Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk kommer ikke unna med det, de får straff. Har du ikke lest om Angelika-saken?

Anonymkode: 508a1...0f8

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke straffbart om det er grovt nok da? 

All omsorgssvikt kan ikke straffes. Mye er gjort i beste mening og bunner i uvitenhet eller mangel på mentale evner eller økonomiske ressurser. Dessuten blir jo barnet tatt. Å gi fengselsstraff i tillegg kan bli å sparke noen som ligger nede. Vet om flere som syntes de gjør en bra jobb, uten at det er tilfelle. 

Anonymkode: cc2f9...909

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Jeg har rn alvorlig tilknytningsforstyrrelse dom har gjort meg ufør. 

Mine foreldre har gjort så godt de kunne. Jeg er 100% sikker på at min mor ville godt ut av sitt godevskunn for å støtte og hjelpe meg. Og hun har forsøkt og forsøker fremdeles, men hun skjønner ikke hvordan og gjør mange ganger større skade en godt. 

Barn er forskjellige, og noen er mer sårbar enn andre. Hadde vært ganske absurd om hun skulle kunne dømmes. Det tok spesialiisthelsetjenesten over 20 år og forstå hva som feilte meg.

De som mishandler barna ved å skrike, rakke ned på dem og feks skremme dem, det er noe annet. Det bør få konsekvenser. Så vil jo en eventuell rettssak belyse hva som ligger til grunn og eventuelle formildende omstendigheter.

Anonymkode: c6429...bad

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror flere blir dømt uten at vi hører noe om det. Det er ikke nødvendigvis av offentlighetens interesse, eller for den del ofrenes.

Anonymkode: 46ca7...4da

Skrevet

Det er heldigvis et barnevern som fanger opp noen av disse barna, men selvfølgelig ikke alle. Mye skjult av dette. Vært 2 fedre siste uke som har havnet i fengsel pga sin oppførsel mot barn og mødre.

Anonymkode: 7a3c8...6de

Skrevet

Beklager å fortelle deg dette, men hovedgrunnen er at systemet ikke fungerer for dem.

Anonymkode: edacb...846

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og ryktespredning. 

- Matas, mod. 

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for kommentarer til modereringen

- Matas, mod

Endret av Matas
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Og her er kilde til de lave straffene på barnedrap.. Jo yngre barnet er, jo mindre straff. Laveste straff, 4 år. 33 barn drept og dødelig mishandlet av sine foreldre

Barn har ikke et godt nok rettssystem som gir dem rettferdighet , det er da ingen spekulasjon det!? 

Hva skjer hvis barna overlever mishandlingen? Jo, de får Strafferabatt

Anonymkode: c614e...416

Skrevet
Sitat

Men hvorfor er det ikke straffbart å utsette et barn for så grov neglisjering at det gir livslange psykiske skader?

Er det snakk om fysisk mishandling er det straffbart . Synlige tegn på vold eller misbruk blir straffa om det blir oppdaga. Det samme med underernæring. Når det gjelder den psykiske delen så er det vel litt mere diffust på en måte..Selv om det ofte er mere skadelig enn fysisk vold.. da foreldrene ofte er "syke" selv ,( ikke helt stabile mentalt..) og da er det ikke like lett å straffe dette på noe vis..Er enig med deg at det skulle forsåvidt vært straffbart i noen tilfeller ..der foreldrene er sosiopater eller narsissister feks. Det er skadelig å vokse opp med foreldre som har disse personlighetsforstyrrelsene...veldig ofte blir ikke disse tilfellene oppdaget i det hele tatt, da de er mestere i å skjule sitt sanne jeg for omverdenen. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, milla80 skrev:

Er det snakk om fysisk mishandling er det straffbart . Synlige tegn på vold eller misbruk blir straffa om det blir oppdaga. Det samme med underernæring. Når det gjelder den psykiske delen så er det vel litt mere diffust på en måte..Selv om det ofte er mere skadelig enn fysisk vold.. da foreldrene ofte er "syke" selv ,( ikke helt stabile mentalt..) og da er det ikke like lett å straffe dette på noe vis..Er enig med deg at det skulle forsåvidt vært straffbart i noen tilfeller ..der foreldrene er sosiopater eller narsissister feks. Det er skadelig å vokse opp med foreldre som har disse personlighetsforstyrrelsene...veldig ofte blir ikke disse tilfellene oppdaget i det hele tatt, da de er mestere i å skjule sitt sanne jeg for omverdenen. 

Psykisk vold er like straffbart som fysisk og/ eller seksuell vold. Problemet med psykisk vold er at den ofte er lite synlig for de utenom nærmeste familie. De som har vært utsatt for psykisk vold fra nære omsorgspersoner i barndommen har større sjanse for å utvikle psykiske lidelser som voksne enn dem som feks har vært utsatt fysisk vold, så det er absolutt skadelig, men skaden sitter på innsiden, altså ikke synlig for andre. Omsorgssvikt er også straffbart, men hvis foreldrene feks er lettere psykisk utviklingshemmede så skyldes den ofte ikke vond vilje, men manglende forståelse for hva et barn trenger, skal man da straffe dem? Hvis omsorgssvikten er utført med vilje, på tross av at foreldrene vet at det er skadelig, så er det langt lettere å straffe foreldrene for den type atferd.  

Anonymkode: c60ab...76d

Skrevet

Jeg tipper det er fordi straff ikke har noen hensikt. Det er foreldre som sliter med rus og psykisk sykdom.

Løsninger er at barnevernet gjør det som må gjøres. Det kan være å støtte foreldrene eller ta fra dem omsorgen, avhengig av hvor alvorlig det er. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk vold er like straffbart som fysisk og/ eller seksuell vold. Problemet med psykisk vold er at den ofte er lite synlig for de utenom nærmeste familie. De som har vært utsatt for psykisk vold fra nære omsorgspersoner i barndommen har større sjanse for å utvikle psykiske lidelser som voksne enn dem som feks har vært utsatt fysisk vold, så det er absolutt skadelig, men skaden sitter på innsiden, altså ikke synlig for andre. Omsorgssvikt er også straffbart, men hvis foreldrene feks er lettere psykisk utviklingshemmede så skyldes den ofte ikke vond vilje, men manglende forståelse for hva et barn trenger, skal man da straffe dem? Hvis omsorgssvikten er utført med vilje, på tross av at foreldrene vet at det er skadelig, så er det langt lettere å straffe foreldrene for den type atferd.  

Jeg er veldig enig i det du skriver , og det var godt å høre at psykisk mishandling også faktisk er straffbart . Har alltid selv trodd at det blir på en måte dysset litt ned, i forhold til synlig fysisk vold. Enig i at langtidseffekten av psykisk mishandling kan faktisk være desto verre på sikt enn fysisk mishandling ( ikke for å bagatellisere slag og spark for å si det sånn. Begge deler er ille !) 

Når det gjelder det å straffe de foreldrene som er psykisk syke som ikke vet bedre så mener jeg personlig at de ikke bør straffes for dette. Det sier seg egentlig selv, de er ikke friske selv og vet ikke bedre. De som derimot vet hva de gjør og til og med gjør det de kan for å skjule mishandlingen (de som er psykisk ustabile) bør stilles til ansvar for sine handlinger. Om ikke fengselsstraff, kanskje tett oppfølging i psykiatrien ? Ikke godt å vite. Det viktigste er å ta hånd om de uskyldige oppi dette , straff eller ikke. Ta vare på de barna som trenger det , gi 100 % hjelp til dem med hva det enn måtte være . Derfor Barnevernet er der ,for å kunne ta tak i disse tilfellene hvor ting ikke alltid er like greit.

Skjønner ikke hvorfor folk er så kritiske til Barnevernet sånn generelt. De er der ikke for å straffe foreldrene ,de er der for å ta vare på barna som lider. De kommer ikke inn i et hjem sånn uten videre og bare tar med seg ungen basert på en bekymringsmelding. Det er en  myte. De kan gjøre feil de også for all del ,men det kan alle.

I de aller fleste tilfellene er det bra at de er involvert. Når alt annet ikke nytter ,kan det ende i omsorgsovertakelse men det skjer ikke sånn helt uten videre. Isåfall er det akutt plassering, og da er det noe fullstendig galt i forholdene rundt barnets ve og vel. Det virker som de færreste foreldre aldri vil innrømme noe sånt for omverdenen ,det er alltid barnevernets feil. Skjønner ikke hva som er galt med det bortsett fra at stoltheten deres får seg en knekk . Javel ,men legg stoltheten til side og sett barnet ditt først da ,sier jeg bare... Får håpe ingen tar dette personlig nå ,det er bare en tanke jeg har rundt hele greia når det gjelder Barnevernet .

• Liker 1
Skrevet

Det er straffbart. Kanskje mange nok ikke blir straffet, men endel omsorgssvikt er vanskelig å bevise også. Men, jo, det er absolutt straffbart.

Anonymkode: d66b2...a85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...