Gå til innhold

Er dette en rasistisk vits?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dra så mange sånne vitser du vil, TS, gjør det gjerne på nettet også under fullt navn. 

Det er et fritt land, og jeg som mottaker av sånt piss står med min fulle rett til å tenke om deg at du er et enkelt, uutdanna individ som mangler det vesentlige av sosiale antenner 🙂 

Anonymkode: e91d0...066

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, den var drit bra da 😂

• Liker 2
Skrevet

Ler så eg grine🤣🤣🤣

Anonymkode: 81211...a23

• Liker 2
Skrevet

Ja den er rasistisk, og dere som er så klare på at den ikke er det bør gå i dere selv.

Anonymkode: 47747...bd3

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er ikke en fin vits. Den gjør narr av kinesere ved å bruke en stereotype om at alle ligner på hverandre, noe som ikke er sant en gang. Jeg hadde en venninne som bodde seks måneder i Afrika og når hun kom tilbake sa hun at alle like lignet på hverandre. 
Det høres ut som en vits enkelte i svigersøsteren min sin familie kunne kommet meg. :klaske:

Endret av Chiyo
  • Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dra så mange sånne vitser du vil, TS, gjør det gjerne på nettet også under fullt navn. 

Det er et fritt land, og jeg som mottaker av sånt piss står med min fulle rett til å tenke om deg at du er et enkelt, uutdanna individ som mangler det vesentlige av sosiale antenner 🙂 

Anonymkode: e91d0...066

Ja, man blir ikke så popular av å være så enkel. Ingen kan nektes for å fortelle slike vitser, men de bør vite at reaksjonene kan være negative.

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste noe jeg syntes var festlig, og skulle viderefortelle det til en venn.

Det stod: Begrepet "Det er ikke deg, det er meg" stammer opprinnelig fra Kina, og kinesere som ser gjennom familiealbum."

Min venn reagerte på at jeg dro en rasistisk vits!

Kan hende jeg er helt på jordet, men jeg oppfatter ikke dette som rasistisk, det var i alle fall ikke min intensjon. I så fall er vel de fleste svenskevitser, svenskevitser osv. også rasistiske?

Anonymkode: 0f674...8ae

Den er ikke veldig grov, men den er jo rasistisk. Jeg jobbet sammen med en gruppe asiatere en gang, og de fleipet med at alle hvite/norske så like ut, og de tok feil av dem hele tiden osv. Jeg tenkte ikke mye over dette, men dette kan jo også oppfattes rasistisk på samme måte. 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

I så fall er det rasistisk å si at alle Nordmenn er født med ski på bena.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
27 minutter siden, Luna Llena skrev:

I så fall er det rasistisk å si at alle Nordmenn er født med ski på bena.

Blir satt ut av at enkelte tenker så kort. Nei, det er ikke det samme. Prøv å tenk litt, da.

Anonymkode: fc848...ca7

• Liker 7
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir satt ut av at enkelte tenker så kort. Nei, det er ikke det samme. Prøv å tenk litt, da.

Jeg blir satt ut av folk som ikke vet hva rasisme er.

Skrevet

Ikke rasistisk, mener jeg. Men definitivt ignorant (kinesere ligner ikke på hverandre i det hele tatt).

Anonymkode: ae5b5...021

• Liker 3
Skrevet
På 23.2.2020 den 17.32, Luna Llena skrev:

Jeg blir satt ut av folk som ikke vet hva rasisme er.

Det vitner om dårlige holdninger og lav intelligens. Å gjøre narr av noen på grunn av et ikke-arisk utseende gir paralleller til rasisme. Man må være rimelig enkel for ikke å forstå det, ergo er det sannsynlig at vedkommende er rasist, da rasister ikke tenker særlig langt (og ser som regel ikke på seg selv som rasister, alle andre er bare hårsåre og forstår ikke humor). «Jeg hater ikke mennesker på grunn av utseendet deres, jeg bare latterliggjør og forteller vitser som spiller på fordommer og generaliseringer😂»

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rasistisk, mener jeg. Men definitivt ignorant (kinesere ligner ikke på hverandre i det hele tatt).

Anonymkode: ae5b5...021

Hele poenget til vitsen er jo nettopp at de ikke har et arisk-utseende og derfor vanskelig å skille dem fra hverandre. De fleste vil trekke paralleller til rasisme her.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hele poenget til vitsen er jo nettopp at de ikke har et arisk-utseende og derfor vanskelig å skille dem fra hverandre. De fleste vil trekke paralleller til rasisme her.

Eller helt motsatt, at man latterliggjør oss som ikke så lett kan se forskjell på kinesere? Det er jo ingen som tror at kinesere ikke ser forskjell på hverandre, så da er det egentlig vi som blir latterliggjort? 

Dersom man er lettkrenka og ser spøkelser ved høylys dag så bør man holde seg på god avstand fra humor (god eller dårlig kommer jo mye an på hvem som tolker eller bestemmer). 

• Liker 5
Skrevet

Det har ikke noe å si om du mener det er rasistisk eller ikke hvis du er hvit. Hvem er du til å si at det er rasistisk eller ikke hvis du ikke er fra Kina selv? Meningen din har ingenting å si i det her med mindre du er en kineser selv. Det høres ut som en rasistisk vits, det går under stereotypen om at alle asiatere ser helt like ut... Oof, det er 2020 og folk tror fortsatt disse vitsene her er morsom. Det er ikke en vits hvis det kommenterer på utseende til en rase som får allerede nok rasisme hvor enn de går og hva enn de gjør...

Anonymkode: 91999...563

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vitner om dårlige holdninger og lav intelligens. Å gjøre narr av noen på grunn av et ikke-arisk utseende gir paralleller til rasisme. Man må være rimelig enkel for ikke å forstå det, ergo er det sannsynlig at vedkommende er rasist, da rasister ikke tenker særlig langt (og ser som regel ikke på seg selv som rasister, alle andre er bare hårsåre og forstår ikke humor). «Jeg hater ikke mennesker på grunn av utseendet deres, jeg bare latterliggjør og forteller vitser som spiller på fordommer og generaliseringer😂»

Ikke sant!!! At folk tror det faktisk er greit å gå rundt å si sånne ting som om det ikke sårer følelsene til ekte mennesker. Det er som om hvite mennesker (jeg var sånn før også) tror de er de eneste med følelser og alle andre som ser annerledes ut kan man lage vitser av og folk kaller det å "ikke ha humor" for å fortsette med rasisme. Det skal ikke være så jævlig vanskelig å forstå hva som er rett og galt. Det gjør meg seriøst vondt å se at folk er så selvsikker på det de sier og de tror det ikke er ment noe vondt med disse "vitsene" når det faktisk gjør vondt for dem. Det finnes mange ting å le av, men det er ikke fargen på huden eller trekkene til mennesker som du burde le av.

Anonymkode: 91999...563

• Liker 5
Skrevet
On 2/22/2020 at 3:50 PM, AnonymBruker said:

Fordi alle asiater ser ut som hverandre. 

Anonymkode: 3321d...c45

Det er så usant at jeg ikke skjønte det var det de mente. Kunne like gjerne hatt en vits om at alle biler er identiske. De er selvsagt ikke det. Man må være litt blind eller smådum om man ikke ser forskjell

Anonymkode: f0b17...618

• Liker 2
Skrevet

Herregud, så krenket man kan bli i dag.

Ei afrikansk dame sa til meg at alle vi nordmenn ser så like ut at hun hadde vanskelig for å se forskjell. Ble verken sur eller krenka over at hun sa det, men lo litt og sa at jeg hadde det likt med asiater. Nå ser jeg at dette med å ha vansker med å skille ut individer fra et annet folkeslag en selv ikke er en del av er et kulturelt fenomen, og ikke noe som gjelder bare hvite. 

Anonymkode: 93fe3...3f3

• Liker 9
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, innlegg skrevet på dialekt og svar til dette. 

Søgni, mod. 

Skrevet
På 23.2.2020 den 0.47, AnonymBruker skrev:

Den er ikke rasistisk i det hele tatt, er bare en uskyldig spøk med noe sannhet i seg.

Det er et velkjent fenomen at man synes folk fra andre raser ser helt lik ut. Dette er det gjort flere studier på. "Cross race effect" kalles det, og det gjelder for alle raser.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cross-race_effect

Anonymkode: 6d107...a61

Cross-race effecten er jo en forklaring på hvorfor det er så lett å tenke rasistisk. Det betyr ikke at det ikke er rasistisk å tenke sånn.

Anonymkode: 7bea5...a67

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...