Gå til innhold

Hvordan motivere snart 5 åring til fritidsaktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en gutt på snart 5 år som er blitt med på en danseøving. Han vil veldig gjerne være med, og de andre barna som er med er kjente fra barnehagen. Men når vi kommer der så nekter han å delta, da vil han bare sitte på fanget mitt, tulle og tørr ikke helt å være med. InstruktRen på dansen er veldig flink, han presse ikke på, men tilbyr innimellom at han kan komme og bli med.
Selv om jeg tilbyr meg å bli med å danse for å gjøre han trygg, nekter han. Har prøvd å motivere og trygge han i forkant av øving, og også snakke med han i etterkant av dansen. Neste dans er denne uken som kommer, og jeg tenker i utgangspunktet at han snart må bli med på selve øvingen i stede for å være en observatør, visst han skal få fortsette... noen tanker om dette? Gode råd? Han er veldig glad i musikk og dans egentlig, og jeg er ganske sikker på at om han hadde blitt med å danse en gang, så hadde han blitt med ordentlig etter det.. :)

Anonymkode: ea8a4...b88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår femåring er med en halvtime, og så begynner han å tulle og fjase, og hører ikke på treneren med. Vi sa klart fra at om han skulle få fortsette på trening måtte han oppføre seg ordentlig.  Han har tatt seg kraftig sammen. 

Vpr femåring var riktignok med på aktivitet fra han var 4, han trenger aktivisering og å få utløp for energi og sosiale behov, og var veldig klar og motivert for det. 

Om barnet ikke er det synes jeg ikke man skal presse dem inn i organisert aktivitet. 

Skrevet

Om han selv ønsker å gå på treningen, så la han sitte på fanget ditt så lenge han har behov for det.

Plutselig en dag løsner det😀

Anonymkode: 7982d...c3e

• Liker 4
Skrevet

Jeg har selv en snart 5-åring og jeg tenker det er for mye å forlange at de skal være fullt fokusert på aktivitet. Så jeg tror det ikke er noe galt med han, men ved forventningene som stilles til han 

Anonymkode: 8ce20...4ad

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Krok1 skrev:

Vår femåring er med en halvtime, og så begynner han å tulle og fjase, og hører ikke på treneren med. Vi sa klart fra at om han skulle få fortsette på trening måtte han oppføre seg ordentlig.  Han har tatt seg kraftig sammen. 

Vpr femåring var riktignok med på aktivitet fra han var 4, han trenger aktivisering og å få utløp for energi og sosiale behov, og var veldig klar og motivert for det. 

Om barnet ikke er det synes jeg ikke man skal presse dem inn i organisert aktivitet. 

Problemet er vell mer at han har veldig veldig lyst, men når det kommer til stykket så blir det veldig skummelt. Han har vært slik siden han var liten. Usikker og skeptisk til nye ting, men så snart han tørr og blir trygg så er det veldig gøy. Flere av vennene er med, og han vil veldig... en faktor som også kan være greit å vite, er at han har en bror som er 1 år yngre, de er vandt til å være sammen om alt, og det er en veldig trygghet for han... men tenker det er greit å lære seg å bli litt mindre avhengig av lillebror :)lillebror er også for ung til å få delta.

dersom gutten min ikke ville bli med på aktiviteten, hadde det selvfølgelig vært helt ok! Handler mer om at han vil og jeg vil hjelpe han til å tørre 😋

TS

Skrevet

Ikke vær tilstede? For noen barn løsner de litt og tør mer når de ikke har forelder fysisk ved siden av seg, er som at de både blir litt distrahert og litt hemmet. Heng ham heller på en av vennene istedet, så er det trygt selvom han er "alene". Min egen svært sjenerte datter turde mer når jeg holdt meg utenfor dansestudioet enn når jeg ble med inn. Hun ville så gjerne, men ble alltid sittende helt inntil meg. Men så måtte jeg en gang ta en lenger tlf, og da jeg kom tilbake var hun igang, og signaliserte at jeg skulle gå ut igjen. Så etter det ble jeg ikke med inn noe mer. Idag er hun ballettdanser :)

Anonymkode: fbaf8...4a5

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er vell mer at han har veldig veldig lyst, men når det kommer til stykket så blir det veldig skummelt. Han har vært slik siden han var liten. Usikker og skeptisk til nye ting, men så snart han tørr og blir trygg så er det veldig gøy. Flere av vennene er med, og han vil veldig... en faktor som også kan være greit å vite, er at han har en bror som er 1 år yngre, de er vandt til å være sammen om alt, og det er en veldig trygghet for han... men tenker det er greit å lære seg å bli litt mindre avhengig av lillebror :)lillebror er også for ung til å få delta.

dersom gutten min ikke ville bli med på aktiviteten, hadde det selvfølgelig vært helt ok! Handler mer om at han vil og jeg vil hjelpe han til å tørre 😋

TS

Da tenker jeg at han må få et ultimatum, man kan ikke betale for å være publikum på dansing. 

Og som AB over sier: prøv å ikke være i timen 

• Liker 2
Skrevet

Gjør en avtale med ham til neste gang. Eks:  Jeg blir med inn i begynnelsen, da kan du sitte hos meg. Når læreren inviterer deg, blir du med  eller etter 5 minutter blir du med. Avtal  om du skal bli sittende eller gå ut når han begynner å delta.

Jeg har en variant av samme typen. Noen trenger litt mer tid på å tørre, og må dyttes litt forsiktig i gang for at det ikke skal gå i lås. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har en gutt på snart 5 år som er blitt med på en danseøving. Han vil veldig gjerne være med, og de andre barna som er med er kjente fra barnehagen. Men når vi kommer der så nekter han å delta, da vil han bare sitte på fanget mitt, tulle og tørr ikke helt å være med. InstruktRen på dansen er veldig flink, han presse ikke på, men tilbyr innimellom at han kan komme og bli med.
Selv om jeg tilbyr meg å bli med å danse for å gjøre han trygg, nekter han. Har prøvd å motivere og trygge han i forkant av øving, og også snakke med han i etterkant av dansen. Neste dans er denne uken som kommer, og jeg tenker i utgangspunktet at han snart må bli med på selve øvingen i stede for å være en observatør, visst han skal få fortsette... noen tanker om dette? Gode råd? Han er veldig glad i musikk og dans egentlig, og jeg er ganske sikker på at om han hadde blitt med å danse en gang, så hadde han blitt med ordentlig etter det.. :)

Jeg ville bare kuttet ut hele aktiviteten, og heller evnt meldt han på noe om et par års tid. Han er ung, og det haster ikke med andre aktiviteter i tillegg til vanlig  hverdag ( barnehage osv) mange barn har det travelt i barnehage med tusen inntrykk og full fart. De trenger kanskje heller å sulle i sitt tempo hjemme/ utendørs etter barnehage.

Anonymkode: 088c4...d34

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville sagt at når han ikke blir med på det de gjør, så drar vi heller ikke. Da kan man prøve igjen etter sommeren feks. 

Så lenge han faktisk har lyst mener jeg det er greit å pushe sånn. Gidder ikke dill, ihvertfall ikke mange ganger! 

Anonymkode: dbd04...8fa

Skrevet

Hos oss har det funket når andre enn jeg og faren følger. Om det er mormor, en tante eller at barnet blir med foreldrene til barnehagevennen som også går der, er mindre viktig, så lenge det ikke er oss. 

Anonymkode: 7a69d...dc1

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke vær tilstede? For noen barn løsner de litt og tør mer når de ikke har forelder fysisk ved siden av seg, er som at de både blir litt distrahert og litt hemmet. Heng ham heller på en av vennene istedet, så er det trygt selvom han er "alene". Min egen svært sjenerte datter turde mer når jeg holdt meg utenfor dansestudioet enn når jeg ble med inn. Hun ville så gjerne, men ble alltid sittende helt inntil meg. Men så måtte jeg en gang ta en lenger tlf, og da jeg kom tilbake var hun igang, og signaliserte at jeg skulle gå ut igjen. Så etter det ble jeg ikke med inn noe mer. Idag er hun ballettdanser :)

Anonymkode: fbaf8...4a5

Enig med dette. Du kan jo starte med å si at du skal bare gå deg en tur, hente noe i bilen e.l, så kommer du tilbake etter et kvarter. Se om det går?

Anonymkode: 4bd2f...842

Skrevet

Jeg ville droppet å være i rommet mens de har øving. Om ikke det hjelper på så ville jeg funnet en annen aktivitet senere. Kanskje var det ikke så kult med dansetimer som han hadde sett for seg?

Anonymkode: 57088...17a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...