Gå til innhold

Er dette en rasistisk vits?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste noe jeg syntes var festlig, og skulle viderefortelle det til en venn.

Det stod: Begrepet "Det er ikke deg, det er meg" stammer opprinnelig fra Kina, og kinesere som ser gjennom familiealbum."

Min venn reagerte på at jeg dro en rasistisk vits!

Kan hende jeg er helt på jordet, men jeg oppfatter ikke dette som rasistisk, det var i alle fall ikke min intensjon. I så fall er vel de fleste svenskevitser, svenskevitser osv. også rasistiske?

Anonymkode: 0f674...8ae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hahaha...det er jo sant, de er jo forholdsvis like sett i mine øyne. Men rasisme nei, det er et ihjelbrukt og uthulet begrep :

9D68E87B-CD3F-48C5-ACE9-EB578B091F2E.jpeg

Anonymkode: 19fc8...938

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Vinterjenta skrev:

Skjønte den ikke jeg 

Alle i Kina er så like at de klarer ikke å se forskjell på hvem som er hvem på familiebilder.

Det er ikke DEG,det er MEG 🤣

Anonymkode: 19fc8...938

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vinterjenta skrev:

Skjønte den ikke jeg 

Fordi alle asiater ser ut som hverandre. 

Anonymkode: 3321d...c45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskevitser er sjåvinistiske, ikke rasistiske. Vitsen øverst er rasistisk, fordi den er basert på biologiske trekk eller oppfatninger om biologiske trekk. En vits om kinesere og fyrverkeri, opptog med drager, kommunisme, ettbarnspolitikk e.l. ville være mindre åpenbart rasistisk.

Neste spørsmål!

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er den rasistisk. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Vinterjenta skrev:

Skjønte den ikke jeg 

Ikke jeg heller.

Anonymkode: 31d25...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nilsenbruker skrev:

Svenskevitser er sjåvinistiske, ikke rasistiske. Vitsen øverst er rasistisk, fordi den er basert på biologiske trekk eller oppfatninger om biologiske trekk. En vits om kinesere og fyrverkeri, opptog med drager, kommunisme, ettbarnspolitikk e.l. ville være mindre åpenbart rasistisk.

Neste spørsmål!

Men vitsen sier jo ingen ring om at kinesere er mindre verdt enn andre? Hvordan er det da rasisme, når selve rasisme begrepet går ut på å sette noen "raser" over andre? 

Anonymkode: a9d00...bd3

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte vitsen, men den var ikke morsom. Og den var rasistisk, for den påstår at kinesere ikke er individer, bare kopier. 

Den viser at du ser ned på kinesere, siden du ikke evner å hvor ulike de er hverandre. De har jo veldig ulike trekk, selv om de fleste har mørkt hår og brune øyne. 

Så jeg skjønner veldig godt at vennen din reagerte.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er ikke rasistisk i det hele tatt, er bare en uskyldig spøk med noe sannhet i seg.

Det er et velkjent fenomen at man synes folk fra andre raser ser helt lik ut. Dette er det gjort flere studier på. "Cross race effect" kalles det, og det gjelder for alle raser.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cross-race_effect

Anonymkode: 6d107...a61

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hulderen said:

Jeg skjønte vitsen, men den var ikke morsom. Og den var rasistisk, for den påstår at kinesere ikke er individer, bare kopier. 

Den viser at du ser ned på kinesere, siden du ikke evner å hvor ulike de er hverandre. De har jo veldig ulike trekk, selv om de fleste har mørkt hår og brune øyne. 

Så jeg skjønner veldig godt at vennen din reagerte.

Dette var en enda bedre vits.

Anonymkode: 7eb03...3b6

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Nilsenbruker skrev:

Neste spørsmål!

Den sier ikke at de er like, men går på vår oppfatning av at kinesere er like. Man kan ikke tenke en vits i stykker. En kineser viste meg faktisk et bilde av en norsk person som pustet lettet ut og under sto det noe sånt som (på engelsk) "Nordmenn får beskjed om at coroanviruset kun smitter ved kroppskontakt". Vi lo godt begge to.

Folk må slutte å være så utrolig sarte.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Niks. De er jo ikke like. De ser forskjell på hverandre. Det er vi som ikke gjør det, fordi vi er ikke vant med å se dem. Vi har for få skjemaer lagret i hjernen på for eksempel kinesere til å klare å se forskjell som dem. Vær der en stund, og det blir lettere å se forskjell. De synes også vi er like. 
Vet ikke om vitsen er rasistisk, men den er teit og kunnskapsløs. 

Anonymkode: febe4...98f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er klart. Hvis man helt på alvor går rundt og tror at over en milliard kinesere ikke klarer å skille noen der fra hverandre, og ler derfor rått av vitsen, da er man ganske tett og uopplyst. 

Anonymkode: febe4...98f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er den ikke, det er å være hårsår langt utover det man kan forsvare. Ta en tur til Asia og hør hva de mener om oss Europeere.... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tiuren skrev:

Nei det er den ikke, det er å være hårsår langt utover det man kan forsvare. Ta en tur til Asia og hør hva de mener om oss Europeere.... 

Det du sier er "Mange kinesere har rasistiske synspunkter, så derfor kan ikke denne vitsen om kinesere være rasistisk."

Logikkbrist.

Anonymkode: 7bea5...a67

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...