AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 Jeg har en tibetansk spaniel som trenger ny hundemat nå. Den vi har brukt tidligere produseres ikke lenger, og er ikke erstattet av en annen. Hunden er en tibetansk spaniel på 9 år. Hun har hatt mye tannstein tidligere. Det viktigste for meg er at hundematen er av god kvalitet og har riktige og nok næringstoffer. Det er også et stort pluss om det er mye kjøtt (ikke feks 50/50 erter og kjøtt som mange bruker). Dersom det er bra mat for å forebygge tannstein er det er pluss, men ikke et must. Hvilken hundemat bør jeg velge? Anonymkode: b17b2...7a6
Brunhilde Skrevet 23. februar 2020 #2 Skrevet 23. februar 2020 Acana og Orijen inneholder i hvert fall mye kjøtt. 2
Tabris Skrevet 23. februar 2020 #3 Skrevet 23. februar 2020 Canagan har bra kjøttinnhold og har et eget dental-for. Om det faktisk har noen effekt for tennene, vet jeg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #4 Skrevet 23. februar 2020 Vom hundemat. Anonymkode: 784c6...7a1 6
Julie Skrevet 23. februar 2020 #5 Skrevet 23. februar 2020 Tørrfôr eller råfor? Pris og kvalitet henger ofte sammen,også når det gjelder hundefor. Hørt mye bra om de som nevnes over her,selv om jeg har inntrykk av at Orijen og Vom kan bli i kraftigste laget for noen hunder. Også greit å se på størrelse på forkulene mtp å forebygge tannstein, at hunden faktisk må tygge litt.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #6 Skrevet 23. februar 2020 Ville gitt råfor som f.eks. vom og hundemat. Det virker logisk at det blir mye mer plakk på tennene (og dermed tannstein) når foret inneholder korn, grønnsaker eller annen stivelse. Gi hunden bein å tygge på i tillegg Anonymkode: 1a6aa...4df 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #7 Skrevet 23. februar 2020 Orijen! Hundebein kan svekke tenna veldig. Husk å puss de hver kveld og gå til en veterinær som har spesialutdannelse innen tannhelse. Hvis man bare går til en vanlig veterinær for tannrens blir det som å gå til fastlegen for å sjekke tenna. Det lærte vi den harde måten med vår hund. håper alt ordner seg Anonymkode: 2d597...821 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 On 2/23/2020 at 9:38 AM, Brunhilde said: Acana og Orijen inneholder i hvert fall mye kjøtt. Og det er direkte farlig å fore med fordi det kan føre til hjertesvikt, økt risiko for bukspyttkjertelbetennelse og urinstein. Det finnes INGEN forskning bak disse forene. Null og nada. Hvis jeg hadde spurt deg om jeg kunne få bruke hunden din som forsøksdyr i en studie av et for hvor det innebar stor risiko for at den ble syk og kunne dø av det, hva hadde du svart da? Ja? Det er det du gjør ved å fore med disse merkene. Bruke hunden din som en del av et stort og risikabelt eksperiment vi allerede nå begynner å se ring ringvirkningene av. Det er skremmende at det overhode er lov å selge dette her. Anonymkode: 889e1...adf
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 On 2/23/2020 at 9:54 PM, AnonymBruker said: Ville gitt råfor som f.eks. vom og hundemat. Det virker logisk at det blir mye mer plakk på tennene (og dermed tannstein) når foret inneholder korn, grønnsaker eller annen stivelse. Gi hunden bein å tygge på i tillegg Anonymkode: 1a6aa...4df Hvorfor er det logisk mener du? Forklar hvordan du mener denne etiopathogenesen forløper er du snill..... Anonymkode: 889e1...adf
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #10 Skrevet 27. februar 2020 De har en veldig dyktig spesialist i ernæring på NMBU veterinærhøgskolen. Hun hadde ikke anbefalt noen av de forene du har fått anbefalt i denne tråden her. jeg vil anbefale at du snakker med den dyreklinikken du bruker til hunden din. De kan mye mer enn disse som sitter her inne og tror på hjernevaskede reklame fra de som har som eneste hensikt å lure hundeeiere som kun vil det beste for hunden sin til å fore den med noe som ikke har rot i forskning eller hunders forskjeller overhode. Lykle til. Anonymkode: 889e1...adf
Brunhilde Skrevet 27. februar 2020 #11 Skrevet 27. februar 2020 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker said: Og det er direkte farlig å fore med fordi det kan føre til hjertesvikt, økt risiko for bukspyttkjertelbetennelse og urinstein. Det finnes INGEN forskning bak disse forene. Null og nada. Hvis jeg hadde spurt deg om jeg kunne få bruke hunden din som forsøksdyr i en studie av et for hvor det innebar stor risiko for at den ble syk og kunne dø av det, hva hadde du svart da? Ja? Det er det du gjør ved å fore med disse merkene. Bruke hunden din som en del av et stort og risikabelt eksperiment vi allerede nå begynner å se ring ringvirkningene av. Det er skremmende at det overhode er lov å selge dette her. Anonymkode: 889e1...adf Hvorfor angriper du meg? Og det helt uten å fortelle hvorfor du mener det du mener og enda verre, helt uten å komme med gode alternativ. Hvis du går rundt med så mye innestengt sinne er jeg sannelig ikke sikker på om du i det hele tatt burde ha hund! Endret 27. februar 2020 av Brunhilde 2
Myrmica Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er direkte farlig å fore med fordi det kan føre til hjertesvikt, økt risiko for bukspyttkjertelbetennelse og urinstein. Det finnes INGEN forskning bak disse forene. Null og nada. Hvis jeg hadde spurt deg om jeg kunne få bruke hunden din som forsøksdyr i en studie av et for hvor det innebar stor risiko for at den ble syk og kunne dø av det, hva hadde du svart da? Ja? Det er det du gjør ved å fore med disse merkene. Bruke hunden din som en del av et stort og risikabelt eksperiment vi allerede nå begynner å se ring ringvirkningene av. Det er skremmende at det overhode er lov å selge dette her. Anonymkode: 889e1...adf Så vidt jeg vet har de ikke funnet noen konkret link mellom sykdom og fôr med høyt kjøttinnhold/lavt korninnhold enda. Om det innebærer stor risiko for sykdom og død vil jeg gjerne se kilder på det. 1
Myrmica Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 Her vil du nok få nesten like mange svar som det finnes hundeeiere. Det er en liten jungel der ute Selv fôrer jeg med 50/50 Appetitt tørrfôr og råfôr (Vom & Hundemat). Det fungerer bra for mine hunder. Jeg ønsker å bruke norskprodusert fôr. 1
Caeruleus Skrevet 27. februar 2020 #14 Skrevet 27. februar 2020 Vi er iallfall superfornøyd med Orijen. Har brukt det lenge, og hundene våre har fått mye bedre mage etter at vi byttet for. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #15 Skrevet 27. februar 2020 Jeg vil gjerne se noen konkrete undersøkelser som viser 100% sammenheng mellom råfôr/høyt kjøttinnhold og hjertesvikt før jeg bytter om. Veterinærene mine vet jeg råfôrer, og synes hundene har gode tenner, flott pels og god muskelkondisjon. Blodprøver og alt annet er også i orden. Anonymkode: 88f39...532 1
Gjest Keikolina Skrevet 27. februar 2020 #16 Skrevet 27. februar 2020 Gir han butikkfôr og vom, han spiser ikke noe fra dyrebutikken.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #17 Skrevet 27. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: De har en veldig dyktig spesialist i ernæring på NMBU veterinærhøgskolen. Hun hadde ikke anbefalt noen av de forene du har fått anbefalt i denne tråden her. jeg vil anbefale at du snakker med den dyreklinikken du bruker til hunden din. De kan mye mer enn disse som sitter her inne og tror på hjernevaskede reklame fra de som har som eneste hensikt å lure hundeeiere som kun vil det beste for hunden sin til å fore den med noe som ikke har rot i forskning eller hunders forskjeller overhode. Lykle til. Anonymkode: 889e1...adf Da vil veterinæren mest sannsynlig anbefale noe de selger selv Anonymkode: 15373...22a 3
Brunhilde Skrevet 28. februar 2020 #18 Skrevet 28. februar 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: De har en veldig dyktig spesialist i ernæring på NMBU veterinærhøgskolen. Hun hadde ikke anbefalt noen av de forene du har fått anbefalt i denne tråden her. jeg vil anbefale at du snakker med den dyreklinikken du bruker til hunden din. De kan mye mer enn disse som sitter her inne og tror på hjernevaskede reklame fra de som har som eneste hensikt å lure hundeeiere som kun vil det beste for hunden sin til å fore den med noe som ikke har rot i forskning eller hunders forskjeller overhode. Lykle til. Anonymkode: 889e1...adf Fremdeles bare synsing. Det må være rimelig kjipt å bare evne å slenge ut påstander uten å kunne dokumentere. Hobbyforsker much, eller? 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #19 Skrevet 29. februar 2020 På 27.2.2020 den 10.28, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det logisk mener du? Forklar hvordan du mener denne etiopathogenesen forløper er du snill..... Anonymkode: 889e1...adf Sukker og stivelse skaper belegg på tennene, som igjen kan gi tannstein. Anonymkode: 1a6aa...4df
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #20 Skrevet 29. februar 2020 På 27.2.2020 den 10.28, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det logisk mener du? Forklar hvordan du mener denne etiopathogenesen forløper er du snill..... Anonymkode: 889e1...adf Min hund har fått mye tregere dannelse av tannstein etter hun begynte på Vom & Hundemat. Jeg har en teori om at smuler fra tørrfôr setter seg mellom tennene og blir til tannstein når det blander seg med spytt og plakk, men V&H som er ferskt og mykt ikke setter seg på tennene i samme grad. Anonymkode: 88f39...532 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå