevet 23. februar 2020 #20 Skrevet 23. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sa at de burde gjøre som min nabo, selge. Det er jo hjelpsomt. Anonymkode: 3fb3e...d79 Ikke i innlegget som ble sitert. Uansett, det koster mye penger å selge. Spesielt med lekk rør, som vil gjøre det vanskelig å få en god pris. Salg bør være aller siste utvei i denne situasjonen. Det kan absolutt være at familien bør bo billigere, men da burde salget skje fram i tid, med fungerende avløp og etter en grundig vurdering. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå