Gå til innhold

Erfaringer med bivokspapir / Beewax-wrap?

Miss-Grey

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe. Er det mye styr?

Vet at de må vaskes etter bruk, men jeg har ikke oppvaskmaskin og er ganske vant til å vaske uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen styr. Vaskes med kaldt vann og zalo. Husk å ikke bruke på kjøtt.

Kommer til å kjøpe flere selv, har 3 stk, men blir fort for få om man har kuttet opp mye i kjøleskapet eller skal ha det rundt brød.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 17.06, Navani skrev:

Ingen styr. Vaskes med kaldt vann og zalo. Husk å ikke bruke på kjøtt.

Kommer til å kjøpe flere selv, har 3 stk, men blir fort for få om man har kuttet opp mye i kjøleskapet eller skal ha det rundt brød.

Tusen takk for svar, Navani!

Da tar jeg sjanse på å bestille meg noen, slik at jeg får prøvd selv. Skal huske det med kaldt vann. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker inn matpakker i det, bruker over skåler eller rundt frukt og grønt i kjøleskapet. Bruker det endel, tar 2 sek å vaske. 

Jeg lager dog mitt bivokspapir selv, er jo svindyrt å kjøpe i butikk. 

Anonymkode: 11bf7...1b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pakker inn matpakker i det, bruker over skåler eller rundt frukt og grønt i kjøleskapet. Bruker det endel, tar 2 sek å vaske. 

Jeg lager dog mitt bivokspapir selv, er jo svindyrt å kjøpe i butikk. 

Anonymkode: 11bf7...1b4

Så fint å høre din erfaring!

Og - så spennende å lage selv! Det høres ut som en morsom DIY 😊

Mitt primære behov er for å dekke over boller som jeg ikke har lokk til, når jeg f.eks. hever brøddeig. Tenker at jeg bestiller ett ark for å prøve, og så får jeg heller kjøpe flere dersom jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over brøddeig som hever kan du vel like gjerne bruke et håndhåndkle eller to kjøkkenhåndklær. Eventuelt legge en stor bok oppå dersom du ønsker minst mulig luftgjennomstrømming. 

Anonymkode: bbe92...799

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man skal heve brøddeig kan man gjerne legge et fuktig klede over, da hindrer man at overflaten tørker ut, og vannet gjør at det blir mindre luftgjennomstrømning.

Bivoksark tåler ikke varme, så de tåler ikke oppvaskmaskin eller varmt oppvaskvann uansett, og du må la ting få kjøle seg ned før du pakker det inn. Bivoks har et ganske lavt smeltepunkt, omtrent kroppsvarme eller kanskje litt varmere.

Det er sikkert en god ide å kjøpe et først for å finne ut om dette er noe du liker. Så kan du enten kjøpe flere eller lage flere dersom dette er noe du vil ha mange av. Det er ikke vanskelig å lage, men det er kjipt å bruke et pa timer på å lage en haug av noe som ikke var din greie likevel.

Anonymkode: f7079...e1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømmet at jeg, selv om jeg prøver å være miljøvennlig, har kjøpt sånne plasttrekk til boller. De kan i hvert fall brukes mange ganger og vaskes i oppvaskmaskin og de gjør at jeg ikke har særlig behov for plastfolie. Matpakke har jeg i matboks. Den er allerede i hus, så jeg ser ikke at det vil være bedre for noen at jeg bytter den ut med bivoks"papir". Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg må innrømmet at jeg, selv om jeg prøver å være miljøvennlig, har kjøpt sånne plasttrekk til boller. De kan i hvert fall brukes mange ganger og vaskes i oppvaskmaskin og de gjør at jeg ikke har særlig behov for plastfolie. Matpakke har jeg i matboks. Den er allerede i hus, så jeg ser ikke at det vil være bedre for noen at jeg bytter den ut med bivoks"papir". Eller?

Det beste du kan gjøre er jo å bruke hva du allerede har, og matboks er jo topp :) Ingen poeng i å kaste/gi den videre og kjøpe noe nytt så lenge det fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst lenge siden jeg har sjekket tråden - men tusen takk for svar!

Vet at jeg kan bruke kjøkkenhåndkle til bakeboller, det var bare ett av flere bruksområder jeg så for meg. 

Har bestilt på nett, så får jeg testet om det er noe for meg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite ark som jeg pakker parmesanosten inn i etter bruk. Tar den ut av plasten før jeg pakker den inn, og osten holder seg mye lenger før den blir muggen. Med plast blir den muggen ganske fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...