UkjentN Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 Jeg satt på bussen tidligere idag, og så opp fra telefonen. Fikk øye på 5 stk stående mennesker, og blant dem ei dame på 65 som så ut til å være i god form. Jeg hadde jo selvfølgelig lyst til å gi denne kvinnen plassen, men jeg tenkte det kanskje ville oppfattes som nedverdigende for henne, og at hun ville mislikt det. Tenkte så at jeg bare kunne gått og stelt meg lengre bak, for å gi henne muligheten til å ta en plass, men var redd for at noen andre kom til å ta plassen. Hva burde man gjøre i en slik situasjon? Og har noen av dere egne historier om noe som omhandler temaet?
Gjest Lasox Skrevet 23. februar 2020 #2 Skrevet 23. februar 2020 (endret) 11 minutter siden, UkjentN skrev: Jeg satt på bussen tidligere idag, og så opp fra telefonen. Fikk øye på 5 stk stående mennesker, og blant dem ei dame på 65 som så ut til å være i god form. Jeg hadde jo selvfølgelig lyst til å gi denne kvinnen plassen, men jeg tenkte det kanskje ville oppfattes som nedverdigende for henne, og at hun ville mislikt det. Tenkte så at jeg bare kunne gått og stelt meg lengre bak, for å gi henne muligheten til å ta en plass, men var redd for at noen andre kom til å ta plassen. Hva burde man gjøre i en slik situasjon? Og har noen av dere egne historier om noe som omhandler temaet? God form eller ei en gammel dame på 65 år gammel ville mest sannsynligvis bare ha smilt, og sakt enten ja eller nei så lenge hun hører da selvfølgelig? Har aldri hatt noen dårlig erfaring med det å spørre dem. Endret 23. februar 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #3 Skrevet 23. februar 2020 Hvorfor ikke bare spørre,og la damen bestemme selv? Ingen her kan svare for henne. Anonymkode: 53fc7...c36 3
UkjentN Skrevet 23. februar 2020 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke bare spørre,og la damen bestemme selv? Ingen her kan svare for henne. Anonymkode: 53fc7...c36 Jammen det er jo det jeg følte at kanskje kunne være frekt! Har opplevd å fått et litt krasst svar på om jeg skulle hjelpe en eldre dame med å ta i varene hennes i posen. Tenker liksom på om hun ville tenkt sånn "Ser det ut som om jeg har problemer med å stå??" og blitt brydd av det... Endret 23. februar 2020 av UkjentN 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #5 Skrevet 23. februar 2020 TS, ikke plag andre selv om du er psykisk syk. Anonymkode: a2b1c...8c5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #6 Skrevet 23. februar 2020 Jeg synes også det kan være litt vanskelig å vurdere noen ganger, hvis det er spreke folk på 50-60. Så jeg spør ikke alltid da. Anonymkode: 69ddc...6ea
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #7 Skrevet 23. februar 2020 TS, har samme dilemma! Etter at jeg engang spurte en eldre mann om han ville sitte og han ble så dødelig fornærmet. 😓 Han var kanskje ikke så gammel som jeg trodde.. Nå tør jeg ofte ikke spørre. Anonymkode: 13f1a...554 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #8 Skrevet 23. februar 2020 6 hours ago, Lasox said: God form eller ei en gammel dame på 65 år gammel ville mest sannsynligvis bare ha smilt, og sakt enten ja eller nei så lenge hun hører da selvfølgelig? Har aldri hatt noen dårlig erfaring med det å spørre dem. Gammel dame på 65? Ville ikke klassifisert en 65 åring som "gammel". Heller godt voksen. Man er ikke en gammel dame/mann før vanlig pensjonistsalder! Blir for dumt. Min svigermor er 63 og ser på henne som likeverdig i alder som mine foreldre, som er litt yngre. De er jo samme generasjon. Det er helt vanlig å være i god form som 65 åring hvis man har unngått aldersuavhengige sykdommer som kreft/medfødte sykdommer/skader og andre selvforsyldte livsstilssykdommer. Og disse sykdommene ville jo gjort at hvem som helst vil sitte på bussen, uansett alder. Man er ikke syk av alderdom som 65 åring Anonymkode: 6268d...277 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #9 Skrevet 23. februar 2020 Med mindre folk spør, eller kikker rundt seg etter ledig sete gir ikke jeg bort mitt. Enkelt og greit Anonymkode: 8e44e...73c 3
Krok1 Skrevet 23. februar 2020 #10 Skrevet 23. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Gammel dame på 65? Ville ikke klassifisert en 65 åring som "gammel". Heller godt voksen. Man er ikke en gammel dame/mann før vanlig pensjonistsalder! Blir for dumt.. Anonymkode: 6268d...277 Dette er ganske moderne tenkning. Bare for 20 år siden var 65 år veldig gammelt 😛 Dessuten er pensjonsalderen 63 i flere bransjer Ts; det er høflig å spørre. Om man blir fornærma av det er det den som blir spurt som har et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #11 Skrevet 23. februar 2020 Jeg gikk Besseggen i sommer. Og her var det ikke rent få som var 60+. Og sikkert står bedre på bussen enn mange 20 åringer som lever på fast food og drikker seg snydens hver helg. Jeg spør ikke med mindre det er tydelig at noen er høygravide, dårlig til bens, eller synlig syk. Anonymkode: 16ffa...097 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #12 Skrevet 23. februar 2020 Haha, min mor hadde blitt skikkelig fornærmet hvertfall. Nei, tror nok ikke jeg ville gjort det dør jeg så at de var ordentlig gamle, typ 75+ eller ustø/dårlige Anonymkode: 94954...889 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 23 hours ago, Krok1 said: Dette er ganske moderne tenkning. Bare for 20 år siden var 65 år veldig gammelt 😛 Dessuten er pensjonsalderen 63 i flere bransjer Ts; det er høflig å spørre. Om man blir fornærma av det er det den som blir spurt som har et problem. Ja, men det handler om at det var mye vanligere med sykdommer som lett kan kureres i dag, gjerne sykdommer som gjør at man "blir 10 år eldre". Dessuten er vi jo i 2020 og da er det jo irrelevant hva folk anså for 20 år siden. 63 Er utenfor "vanlig pensjonsalder". Så du jeg konkret skrev vanlig pensjonsalder? Er spesielle omstendigheter som gjør at enkelte bransjer har lav pensjonsalder. Betyr ikke at en 63 åring er en "gammel dame". Tror ingen i 60 årene anser seg selv for veldig gammel. Anonymkode: 6268d...277 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #14 Skrevet 24. februar 2020 Hvis du ser noen som virker dårlig, har problemer med å gå eller kommer inn med er det kommer inn med krykker eller nakkekrage, synes jeg både du og andre skal tilby setet sitt. Ellers får man vente til folk spør om å få sitte. Anonymkode: 0186a...d97 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #15 Skrevet 24. februar 2020 Mange som er dårlig til beins har godt av å stå, de fleste i dag sitter altfor mye på rumpa. Synker sammen fullstendig, is tedet burde de trent styrketrening. Det kan man starte med uansett alder. Anonymkode: f8f9c...f01
UkjentN Skrevet 25. februar 2020 Forfatter #16 Skrevet 25. februar 2020 På 23.2.2020 den 6.19, AnonymBruker skrev: TS, ikke plag andre selv om du er psykisk syk. Anonymkode: a2b1c...8c5 Hva mener du med psykisk syk?
UkjentN Skrevet 25. februar 2020 Forfatter #17 Skrevet 25. februar 2020 På 23.2.2020 den 6.19, AnonymBruker skrev: TS, ikke plag andre selv om du er psykisk syk. Anonymkode: a2b1c...8c5 Skjønner seriøst ikke hva som befinner seg i hodet til mennesker som komme rmed slike fornærmelser over tastaturet til folk de ikke kjenner. Det er ikke meg det er noe galt med, om vi skal dømme fra denne diskusjonen her.. 3
UkjentN Skrevet 25. februar 2020 Forfatter #18 Skrevet 25. februar 2020 På 23.2.2020 den 11.31, AnonymBruker skrev: Gammel dame på 65? Ville ikke klassifisert en 65 åring som "gammel". Heller godt voksen. Man er ikke en gammel dame/mann før vanlig pensjonistsalder! Blir for dumt. Min svigermor er 63 og ser på henne som likeverdig i alder som mine foreldre, som er litt yngre. De er jo samme generasjon. Det er helt vanlig å være i god form som 65 åring hvis man har unngått aldersuavhengige sykdommer som kreft/medfødte sykdommer/skader og andre selvforsyldte livsstilssykdommer. Og disse sykdommene ville jo gjort at hvem som helst vil sitte på bussen, uansett alder. Man er ikke syk av alderdom som 65 åring Anonymkode: 6268d...277 Helt enig! Man kan fortsatt være "på topp" som 65åring, og dette som gjør saken litt vanskelig å vurdere. Man er jo ikke i like god form som man var som 30åring, men man klarer å stå, så derfor lurer jeg på om det er riktig å gi bort setet som jo faktisk er å påpeke alderdom.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #19 Skrevet 25. februar 2020 Hva er det med folk? Bli krenket fordi andre tilbyr seg å hjelpe?! Jeg er 50 men hadde sagt jatakk om noen tilbød meg plassen sin på buss, ville bære varer for meg eller åpne døra for meg. Anonymkode: 28e92...694
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #20 Skrevet 25. februar 2020 50-60 er ingen alder lengre! Jeg hadde sett han formen til vedkommende. Man ser raskt om de er sprek og ikke sliter med å holde seg fast. Hvis noe har masse å bære ville jeg tilbudt uansett alder. Folk blir fornærmet for alt mulig i dag. Så hvis du er usikker ville jeg forsøkt å få øyekontakt med personen eller sett at hun var nærmest setet også hadde jeg flyttet meg bakover uten å si noe. Ikke din feil om en idiot setter seg da. Jeg synes også folk som trenger setet kan spørre. Med mindre det er synlig (synlig gammel, bruker krykker osv). Er selv 25 og har noen ganger hatt fysiske plager man ikke ser. Feks en skikkelig forstuet fot, vond rygg og på vei til å bli syk så jeg har vært svimmel. I dagens samfunn er folk dessverre mindre oppmerksomme. Ser ned i mobilen osv. Da legger man gjerne ikke merke til hvem som kommer på. Men man kan gjerne være obs når bussen stoppet på busstoppene. Synes også at de som sitter på de fremste setene både ved inngang foran og bak bør følge ekstra med (om man er i god form selv) då disse setene er lettest å raskt flytte seg fra. Dessverre kjører ofte sjåførene før eldre og bevegelseshemmede har fått satt seg/sikret seg. Anonymkode: eaba3...996
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå